Yaradıcı
təxəyyülün aynası: çeşidli
parçalar
Xalqımızın
qədim sənət sahələrindən biri də
toxuculuqdur. Zəngin naxışlı, rəngarəng
çeşidli toxumalar - parçalar daim xalq ustalarının
bədii fikir və yaradıcı təxəyyülünü
özündə əks etdirib. Eyni zamanda xalqın bədii
estetik tərbiyəsinin inkişafında mühüm rol
oynayıb. Həm də dövrünün inkişaf tarixini
özündə yaşadıb. Məlumdur ki, parça
istehsalı ta qədim zamanlardan lifli materialların, yun,
pambıq, ipək, kətan və boyaq bitkilərinin bol
olduğu yerlərdə intişar tapıb.
Parça istehsalında əsasən
üç naxış üsulundan istifadə olunub: toxuma
naxış, basma naxış və tikmə naxış. Bu
üsulla tafta, qanovuz, darayı, nov, alaca, tətinlik və
xasqırmızı parça istehsalı XX əsrin əvvəlinə
kimi Şamaxı, Gəncə və Naxçıvan şəhərlərində
geniş yayılıb.
Tafta - bu parça ipəkdən
toxunur, saya və naxışlı olur. Bu parça
sapının zərif tovluluğu, sıxlığı,
naxışlarının sadəliyi və rəng
harmoniyasının ifadəli həlli ilə digər növ
parçalardan fərqlənir. Azərbaycanın milli
toxumalarından olan tafta hələ XV-XVII əsrlərdə
Avropa və Rusiyada böyük şöhrət
qazanıbmış.
Qanovuz - parçanın sap
sıxlığı taftaya nisbətən çoxdur. Onun əriş
sapları tovlu olur. Rəngləri də sarı-yaşıl,
qara-qırmızı, göy-qırmızı olur. Üzərinə
işıq düşəndə bərq vuraraq müxtəlif
rəng çaları yaranır. Rəng çalarına
görə, xalq arasında “şahı”, “cənnəti”, “gecə-gündüz”,
“səhər-axşam” kimi adlarla tanınıb. Sapının
keyfiyyətindən asılı olaraq iki cür (əsl qanovuz
və xam qanovuz) toxunub. Əsl qanovuz əbrişim ipəyindən
hasil edilib. Üz örtüyü şəffaf, elastik və zərif
olub. Xam qanovuz isə ipək qarışığından
hazırlandığına görə üz örtüyü
qeyri-şəffaf olur. Bu parça xalq arasında “kasıb
qanovuzu” adı ilə də tanınıb.
Darayı - kətan qrupuna aiddir.
Sıx toxunuşlu, sapı tovlu, bişmiş baramadan (gəci)
toxunan, üzü qeyri-şəffaf qədim xalq
toxumasıdır. Kətan qrupuna aid toxumalar kimi darayı da
arşınnüma və ədədi toxunub. XIX əsrdə
bu toxumanın hər iki növü Şamaxı, Gəncə
və Şuşada geniş yayılıb. Darayı toxumalar
zolaqlı, həm də dama-dama naxışlı olur. Bu
parçalardan əsasən qadın paltarlarında istifadə
olunub. Həmin dövrdə Azərbaycan qadınlarının
geyimlərinin çox qismi darayı parçalardan
hazırlanıb. Buna Aşıq Ələsgərin şeirlərindən
birində də rast gəlirik:
Başında Herat kəlağayı,
Hər paltarı darayıdır.
Nov - kətan hörüklü
parçadır. Həm saya, həm də zolaqlı və
dama-dama naxışlı olur. Sap sıxlığı tafta
toxumaya nisbətən seyrəkdir. Burada soyuq rənglərə
nisbətən isti rənglər üstünlük təşkil
edir. Parçanın yerliyi əsasən qırmızı rəngli,
enli zolaqlardan ibarət olur. Zərif toxunuşu, rəng əlvanlığı
ilə fərqlənən nov parçalar xalq məişətində,
xüsusilə toy-bayramlarda daha çox istifadə olunub.
Cecim - dekorativ toxuma olub yun,
pambıq və ipək liflərdən hasil olunub. Qalın,
davamlı, möhkəm və ağır
qırçınlı olur. Azərbaycanın əsasən
aran və qismən dağətəyi bölgələrində
(Ağcabədi, Cəbrayıl, Ağdam, Bərdə, Ordubad )
ipəkçiliyin daha çox inkişaf etdiyi yerlərdə
istehsal olunub.
Alaca - xalq arasında “al”, “ala”,
“alışan” adı ilə tanınıb. Əsasən yundan
və ipəkdən toxunub. Kətan hörüklü, sıx
toxunuşlu, möhkəm və davamlı qədim
toxumadır. Bu parça Azərbaycanda hələ VI-IX əsrlərdə
toxunub. “Kitabi-Dədə Qorqud”da alaca parçadan
yorğanüzündə istifadə edildiyi bildirilir. XVI-XVII əsrdə
yaşamış bir çox aşıqların
qoşmalarında azərbaycanlı qadınların alaca
parçadan paltar geydiyinə rast gəlinir. Sarı
Aşıq qoşmalarının birində deyir:
Geyibsən alacanı,
Tər saxla alacanı.
Yarın ala gözləri
Az qala ala canı.
Tətinlik - məişətdə
geniş istifadə olunan bu parça da yun, ipək və
iplikdən toxunub. Müxtəlif rəngli zolaq və mil-mil
naxışları olub. Yer hanasında toxunan cecimi
parçadır. Alaca parçadan seyrək toxunuşu, nisbətən
eni mil və zolaqları ilə fərqlənir. XIX əsrdə
tətinlik yerli istehsal kimi Gəncə və Şuşa qəzalarının
toxuculuq sənayesində xüsusi yer tutub.
Xasqırmızı - parça əsasən
Gəncədə istehsalı olub. Tətinlik parçaya nisbətən
nazik toxumadır. Tünd-qırmızı yerlikdə sarı,
yaşıl, göy, ağ, qara mil və zolaqlara malik olur. Bu
parçadan kişi və qadınlar üst köynəyi
tikdirərmiş.
XIX-XX əsrdə Azərbaycanda
toxuma naxış parçalarının bəzi
texniki-dekorativ xüsusiyyətləri Orta Asiya, Ukrayna və
Moldova xalqlarının kustar toxumalarının bədii tərtibatında
müşahidə olunub. Bu oxşarlıq xalqların
yaxınlığı, sosial-iqtisadi vəziyyətlərinin
eyniliyi, qarşılıqlı mədəni-ticarət əlaqələri
ilə bağlıdır.
Savalan
Fərəcov
Mədəniyyət.-
2011.- 8 iyul.- S. 15.