Nəsillərə
örnək olan sənət yolu
Bəhram
Mənsurov - 100
Qeyri-adi istedada malik məşhur tarzən, Xalq artisti Bəhram
Mənsurovun anadan olmasının 100 ili tamam olur. Bəhram Mənsurov
ilk azərbaycanlı musiqiçidir ki, onun ifasında
muğamlarımız UNESCO xətti ilə vallara yazılaraq
bütün dünyaya yayılıb. O, Azərbaycan
muğamlarının qorunub saxlanması və təbliğində
müstəsna xidmətlər göstərib. Nadir istedada malik
sənətçi ilə bağlı yazının ərsəyə
gəlməsində onun sənət yolundakı
davamçıları - oğulları Elxan və Eldar Mənsurovlar
bizə yardımçı oldu.
Mənsurovlar
nəsli və Bakının muğam məclisləri
Azərbaycanın
tanınmış nəsillərindən olan Mənsurovlar hələ
Bakı xanlığı dövründə böyük
hörmət və mənsəb sahibi olublar. Ağa Hacı Kərim
bəy (1694-1768), onun oğlu Ağa Hacı Mənsur bəy
(1731-1796) xanlıq hakimiyyətində vəzifə tutublar,
çoxlu mülkləri, neft quyuları, gəmiləri,
dükanları, meyvə bağları olub. Tanınmış
bəstəkar, Əməkdar incəsənət xadimi Eldar Mənsurov
öncə daşıdıqları soyadın tarixçəsindən
danışdı: “İnsanlara münasibətdə səmimi,
geniş qəlbli Ağa Hacı Mənsur bəyin xatirəsinə
hörmət kimi övladları onun adını
soyadımızda əbədiləşdirdilər. Beləcə
Mənsurbəyovlar soyadı yarandı, sonralar isə məlum
siyasi nüanslar səbəbindən Mənsurov oldu».
Mənsurovlar Bakının, Azərbaycanın
tarixinə bir çox parlaq və istedadlı şəxsləri
bəxş edib. Onların arasında Ağa Hacı Mənsur
bəyin nəvəsi Ağa Salah bəyin (1800-1848)
adını çəkmək olar. Tanınmış iş
adamı kimi çar Rusiyasının müxtəlif şəhərləri,
hətta uzaq ölkələrlə ticarət əlaqələri
yaratmışdı. Bir çox şəhərlərdə
dükanları var idi. Bakıda, İçərişəhərdə
apardığı abadlaşdırma işlərinə görə,
Ağa Salah bəyə «Bakının fəxri vətəndaşı»
adı verilmişdi.
Ağa Salah bəyin kiçik
oğlu - Məşədi Məlik-Məmməd bəy
Bakı və Abşeronda ilk muğam məclislərinin
yaradıcısı kimi musiqi mədəniyyəti tariximizdə
layiqli yer tutub. Eldar Mənsurov: «Bu məclislər qədim Azərbaycan
muğamlarının öyrənilməsi, elmi tədqiqi və
geniş yayılmasında önəmli rol oynayıb. Məşədi
Məlik-Məmmədin oğlu Məşədi Süleyman bəy
atasının başladığı işi davam etdirdi. Mənsurovların
İçərişəhərdəki evlərində və
Şüvəlandakı bağlarına xanəndələr,
musiqiçilər, şairlər, Azərbaycan müxtəlif
yerlərindən, Tiflisdən, İrandan gəlmiş
ziyalılar yığışar və muğam məclisləri
qurulardı. Məşədi Süleyman bəy mahir tarzən
və muğam bilicisi idi. Onun bir sevimli məşğuliyyəti
də vardı - səyahət etmək. Məşədi
Süleyman bəy 11 dəfə Avropanı, Şərq ölkələrini
o baş - bu baş gəzmişdi. Səyahətlər
zamanı Məşədi Süleyman bəy hökmən
konsert salonları və teatrlara baş çəkərdi,
kübar məclislərində iştirak edərdi”.
Məşədi Süleyman bəyin
kiçik qardaşı - Mirzə Mənsur bəy (1887-1967) Azərbaycan
muğamlarının tanınmış nəzəriyyəçisi
hesab olunur. Konservatoriyada dərs deyib, muğam tədrisi
proqramının müəlliflərindən biri olub.
1940-cı ildə Mirzə Mənsur Mənsurova «Əməkdar
incəsənət xadimi» fəxri adı verilib. Mirzə Mənsur
həmçinin tar ustası kimi də yaxşı ad
qazanmışdı. Onun rekonstruksiya etdiyi 4 tardan biri Ermitajda,
biri Luvrda, biri də İstanbulda muzeydə qorunur. Sonuncusu isə
onun şəxsi tarı idi.
"Hiss edirəm ki, sən tarı birdən-birə
öyrənəcəksən”
Məşədi Süleyman bəyin
oğlu Bəhram Mənsurov 1911-ci il fevralın 12-də
Bakıda doğulub, bütün Mənsurovlar kimi, İçərişəhərdə
boya-başa çatıb. 1929-cu ildən Azərbaycan Dövlət
Şərq Orkestrində, sonralar Azərbaycan Radiosu Xalq
Çalğı Alətləri Orkestrində fəaliyyət
göstərib, Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının
solisti olub, Cabbar Qaryağdıoğlu, Seyid Şuşinski kimi
böyük xanəndələri müşayiət edib. Babası
Məşədi Məlik bəy dövrünün mütərəqqi
fikirli şəxslərindən biri, həm də mahir
çalğıçı idi. Hər axşam İçərişəhərdəki
evlərinin pəncərəsindən muğam və xalq
mahnılarının ecazkar, həzin melodiyaları
dalğa-dalğa axıb bütün küçəyə
yayılırdı. Həmin məclislər bir növ
"xalq konservatoriyası" rolunu oynayıb, çoxları
üçün bir sənət məktəbi olub. Evlərində
çoxlu tar var idi. Atası evdən bir yerə gedən kimi
balaca Bəhram dərhal divardan asılan tarlardan birini
götürüb çalar, özü də bilmədən
kökdən salıb divardan asardı. Məşədi
Süleyman evə qayıdanda Bəhramın tara toxunduğunu
başa düşər və "mənim tarıma kim
toxunub?" - deyə soruşardı. Bəhram da
günahını boynuna alaraq "hardan bildin ki, mən
toxunmuşam" - deyə uşaq məsumluğu ilə
soruşar, atası "tarın kökündən" - deyə
cavab verərdi.
Oğlunun tara, musiqiyə olan həvəsini
görən Məşədi Süleyman Bəhrama həmişə
deyərmiş: "Mən hiss edirəm ki, sən tarı birdən-birə
öyrənəcəksən”. Doğrudan da, Bəhram 8
yaşından tarı sinəsinə basaraq uşaq
arzularını tarın kövrək tellərinə kökləyib.
19 yaşı olanda Müslüm Maqomayev onu Xalq
Çalğı Alətləri Orkestrinə, daha sonra isə
Opera və Balet Teatrına solist-tarzən kimi dəvət edir.
Opera səhnəsində
Hüseynqulu Sarabski, Yavər Kələntərli,
Hüseynağa Hacıbababəyov, Əlövsət
Sadıqov, Həqiqət Rzayeva kimi korifeylərlə işləyir.
Rübabə Muradova, Sara Qədimova, Əbülfət Əliyev,
Gülxar Həsənova, Zeynəb Xanlarova, Mais Salmanov, Bakir
Haşımov, Qulu Əsgərov, Arif Babayev, Nəzakət Məmmədova,
Baba Mirzəyev və başqa sənətkarları teatra cəlb
edərək onları tamaşalara hazırlayırdı.
Sənətkarın oğlu və
davamçısı Elxan Mənsurov atası ilə
bağlı maraqlı xatirələrini belə dilə gətirdi:
«Onun tarının qeyr-adi səsini orkestrin səsi ilə
müqayisə edirdilər. Hətta fasilə zamanı xarici
qonaqlar əllərini onun tarına toxundurur, bu səsin sehrini
öyrənməyə çalışırdılar. Bunun
sadəcə bir izahı var idi. Atam tara ürəkdən
bağlı idi. Klassik muğamlarımızın qorunub
saxlanılması, dünyaya tanıdılmasında da Bəhram
Mənsurovun müstəsna rolu olub. O vaxtlar bir çoxları
muğamı müasirləşdirib ifa edirdilər. Amma atam
bunun qarşısını aldı, klassik
muğamlarımızın itib-batmasına imkan vermədi. Həmin
dövrdə klassik muğam ifa edən yeganə tarzən idi.
Atamın sənətçi kimi qeyri-adiliyi həm də onda
idi ki, o, öz tarı ilə aşıq havalarını da
gözəl ifa edirdi. Yəni aşıq havasını tarda
elə ifa edirdi ki, saz havasına bənzəyirdi”.
Tarzən kimi atasının yolunu
davam etdirməyə çalışdığını deyən
Elxan müəllim bu sənətə anasının arzusu ilə
gəldiyini bildirdi: «Bəhram Mənsurov əsl sənətçinin
formalaşmasını, bu yolun necə çətin
olduğunu yaxşı bilirdi. Nəsil ənənəsini
davam etdirərək tarzən olmağımda anamın
böyük rolu oldu. Amma mənim müəllimim atam olub. 15 il
onunla Dövlət Opera və Balet Teatrında
çiyin-çiyinə çalışmışam».
“Bütün
əhvalı, sevinc və kədəri tar ifasına köklənirdi”
Bəhram Mənsurov ilk azərbaycanlı
musiqiçidir ki, onun ifasında Azərbaycan
muğamlarından "Çahargah" (1970) və
"Rast" (1978) nota salınıb,
"Bayatı-Şiraz", "Humayun", "Şur",
"Bayatı-kürd", "Çahargah" ilk dəfə
UNESCO xətti ilə vallara və CD-lərə yazılıb,
bütün dünyaya yayılıb. 1978 və 1983-cü illərdə
Səmərqənddə keçirilən Beynəlxalq
Muğam Simpoziumunda Azərbaycanı təmsil edib. Onun
ifasında bütün muğamlar, dəraməd, diringə, təsnif
və rənglər oğlu, bəstəkar Eldar Mənsurov tərəfindən
nota salınıb: «Bəhram Mənsurov mənim
üçün həm ata, həm də böyük sənətkar
idi. Tarı əlindən yerə qoymazdı, elə bil ki,
onunla yaşayırdı. Bu gün sənətlə məşğul
olmaq istəyənlərin əksəriyyəti öz sənətinə
məşhur olmaq, tanınmaq, pul qazanmaq aspektindən
yanaşırlar. Atam özünü sənətə fəda
etdi. Hətta deyirlər ki, Bəhram Mənsurov toylara gedən
zaman fasilə vaxtı da tarı əlindən yerə
qoymazdı, onu dizinin üstündə saxlayardı. Evdə
boş vaxtı olanda da mütləq tar çalırdı.
Bütün əhvalı, sevinc və kədəri tar ifasına
köklənirdi”.
Bəstəkar atasının
çox ailəcanlı olduğunu da deyir: «Evə bazarlıq
etməyi, yemək hazırlamağı da çox
xoşlayırdı. Həmişə deyirəm ki, əgər
o musiqiçi olmasaydı, çox gözəl bir aşpaz
olardı. Hələ uşaqlıq illərində
anasını itirmişdi, babam da evlənməmişdi. Ailədə
üç oğul, bir qız olublar. Ona görə atam və
qardaşları ev işlərini özləri görüblər.
Həmişə zəhmətkeş olub”.
Klassik muğamlarımızın
mahir ifaçısı olmaqla yanaşı, Bəhram Mənsurov
həm də, gözəl simfonik musiqi zövqünə malik
olub. Eldar müəllimin dediklərindən:
«Konservatoriyada təhsil
aldığım illərdə çox vaxt imtahan öncəsi
Bethoven və digər bəstəkarların musiqilərinə
qulaq asırdım və bir də görürdüm atam da mənimlə
birlikdə həmin musiqiləri dinləyir. Elə musiqilər
səslənirdi ki, orada mənim üçün muğama bənzər
element tapmaq çətin olurdu. Amma bir də
görürdün, atam deyirdi ki, bax, musiqinin bu yeri «Mahur-hindi»
muğamına bənzəyir. Musiqinin bütün janrları
haqqında anlayışı vardı. Estrada musiqisini də bəyənirdi.
«ABBA», «Bittlz» qruplarının musiqilərini dinləməyi
sevirdi. Çünki onların musiqisi çox melodik idi”.
Azərbaycan Dövlət Opera və
Balet Teatrında 54 il fəaliyyət göstərmiş
qayğıkeş insan, ifası ilə neçə-neçə
Məcnunlara, Leylilərə həyan olmuş Xalq artisti Bəhram
Mənsurov 1985-ci il mayın 14-də, ömrünün
75-cı ilində vəfat edib. Amerikanın tanınmış
yazarı və şairi Ralf Valdo Emerson deyib ki, «xarakter zəkadan
daha üstündür. Dahi qəlb yaşamağa güclü
olacaq, həmçinin düşünməyə də».
Adını Azərbaycan mədəniyyətinə, musiqi
tarixinə qızıl hərflərlə yazan Bəhram Mənsurov
da malik olduğu güclü xarakterlə Azərbaycan
muğamlarını dünyaya tanıda bilmişdi. Bu səbəbdən
ömrü zəngin, gələcək nəsillərə
örnək ola biləcək səhifələrlə dolu
görkəmli tarzənin xatirəsi hər zaman sənətsevərlərin,
xalqımızın yaddaşında yaşayır.
Mehparə
Sultanova
Mədəniyyət.-
2011.- 11 fevral.- S. 7.