Ornamentlərdə
“gizlədilən” yazılar
Azərbaycan
memarlığı zəngin ənənələrə
malikdir. Hər bir abidə, memarlıq əsəri
özünəməxsusluğu ilə seçilir. Eyni zamanda abidələrin siması - onların
formaları, konstruktiv özəllikləri və digər
davamlı arxitektura ənənələrindən xəbər
verir.
Azərbaycan memarlığı
tarixində tikililərin arxitektura detallarında hər
hansı ornament qismində bu və ya digər sözün
«gizlədilməsi» faktı az olmayıb. Buna ən məşhur misal XV əsrin əvvəllərində
inşa edilən və Azərbaycan memarlığının
bənzərsiz incilərindən sayılan Şirvanşahlar
sarayı kompleksidir. Sarayın günbəzlərlə
örtülən hündür portalı, minarəli tikililəri,
qüsursuz icra olunan detallar, ornamentlərin zərif və dərin
oyulmasından yaranan bənzərsiz mənzərə,
ustalıqla hörülmüş daşlar - əsrlərlə
öz gözəlliyini saxlayaraq, günümüzədək
gəlib çatıb. Portalın yan hissələrində
Şirvanşahların ailə qəbiristanlığında
(türbə) iki damcı şəkilli medalyon var. Bu ornamentli
medalyonlarda türbənin müəllifi Məhəmməd Əli
ustalıqla öz adını «gizlədib». Şifrənin
açılmasını çətinləşdirmək
üçün usta bu üsuldan istifadə edib - eyni yazı
iki dəfə təkrar olunur: düz və əksinə. Ərəb hörmə yazısı ilə
ustalıqla və peşəkarcasına şah türbəsinə
həkk olunan yazı uzun illər memarın adını gizləyib.
Yalnız 1945-ci ildə azərbaycanlı alimlər
sirri açıblar. Başqa bir şifrələnmiş
yazı yenə də həmin Şirvanşahlar
sarayının divanxanasında giriş qapısının
çatma tağında «gizlədilib». Qabarıq
hissədə kölgələrin kontrastından qurulan rəsmdə
üsluba uyğunlaşdırılmış ərəb
yazısı ilə dairəvi «Əli» sözü altı dəfə
təkrar olunur. Qeyd etmək lazımdır
ki, Şirvanşahlar sarayında müxtəlif ornament
formasında icra olunan fərqli məzmunlu bir neçə ərəb
yazısına rast gəlinir. AMEA-nın müxbir
üzvü, tarix elmləri doktoru Hacı Qadir Qədirzadə
deyir ki, abidələrdə yer alan ornamentlər
əslində Azərbaycan memarlarının
ustalığından xəbər verir. Alim bildirir ki,
İslamın canlı varlıqların təsviri sahəsində
qoyduğu məhdudiyyətlər nəticə etibarilə
dekorativ sənətin, xüsusən də süjetsiz ornamentin
- həndəsi və epiqrafik naxışların, bitki
ornamentlərinin inkişafına təkan vermişdi: “Bəzən
abidələrə kənardan baxanda naxışlardan heç
nə hiss olunmaya bilər. Hər hansı
quş təsviri və ya gül təsvirinə diqqətlə
baxanda gözəl çəkilmiş həndəsi
ornament-yazı olduğunun fərqinə varırsan”.
Bəzi
abidələrdə yazılanlar yalnız “güzgü
üsulu” ilə oxunur
Orta əsrlərdə
də monumental binaların bəzədilməsi
üçün arxitektura ornamentindən geniş istifadə
olunmağa başladı. Əlbəttə,
qədim ustaların sənəti və təxəyyülü
orijinallığı ilə heyrətləndirir. Amma yaxın keçmişin nümunəsi daha təəccüblüdür.
Ötən əsrin 70-80-ci illərində
Bakıda İnşaat Mühəndisləri İnstitutunun yeni
binası layihələşdirildi və tikildi. Heç nə ilə fərqlənməyən, sovet
dövrü üçün adi bir dəmir-beton tikili idi.
Binanı az da olsa bəzəmək
üçün layihədə bütün fasad boyunca həndəsi
ornamentlər çizildi. Sanki adi xətərdən
ibarət heç bir məna kəsb etməyən
naxış idi, heç vaxt diqqət cəlb etməmişdi.
Amma detallı nəzərə salanda
görürdün ki, paneldəki adi ornament deyil, kufi əlifbası
ilə yazılan «Allah» sözüdür. Yazının
şifrəsini açmaq üçün orta əsrlərdə
ustaların istifadə etdiyi üsullar tətbiq olundu, söz əksinə
(güzgü üsulu) yazılmışdı, təsvirlər
çevrilmişdi, kölgə kontrastından istifadə
olunmuşdu. Bu müəmmalı ornament binanın arxa
fasadındadır, buna görə də uzun müddət diqqətdən
kənarda qalıb.
«Allah» sözü formasında
ornament milli memarlıq üçün ənənəvidir və
bunun dərin kökləri var. İlk dəfə milli
memarlığımızda «Allah» sözünə analoji icrada
Bərdədəki «Nüşabə türbəsi»ndə rast
gəlirik. Bu üsuldan Ərdəbildəki
Şeyx Səfi məqbərəsində,
Naxçıvanın şərq qurtaracağında yerləşən
İmamzadə qəbiristanlığındakı dini kompleksin
fasadında istifadə olunub. Eyni ornamentin
motivi XX əsrdə Azərbaycan İnşaat Mühəndisləri
İnstitutunun binasında təkrarlanır. Binanın arxitektoru L.Qonsiarovski olub. O, milliyyətcə
polyakdır, uzun müddət İnşaat Mühəndisləri
İnstitutunun kafedrasında çalışıb. Amma onun ornamentin müəllifi
olub-olmadığı bəlli deyil. Hər
bir halda, belə müəmmalı ornamentin fasadda peyda
olması təsadüf deyil, kiminsə məqsədyönlü
fəaliyyətinin nəticəsidir. Və
qəribədir ki, sovet hakimiyyəti bundan xəbər
tutmayıb.
Ceyhun
Mədəniyyət.- 2011.- 16 fevral.- S. 13.