İlk addımlar atılan məkan
Milli teatrımızın inkişafında Tiflis Azərbaycan
Teatrının müstəsna
rolu olub. Bu teatrda Azərbaycan
və dünya dramaturgiyasının klassik
nümunələri tamaşaya
qoyulub.
Ayrı-ayrı dramaturqların, habelə
rejissor və aktyorların yetişməsində
də Tiflis Azərbaycan
teatrının rolu danılmazdır. İlk addımlarını
burada atan, bərkiyən bir sıra teatr həvəskarları sonradan
Azərbaycanın müxtəlif
teatrlarının aparıcı
aktyorları olmuş,
milli kinomuzun iftixarına çevrilmişlər.
Görkəmli
səhnə xadimlərindən
Mustafa Mərdanov, Əli
Qurbanov, Mirseyfəddin
Kirmanşahlı, Ülvi
Rəcəb, Əbülfət
Vəli və bir çox başqaları ilk səhnə
addımlarını bu
teatrda atmış, görkəmli rejissor Aleksandr Tuqanovun Azərbaycan teatrı ilə ilk tanışlığı
burada olmuşdur. Tiflis teatrının Azərbaycan səhnəsinə
verdiyi simalardan biri də qüdrətli
teatr və kino aktyoru, Xalq
artisti Möhsün Sənanidir.
Möhsün Sənani 1900-cü ildə Tiflisdə doğulub. Kiçik yaşlarında ata-anasını
itirib və buna görə də xalası Zinyət xanımın himayəsidə yaşayıb.
Qeyd edək ki, Zinyət
xanım iki tanınmış aktyorun
- Azərbaycanın Xalq
artisti Əli Qurbanovun və Gürcüstanın Əməkdar
artisti Abbas Qurbanovun anasıdır.
Möhsün kiçik yaşlarından
teatr sənətinə
xüsusi həvəs
göstərmiş, Tiflisdə
göstərilən qastrol
tamaşalarına maraqla
baxmışdır. İlk dəfə
o, «Şəbih» mərasimində
uşaq obrazı yaratmışdır. Teatrşünas
Azad Dadaşov aktyorun şəxsi arxivindən götürdüyü xatirələrindən
aşağıdakı parçanı
özünün «Möhsün
Sənani» kitabına daxil etmişdir: «Uşaqlıqda ürəyəyatan
məlahətli səsim
vardı. Məhəllə qızları, qadınları
bir yerə yığışanda həmişə
məni aparıb oxutdurardılar. Qonşuluğumuzda yaşayan görkəmli Azərbaycan aktyorlarından
Mirzəxan Quliyev, Mirseyfəddin Kirmanşahlı,
İbrahim İsfahanlı
və Həsən Səbri mənim səsimi eşitmişdilər.
Bir gün onlar məni teatra dəvət etdilər.
Əvvəllər teatrda sözsüz
rollarda çıxış
edərdim. Bəzi tamaşalarda
isə oxumaq lazım gəldikdə səhnənin arxasında
durub həvəslə
oxuyardım».
Məhz həmin vaxtlar
o, teatr həvəskarı
kimi müxtəlif tamaşalarda çıxış
edir. Onun «Xorxor» tamaşasında
yaratdığı Seyfulla
obrazı uğurlu alınır. Mirzəli
Abbasov, Mirzəxan Quliyev, İbrahim İsfahanlı və başqa aktyorlar onun istedadını yüksək qiymətləndirirlər.
Bu isə Möhsünü
daha da həvəsləndirir
və ömür yolunu müəyyənləşdirir
- o, aktyor sənətini
seçir.
Yeri gəlmişkən, qeyd edək ki, Mirzəxan Quliyev istedadlı komik aktyor və
rejissor olmuşdur.
Müasirlərinin xatirələrindən
məlum olur ki, Tiflis teatrının səhnəsində yaratdığı
Kərəməli («Hacı
Qara»), Hacı Qəmbər ( «Hacı Qəmbər»), Muradxan («Əlli yaşında cavan»), Jorj Danden
(«Jorj Danden») obrazları onu xeyli şöhrətləndirmişdir.
Mirzəxan Quliyev özünün
hazırladığı «Zorən
təbib» tamaşasında
təbib rolunda böyük uğurla çıxış etmişdir.
Tiflis teatrının bir sıra aktyorları
sənət sirlərini
məhz ondan öyrənmişlər.
Bu teatrda
aktyorların yetişməsində
xüsusi xidmətləri
olan sənətkarlardan
biri də Gürcüstanın Əməkdar
artisti Mirzəli Abbasovdur. Möhsün Sənani də
sənət sirlərini
ilk dəfə bu iki aktyordan öyrənmiş
və sonradan Azərbaycan teatrı və kinosunun qüdrətli simalarından
birinə çevrilmişdir.
Möhsün Sənaninin səhnə
həyatının unudulmaz
anlarından biri Tiflisdə böyük sənətkar Hüseyn Ərəblinskinin hazırladığı
tamaşada çıxış
etməsi və onunla tərəf-müqabil
olmasıdır. Hüseyn Ərəblinski
1914-cü ildə Tiflisə
gəlir və burada yerli aktyorların
iştirakı ilə
türk yazıçısı
Şəmsəddin Saminin
«Gaveyi-ahəngər» pyesini
tamaşaya hazırlayır.
Möhsünə bu tamaşada
Bəhram rolu tapşırılır və
gənc aktyor ona tapşırılan işin öhdəsindən
ləyaqətlə gəlir.
Tədqiqatçılardan Abbas Hacıyevin
və Azad Dadaşovun
araşdırmalarına istinadən
demək olar ki, məhz bu
tamaşadan sonra Möhsün Sənani daha da şöhrətlənmiş
və bu uğur onun inkişafında mühüm
rol oynamışdır.
Möhsün Sənani 1914-1919-cu illər
arasında Tiflis teatrında
«Gaveyi-ahəngər»də Bəhramla
yanaşı, həm də Qəhlan, «Nadir şah»da Rzaqulu və Heydər xan, «Arşın mal alan»da Vəli, «Dağılan tifaq»da Süleyman bəy, «Otello»da Kassio, «Qaçaqlar»da Roller, «O olmasın,
bu olsun»da Hambal, «Hacı Qara»da Heydər bəy, «Ağa Məhəmməd şah Qacar»da Rza xan
və başqa maraqlı obrazlar yaratmaqla tamaşaçıların
rəğbətini qazanmışdır.
Aktyorun yaratdığı
Vəli («Arşın
mal alan») obrazı onu tamaşaçıların sevimlisi
etmişdi. Qeyd edək ki, Möhsün Sənani həmin tamaşada Telli rolunun da
ifaçılarından olub.
Tiflisdə doğulmuş və bütün ömrünü
burada yaşamış
qohumumuz 1970-ci illərdə
bu teatrın aktyorları barədə söhbətimiz zamanı belə demişdi: «Tiflis teatrının bir çox tamaşalarına,
o cümlədən «Arşın
mal alan»a dəfələrlə baxmışam,
aktyorlarla durub-oturmuşam.
«Arşın mal alan»ı həm inqilabdan əvvəl, həm də inqilabdan sonra görmüşəm. Bu tamaşa hər dəfə göstərilərkən
salonda oturmağa yer tapılmazdı. Aktyorları alqışlayardılar. Mən Vəli
rolunda həm Möhsün Sənanini, həm də Abbas Qurbanovu görmüşəm. Hər ikisi
ürəklə oynayırdı.
Tamaşaçıların arzusu ilə
Vəli-Telli dueti bir neçə dəfə təkrar edilirdi».
Tiflis teatrının
1919-cu ildə Türkiyəyə
qastrolu zamanı göstərilən uğurlu
tamaşalar digər aktyorlarla yanaşı hələ çox gənc olan Möhsün Sənanini də şöhrətləndirir.
Aktyorların bu səfəri barədə
qastrolun iştirakçılarından
Mustafa Mərdanov və
İbrahim İsfahanlının
xatirələrində, habelə
professor Abbas Hacıyevin
«Tiflis Azərbaycan Teatrı»
kitabında maraqlı
məqamlara rast gəlirik.
Bu mənbələrdən
məlum olur ki, tamaşaların göstərilməsi ərəfəsində
Türkiyə mətbuatında
ayrı-ayrı tamaşalar
və aktyorlar haqqında yığcam məlumat verilmiş, truppanın repertuarı təqdim edilmişdir.
Qastrol proqramı İstanbulun «Millət» teatrında «Arşın mal alan»
tamaşası ilə
açılmışdır. Möhsün
Sənani bu tamaşada Vəli rolunda çıxış
etmişdir. İlk
tamaşa çox uğurlu keçmiş və tamaşaçıların
istəyi nəzərə
alınaraq «Arşın
mal alan» qastrol müddətində
43 dəfə göstərilmişdir.
Qastrol müddətində «Arşın
mal alan»la yanaşı
«O olmasın, bu olsun», «Nadir şah», «Ağa Məhəmməd şah Qacar», «Dağılan tifaq», «Gaveyi-ahəngər», «Pəri
cadu», «Əlli yaşında cavan», «Bəxtsiz cavan», «Əsli və Kərəm» və başqa tamaşalar da oynanılmışdır.
Ümumiyyətlə isə truppanın
bütün tamaşaları
çox uğurla keçmiş və hər bir tamaşa,
habelə ayrı-ayrı
aktyorlar barədə Türkiyə mətbuatında
maraqlı məqalələr
dərc edilmişdir.
Əlbəttə, bu uğurların
qazanılmasında Möhsün
Sənaninin də payı vardı.
İbrahim İsfahanlı xatirələrində
yazır ki, Mirseyfəddin Kirmanşahlının
rəhbərliyi ilə
İstanbulda göstərilən
tamaşalar çox maraqlı keçdi.
İstanbul jurnallarında Mirseyfəddin
Kirmanşahlı, Əşrəf
Yüzbaşov, Mustafa Mərdanov
və Möhsün Sənani haqqında böyük məqalələr
dərc edilmişdi.
Teatrşünas
Azad Dadaşov aktyorun uğurları barədə
belə yazmışdır:
«Təkcə bunu göstərmək kifayətdir
ki, Möhsün Sənaninin türk tamaşaçıları tərəfindən
səmimiyyətlə qarşılanmasının
şahidi olan truppanın rəhbəri və rejissoru Mirseyfəddin Kirmanşahlı
aktyorun şərəfinə
benefis keçirməyi
qərara alır. Həmin gecə üçün çap olunmuş afişa və vizit biletləri indi də aktyorun
arxivini bəzəyir».
(Müəllif bu sətirləri aktyorun sağlığında
qələmə alıb).
Qastrol başa çatdıqdan
sonra Möhsün Sənani öz arzularını daha böyük səhnədə
reallaşdırmaq üçün
Bakıya gəlir.
«Vaqif»də Eldar,
«O olmasın, bu olsun»da Qoçu Əsgər obrazlarını
yaratmaq, neçə-neçə
obraza öz möhürünü vurmaq
üçün.
Adilxan Bayramov,
filologiya elmləri
doktoru
Mədəniyyət.- 2011.- 27 iyul.- S. 13.