Qloballaşma prosesində miniatür sənətinin
qorunması
Çağımızın ən aktual problemlərindən olan, əslində isə tarix boyu zaman-zaman
müxtəlif formalarda
təzahür etmiş
qloballaşma prosesinin
müsbət tərəfləri
ilə yanaşı, mənfi cəhətləri
də var. Bu, bir tərəfdən bütün
dünyada milli mədəniyyətlərin təbliğinə
imkan yaradırsa, digər yandan onların milliliyini sıxışdırıb aradan
çıxara bilər.
Ona görə də mədəni inteqrasiya və qloballaşma prosesinin mənfi təzahürlərindən
qorunmaq üçün
hər bir xalq öz milli
kökləri, adət-ənənəsi,
mədəniyyətini yaşatmağı
bacarmalıdır.
Bu baxımdan
məxsusi diqqətə
ehtiyac olan sahələr sırasında
bədii yaradıcılığın
milli köklərə
dayanan növü olan miniatür sənəti xüsusilə
qeyd olunmalıdır.
Ən erkən nümunələrinə
III əsrdə Sasanilər
zamanında yaşamış
Mani adlı sənətkarın
kitabında rast gəlinən miniatür sənəti müsəlman
Şərqi xalqlarının
yaradıcılığının ən parlaq və orijinal məhsuludur. Milli sənət
xəzinəmizin qızıl
fonduna daxil olmuş miniatür sənətinin qədim tarixi və zəngin ənənələri
var. Azərbaycan miniatür
sənətinin hələlik
məlum olan ən qədim nümunələri - “Vərqa
və Gülşa”
(XIII əsrin əvvəli),
“Mənafi əl-heyvan”
(1298), “Cami ət-təvarix”
(1308, 1314) şərqdə yeni bir məktəbin
yarandığını təsdiq
edir.
Zamanında üslub kimi geniş yayılan, orta əsrlərdə isə həm də kitabla bağlı olub, əsasən illüstrasiya
kimi formalaşan miniatür sənəti klassik Şərq poeziyası ilə sıx əlaqədə, onun təsiri nəticəsində yaranıb
inkişaf edərək
XIII-XVI əsrlərdə özünün
çiçəklənmə dövrünə qədəm
qoyub. XVI əsrin ortalarında inkişaf zirvəsinə çatan miniatür sənəti sahəsində Təbrizdə
I Şah İsmayıl
və saray kitabxanasında misilsiz fırça ustası
Sultan Məhəmmədin rəhbərliyi
altında Mir Müsəvvir,
Mirzə Əli Təbrizi, Mir Seyid Əli, Müzəffər
Əli kimi istedadlı yerli rəssamlar və Kəmaləddin Behzad, Şeyxzadə, Ağamirək
İsfahani, Dust Məhəmməd
kimi Şərqin görkəmli sənətkarları
fəaliyyət göstərirdilər.
XIX əsrdə Əvəzəli Muğanlı,
Mirzə Əliqulu, Mirzə Qədim İrəvani, Mir Möhsün
Nəvvab, Nəcəfqulu
Şamaxılı kimi
rəssamlar miniatür
sənəti nümunələri
yaratmışlar.
XX əsrin
əvvəllərində bu
sənət Qəzənfər
Xalıqov, Salam Salamzadə
kimi rəssamların da əsərlərində
öz əksini tapmışdır. Lakin sovet
rejimində sosialist realizminin hökm sürməsi rəssamlar üçün ciddi maneələrə səbəb
olur. XX əsrin
axırlarından isə
rəssamlar miniatür
sənətindən çıxış
edərək yeni üslubda əsərlər
yaratmağa cəhd etsələr də, bu ancaq təkrarçılıqla
nəticələnir. Sonrakı illərdə miniatür sənəti sahəsində
müəyyən inkişaf
meylləri özünü
"Peykər" yaradıcılıq
qrupunun (Elçin Aslanov, Ədalət Bayramov, Məzahir Avşar) fəaliyyətində
(1987-1991) göstərir.
Azərbaycan müstəqillik əldə edəndən sonra miniatür sənəti ənənələri
bir çox yaşlı, orta və gənc nəslin nümayəndələrinin
yaradıcılığında geniş şəkildə
yer almağa başlayır. Hazırda
xalq rəssamları
Altay Hacıyev, Arif Hüseynov, Rafis İsmayılov, Əməkdar
rəssam Nüsrət
Hacıyev, gənc rəssam Orxan Hüseynov, Aytən Şirzadova və başqaları miniatür
sənəti ənənələrinə
müraciət edərək
nəfis sənət əsərləri yaradır
və bu sənətin yaşadılmasına
dair əllərindən
gələni əsirgəmirlər.
Son illər Azərbaycan qeyri-maddi mədəni irsinin beynəlxalq səviyyədə
təbliği məqsədilə
Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, UNESCO və İSESCO-nun xoşməramlı
səfiri, millət vəkili Mehriban xanım Əliyevanın dəstəyi ilə həyata keçirilən
silsilə tədbirlər
nəticəsində milli-mənəvi
dəyərlərimizin qorunması
və təbliği yeni mərhələyə
qədəm qoyub. Muğam və aşıq sənətinin,
Novruz bayramının,
xalça sənətimizin
UNESCO-nun Qeyri-maddi mədəni
irs Siyahısına
daxil edilməsi, növbəti illərdə
şəbəkə incəsənət
növünün, bəzi
mərasimlərin və
miniatür sənətinin
də bu siyahıda yer alacağını düşünməyə
əsas verir. Heydər Əliyev Fondunun dəstəyi ilə Yaponiyada (2006), Almaniyada
(2008) Arif və Orxan Hüseynovların fərdi sərgilərinin
keçirilməsi miniatür
sənətinin təbliği
istiqamətində həyata
keçirilən mühüm
tədbirlərdəndir. 2009-cu ildə Azərbaycan
Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi tərəfindən "Arif
Hüseynov-Orxan Hüseynov"
adlı kataloq da buraxılmışdır.
2008-ci ildə ölkəmizdə
5 rəssamın (Altay Hacıyev,
Rafis İsmayılov, Arif Hüseynov, Nüsrət Hacıyev, Orxan Hüseynov), 2010-cu ildə isə 20 rəssamın əsərlərindən
ibarət “Şərqdən
Şərqə” adlı
iki sərgi keçirildi. Hər iki sərgidə
milli sənətin ənənələri ilə
müasirliyin vəhdətindən
yaranan qiymətli sənət əsərləri
nümayiş olunub və geniş kütlə tərəfindən
maraqla qarşılanıb.
2011-ci ilin fevralında mədəniyyət və
turizm naziri Əbülfəs Qarayevin rəhbərliyi ilə Azərbaycan miniatür sənətinin tədqiqi,
təbliği və inkişafı Proqramının
(2011-2014-cü illər) ilkin
layihəsinin müzakirəsinin
keçirilməsi bu sahənin diqqət mərkəzində olduğunu
göstərdi. Bu ilin
mayında Rəssamlar
İttifaqının kitab
qrafikası və miniatür sənəti bölməsinin sədri, Xalq rəssamı Arif Hüseynovun bədii rəhbərliyi ilə “Xətai Miniatür Sənəti Qalereyası”nın yaradılması milli sənətimizin qorunması
və inkişafı yolunda daha bir
addım oldu. Qalereyanın
açılışında 35 rəssamın 80 əsərinin
nümayiş etdirildiyi
“Yeni məkan” sərgisi maraqla qarşılandı. Mərkəzin yaradılması həm də mədəniyyətimizin
beynəlxalq arenada tanıdılması ilə
yanaşı, mədəni
turizmin inkişafına
da töhfədir.
Məlumdur ki, vaxtilə Təbrizdə, Qəzvində,
Heratda və bir sıra şəhərlərdə
incəsənət xadimləri
bir ənənəyə
sadiq qalaraq Şərq incəsənəti
bədii üslub xüsusiyyətlərini inkişaf
etdirmək məqsədilə
məktəblərin yaradılmasına,
ənənənin qorunub
saxlanılmasına nail olublar.
İndiki halda isə
belə bir məktəbin və ya Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq
Akademiyasında ayrıca
miniatür sənəti
şöbəsinin açılıb,
orada milli sənətin tədrisi zəruridir. Bu gün bu istiqamətdə
kifayət qədər
professional rəssamlarımız və istedadlı gənclərimiz var. Ümid
edirik ki, digər ənənəvi
sənətlərimizlə birlikdə müasir miniatür sənəti də mədəni irsimizdə layiqli yer alacaq.
Dilarə Müzəffərli,
Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Akademiyasının
sənətşünaslıq
fakültəsinin 4-cü kurs
tələbəsi
Mədəniyyət.-
2011.- 30 dekabr.- S. 15.