Səsin bədii
obrazını yaradanlar
Əvvəl səs yarandı
İlk səsyazma qurğusu 1857-ci ildə fransız ixtiraçısı Leon Skott tərəfindən icad edilib. Fonoavtoqraf adlanan cihazın iş prinsipi çox sadə idi: səs diafraqmasının titrəyişi iynəyə ötürülür, iynə isə üstü hislə örtülmüş fırlanan silindrə əyri cızırdı. Bu cihazda səs gözlə görünən cizgilər şəklində yazılırdı. Yazılmış səsi yenidən səsləndirən ilk fonoqraf cihazı isə 1877-ci ildə məşhur amerikalı alim Tomas Edison tərəfindən yaradıldı...
Əsrlər ötdü. Elm, texnika inkişaf etdi. Kino ixtira edildi, daha sonra radio və televiziya. Bütün bu
proseslərin nəticəsində
isə sənət aləmində səs rejissorluğu adlı yeni bir peşə
yarandı.
Səs rejissorluğu yaradıcı
sənət növü
olub, səsin bədii obrazını bizlərə çatdırır.
Səs rejissorları dəqiq və dolğun musiqi zövqünə, duyumuna malik olub səsin səviyyəli şəkildə
dinləyici auditoriyasına
çatdırılmasını təmin edən insanlardır. Bu peşənin
mütəxəssisi eyni
zamanda texniki biliklərə, səsin fizikasına, psixoakustikasına
və s. bələd olmalıdırlar.
Bu sənət
növünə ilk növbədə
kino sənayesində tələbat yaranıb.
Sonralar musiqilərin yazılmasında,
teatr, radio, televiziyada bu sahəyə tələbat artıb.
Səs yazılarının bərpası,
internet-saytlarında səslərin
tərtibi - bütün
bu işlər məhz peşəkar səs rejissorlarının
səyi nəticəsində
mümkün olur.
Bəs teleradio və kino sahəsində səs rejissorunun fəaliyyətinin hansı
xüsusiyyətləri var,
onların funksiyaları
nədən ibarətdir?
Bu və digər
suallarla iki mütəxəssisə müraciət
etdik.
Televiziya və radionun səsi
Televiziyada və radioda
təcrübəli səs
rejissoru kimi tanınan, “Araz” FM radiosunun musiqi redaktoru, eyni zamanda, radio aparıcısı
Rəşad Həmidov
peşəsinin özəllikləri
barədə söz açmaqdan öncə bir məqamı vurğuladı. Onun sözlərinə görə,
televiziyada və radioda səs rejissorunun işi zahirən oxşar görünsə də, əslində bir-birindən
xeyli fərqlənir:
- Televiziyada səs rejissorunun funksiyaları konkret olaraq hansı iş üzərində işləməsindən asılıdır.
Hər hansı bir film, tamaşa, sənədli
material üzərində işləyirsə,
burada o, müəyyən
mikrofon tənzimlənməsi
və səsin düzgün yazılmasına
nəzarət edir.
Ümumiyyətlə, televiziya sahəsində
işin mühüm tərəfi mikrofonların
bölüşdürülməsidir.
Burada danışıq səsi üçün, səs effektləri və s. üçün bir, hərəkət, külək,
avtomobil, təbiət
səsləri üçünsə
digər mikrofondan istifadə edilməlidir.
Hər şey ritmikaya uyğun olmalıdır.
Radioda səs rejissorluğu
televiziyada səs rejissorluğundan fərqlidir.
Radioda
virtual proqramlarla dəqiq
işləməyi bacarmaq
lazımdır. İndi bu
sahədə çoxlu
müasir, spesifik qurğular, aparaturalar var ki, çalışan
səs rejissoru onların bütün özəlliklərini bilməlidir.
Müasir radioaparatlar rəqəmsal
sistemlə işləyir
və İP sistemlə
qurulurlar. Burada bütün
əməliyyatlar rəqəmsal
olaraq ötürülür.
Rejissor pultu bütünlüklə
İP olaraq rəqəmsal
şifrələnir. Səs şifrələrlə
rəqəmsal olaraq ötürülür - pultdan
kompressora, kompressordan optikaya, oradansa yayım şəbəkəsinə
yaxud da bu hava xətti
ilə ötürülə
bilər. Həmin prosesi
şəbəkə variantı
ilə izah etsək, bunu 150-200 kompyuterin bir şəbəkədə işləməsi
kimi təsəvvür
etmək olar. Göndərilən İP-nin daxilində
səsin öz desibelləri olur. Burada səsin faza yoxsa antifaza olması, soyuq ya isti ötürülməsi,
mono yaxud stereo olması
müəyyənləşdirilir. Mono səsdə bir
kanal olduğuna görə burada antifaza olmur. Stereofonik səsin antifaza forması insan qulağına uyğun olmayan sferadır. Normalda insan 20 kh-ə qədər səs dinləmək imkanına malikdir. 1 kh az ya çox olduqda eşitmə imkanları çətinləşir. Məsələn qarışqanın səsi
var, amma biz onu eşitmirik, çünki yuxarıda qeyd etdiyimiz normalarla uyğunlaşmır,
ağcaqanadın səsi
isə bu həddi aşdığına
görə insana psixoloji təsir göstərir.
Canlı yayımlar zamanı
səsin çatdırılması
texniki avtotənzimləyicilərlə
nizamlanır, səsin
xarakterinin sürəti,
hansı tembrdə ötürülməsi, neçə
ekvalayzenq qurulması və hansı kinolayzenq ölçüsündə
ötürülməsi ilə
xarakterizə olunur.
İndi bu sahədə virtual proqramlar var. Səs həddən artıq keyfiyyətsizdirsə, köhnə
yazıdırsa, bu proqramlar vasitəsi ilə səslər qaytarılıb yerinə qoyulur, müasirləşir,
rəqəmsal formaya salınır.
Radio səs
rejissorluğunun işinə
- single, vurğular, katların
hazırlanması, anonsların
yığılması, musiqi
parçasının mətnə
uyğun montaj edilməsi aiddir. Radio aparıcısı və səs rejissorunun birgə işləməsi ilk növbədə
aparıcının peşəkar
olmasından asılıdır.
Aparıcı öz səsini hiss etməlidir, danışdığı tembr
üzərində masterinq
qurmağı bacarmalıdır,
ümumi virtual proqramla
işləyirsə musiqi
və səsin tonunu, səs effektlərinin bölünməsini
dəqiqləşdirməlidir. Əgər masterinq 12-ni göstərirsə,
səs tembrini bu şkalada saxlamaq vacibdir. Əks halda aparıcının səsi dinləyiciyə çatmayacaq.
Bu sənətin
incəlikləri haqda
çox danışmaq
olar. Məsələn, studiya səs
rejissorunun fəaliyyəti,
dublyajda səs rejissorluğu - bunların
hər birinin öz xüsusiyyətləri
var. Studiya səs rejissorluğu həm televiziya, həm radioda çalışan səs rejissorlarının
işindən fərqlidir.
İstərdim ki, bütün
bu sahələr üzrə bacarıqlı
gənc kadrların hazırlanması üçün
Azərbaycanda peşəkar
səs rejissorluğu məktəbi fəaliyyətə
başlasın.
Teatrın səsi
Teatr səhnəsində səsin
tamaşaçıya çatdırılması
və buradakı maraqlı iş prosesi barədə Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrının radio sexinin
rəisi Həmid Kazımzadə danışdı:
- Teatrımızın
binası əsaslı
şəkildə təmir
olunandan sonra bizim avadanlıqlar tamamilə yenilənib. Hazırda Almaniyanın istehsalı olan ən müasir
avadanlıqdan istifadə
edirik. Rəqəmsal və yeni olduğu üçün
bəzi çətinliklərimiz
var. Amma çətinliyin
özü də bizləri öyrənməyə,
daha çox təcrübə yığmağa
həvəsləndirir. İşimizin öhdəsindən gəlirik və elə bir ciddi
problemimiz yoxdur. İncəsənətin bütün sahələri
kimi, teatrda səs rejissorluğu da maraqlı və diqqəti cəlb edən sənətdir. Teatrda musiqi
tərtibatı, tamaşa
zamanı səsin zala çatdırılması,
balansın saxlanılması
teatrın səs rejissorunun üzərinə
düşən məsuliyyətdir.
Biz mikrofonsuz sistemlə
işləyirik. Səhnədə aktyorun səs planı var, onun səsini itirməmək şərti
ilə musiqi ilə birlikdə hər iki səsin
tamaşaçı auditoriyasına
çatdırılması peşəkarlıq tələb
edir. Sənətimiz həddən artıq
maraqlıdır. Səs rejissorluğunun
qollarından biri olan teatr səs
rejissorluğu da öz müxtəlifliyi və texniki imkanları ilə fərqlidir.
İxtisasım rejissorluq olsa
da, mən bu sənəti təcrübə yolu ilə öyrənmişəm.
Çünki hələlik ölkəmizdə
səs rejissorluğu məktəbi yoxdur. Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetini bitirib teatra gəldim. Burada sənətin sirlərini mənə öyrədənlərə
minnətdaram. Son texnologiyadan istifadəni isə alman mütəxəssislərindən öyrəndik. Onlar bizim teatra dəvət
olundular və bir neçə gün yeni texnikanın
istifadə qaydaları
ilə bizi tanış etdilər.
Teatr və konsert səs rejissorunun oxşar cəhətləri var. Teatr səs rejissorundan daha çox səbir, təmkin və musiqi duyumu tələb olunur. Çünki tamaşaçı qarşısında nümayiş olunan hər bir musiqi keçidi daha dəqiq və peşəkar olmalıdır. Konsert və səsyazma şəraitində işləməyi bacarmalıdır. Hər bir tamaşanın öz səs planı olur. Vokal və rəqslər varsa əlavə səs planları da daxil olunmalıdır. Tamaşa zamanı monitorlar yoxlanılır, zalda səsin fon verməsinin qarşısını almağa nəzarət olunur. Müasir teatrda çox yüksək səsdən istifadə olunmur. Biz də çalışırıq ki, bu həddi saxlayaq. Həm də səs zaldakı tamaşaçı sayına görə nizamlanır. Səsin soldan-sağa, yaxud dairəvi verilməsi iş prosesində vacib şərtlərdəndir. Bu yaxınlarda görkəmli yaxıçı İlyas Əfəndiyevin “Boy çiçəyi” əsəri əsasında rejissor Azər Paşa Nemətovun hazırladığı tamaşada ilk dəfə olaraq eksperiment səs effekti yaratdıq və çox gözəl qarşılandı. Teatrımızın səhnəsində mütəmadi olaraq konsert proqramları da təşkil olunur. Mikrofon sistemini bilməyimiz bu işdə böyük yardımçımız olur.
Ümumilikdə bu sənət özünün müxtəlif tərəfləri ilə maraqlı və çoxşaxəlidir. Tamaşaların, konsert proqramlarının uğuru həm də səhnə arxasındakı peşəkar texniki işçilərin bacarığından asılıdır. Biz bu sahədə bilik və bacarığımızı əsirgəmir, təcrübəmizi artırır, daim öz üzərimizdə çalışırıq.
Lalə Azəri
Mədəniyyət.-
2011.- 7 dekabr.- S. 11.