Tanrının yol adamı
Onun şeirləri
yol kimidir, oxuduqca oxuyursan...
Onun şeirləri
bulud kimidir, nə vaxt hislərinə, duyğularına, ruhuna yağacağını bilmirsən...
Onun şeirləri
sarı çiçək kimidir, bir az qəmli, bir az kədərli və sevimli...
Filologiya elmləri namizədi, zərif qələm sahibi Sona Vəliyevanın “Qanun” nəşriyyatında çapdan çıxmış “Arazbarı” kitabı poetik duyğularla dolu bir kitabdır. Vətən, torpaq, ayrılıq, kədər, ölüm, sevgi kitabda qəribə hislərlə bir-birini tamamlayır.
Can dediyim qorxum imiş,
Uçub gedən ruhum imiş,
Ölüm solğun yuxu imiş,
Oyanıram yarpaq-yarpaq.
“Yarpaq-yarpaq”
Sona Vəliyevanın poeziyası pıçıltılı
poeziyadır. O, vətəni
sevmək üçün
gurultulu sözlər seçmir, bapbalaca bir çiçəyin sevgisini misal çəkir:
Aman Allah, içimizdə
bu
torpağı sevməyə
bir
çiçək təpəri,
çiçək
sevdası
bitir.
“Sarı gözəl, sarı çiçək”
Vətən həsrəti, Araz
dərdi, Xudafərin nisgili “Arazbarı”da köz-köz cücərir.
Kitabın ön söz müəllifi Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı yazır: “İnsanlığın
köhnə dərdi...
Təkcə keçmişdən yox, həyatdan ayrılmağa da məhkumuq. Lakin hər insan
ömrü bir körpüdür. Və Sona
xanımın fikrincə,
ömrümüz Xudafərin
körpüsünə dönəndə
milli faciələr başlayır”.
Hələ çox dərdimin dərmanı sirli,
Hələ çox açarlar ağ div əlində.
Bir xalqın taleyi uduzulan gün,
Bağlı qapı oldu
Xudafərin də.
“Açaq qapıları...”
Sona xanımın yaradıcılığında
köhnə dərdlərimiz
təzə dərdlərimizlə
qol-boyun olur.
Göyçə,
Şuşa, Təbriz dərdi,
Köhnəldikcə təzələndi.
Sönüb külümdən közərdim,
Odum boyumdan yuxarı -
“Arazbarı”.
“Arazbarı”
İtirilmiş torpaqlarımız üçün Sona xanım bəzən özgəni yox, özümüzü - unutqanlığımızı
günahkar sayır.
İçimiz
boşaldı torpaqdan
öncə,
Sonra can göründü Vətən
yerinə.
Öncə cansağlığı deyən
kəslərin
Torpağı bölündü bədən yerinə.
“Öncə cansağlığı deyən
kəslərə”
Sabir Rüstəmxanlı “Arazbarı”
barədə daha sonra yazır: “Kitabın ən gözəl və bəyəndiyim şeirlərindən
olan “Sərçələrin
yurd sevgisi” şeirində sanki bu mövzuya yekun vurulur. Narbənd ağacında sərçələr yuva
qururlar:
Yuva qururlar budaqda
Səslə, küylə.
Bu ata sərçə tərs,
Ana sərçə
ilə bəhsəbəs.
Cik-cik,
o yan alçaq,
bu
yan dik,
sök,
təzədən tik...
...bəzən
bir sərçə yuvası
önündə
ölüm-dirim
savaşı
gedir.
Cik-cik,
bizimdi,
biz tikmişik.
Cik-cik, ölərik vermərik.
“Sərçələrin
yurd sevgisi”
Bəs biz neylədik? Cənnət
Qarabağımıza sahib çıxa
bilmədik. Bunun nə
qədər ağır
dərd olduğunun fərqindəyikmi?
Quşlar göz görə-görə
yuva
üstə, budaq üstə
davaya
çıxır.
Biz adam
olsaq da
Quşlar kimi bacarmadıq.
Sona Vəliyevanın dili rəvan, duyğuları axıcı
olduğundan asanlıqla
qəlbə yol tapır, yaddaşda kök salır.
Bu dünya nağıl, əfsanə,
Tövbəsiz
könül viranə,
Yollarıma xanə-xanə
Yağış düşübdü-düşübdü.
“Düşübdü”
“Arazbarı”
kitabındakı şeirlər
arasında hər şeirin öz yeri var. Cəlil Məmmədquluzadənin dünyaca
məşhur “Ölülər”indəki
Kefli İsgəndər
obrazına Sona Vəliyevanın zaman baxımından yeni münasibəti olduqca maraqlı və təsirlidir.
Hamının məsləhət yeri
Mirbağır ağa elmi atıb.
Çindən
mal gətirib,
Ömrün-günün topdan satır.
Pərnisə də
hürriyyətin
mənasını öyrənib
“Evrovizyona” səsi çatmadığından
Sponsoru onu
“Toylar kraliçası”na göndərib.
Bax,
Köhnə, sağalmaz dərddir
“Anlamaq
dərdi”.
Sən çox fikir eləmə,
Bir də, bacın qurban,
Ta içmə...
“Əziz qardaşım Kefli İsgəndərə”
“Arazbarı” kitabı “Vətən deyib yola varan”,
“Ruhum yollar ayrıcında”, “Ay Qaragilə”,
“Mən Tanrının
yol adamı” bölümlərindən ibarətdir.
“Ruhum yollar
ayrıcında” bölümündə
Sona xanımın ruhu yaşadığı
illəri qarış-qarış
gəzib-dolaşır. Sevincli, fərəhli anları təkrar yaşayır.
Üstünü xəzəl
örtmüş xatirələri
oyanır:
Bir yüyənsiz köhləndir
xatirələrim,
Ata evim.
Hər gecə yuxuma gələrsən,
Ruhuma dinclik gətirərsən,
Üstü dolu gilasıyla, tutuyla
Gözümə, könlümə toxluq əkərsən.
“Ata evi”
“Salam, ata!” şeiri doğmalıq haqqında doğma bir şeirdir.
Salam, ata, mənəm, gəlmişəm,
Sən demişkən, sənin şəhərli balan...
Amma elə deyil, vallah,
Mən şəhərli olammadım.
Sona xanımım “Çəhrayı
rəngli dünyam” adlı ilk şeirlər kitabı 2007-ci ildə işıq üzü görüb. Birinci kitabında
olduğu kimi, ikinci kitabında da səmimiyyəti, orijinal üslubu, maraqlı deyim tərzi ilə oxucuların qəlbinə
yol tapıb.
Kürüydüm,
dəcəldim, ərköyün
idim,
Analı, nənəli dünyam
var idi.
Mənim oyuncağım böcəklər,
quşlar,
Mənim oyuncağım göy
qurşağıydı.
“Dünya gözlərimdə çəhrayı
rəngdə”
Təbiətin poeziyası ilə
insan hislərinin harmoniyası Sona Vəliyevanın poeziyasında
bir-birini tamamlayır.
Bu leysan yağışı
Mənə bənzəyir.
Hönkürübsə, kiritmək çətin.
Yağ, başına dönüm,
Yu, bu şəhərin hisiylə
birgə
İçimizdəki laqeydliyi, kini.
“Bu yağış
mənə bənzəyir”
Öz dünyası olan
insanların qəlbində
əslində fəsillərin
sayı çoxdur.
Yarpaqlar da saralıb
Töküləcək qəhərdən.
Yığıb
xatirələri
Gəl gedək bu şəhərdən.
“Gəl
gedək bu şəhərdən” insanın
daxilindəki payız
haqqında ən gözəl şeirlərdən
birdir. Çünki bu şeirdə
qəlbin necə üşüdüyünü gözlərinlə
görürsən.
Gəl gedək bu şəhərdən,
Bu payız
mənlik deyil.
Ruhum saralan yarpaq,
Ayrılıq əl eləyir.
“Qərib payız” şeiri isə təbiətin payızıdır:
Bu necə payızdı, bu necə, Allah,
Budaqda saralan min ümid
ölür.
Yarpaq qırğınına azğın
küləklər
Bilmirsən ağlayır, bilmirsən
gülür!
“Gəl gedək bu şəhərdən”
Ayrılıq,
həsrət və xəfif kədər, Sona xanımın az qala bütün şeirlərindən
keçir. Elə bir kədər ki, bu kədər
hər kəs üçün doğmadır:
Boğaz boyu gedən gəmi,
Yolun bilinməz, bilinməz.
Arxanca bir gözəl ağlar,
Göz yaşını kimsə silməz.
“Boğaz boyu gedən gəmi”
Və bir də Sona xanımın hər kəsin ruhunu oxşayan “Ay Qaragilə” həsrəti.
Hər dəfə İlhamə xanımın qeyri-adi şövqlə və yüksək sənətkarlıqla
oxuduğu bu mahnıya qulaq asanda varından yox olursan. Yüz illər boyunca ruhumuza su çiləyən,
xalq mahnısı “Qaragilə”dən sonra “Ay Qaragilə” yazmaq çox çətindir.
Sona xanım böyük ürək sahibi olduğunu “Ay Qaragilə” ilə sübut etdi.
Bu əzab ruhuma doğma, müqəddəs,
Ayrılıq günahsa, necə
yuyaq bəs.
Tökmə göz yaşını sel kimi əbəs,
Günah səndə oldu,
ay Qaragilə.
“Ay Qaragilə”
“Ay Qaragilə”
min illərin eşqini
təzələdi. Eşq və
ayrılıq haqqında
ən yaxşı mahnıya çevrildi.
Gözündə
alışan kədərə
neynim,
Mən hicran danışan qədərə neynim,
Puç olan ömürə, hədərə neynim,
Eşqin dastan oldu,
ay Qaragilə.
Ümumiyyətlə, Sona xanımın
yaradıcılığında sevginin şəkli gerçək, duyğuları
zərif, incə və təmənnasızdır.
Köhnə görüş yerimiz,
Tərk edilmiş yurd, ocaq,
Xatirə düymə-düymə,
Hönkürsəm açılacaq.
“Köhnə görüş yeri”
“Payızda
durnalar köç edən zaman nənəm deyərdi ki, onlar Bağdada
gedirlər. Durnalar ora
getməyincə, adamlar
ilan əlindən xurmaları yığa bilmirlərmiş”. Sona xanımın
“Durnalar ümid aparır Bağdada” şeiri də orijinallığı ilə
diqqəti cəlb edir.
Ürəyim Bağdad günündə,
Taleyiniz, ruziniz
ilan
əlində.
Dözün, durnalar gəlincə,
durnalar
ümid gətirir uzaqdan,
dözün,
başınıza
dönüm!
Sona xanımın şeirləri
çoxqatlıdır. Onların alt
qatında qadın hissiyyatı - zərif qadın, həssas ana, qayğıkeş bacı və bütövlükdə dünyamız
üçün narahat
insanın çizgiləri
olan insan gizlənir. Bəlkə ona görə
də, onun şeirləri bu qədər qəlblərə
yol tapır.
İlk dəfə kitabın adı “Arazbarı” diqqətimi cəlb etdi, sonra kitabın
içindəkilər. Yazdıqlarım isə “Arazbarı”
barədə təəssüratlarımdır.
“Arazbarı”nın davamını isə bir oxucu kimi
gözləyirəm...
Təranə Vahid
Mədəniyyət.- 2011.- 16 dekabr.-
S. 13.