Aleksandr Tuqanov Tiflis Azərbaycan Teatrında
Aleksandr Tuqanov Azərbaycan teatr sənətində iz qoymuş simalardandır. O, 1871-ci ildə
Moskvada doğulub. Moskvada Korş teatrında, habelə Rusiyanın bir sıra şəhərlərində
aktyor, sonradan Gürcüstanda, 1924-cü ildən
isə Azərbaycanda rejissor kimi fəaliyyət
göstərib. Aleksandr Tuqanovun
fəaliyyətinin müəyyən
dövrü Tiflis Azərbaycan
Teatrı ilə bağlıdır.
Özünün yazdığına görə, Azərbaycan teatrı ilə ilk tanışlığı 1898-ci ildə Moskva Korş teatrı truppasının Tiflisə
səfəri zamanı
olmuşdur. 1912-ci ildə isə o, daimi işləmək üçün Tiflisə
gəlir və burada rus teatrında
fəaliyyətə başlayır.
Həmin vaxtlar burada Azərbaycan ziyalılarının yaratdığı
«Müsəlman teatr cəmiyyəti»nin tamaşalarına baxır.
Bu tamaşalar “Zubalov Xalq Evi”ndə,
habelə digər teatrların səhnələrində
göstərilirdi. O da
bir mütəxəssis
kimi imkan daxilində bütün tamaşaları izləyirdi.
Tuqanovun Azərbaycan teatrına
böyük maraq və bağlılığı,
təbii ki, məhz o vaxtlar meydana gəlib. Onun xatirələrindən:
«Zubalov Xalq Evi”ndə baxdığım
tamaşalar, ekzotik Tiflisdə, başqa xalqların milli tamaşaları ilə eyni səviyyədə, böyük bir məktəb təsiri bağışlayırdı. Burada (Zubalov
Xalq Evi nəzərdə tutulur -
A. B.) on bir bölmə
işləyirdi. Hər millətin
tamaşası öz doğma dilində səhnəyə qoyulurdu.
Rus, gürcü, Azərbaycan
dram dərnəklərindən başqa, burada Ukrayna, yəhudi, osetin, yunan, aysor dram cəmiyyətləri
də fəaliyyət
göstərirdi».
Məlum olduğu kimi, 1912-ci ildə Tiflisdə azərbaycanlı artistlərin
hazırladığı tamaşaları
göstərmək üçün
şəhərin azərbaycanlılar
yaşayan «Şeytanbazar»
məhəlləsində teatr
üçün xüsusi
bina - «Auditoriya» açılmışdı. Bundan sonra
tamaşaların göstərilməsi
ardıcıl xarakter alır və Tuqanov bu tamaşalara
ardıcıl baxmaq imkanı qazanır. «Bu tamaşalar məni
Azərbaycan teatrı
və onun ifaçıları ilə
əsaslı şəkildə
yaxınlaşdırırdı. Peşəkar teatr olmasa da, buradan
sonralar böyük aktyorlar çıxmışdı:
Sidqi Ruhulla, Mustafa Mərdanov, Əli Qurbanov, Mirseyfəddin Kirmanşahlı və başqaları».
O, 1922-ci ildən
başlayaraq azərbaycanlı
aktyorların dəvəti
ilə Azərbaycan dilində də tamaşalar hazırlayırdı.
«O zamanlar ağlıma
da gəlməzdi ki, Azərbaycan teatrı ilə belə yaxından bağlanacağam və yaradıcılığımın ən qaynar, hərarətli illərini
ona həsr edəcəyəm», - deyə
Tuqanov sonralar xatirələrində qeyd
edirdi.
Azərbaycanın
Xalq artisti Mustafa Mərdanov həmin dövrü belə xatırlayır: «1922-ci ildə
öz benefisimə «Ədirnənin fəthi»ni
(C.Cabbarlının pyesi
- A. B.) hazırlayırdım;
əsərdə baş
rolu - Harisi özüm oynayırdım.
Tamaşanın daha gözəl hazırlanması
üçün Tiflis Dövlət
Rus Teatrının baş rejissoru A.Tuqanovu «Ədirnənin fəthi»nin rejissorluğuna
dəvət etdik. Tuqanov əsəri gözəl surətdə hazırlayıb
tamaşaya qoydu».
Nəhayət, Tiflis teatrının aktyorlarından Mustafa Mərdanov
və Mirseyfəddin Kirmanşahlının, habelə
inzibatçı Əli
Bayramovun təkidli xahişləri nəticəsində
A. Tuqanov bu teatrda işləməyə
razılıq verir.
Beləliklə də
o, 1923-cü il avqustun 23-də Tiflis Azərbaycan
Dram Teatrının baş
rejissoru təyin edilir.
Qeyd etdiyimiz kimi, Tuqanov teatrın aktyor heyəti və tamaşaları ilə tanış
idi və sənət yanğılı
bu insanları yüksək qiymətləndirirdi:
«O vaxt Azərbaycan teatrının (Tiflis teatrı
- A. B.) Meydandakı darısqal binasında
rastlaşdığım aktyorların
ürəyi işləmək,
tamaşa hazırlamaq
həvəsi və yanğısı ilə dolu idi».
Məhz bunları nəzərə
alan rejissor
əsl teatr yaratmaq, güclü kadrlar yetişdirmək üçün bütün
gücünü səfərbər
edir. Tuqanov ayrı-ayrı əsərlərin
səhnəyə çıxarılması
ilə kifayətlənmir,
hazırladığı tamaşaların
ümumi mədəni
səviyyəsinin yüksəldilməsinə
də xüsusi səy göstərir və buna nail olurdu: «Bir sözlə
əsl teatr yaratmaq istəyirdik!»
Bütün bu işlərdə
onun ən yaxın köməkçisi
Gürcüstanın Xalq
artisti İbrahim İsfahanlı idi. Tuqanov İsfahanlını
özünün müəllimi
hesab edir, onun, habelə Gürcüstanın Əməkdar
artisti Mirzəli Abbasovun, aktyorlardan Mirzəxan Quliyevin, Əşrəf Yüzbaşovun
və digər aktyorların səhnə fədakarlığını yüksək
qiymətləndirirdi.
Tiflis teatrında
orijinal pyeslərin, habelə Azərbaycan səhnəsi üçün
yeni olan klassik əsərlərin Tuqanov tərəfindən
tamaşaya qoyulması
aktyorların fərdi
yaradıcılıq xüsusiyyətlərinin
üzə çıxmasına
şərait yaradır,
onlara özlərinə
məxsus cəhətləri
göstərmək imkanı
verir, tamaşaçıları
teatra cəlb edirdi.
Onun bu teatrda ilk
işi Şəmsəddin
Saminin «Gaveyi-ahəngər»
pyesinin tamaşası
olub. Aleksandr Tuqanovun xatirələrindən:
«Bu, yetkin tamaşa idi, aktyorların öz rollarına tamam yeni münasibətləri
duyulurdu: bu tamaşa bütün mövsümə müəyyən
hava verdi».
Beləliklə, başlanğıc uğurlu olur. Bunun ardınca tamaşaçılara
fransız yazıçısı
Jan Batist Molyerin «Jorj Danden» komediyası
təqdim olunur. Bu tamaşa da
böyük uğur qazanır.
Aleksandr Tuqanov teatrda baş rejissor kimi fəaliyyət göstərərkən «Uçurum»,
«İblis», «Şeyx Sənan», «Pəri cadu», «Ölülər» pyeslərini yeni quruluşda tamaşaya hazırlayır. İbrahim İsfahanlının fikrincə, onun ən maraqlı quruluşlarından biri «Müfəttiş» (N.V.Qoqol)
komediyasının tamaşası
olmuşdur. Səhnədə ilk addımlarını atan gənc aktyor Ülvi Rəcəb məhz Tuqanovun hazırladığı tamaşalarda
uğurlu obrazlar yaratmışdır. Onun yaratdığı
Dərviş («Şeyx
Sənan»), İxtiyar
(«İblis»), Məhkəmə
rəisi («Müfəttiş»)
obrazları tamaşaçılar
tərəfindən hərarətlə
qarşılanmışdır.
Tuqanovun Tiflis teatrında hazırladığı «Dağılan
tifaq» (Ə.Haqverdiyev),
«Hacı Qara» (M.F.Axundov), «Qaçaqlar» (F.Şiller, tərcümə
edəni Həsən Səbri), «Məkr və məhəbbət»
(F.Şiller, tərcümə
edəni Ələkbər
Seyfi) və «Otello» (U.Şekspir, tərcümə edəni
Həsən Səbri)
tamaşaları da uğurlu olmuşdur.
Məlumdur ki, Aleksandr Tuqanov Bakıda, Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrında çalışarkən
böyük dramaturq Cəfər Cabbarlı ilə yaradıcılıq
əməkdaşlığı etmişdir. Yazıçının pyeslərinin quruluşları
əsasən ona məxsusdur. Lakin onun
Cəfər Cabbarlı
ilə «ilk görüşü»
Tiflis teatrında olmuşdur.
Tuqanov bu teatrda dramaturqun «Ədirnənin fəthi» pyesindən sonra «Aydın» və «Oqtay Eloğlu» pyeslərinə də quruluş vermişdir. O, sonralar bu barədə
belə yazmışdır:
«Bu, xatirəsi mənim
üçün müqəddəs
olan, son dərəcə
gözəl, böyük
dramaturqla ilk görüş
idi».
Dövri mətbuat teatrın
fəaliyyətini yüksək
qiymətləndirirdi. Tuqanovun xatirələrindən:
«Dövri mətbuat bizim işimizə dostcasına, nikbin baxırdı. Əməyimiz hədər getmirdi,
birgə işimizin elə ilk çağları,
ilk mövsüm göstərdi
ki, müstəqil yolla irəliləyən Azərbaycan teatrı yaşamağa qadirdir».
Həmin vaxtlar Tiflis Azərbaycan
Teatrının uğurları
Bakı teatr ictimaiyyətinin də diqqətini cəlb edir. Şübhəsiz, uğurlu tamaşaların
meydana çıxması
əsasən Aleksandr Tuqanovun adı ilə bağlı idi. Əlbəttə, bu işdə
teatrın fədakar aktyorlarının əməyi
də danılmazdır.
Tuqanov 1924-cü ildə işləmək üçün
Bakıya - Azərbaycan
Dövlət Dram Teatrına
dəvət edilir.
O bu təklifi məmnuniyyətlə qəbul
etmiş və sonralar belə yazmışdır: «Tiflisdə
ilk mövsümün uğurları
elə böyük idi ki, mən
Azərbaycan teatrındakı
bu təcrübəmi
davam etdirmək üçün imkanı
əldən verməmək
qərarına gəldim».
Beləliklə,
Aleksandr Tuqanov
1924-cü ilin yazında
Tiflislə, oradakı
rəssam, şair və aktyor dostları ilə vidalaşıb yeni teatr yaratmaq, bütün bilik və təcrübəsini
sevdiyi sənətə
həsr etmək barədə qəlbində
baş qaldıran çoxdankı arzularını
reallaşdırmaq üçün
Azərbaycana, yeni iş yerinə gedir.
Adilxan Bayramov,
filologiya elmləri
doktoru
Mədəniyyət.-
2011.- 13 iyul.- S. 12.