Rəqqasənin
taleyi
Onun həyatı filmə bənzəyir: uğursuz
başlanğıc, gözlənilməz şöhrət və
xoşbəxt sonluq...
Milli rəqslərimizin mahir
ifaçısı, Əməkdar artist Aliyə
Ramazanovanın bu il 70 yaşı tamam olsa da, zərif, bənzərsiz
sənəti ilə hələ də tamaşaçıları
heyran etməkdədir.
...Bir
azdan çəkiliş başlayacaq. Aliyə xanım növbəti
televiziya çəkilişinə hazırlaşır.
Fürsətdən istifadə edib onunla söhbət edirik.
Deyir ki, bir az rəssamlığım da var,
paltarlarımın eskizlərini adətən özüm
çəkərdim. İndiyədək 70-ə yaxın milli
geyimim olub. Ən uzunömürlü rəqs paltarımın
yaşı isə yarım əsri çoxdan keçib...
Həyat qaydasız - demək,
amansız oyundur. Aliyə gözünü dünyaya
açanda II Dünya müharibəsi
başlamışdı. Müharibənin dalğaları əvvəlcə
atasını, sonra anasını əlindən aldı.
Üç bacı taleyin ümidinə qaldı.
Üç-dörd yaşı olanda onu Qusardan Bakıya - 11
saylı uşaq evinə gətirdilər. Bacılarından da
belə ayrı düşdü. Ancaq xeyirxah insanlar sevgisini, nəvazişini
ondan əsirgəmədi. Uşaq evinin müdirəsi Bahar
Ağalarova o ağır illərdə kimsəsiz uşaqlara
dayaq oldu.
Üstündən uzun illər
keçsə də, Aliyə xanım o günləri belə
xatırlayır: “Yeddinci sinfə kimi uşaq evində
qaldım. O vaxta kimi bu gözəl qadının əsl
adını bilmirdim, yalnız “Anacan” kimi
tanıyırdım”.
“Mən rəqs edəcəyəm”
- Uşaq evində gözəl rəqs
otağımız vardı, otağın bir küncündə
iri royal qoyulmuşdu. Bu otaq mənim xoşuma gəlirdi. Orada
oturub royal çalmağı və rəqs etməyi çox
sevirdim. Müəllimlərim məni “itirəndə” həmişə
rəqs otağında tapardılar...
İllər keçdikcə Aliyə
böyüyür, böyüdükcə bacıları
haqqında fikirləşir, onları görmək
üçün Allaha dua edir. Soyuq bir qış gecəsində
onun həsrətinə son qoyulur. Qəbələ (o vaxtkı
Qutqaşen) rayonundan uşaq evinə 10 nəfərə
yaxın 12-13 yaşında qız gətirirlər. Aliyə bu
qızlardan biri ilə tanış olur. Bir müddətdən
sonra həmin qız rayondakı rəfiqələrinə məktub
yazarkən Aliyə təsadüfən bacısının
adına - Abidə adına rast gəlir. Bu qızın kim
olduğunu soruşur. Qız Abidə haqqında
danışır və məlum olur ki, o qız Aliyənin
bacısıdır və necə illərdir ki, onu
axtarır...
“Uzun sürən
ayrılığa baxmayaraq mən bacımın şəklini
tanıdım. O, məndən bir neçə yaş
böyük idi, həmişə də qayğıma
qalmışdı”.
“Anacan” Aliyənin
bacısını uşaq evinə gətirdir. “O gündən
mən bacımdan ayrı düşmədim, həyat məni
hara aparırdı, onu da özümlə birlikdə
aparırdım... Ancaq o biri bacım o ağır illərdə
dünyasını dəyişmişdi”.
7-ci sinifdən sonra Aliyə
bacısı ilə 5 saylı sənət məktəbində
daxil olur, orada həm orta təhsil alır, həm də nəşriyyat
üzrə mütəxəssis ixtisasına yiyələnir.
Aliyə məktəbdə həmçinin rəqs dərnəyində
fəaliyyət göstərir.
- Üç il Ehtiyat Əmək
Qüvvələrinin rəqs dərnəyinin üzvü
oldum. 1958-ci ildə respublika üzrə rəqs kollektivləri
arasında müsabiqələr keçirilirdi. Xalq artistləri
Əminə Dilbazi və Əlibaba Abdullayev bizim rəqs
kollektivimizə baxmağa gəlmişdilər. Bizim
çıxışımıza baxandan sonra Əminə
xanım məni xeyli təriflədi, Azərbaycan Dövlət
Rəqs Ansamblında işləməyə dəvət etdi və
fikrimi soruşdu. Fikirləşmək nədir, az qala göylərdə
uçurdum...
1958-ci il iyunun 15-də Əminə
Dilbazi məni Filarmoniyanın direktoru, görkəmli incəsənət
xadimi Soltan Hacıbəyovun yanına apardı. Haqqımda bir
qədər söhbət etdilər. Soltan müəllim ərizəmə
qol çəkib dedi: “Qızım bu gündən sən bizim
balaca “artistkamızsan”, sənə müvəffəqiyyətlər
arzu edirəm”.
O gündən 16 yaşlı Aliyənin
böyük səhnə həyatı başlayır, düz
25 il fasiləsiz Azərbaycan Dövlət Mahnı və Rəqs
Ansamblının gözəl, istedadlı rəqs mələyi
kimi böyük səhnələrdə milli rəqslərimizi
sevə-sevə, böyük şövq və məhəbbətlə
ifa edir.
Aliyə xanımın birinci qastrol
səfəri Çin Xalq Respublikasına olur. Sonralar
dünyanın yarıdan çox ölkəsini gəzsə də,
ilk səfərin həyəcanı hələ də onu tərk
etməyib:
- Rəqslər Əminə Dilbazi
və Əlibaba Abdullayev tərəfindən qurulmuşdu. Hədsiz
dərəcədə gözəl milli rəqslər idi.
“Neftçilər süitası”, “Vətən süitası”,
“Tirmə şal”, “Turacı”, “Nəlbəki”, “Nazlana-nazlana”,
“Hind rəqsi”, “Üç gül”, “Naz eləmə”,
“Vağzalı-Mirzeyi” və neçə-neçə gözəl
rəqslər. Səfər üçün təzə milli
kostyumlar da tikilmişdi. Milli kostyumların eskizini
hamımızın sevimlisi, milli geyimlər üzrə rəssam
Reyhan Topçubaşova çəkirdi. Kostyumlarda həm rəqsin
mənası, həm də milli xarakter saxlanılırdı.
İllər keçdikcə Aliyə
Ramazanova ansamblın ən tanınmış solistlərindən
biri kimi şöhrət tapır. Çindən başlayaraq
Misir, Danimarka, Almaniya, Macarıstan, İtaliya, İspaniyayadək
bir çox ölkələrdə milli rəqslərimizi təbliğ
edir.
Böyük səhnələr, alqışlar, güllər...
...O bir sənətkar kimi bu sevinci
uzun illər yaşayır. 1982-ci ildə “Əməkdar
artist” fəxri adına
layiq görülür.
Rəqs aləmində 20-22 ildən
sonra səhnəni tərk etməlisən.
Aliyə
xanım 25 ildən sonra səhnəni tərk eləsə də, onun yeni
sənət ömrü
başlayır. “Şəhriyar”
adına mədəniyyət mərkəzində
“Zəriflik” rəqs qrupunu təşkil edir, istedadlı uşaqları qrupa cəlb edir.
- Rəqs sənətinin bütün
sirlərini onlara öyrətdim. “Azərbaycan
elləri”, “Yallı”,
“Azərbaycan toyu”, “Zəriflik”, “Güllər”,
“Tərəkəmə”, “Dəsmalı”,
“İnnabı”, “Sarı
gəlin” rəqslərini
uşaqlara sevdirdim. Onların xarici ölkələrə qastrol
səfərinə getmələrinə
nail oldum.
Aliyə xanımın fəaliyyəti
bununla yekunlaşmır.
O, Azərbaycan Dövlət
Universitetində “Sevinc”
milli rəqs qrupunu yaradır və 10 il
bu qrupun rəhbəri olur. Eyni zamanda Əbilov
adına Mədəniyyət Evində
“Çiçək” qızlar
ansamblına rəhbərlik
edir. Hazırda “Muğam” Teatrında
sənətinin sirlərini
gənc nəslə öyrədir.
Aliyə Ramazanovanın ustad
sənətkar kimi özünün qurduğu
rəqslər də
var.
- “Zəriflik”
rəqsini özüm
qurmuşam. “Ay ləli
yar” rəqsi də mənim rəqsimdir. Uşaqlar üçün isə “Güllər” rəqsini qurmuşam.
Belə rəqslərim çoxdur.
İndi hamısını xatırlaya
bilmirəm.
Aliyə xanımın milli rəqslərimizlə bağlı
dəyərli fikirlərini
də eşitmək istədik:
- Azərbaycan milli rəqsləri öz mövzusuna görə müxtəlifdir.
Xalq arasında geniş yayılmış
“Vağzalı-Mirzeyi”, “İnnabı”,
“Turacı”, “Nazlana-nazlana”,
“Tirmə şal”, “Dağlar gözəli”, “Qara göz”, “Qara tellər” və s. rəqslər toylarda, bayramlarda, şənliklərdə ifa
olunur. Bu rəqslər
qadın rəqqasələr
tərəfindən ifa
olunur.
Kişi rəqqasların ifa etdikləri “Qazağı”,
“Nuxa rəqsi”, “Gənclik rəqsi”, “Çobanlar rəqsi” isə daha çevik
və şux olur.
Xalqımızın ən tanınmış
rəqslərindən biri
də kütləvi rəqslərdir. Kütləvi
rəqslərə hər
rayonun özünəməxsus
“Yallı”sı, qəhrəmanlığı
tərənnüm edən
“Cəngavərlər” rəqsi,
idmana daha yaxın olan “Zorxana” rəqsi, dəstə ilə ifa edilən “Cəngi” və başqa rəqslər daxildir.
El içində
çox yayılmış
rəqslərdən biri
də məzəli rəqslərdir. “Məzəli hadisə”, “Dostlar”, “Ovçular” belə rəqslərdəndir.
Azərbaycan milli rəqslərindən
biri də görkəmli bəstəkarlarımız
tərəfindən bəstələnən
süitalardır. Süitalar gözəl
musiqi nömrələrinə
qurulan bir neçə hissəli rəqslərdən ibarətdir.
Səid Rüstəmovun
“Azərbaycan süitası”,
Cahangir Cahangirovun “Vətən”, “Bahar gəlir”, Qılman Salahovun “Neftçilər”,
Vasif Adıgözəlovun
“Şadlıq”, Hacı
Xanməmmədovun “Zəhmət"
süitaları uzun illər səhnəmizi bəzəyib.
Aliyə xanım deyir
ki, hər gülün öz ətri olduğu kimi hər rəqsin
də öz gözəlliyi var. Mənim
şah əsərim “Vağzalı-Mirzeyi”dir. Bu rəqsi
uzun illər sevə-sevə ifa etmişəm.
Aliyə Ramazanova yaxşılığı
unutmayan insandır.
Əminə Dilbazini sənət müəllimi
sayan rəqqasə bu gün də
ustadından ürək
dolusu danışır:
“Rəqs kraliçamız
Əminə xanım Dilbazi biz rəqqasələrin
həm müəllimi,
həm anası, həm bacısı idi. Onun sənətə olan sevgisi hamımız
üçün nümunədir”.
Xalq artisti Əminə Dilbazi isə Aliyə xanım haqqında belə yazırdı: “Günlərin
bir günü yolumuz “Qara şəhər”dəki
məktəblərdən birinə
düşdü. Mən orada
zahiri cazibəsi, gözəl ifası ilə diqqətmi cəlb edən Aliyə Ramazanovanı tapdım və Dövlət Mahnı və Rəqs Ansamblına dəvət etdim. Biz tələbələri
öyrədirdik, Aliyə
isə rəqsləri
özü öyrənirdi.
Aliyənin sirri ondadır
ki, o sənətə,
rəqsə vurğundur.
Aliyə xanım həm
də canlara dəyən, səmimi, dar günün dostudur. Onun sənətkarlığı ilə yanaşı, dostluğunu da yüksək qiymətləndirirəm.
Mən Aliyəni özümə dost sayıram”.
Ömrünü sənətə və oğluna həsr edən Aliyə xanım dəyərli bir övlad böyüdüb.
Oğlu Bəxtiyar Ramazanov yüksək ixtisaslı neft mühəndisidir.
Nəvələri isə nənələri
ilə fəxr edir.
Çəkilişin vaxtı çatır.
Səhnə onu gözləyir...
...Rejissorun üzü günəş
kimi işıq saçır. “Bir
görəydiniz ki, Aliyə xanım “Sarı gəlin”i necə rəqs elədi?! Əladan da, əla!”
- deyir.
Aliyə xanım o xoşbəxt sənətkarlardandır ki,
sənətin, səhnənin
cazibəsi bu gün də onu tərk etməyib:
“Mən səhnədə
olmasaydım bəlkə
də indi dünyada yox idim. Məni yaşadan səhnənin
cazibəsi, səhnə
sevgisi, səhnə gözəlliyi olub. Şadam ki, həyatım səhnədə
sevinclərlə, güllərlə,
uğurlarla keçib...”
Təranə Vahid
Mədəniyyət.-
2011.- 28 dekabr.- S. 11.