Hər
gün özündən qaçan
insan
“Hansısa formada özümü tapa bilməsəm,
görsəm ki, kimlərisə təkrar etməklə məşğulam,
onda yazmaram”
İlqar Fəhmi - bu adı ilk dəfə yaxın
dostlarımın birindən eşitmişdim.
Yaradıcılığından bəhs etdi, sonra Fəhminin qəzəlindən
bir beyt oxudu. Yazılarına marağım artdı. Əsərləri
və ssenariləri əsasında bir neçə filmin
ekranlaşdırıldığını, pyeslərinin
teatrlarda səhnələşdirildiyini bildikdən sonra
yaradıcılığı məni cəlb etməyə
başladı.
İlqar Fəhmi “Sənli
sözüm sənə gəldi”, “Ölüm gözəldi,
yoxsa sən” şeir toplularının, “Aktrisa”, “Akvarium”,
“Bakı tarixindən kollaj”, “Qarğa yuvası”, “Kölgədə
əqrəb” kitablarının müəllifidir.
“Axırıncı qatar”, “Fırıldaqçıların əsiri”
və s. pyesləri səhnə həyatı alıb.
“Ölüm növbəsi”, “Sirat körpüsü”, “Aktrisa”
ssenariləri ekranlaşdırılıb. “Məcnunlar”,
“Qaydasız döyüş” ssenarilərinə isə filmlər
çəkilib. Yazar Gənclər və İdman Nazirliyinin
“2003-cü ilin ən yaxşı gənc şairi”
mükafatına, 2007-ci ildə “Rəsul Rza” ədəbi
mükafatına layiq görülüb. 2008-ci ildə Moskvada
MDB ölkələri arasında keçirilən “Debütlər
birliyi” şeir müsabiqəsinin diplomantı olub. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin Tərcümə bölməsinin
rəhbəri, “Ulduz” jurnalının nəsr və poeziya
şöbəsinin redaktorudur. Həyata baxışı, fərqli
düşüncə tərzi, istər nəsrində, istərsə
də nəzmində fəlsəfilik və dünyəvilik
duyulan yazarın əsərlərinə marağımın
bir səbəbi də onun sadə, bu gün dəbdə olan cərəyanlardan
uzaq, özünəməxsus yazı üslubudur.
Yaradıcılığı ilə
tanışlığım “Bakı tarixindən kollaj” əsəri
ilə başladı. Müsahibələrinin birində
bildirir ki, “bu əsər Bakının tarixi barədə
publisistik əsər deyil, içimdəki Bakı, içimdəki
şəhərdir, yəni, mənim şəhərim. Mən
öz şəhərimi realist üslubda deyil, sırf bədii-estetik
üslubda təsvir etmişəm”. Mənsə bir oxucu kimi
düşünürəm ki, bu əsər
özlüyündə elə ən böyük
reallıqdır.
O, kəskin süjetli ədəbi əsərləri
ilə də geniş oxucu kütləsi toplaya bilib. Bu əsərlərdə
də özünəməxsus üslubu, mövzuya yanaşma
tərzi ilə seçilir. Ona ilk sualımız da bu barədə
oldu.
- Fərqli üslubunuz
yaradıcılığınızda aydın hiss olunur. Həyata
baxışınız da fərqlidir?
- Fərqlilik qəhrəmanlıq
deyil ki, onu şişirdib aləmə car çəkəsən.
Normal insan ətrafındakı ictimai hadisələri, sosial
durumu hiss etməlidir və bir fərd olaraq reaksiya verməlidir.
Mənsə hiss edə bilmirəm. Özümdən
asılı deyil. Mən incəsənəti, ədəbiyyatı
reallıqdan daha yaxşı hiss edirəm. Kinoda, teatrda
gördüklərim, yaxud kitabdan oxuduqlarım mənim
üçün ətrafımda gördüklərimdən
daha realdır. Yəqin ki, uşaqlıqdan Şərq ədəbiyyatının,
Şərq mədəniyyətinin içində
olmağımdır səbəb. Özümü dərk edəndən
Füzulinin bir beyti beynimə hopub:
Hikməti-dünyavü-mafiha bilən
arif deyil,
Arif oldur bilməyə
dünyavü-mafiha nədir.
Düzdür, bununla mübarizə
aparıram, çalışıram özümdən ictimai
bir fərd formalaşdırım, amma hələ
alınmır. Bəlkə nə vaxtsa alındı.
Yaşayarıq görərik.
- Onda belə qənaətə gəlmək
olar ki, ətrafınızdakı insanlarla ünsiyyət
qurmağa meylli deyilsiniz.
- Sadəcə, çoxluqla yola gedə
bilmirəm. O insan ki sənətdən, bu aləmdən
uzaqdır, onunla yola getmək mənə bir az çətindir.
Realist insanlar var. Hər xarakterli insanla münasibət qura
bilirlər. Məndə isə əksinədir. İncəsənəti,
yaradıcılığı başa düşməyən fərdlə
ünsiyyət qura bilmirəm.
- Şair, ssenarist, dramaturq, tərcüməçi...
Sizi necə tanıyaq?
- Yazar. Ən qısası budur.
Çünki mənim üçün yazının növləri
yoxdur. Əslində bütün həyat elə yazının
üstündə formalaşıb. Allah yazıb, biz
yaşayırıq. Yazıdan heç kim çıxa bilməz.
Mən fatalistəm. Şərq fəlsəfəsində buna
«cəbri» deyirlər. Yəni dünyada baş verən hər
bir hadisəni Allahın yazısına bağlamaq. İndi mən
nəsə edirəmsə, yazıramsa, deməli, Allah belə
məsləhət bilib, burada mənim xidmətim yoxdur. Sabah
ola bilər ki, daha heç nə yaza bilməyim. Deməli, yenə
də Allah belə istəyib.
Formalar şərtidir. Sırf
özümə qalanda isə eyni formalar məni tez bezdirir, rəngarənglik
daha yaxşıdır. Amma onu da deyim ki, hansısa formada
özümü tapa bilməsəm, görsəm ki, kimlərisə
təkrar etməklə məşğulam, onda yazmaram.
Çalışıram ki, müxtəlif istiqamətlərdə
də yazsam, hər birində öz dəst-xəttim, öz
stilistikam olsun. Deyirlər, alınır. Düzünü isə
Allah bilir.
- Dövlət sifarişi ilə
bir neçə əsəriniz ekranlaşdırılıb. Bu sahədə hansı yeniliklər var?
- Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin xətti ilə iki tammetrajlı
ssenarim ekranlaşdırılıb.
Bunlar «Ölüm növbəsi»
(rejissor Fikrət Əliyev) və «Aktrisa» (rejissor Rövşən İsax) filmləridir. Xalq artisti,
ustad rejissorumuz Eldar Quliyevlə daha bir film üzərində
işləyirik. Əsərin ilkin adı «Dərvişin ölümü»dür.
Ssenari artıq nazirlik tərəfindən qəbul
olunub, istehsalata buraxılıb. Hazırda Eldar
müəllim rejissor ssenarisi üzərində
işləyir. Ssenari tarixi
detektiv janrındadır.
Bizdə
tarixi filmlər də, detektivlər də çox olub, amma sırf
tarixi detektiv janrı bizim kino üçün təzədir. Ümid edirəm
ki, maraqlı bir film alınacaq. Daha bir neçə film layihələrimiz də var ki, hələ
onlar barədə danışmaq istəmirəm.
Bunlardan əlavə bir neçə serial üzərində də iş gedir, lakin çalışacağam
ki, serialları yazmaq üçün yaradıcı qrup formalaşdırım. Tək mənə
çətin olar.
Teatrla da bağlı bir neçə layihəmiz var, amma hələ dəqiqləşməyib.
- Detektivə marağınıza hüquq
fakültəsini bitirməyinizin
təsiri var?
- Əslində
tərsinə olub.
Detektivləri sevdiyimə görə
hüquq fakültəsinə
girmişdim, amma, qəribə də olsa, o sahədə işləməyə həvəs
yarada bilmədim özümdə. Dərinə gedəndə, detektivə
həvəsim də Şərq ədəbiyyatı,
qəzəl janrı ilə bağlıdır.
Qəzəllə detektiv arasında
çox böyük bir bağlılıq var. Qəzəldə tam sərbəstlik
yoxdur, hər bir beyt arxadan
əvvələ yazılmalıdır,
çünki hər beytin sonunu gətirib
rədifə bağlamalısan.
Detektivdə də elədi,
əvvəlcə gərək
əsərin sonunu fikirləşəsən ki,
mən bu hadisəni necə açacağam. Sonra əvvəlini
yazasan. Ona görə də
uşaqlıqdan ən
çox mütaliə
elədiyim Şərqin
divan ədəbiyyatı və
Qərbin detektiv ədəbiyyatı olub.
- Niyə sirliliyin obrazı kimi “aktrisanı” seçdiniz?
- Çünki
aktrisa əslində maskalı insandır. Sadəcə
başqalarından fərqli
olaraq onun maskalı olduğunu hamı bilir. Deməli, sirr artıq göz qabağındadır,
hamı üçün
maraqlıdır ki, bu maskanın altında nə gizlənir. Həm də, məncə,
bütün qadınlar
aktrisadır, sadəcə
istedadlısı və
istedadsızı var.
- Son vaxtlar nümayiş olunan serialların mövzusu, ssenariləri sizi nə dərəcədə
qane edir? Filmlərdə cəmiyyətin hansı
problemlərini qabartmaq
istərdiniz?
- Seriallara gələndə, məncə,
bizdə indi çəkilən seriallardan
hələ yüksək
səviyyə gözləmək
düzgün deyil, çünki bu sahə bizim yaradıcı qüvvələr
üçün təzədi,
hələ öyrənirik.
Yaradıcı heyət
də, texniki qrup da sürətli
iş rejiminə öyrəşməlidir. Yəqin ki,
bir-iki ilə artıq lazımi təcrübə əldə
ediləcək, ondan sonra yaxşı seriallarımız olacaq.
O ki qaldı mövzu məsələlərinə,
məncə, ən böyük problem xarici serialların modellərini
götürüb heç
nəyi dəyişmədən,
olduğu kimi bizim ekrana çıxarmaqdır.
Əlbəttə, konkret modellər
götürülə bilər,
lakin bütün məzmun məhz bizim reallığa, bizim mentalitetə uyğunlaşdırılmalıdır. Belə olmasa, sünilik o saat özünü büruzə verəcək.
- Əsərlərinizdə
öz həyatınızı
qələmə alırsınız.
Yazılarınızda sizi görürük,
səhv etmirik ki?
- Səhv etmirsiniz. Sadəcə, hər şey
olduğu kimi yazılmır axı.
Həyat
sənət prizmasından
keçir, bu tərəfə nə çıxırsa, yazıda
yalnız o qalır.
Hər şeyi olduğu kimi yazmaq mənim
üslubum deyil. Düzdür,
ədəbiyyatda belə
realist yazarlar da çoxdur. Mənsə realist deyiləm, uşaqlıqdan realist ədəbiyyatı
sevməmişəm.
- Məncə yalnız dostu, sirdaşı külək,
həmdəmi yağış
olanlar sizin kimi düşünə bilərlər...
- İnsan
həyatda hər şeydən qaça bilər, küləkdən,
yağışdan isə
qaça bilməz.
Bunlar hamısı qaçılmaz
gözəlliklərdir. Elə bil bizi
məcbur edir ki, məni hiss et, dərk et. Mən də hiss etməyə çalışıram.
- Həqiqəti
cırıb at... Yalan
şirin zəhərmiş...
Bu zəhər isə birdəfəlik öldürmür axı?
- Hə, öldürmür. Amma tam dirilməyə
də qoymur. Elə yarımyuxulu kimi saxlayır adamı. Onu da deyim ki,
bu halın özündə də maraqlı məqamlar çoxdur - bütün ətrafda baş verən hadisələrə
yarımyuxulu baxışlarla
baxmaq. Öylə sərməstəm ki, idrak etməzəm
dünya nədir.
Bunu da ən gözəl
şəkildə Füzuli
ifadə edib. Öz içində dəfn olunmaq xoşbəxtlikdir, məncə. Sadəcə bəzən insanlar bundan qorxurlar. Güzgüdən qorxduqları kimi.
Ümumiyyətlə, son illərdə insanlar özlərindən
çox qorxurlar, ona görə də çalışırlar
ki, özlərini görməsinlər. Həqiqəti göstərən güzgülər
yavaş-yavaş dəbdən
düşmək üzrədir.
Bir azdan onu da videokameralar
əvəz edəcək.
“Bir işə başlayanda o qədər aludə oluram ki, müəyyən
vaxtdan sonra o iş mənim üçün maraqdan düşür” - deyən
müsahibimə söhbət
üçün minnətdarlığımı
bildirirəm və arzu edirəm ki, heç vaxt yazmaq onun
üçün maraqdan
düşməsin.
Lalə Azəri
Mədəniyyət.-
2011.- 30 dekabr.- S. 11.