«Keşikçidağ» məbəd
kompleksi
Ulu
keçmişimizin yadigarı olan bu ərazi həm də cəlbedici
turizm məkanı ola bilər
Qədim
tariximizin maraqlı səhifələrini yaşadan məkanlardan
biri də ölkəmizin qərbində, Ağstafa rayonunun ərazisində
yerləşən «Keşikçidağ» məbəd
kompleksidir. Geniş ərazini əhatə edən bu tarixi məkan
Azərbaycan-Gürcüstan sərhədində yerləşir.
Məbəd kompleksinin bir hissəsi
Gürcüstanın Saqareco rayonu, digər bir hissəsi isə
Azərbaycanın Ağstafa rayonu ərazisində yerləşir.
Bu baxımdan ərazinin coğrafi parametrləri Azərbaycanla
Gürcüstan arasında sərhədlərin
delimitasiyası ilə bağlı müzakirələrin
mövzusudur.
Məbədin mənşəyinə
dair Azərbaycan və Gürcüstanın alim və mütəxəssisləri
arasında müəyyən fikir ayrılığı var. Azərbaycan
mənbələrinə görə, Keşikçidağ məbədi
alban mənşəli abidədir, qədim Azərbaycan
dövləti olmuş Qafqaz Albaniyasının (e.ə. IV əsrdən
eramızın VIII əsrinədək mövcud olub) mədəni
irsinə aiddir. Qarşı tərəf isə məbədin
gürcü mənşəli olub tarixən gürcü
pravoslav kilsəsinə tabe olduğunu iddia edir. Qeyd edək ki,
qoruq Ceyrançöldə, Gürcüstan sərhədinə
yaxın ərazidə qum daşlardan ibarət monastır
kompleksidir. Prezident İlham Əliyevin 19 dekabr 2007-ci il tarixli sərəncamı
ilə Ağstafa rayonu ərazisində Keşikçidağ
silsiləsinin bir hissəsini əhatə edən mağaralar
kompleksi Azərbaycan Respublikasının
“Keşikçidağ” Dövlət tarix-mədəniyyət
qoruğu elan edilib.
Qeyd edək ki, bu ərazidə
monastır-memarlıq abidələri ilə yanaşı,
çoxlu mağara-məbədlər var. Mağaraların bir
qismində xristianlığa dair mövzularda freskalar təsvir
olunub. Maraq doğuran məqam ondan ibarətdir ki,
mağaraların divarlarındakı rəsmlər sistemli
deyil, pərakəndə şəkildə işlənib. Deməli,
rəsmlər qeyri-peşəkar rəssam tərəfindən
çəkilib. Freskalar əsasən müxtəlif dini səhnə
və obrazları əks etdirir. Mağaraların birinin
divarlarında müxtəlif ölçü və formada
xaç işarələrinə də rast gəlmək
mümkündür. Böyük ölçüdə təsvir
edilən xaç rus pravoslav kilsəsinə aiddir. Bu da ehtimal
yaradır ki, freskaları işləyən rəssam rus mənşəli
olub. Freskalarda diqqətçəkən mövzulardan biri də
xristianlıqda məşhur olan «Sirli axşam» mövzusudur. Mağara-məbəd
kompleksindəki freskaların işlənmə tarixinə gəlincə,
onları XIX əsrin birinci yarısına aid etmək olar.
«Şəhərgahı
axtaranda gördüm ki, külli miqdarda mağaralar var»
Ərazini tədqiq edən ilk tədqiqatçılardan
biri fəlsəfə elmləri doktoru, “İçərişəhər”
Dövlət Tarix-Memarlıq Qoruğu İdarəsinin
Elmi-istehsalat bərpa emalatxanasının baş mühəndisi
İslam Göyüşovdur. Onun sözlərinə görə,
“Keşikçidağ” Dövlət tarix-mədəniyyət
qoruğunun ərazisi həm də böyük şəhərgahdır:
«2006-cı ildə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyində
işləyərkən Keşik dağına, yəni Gözətçi
dağına ezam olunmuşdum. Sərhəd ərazisi
olduğundan oraya hərbçilərin müşayiəti ilə
getdim. Ərazi ilə tanış olarkən böyük, qədim
şəhərgaha rast gəldim. Yerli əhali buranı Adəm
dağı adlandırır. Şəhərgahı axtaranda
gördüm ki, ərazidə çoxlu mağara var. Orada
xalqımızın qədim inanclarını - Aya, Günəşə,
ulduzlara inancı əks etdirən detallara rast gəldim. Hətta
bu məkanda suya, buddizmə inam dövrünün əlamətlərinə
də rast gəldim. Onların hamısını
araşdırdım, fotoşəkillərini, videosunu çəkib
nazirliyə təqdim etdim”.
David Karaco kimdir?
“Keşikçidağ”da yerləşən
məbəd-monastırların memarlıq quruluşu da maraq
doğurur. Onlar Azərbaycan ərazisindəki alban məbədləri
ilə eynilik təşkil edir. Bu məbədlərdən
birinin David Karaco adlandırıldığını deyən
tədqiqatçı onun maraqlı tarixçəsindən də
bəhs etdi: «David Karaconun özü türkdür, qaracalar nəslindən
olub. Gürcüstan dövlətini yaradan həmin adamdır.
Bu, tarixi ədəbiyyatda da əksini tapıb.
David Karaco 300 minə yaxın
oğuz türkünü Gürcüstana dəvət edir və
gürcü knyazlarına əmr edir ki, onlar öz
qızlarını oğuz türklərinə ərə
versinlər. Didiqoru deyilən yerdə oğuzlarla səlcuqlar
araslnda döyüş olub və oğuzlar qalib gəliblər.
Nəticədə Gürcüstan dövləti yaranıb. Yəni
əgər, gürcü alimlərin iddia etdiyi kimi, David Karaco
türk deyildisə də, bu oğuzları haradan
yığıb gətirə bilərdi?
Bu ərazidəki David Karaco kilsəsinə
gəlincə, həmin kilsəni İsa peyğəmbərin
həvarilərindən (apostol) olan Varfolomey tikdirib. O,
eramızın I əsrində Şimali Qafqazdan tutmuş bizim
yerlərə ərazilərdə xristianlığı
yaymaqla məşğul olub və kilsələr tikdirib. Tarixi
məlumatlara görə, Azərbaycanda, Bakıda vəfat
edib, Qız qalası yaxınlığında dəfn edilib. David
Karaco çox görkəmli adam olduğuna və dövlət
yaratdığına görə kilsəyə onun
adını verirlər. Bu məbədə eyni zamanda
«Keşiş dağı» da deyirlər».
Tarixi məkan turizm baxımından da maraqlıdır
David Karaco deyilən kilsənin ətrafında
külli miqdarda mağaralar da var. Mağaraların bəzisi
kvadrat formalıdır. Tavanları isə günbəzşəkillidir
və hisdən qaralıb. Mağaralarda qəbirlər də
aşkar edilib. Onlar qum daşından ibarət döşəmədə
səliqə ilə qazılıb. Qəbirlərdən
tapılan kəllələr də maraq doğurur. Məlumdur
ki, İslam dininin Cənubi Qafqazda yayılması ilə əlaqədar
olaraq Gürcüstanla həmsərhəd bölgədə
yaşayan alban əhalisinin bir qismi gürcü
xristianlığının təsir dairəsində qalıb
və tədricən assimilyasiyaya uğrayıb. Tədqiqatçılar
bildirir ki, «Keşikçidağ» qoruğundakı qəbirlərdən
birində həm gürcü, həm də azərbaycanlılara
məxsus kəllələrin aşkar edilməsi də məhz
bu tarixi hadisələrin sübutlarındandır. Hətta bəzi
qəbirlərdə tapılan kəllələrin orta əsrlərdə
assimilyasiyaya uğrayaraq gürcüləşmiş albanlara
aid olduğu bildirilir. Deməli, «Keşikçidağ» tarixi
bir məkan olmaqla yanaşı, həm də Azərbaycan və
Gürcüstan arasındakı çoxəsrlik mədəni-dostluq
əlaqələrinin özünəməxsus bir rəmzi kimi
də dəyərləndirilə bilər.
İ.Göyüşov
mağaralarla bağlı maraqlı fikir söyləyir:
«İnsanlar orada şəhər kimi yaşayıb və əraziyə
«Şəhərgah» deyiblər. Qədim insanlar bu
mağaralarda yaşayaraq vəhşi heyvanlardan qorunurdular.
Çünki o zaman belə şəhərlər salmağa
imkan yox idi». Tədqiqatçı bu tarixi məkanın
ölkəmiz üçün turizm baxımından
perspektivindən də danışdı: «Yadımdadır ki,
bu ərazilərlə çoxlu əcnəbi
maraqlanırdı. Orada gözəl təbiət mənzərələri,
qeyri-adi ağaclar var. Əgər bu yerdə turizm
üçün infrastruktur, yollar və s. salınsa, buraya
çoxlu turist axını olar».
Mehparə
Sultanova
Mədəniyyət.-
2011.- 2 fevral.- S. 12.