“Neominiatür bəstələr”
“Yeddi not səsindən bir musiqi əsəri meydana gəldiyi
halda, niyə spektrin də yeddi rənginin
uyarlığından, ritmindən “rənglərin musiqisi”ni
yaratmaq mümkün olmasın?”
Elçin Muxtar Elxan 1934-cü ildə Bakıda anadan olub. 1960-cı ildə Leninqradda (indiki Sankt-Peterburq) Rəssamlıq Akademiyasını
bitirib. O vaxtdan təsviri sənətin kitab qrafikası, səhnə tərtibatı,
rəngkarlıq və
miniatür rəssamlıq
sahələrində çalışıb.
1962-ci ildən SSRİ Rəssamlar İttifaqının
üzvlüyünə qəbul
olub, əsərləri
ilə respublika, ümumittifaq və xarici ölkələrdəki
sərgilərdə iştirak
edib. 60-dan çox kitabın, o cümlədən çoxsaylı
uşaq kitablarının
illüstrasiyalarının müəllifidir.
Akademik Milli Dram Teatrında 12 tamaşanın (“Ölülər”,
1966; “Xəyyam”, 1970; “Xurşidbanu
Natəvan”, 1981 və
s.), Opera və Balet Teatrında “Leyli və Məcnun” (1976) və s. səhnə əsərlərinin quruluşçu
rəssamı olub. Nizami adına
Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyinin
sifarişi ilə 12 rəngkarlıq və qrafika əsəri işləyib. Orta əsrlərin tanınmış
miniatür rəssamları
K.Behzad, Soltan Məhəmməd, Ağamirək,
ustad aşıqlar Dirili Qurbani və Abbas Tufarqanlı
surətlərinin müəllifidir.
1968-1969-cu illərdə “Azərbaycanfilm” kinostudiyasının
istehsalı olan “Cırtdan” cizgi filminin quruluşçu rəssamı, 1973-cü ildə
çəkilən “Nəsimi”
bədii filminin geyim üzrə rəssamı olub.
Bir müddət “İçərişəhər”
Tarix-Memarlıq Dövlət
Qoruğu İdarəsində
idarəsində baş
rəssam kimi çalışıb. 1982-1987-ci
illərdə Respublika
Rəssamlar İttifaqının
“Miniatür və kitab qrafikası” bölməsinə rəhbərlik
edib.
1965-ci ildən
başlayaraq rəssamlıq
sənəti ilə yanaşı, milli mədəniyyət tarixinə
aid 200-ə yaxın məqalənin,
milli-mənəvi dəyərlərimizlə
bağlı kitabların
- “El-oba oyunu, xalq tamaşası”, “Mən Dədə Qorqud”, “Azərbaycan toyu”, “Təxti-nərd dəstgahı”, “Şəbeh
epik teatrımız”,
“Zorxana mədəniyyəti”,
“Padşahın kiçik
oğlu”, “Gün çıx-çıx”, “Yeddi
çərşənbə, yeddi bayram”, “Nuhun dabanı” - ümumilikdə 22 kitabın
müəllifidir.
1991-ci ildən Azərbaycan Milli Yaradıcılıq Akademiyasının həqiqi
üzvüdür.
1994-cü ildə Rəssamlar İttifaqının “Soltan
Məhəmməd” mükafatına,
1999-cu ildə “Mən
Dədə Qorqud” kitabına görə Yazıçılar Birliyinin
mükafatına layiq görülüb.
Dekabrın
15-də Müasir İncəsənət
Mərkəzində Əməkdar
rəssam Elçin Muxtar Elxanın "Neominiatür bəstələri"
adlı sərgisi keçirildi. Sərgi qeyri-adiliyi
və bənzərsizliyi
ilə sənətsevərləri
heyran etdi.
Gələcəyin
rəssamlıq əsərləri
“Könlüm
istəmədiyi, ağlım
qəbul etmədiyi, əqidəmcə cəmiyyətə
lazım olmayan lüzumsuz mövzular üzərində çalışmamışam.
Kiminsə xoşuna gəlsin
deyə öz fikrimdən dönməmişəm,
nə vaxtsa kiminsə dediyi sözlərdən, mövzulardan
və özümü
təkrarlamaqdan qaçmışam.
Hadisələrə və ideyalara
mövcud zamanın və yalnız özümün gözü
ilə baxmışam”
- Elçin Muxtar Elxan özünün sənət kredosunu belə xarakterizə edir. Onunla bu günlərdə
görüşüb söhbət
etdik.
- Elxan müəllim, istərdim ki, söhbətimizə “miniatür və kompyuter” mövzusundan başlayaq...
- Günlərin
bir günü neominiatür axtarışlarıma
yaxşı bələd
olan bir rəssam dostum məni şəhərdəki
kompyuter mərkəzlərinin
birinə aparıb tanış kompyuter ustasına təqdim etdi. O da öz növbəsində
kompyuterin rəssamlıq
işində nələrə
qadir olduğunu mənə nümayiş etdirdi. Mən xeyli heyrətləndim və başa düşdüm ki, artıq qədim rəssamlıq sənətinin
ənənəvi “fırça-qələm,
yağlı boya dövranı” bitir, bundan sonra “kompyuter
rəssamlığı”nın
hökmranlığı başlayır.
O vaxtdan xeyli keçdi. Qızım mənə noutbuk bağışladı. Əvvəlcə
onun idarəetmə yollarını, daha sonra “kompyuter qrafikası”nı öyrəndim. Çox qısa bir zamanda kompyuter vasitəsi ilə vaxtı ilə arzuladığım, lakin
gerçəkləşdirə bilmədiyim işləri ərsəyə gətirdim
və xeyli neominiatür əsərlər
hazırladım. Bunların əsasında
“Rəssam və kompyuter” albomumu çap elədim.
Bu gün artıq vaxtı ilə yuxumda görüb sorağında
olduğum “neominiatür
bəstə”lərimin meydana
gəlməsi üçün
etibarlı vasitə və imkan var. Qətiyyətlə deyə
bilərəm ki, “kompyuter qrafikası” qocaman rəssamlıq sənətinin tamhüquqlu
bir varisi kimi inkişaf edib yaşaya bilər.
- Ancaq bu fikri birmənalı
qarşılamayanlar da
var. Kompyuter vasitəsi
ilə ərsəyə
gətirilmiş rəssamlıq
əsərlərini tam sənət
növü saymayanlar bu fikirdədirlər ki, kompyuter rəssamlığında
rəssamın fırça
və qələminin
izlərini görmək,
boyaların “ətrini”
qoxumaq mümkün deyil. Siz necə düşünürsünüz?
- Bu, tam köhnəlmiş,
yanlış və mühafizəkar bir mülahizədir. Məgər bir
vaxtlar ənənəvi
rəssamlıq əsərlərini
yaratmaqda fırça-qələm,
yağlı boya, bu işi yüngülləşdirmək
üçün rəssama
yardım edən bir alət, bir vasitə, bir material olmamışdırmı?
Lap ibtidai dövrün
rəssamları belə
əsərlərini əl
və barmaqları ilə çəkməmiş,
bundan ötrü müxtəlif alətlərə
müraciət etmişlər.
Gələcəyin rəssamlıq əsərləri
boyasız, fırçasız,
qələmsiz, məhz
kompyuter vasitəsi ilə ərsəyə gətiriləcək. Gələcəkdə ərsəyə gətirilmiş
neominiatür əsərlər
hotelləri, ofisləri,
mənzil, muzey, kafe-restoranların divarlarını
bəzəyəcək və
hər kəsdə, o
cümlədən turistlərdə
xoş təəssürat
oyadacaq.
Rəngli musiqi
- Səhv eləmirəmsə, mədəniyyət
tarixində “rəngli
musiqi” ideyası müxtəlif zamanlarda ortaya çıxıb və bu sahədə
uğurlar da əldə olunub. İstərdim, bu barədə
fikirlərinizi bizimlə
bölüşəsiniz.
- XX yüzilliyin
əvvəllərində belə
bir fikir ortaya çıxmışdı
ki, oktavanın 7 səsi, 7 notun müxtəlif ardıcıllıqla
səslənməsindən, onların uyarlığından
bir avaz, bir musiqi əsəri
meydana gəldiyi halda, niyə musiqidə olduğu kimi, spektrin də 7 rəng, 7 boyasından və onların rəng uyarlığından, yaxud
ritmindən “rənglərin
musiqisi”ni yaratmaq mümkün olmasın? Hələ keçmiş
dövrlərdən bilirik
ki, oktavadakı 7 səs-notun hər biri, rəmzi olaraq spektrdəki 7 rəngdən birinə “boyanır”, yəni hər səs-not bir rəngin daşıyıcısıdır. Zaman keçdikcə “rəngli
musiqi” ideyasının
tərəfdarları get-gedə
artmağa başladı.
1909-1910-cu illərdə tananmış rus bəstəkarı A.N.Skryabin
“Prometey” adlı bir simfoniya yazıb,
onun partiturasına “rəngli işıqlar klaviaturası” əlavə
etdi. Bu simfoniya
1915-ci ildə Nyu-Yorkda,
1916-cı ildə London və
Moskvada səsləndirildi.
Rəngli işıqlarla müşayiət
edilən həmin simfoniyanın ifası zamanı orkestrin özü və səhnənin arxasında
asılmış pərdə
musiqinin ruhuna müvafiq gah qırmızı, sarı,
yaşıl, gah da qarışıq rənglərə qərq
olunurmuş. Həmin “rəngli
musiqi” ideyasının
təsiri altına düşmüş o dövrün
rəssamları öz
axtarışlarını “rənglərin avazı”, yaxud “rəng oyunu” (oyunun rəqsi) adlandırmışlar.
Əslinə qalarsa, sonralar
meydana gələn “abstraksionizm-mücərrədçilik” cərəyanının müddəaları
“rəngli musiqi” nəzəriyyəsinin ehkamlarına
arxalanır. Elə
həmin nəzəriyyənin
təsiri altında Litva bəstəkarı və rəssamı M.Çürlyonis musiqi tərzində rəsmlər
çəkib onları
“Sonata”, “Prelyudiya”, “Fuqa”
və s. musiqi anlayışları ilə
adlandırmışdır. Eyni zamanda Qərb bəstəkarları Şönberq,
Stravinski və başqaları “rəngli musiqi” tərzində bəstələdikləri musiqilər
böyük səs-küyə
səbəb olmuşdur.
Ümumilikdə isə
“rəngli musiqi”nin kökləri lap qədimlərə gedib çıxır. Bu bardə “Neominiatür sorağında” kitabımda
ətraflı məlumat
vermişəm.
- Elçin müəllim, belə demək mümkündürmü
ki, dünya qloballaşdıqca hər
şey “miniatürləşir”.
- Əgər
müşahidə edirsinizsə
indiki musiqi sənətində artıq
irihəcmli simfoniyalar,
simfonik muğamlar,
opera və balet əsərləri o qədər
də bəstələnmir,
rəssamlar artıq nəhəng tablolar üzərində işləmir,
ədəbiyyatda epos, roman və
poemalara o qədər
də həvəs göstərilmir. Hər şey
“miniatürləşib”, televiziya
ekranı ölçülərinə
çatdırılır. Televiziya ekranlarının ölçüləri
isə öz növbəsində get-gedə
böyüməkdədir. Bu gün kiçik
bir mahnı klipə çəkilib,
disk albomuna çevrildiyi
kimi, rəssamların
da əsərləri kiçilməkdədir. Müasir neominiatür
bəstələr ərsəyə
gətirilən zaman bu cəhətlər mütləq nəzərə
alınmalıdır.
* * *
Hazırkı neominiatür bəstələri
ola bilsin
ki, ilk nəzərdə
və hərfi mənada ənənəvi
miniatür rəsmlərindən
bir qədər uzaq və fərqli
görünürlər. Bununla belə
bu əsərlərdə
klassik miniatür və milli tətbiqi
sənətimizin ab-havası,
struktur xüsusiyyətləri,
həmin sənətlərə
xas olan xüsusi rənglər uyarlığı qorunub saxlanaraq onlara digərlərindən tam fərqli
bir milli ruh aşılayır.
Vaxtı ilə yalnız milli mövzulara müraciət
etdiyi üçün
“nasionalist”, “formalist”, “abstraksionist”
damğası ilə rəssamı ittiham edənlər artıq unudulmuşlar, daima sənət axtarışında
olan rəssam Elçin Muxtar Elxanın əsərləri
isə milliliyi və müasirliyi ilə insanları heyrətləndirməkdə və
sevindirməkdədir.
Təranə Vahid
Mədəniyyət.-
2011.- 23 dekabr.- S. 7.