“Ölülər”in sonrakı taleyi
Bir əsərin
tarixi
...Rəfiqəmin
atası ölüm ayağında olanda həkim məsləhət
gördü ki, dağa-daşa düşməsinlər. Gedib
hazırlıq görsünlər. Bütün külfət həkimin
hərəkətindən qeyzlənsə də (həmin anda
hamı belə düşünür və tələb edir
ki, həkim nə edirsə-etsin, amma xəstəni
ölümün caynağından qurtarsın), sonda onun
sözü ilə razılaşdı. Bircə rəfiqəm
ipə-sapa yatmadı. Sanki hamı onun atasının ölməyini
istəyirdi. Həmin gün məni yanına alıb
Sumqayıta - “ölünü belə dirildən”, “duası daşdan
keçən” (rəfiqəm belə deyirdi) - bir mollanın
yanına apardı. Molla gözlərini qıyıb rəfiqəmə
dedi ki, evinizə tərəf qara bir ilan sürünür.
Rəfiqəmlə
baxışdıq. Bu o demək idi ki, sənə inanmayana lənət!
Rəfiqəm əl-ayağa
düşüb molladan kömək istədi. Mən də
dünyanın ən yöndəmsiz müqayisəsini
apardım. Qırıq-salxaq cümlələrlə onu
Nostradamusa bənzətdim və deyəsən, bu adı molla həyatında
birinci dəfə eşidirdi. Çünki bunu eşidincə
üç kərə “Kim?”, - deyib susdu. Başa
düşdüm ki, o, Nostradamusun kimliyindən tamamilə bixəbərdir.
Nə başınızı
ağrıdım, mollanın məsləhəti ilə
vaxtı fövtə vermədən qara bir toyuq
almalıydıq. Bazara getməyinə getdik, amma qara toyuğu
tapanacan ayağımıza qara su endi. Guya toyuq ağ olsa, qara
ilan rəfiqəmin atasını udacaqdı.
Bazarda qaraşın toyuqlar
çox olsa da, ağ çillər işləri
korlayırdı. Axır ki, qapqara bir toyuq tapdıq və elə
sevindik ki, elə bil dirilik suyu tapmışdıq. Sonra o
qapqara toyuğu satan oğlana bir-iki şirin söz deyib qara
toyuğun başını “xırıt” elətdirib bədənin
üstə qoyduq və mollaya apardıq. Molla ədəb-ərkanla
qara toyuğun başını ərəb hərifləri ilə
qaraladığı ağ parçaya büküb bərk-bərk
sarıdı. Tərslikdən qan sızıb “kəfən”dən
çıxdı.
Hələ biz bu qorxunc
bükülünü köhnə qəbiristanlıqda,
köhnə bir qəbirin ayaq tərəfində
basdırmalı idik. Rəfiqəm başını
itirmişdi. Oxuduğumuz universitetdən bir az yuxarıda - nəşriyyatın
yanında qəbiristanlıq olduğunu bilirdim. Bakıya
üz tutduq. Rəfiqəm atasının öləcəyindən
elə qorxurdu ki, yol boyu ağzını açıb bir kəlmə
də danışmadı. Qəbiristanlıqda köhnə bir
qəbir tapıb, o qəbirdə uyuyana Allahdan qəni-qəni
rəhmət diləyib, oğurluğa gəlmiş adamlar kimi
ətrafa baxa-baxa yeri tələm-tələsik qazdıq.
Toyuğun başını basdıran kimi dabanımıza
tüpürüb qəbiristanlıqdan qaçdıq.
Uzaqlaşdıqca rəfiqəmin soluxmuş çöhrəsi
işıqlanırdı, mən də xeyirxah bir işin
qulpundan yapışdığıma görə ürəyimdə
özümə təsəlli verirdim ki, bəs dost-dosta nə
gündə gərəkdir?
Səhəri gün rəfiqəm
dərsə gəlmədi. Dekanatlıqdan xəbər verdilər
ki, atası rəhmətə gedib...
Neçə gün özümə
gələ bilmədim. Rəfiqəmin atası
öldüyünə görə yox, guya kimin atası
dünyanı tutub duracaqdı, rəfiqəmin boşa
çıxan inamına görə heyfsilənirdim.
Rəfiqəmin atası torpağa
tapşırılan gün çox fikirləşdim, diqqətlə
baxıb özümü və ətrafımdakıları Cəlil
Məmmədquluzadənin “Ölülər”inin arasında
tapdım...
Bu uzun-uzadı müqəddimədən
sonra yüz il geriyə yollanıram. Zaman elə bir şeydir
ki, keçmişə getmək asan, gələcəyə
getmək çətindir. Çünki keçmiş
ölülərə, gələcək dirilərə məxsusdur...
“Ölülər” doğulur
1909-cu il iyunun 12-də iti qələmi,
kəskin publisistikası, həyati pyesləri ilə
dövrünün işıqlı simalarından biri olan Cəlil
Məmmədquluzadə “Ölülər” əsərini
yazıb başa çatdırdı. Yazıçı əlyazmasını
qələm dostlarına verir və “Ölülər” əl-əl
gəzib dolaşır.
“Açıq söz” qəzetinin
73-cü sayında Sultan Məcid Qənizadə, Hüseyn
Cavid, Üzeyir Hacıbəyli, Nəriman Nərimanov
“Ölülər” haqqında müsbət rəylərini
bildirərək yazırdılar: “Artıq dərəcədə
məharətlə yazılmış, məzmunu eynən həyatımızdan
götürülmüş, ideyası inqilabi bu drama müsəlmanların
həyatında böyük rollar oynayacaq, paslanmış
beyinləri pasdan təmizləyib, ölmüş ruhlara can
verəcəkdir”.
Ancaq beyinləri pasdan təmizləyib,
ruhlara can vermək üçün “Ölülər” səhnədə
dirilməli idi. Bu məqsədlə Cəlil Məmmədquluzadənin
Qafqaz Mətbuat Komitəsinə yazdığı müraciət
cavabsız qalmır. Senzura 1909-cu il 27 avqust tarixi qərarı
ilə əsərin tamaşaya qoyulmasına icazə verir. Amma
1911-ci il 7 iyun tarixli “Kaspi”, 9 iyun tarixli “Baku” qəzetlərinin
yazdığına görə, “Ölülər”in həmin
il Tiflisdə oynanılması üçün iki dəfə
cəhd göstərilsə də, bu təşəbbüs nəticəsiz
qalır. Bütün bunlara baxmayaraq Mirzə Cəlil
“Ölülər”in səhnəyə yol tapacağına
inanırdı...
“Ölülər” səhnədə
Əsər səhnəyə
yalnız 7 ildən sonra - 1916-cı il aprelin 29-da yol tapdı.
İlk dəfə Bakıda - Tağıyev Teatrında
tamaşaya qoyulan “Ölülər” ilin ən böyük
teatr hadisəsinə çevrildi. Tamaşanın ilk rejissoru
Hüseynqulu Sarabski olur. Tamaşada Şeyx Nəsrullah rolunu Əliqulu
Qəmküsar, İsgəndər rolunu Mirzəağa Əliyev
oynayırdı. Onların qeyri-adi oyunu uzun illər
tamaşaçıların yaddaşından silinmir.
Belə danışırlar ki, ilk
tamaşadan əvvəl İsgəndər obrazını
oynamağa hazırlaşan Mirzəağa Əliyev eşidir
ki, Kefli İsgəndər obrazını yaradarkən Cəlil
Məmmədquluzadə Naxçıvanda yaşayan Paşa aga
Sultanov adlı bir vəkili nəzərdə tutub. Bu soraqla
Naxçıvana yollanır, böyük səylə onun
xarakteri, əxlaqı, rəftarı barədə məlumat
toplayır. Öyrənir ki, Paşa ağa 1874-cü ildə
Novorossiysk Universitetinin hüquq fakültəsini bitirib.
Türk, fars, rus dillərini və ədəbiyyatını
mükəmməl bilir. Məmməd Tağı Sidqi ilə
birlikdə 30 min sözdən ibarət rus-fars lüğətini
hazırlayıb, sonra isə 56 min sözdən ibarət
Rus-Fars-Azərbaycan lüğətini tərtib edib. Belə
geniş biliyi və dünyagörüşü olan adam təbii
ki, cəhalətdə ayıq başla yaşaya bilməzdi.
Cəlil Məmmədquluzadə isə
“Kefli İsgəndər yüzlərlə Paşa
ağaların içindən seçilmiş real bir surətdi”,
- deyərdi.
Şeyx Nəsrulla rolunu isə Əliqulu
Qəmküsar elə ustalıqla yaratmışdı ki,
sonralar Mirzəağa Əliyev yazırdı: “Mən Əliqulu
Qəmküsarla üç dəfə “Ölülər” əsərində
oynamışam. İki dəfə Bakıda, bir dəfə Gəncədə.
Qəmküsar ruhaniləri yaxşı
tanıdığı, onlara yaxşı bələd
olduğu üçün Şeyx Nəsrullah rolunu fövqəladə
bir məharətlə oynayırdı. Mən onun oyununun
mislini sonralar da görə bilmədim” (bütün bunlara
görə də yenilik və sənət düşmənləri
1919-cu il yanvarın 28-də onu qətlə yetirdilər - T.
V.)
İlk tamaşa barədə
“Açıq söz”, “Baku”, “Kaspi”, “İqbal”, “Bəsirət”,
“Tuti”, “Babayi-Əmir” qəzet və jurnallarının səhifələrində
ətraflı və mübahisəli məqalələr
çap olunur.
Hüseyn Cavid “Ölülər”i
yüksək qiymətləndirərək yazırdı:
“Ölülər” son komediyalarımız içində parlaq
mövqe tutur. “Ölülər”də sənətkaranə bir
dirilik, mahir bir incəlik var. “Ölülər”in hər təbəssümündən
acı bir fəryad qopar... “Ölülər” qüsursuz deyil.
Fəqət bu qüsur bir rəsmin ətrafında gözə
çarpan ləkələr qədər təbii görünə
bilər”.
O illərdə “Ölülər”
Orta Asiyada, Volqaboyu və Qafqazın bir sıra şəhərlərində
də nümayiş olunur.
“Ölülər” mühakimə olunur
Mürtəce dairələr isə
Cəlil Məmmədquluzadəni “millətə yaraşmayan”,
xalqın adət-ənənəsinə zidd olan bir əsər
yazmaqda günahlandırırdılar. Onları “Ölülər”də
ən çox narazı salan İsgəndər obrazı idi.
“Ölülər”
tamaşasının hər bir səhnəsi din pərdəsi
altında gizlənib insanları aldadan mübarizə
silahına çevrilmişdi. Bu əsər yalnız
sıravi oxucular, tamaşaçılar, dindarlar arasında
deyil, elm adamları və ədəbi ictimaiyyət arasında
da geniş səs-küyə səbəb olmuş, hətta əsər
günah işlətmiş adam kimi məsuliyyətə cəlb
edilmiş, mühakimə olunmuşdu. “Ölülər”in ədəbi
mühakiməsi haqqında mətbuatın verdiyi bir elanda
oxuyuruq: “Bu günlərdə Dövlət Teatr Heyəti Ədəbiyyat
və Tənqid Komissiyasının təşəbbüsü
ilə dövlət teatr müdiriyyəti və bəzi ədəbi
simaların iştirakı ilə məşhur “Ölülər”
faciəsinin qəhrəmanı Kefli İsgəndərin ədəbi
mühakiməsi olacaqdır”.
Lakin Cəlil Məmmədquluzadə
ailə üzvləri ilə birlikdə 1920-ci ilin iyununda Təbrizə
yola düşür və 1921-ci ilin mayınadək orada
yaşaması və başqa səbəblərdən ədəbi
mühakimə ləngiyir. Mühakimə 1923-cü ilin
fevralında baş tutur. “Ölülər”in ədəbi
mühakiməsi belə bir qərar qəbul edir: “İsgəndər
müvəqqəti olaraq ictimai həyata müqayir bir şəxsiyyət
kimi mədəni hüquqdan məhrum edilsin, lakin Şeyx Nəsrullaha
qarşı üsyanı müsbət bir hərəkət
kimi qeyd edilsin”.
Bu ədəbi mühakimə
“Ölülər”in ölülərlə növbəti
qarşılaşması idi...
“Ölülər” dirilir
Sonrakı illərdə
“Ölülər” Abbas Mirzə Şərifzadənin, Aleksandr
Tuqanovun quruluşunda tamaşaya qoyulur. 1938-1939-cu teatr
mövsümündə Şəmsi Bədəlbəyli bu məşhur
əsəri yeni quruluşda tamaşaya hazırlayır. Bu
quruluş “Ölülər”in ən yaddaqalan
tamaşalarından biri olur.
1948-1949-cu teatr mövsümündən
1966-cı ilə kimi “Ölülər” Azərbaycan Dövlət
Akademik Dram Teatrının səhnəsində
oynanılmır. Yalnız 1966-cı noyabrın 12-də milli
teatr sənətimizin parlaq simalarından olan Tofiq Kazımov
“Ölülər”i yenidən səhnəyə dəvət
edir. Tofiq Kazımov Mirzə Cəlilin ruhunu saxlamaqla əsərə
elə Mirzə Cəlilin öz felyetonlarından bir çox yeni
mətnlər də əlavə edir. Tofiq Kazımovun
quruluşunda rəssam Elçinin maraqlı dekorları, Qara
Qarayevin təsirli musiqisi, Kefli İsgəndər rolunda Həsənağa
Turabovun, Şeyx Nəsrullah rolunda Məlik Dadaşovun,
Hacı Həsən ağa rolunda Məmmədrza
Şeyxzamanovun ifası ilə “Ölülər” səhnədə
yenidən dirilir.
Zaman-zaman “Ölülər”
tamaşası Azərbaycan teatr sənətinin yüksəlişini,
aktyor və rejissor işi, teatr tənqidi sənətində
müəyyən qüvvəyə malik olduğunu sübut
edir.
1992-ci ildə Cəlil Məmmədquluzadənin
“Ölülər” əsərinin motivləri əsasında
görkəmli rejissor Tofiq Tağızadə “Ölülər”
əsərini “O dünyadan salam” adı ilə
ekranlaşdırdı. Film insanları ayıq olmağa,
yaxşını pisdən, xeyiri şərdən, həqiqəti
yalandan ayırmağa, həyata ayıq gözlə baxmağa
çağırır. Cəhalət və kortəbii fanatizm
ifşa olunur.
Elə bu gün də bizi
güldürən və ağladan “Ölülər” müxtəlif
teatrların səhnəsində, müxtəlif
rejissorların quruluşunda, müxtəlif aktyorların
ifasında səhnədədir. Sabah da belə olacaq, illər
sonra da. Çünki ölülər ölmür, Cəlil Məmmədquluzadənin
“Ölülər”i də heç vaxt ölməyəcək...
Təranə
Vahid
Mədəniyyət.-
2011.- 23 fevral.- S. 12.