Qürbətdə
keçən ömür: Rüknəddin
Məsud Məsihi
Şair, həkim, musiqiçi, xəttat.
Bu peşələrin hamısının bir nəfərdə
olması təəccüblü görünə bilər.
Amma Azərbaycanın ədəbiyyat, mədəniyyət
tarixində belə çoxşaxəli
yaradıcılığa malik şəxsiyyətlər az
olmayıb. Belə görkəmli sənətkarlardan biri də
XVII əsrdə yaşayıb-yaratmış Rüknəddin Məsud
Məsihi olub.
O, İranın İsfahan şəhərində
anadan olub. Təvəllüdü 1579-1580-ci illər, vəfat
tarixi 1655-1656-cı illər arasında göstərilir.
Atası Nizaməddin Əli əslən Təbrizdən olub,
dövrünün tanınmış təbibi kimi Səfəvi
hökmdarlarının sarayında işləyib. Şah Təhmasib
paytaxtı Təbrizdən Qəzvinə köçürəndə
o da köç edib, şah Abbas paytaxtı İsfahana
köçürəndə isə bu şəhərə gəlib.
İlk təhsilini İsfahanda alan
Məsud Məsihi fars və ərəb dillərini, təbabət,
fəlsəfə, məntiq, nücum və ilahiyyat elmlərini
dərindən mənimsəyir. Müasirləri kimi xəttatlıqla
da maraqlanır.
Atası Rüknəddin Məsudun
da həkim olmasını istəyir. O da gənc
yaşlarından təbabət elmini öyrənir. “Müalicə
qaydaları“ adlı kitab da yazır. Lakin bütün bunlara
baxmayaraq o, xalq arasında daha çox şair kimi
tanınır. Azərbaycan türkcəsi və fars dillərində
şeir də yazır. "Dane və dam" ("Buğda və
tələ”), "Zənbur və əsəl"
("Arı və bal") adlı əsərləri olub. Əsərlərinin
tam külliyyatı yüz min beytə çatır. Təəssüf
ki, onun poetik irsinin böyük bir qismi bizə bəlli deyil.
Ancaq bir sıra kiçik həcmli lirik, epik əsərləri,
habelə “Vərqa və Gülşa“ poeması
dövrümüzə gəlib çatıb. Bu əsər
şairə həqiqətən böyük şöhrət
qazandırıb.
Atası kimi Məsihi də şah
Abbasın sarayında həkim kimi çalışır.
Geniş dünyagörüşü, yüksək savadı,
istedadı tezliklə şah Abbasın diqqətini cəlb
edir. Şah onu irəli çəkir və müşavirlərindən
biri təyin edir.
Orta əsr təzkirəçilərinin
yazdığına görə, şah Məsihi elmi, ədəbi
məclislərə yaxından maraq göstərir. Məsihi də
şahın müşaviri kimi onu bir çox hərbi
yürüşlərdə müşayiət edir. Lakin
hansı səbəbdənsə onların arası dəyir və
Məsihi saraydan uzaqlaşır. O, başa düşür ki,
artıq onun İsfahanda yaşaması mümkün deyil. Bu səbəbdən
yaxın həkim dostu Heydərlə Hindistana gedir. Orada
müxtəlif hökmdarların, o cümlədən
Böyük Moğollar sülaləsindən olan şah Əkbər
və Cahangirin sarayında həkim kimi
çalışır, nüfuz qazanır.
Şah Cahangirin zamanında sarayda
baş verən bir əhvalat xalq arasında rəvayətə,
əfsanəyə çevrilir. Deyilənə görə, bir
gün hansı qəbahətinə görəsə həkim
Məsihidən sarayı tərk etmək tələb olunur. O
da məcbur qalıb saraydan gedir. Üstündən heç
bir il keçməmiş şah ağır xəstələnir.
Saray həkimləri nə qədər
çalışırlarsa, şahı sağalda bilmirlər.
Hökmdarın vəziyyəti günü-gündən
ağırlaşır. Vəzir-vəkil bir araya gəlib
çox götür-qoy etdikdən sonra məcbur qalıb həkim
Məsihinin ardınca adam göndərirlər. Ondan üzr istəyib
yenidən saraya qaytarırlar. Şah sağalıb ayağa
qalxır. Əhvalatdan xəbərdar olur. Həkim Məsud Məsihini
yanına çağırır. Onu
bağışladığını deyir.
Məsud Məsihi 20 il Hindistanda
yaşayır. Sarayda görkəmli Azərbaycan
şairi Saib Təbrizi ilə tanış olur.
Nəhayət, o, 1632-ci ildə vətənə dönür.
Ömrünün böyük
hissəsini qürbətdə
keçirən Məsihi
deyərmiş: “Heç
nədən korluq çəkməsəm də,
qürbətin qərib
axşamları məni
sıxır və darıxdırırdı. Bəzən
yel qanadlı xəyallar məni öz dünyamdan qoparar və lal-kar bir aləmə
aparardı... Fikir-xəyaldan ayrılanda ah vətən,
vətən deyərdim”.
Vətənə qayıtdıqdan sonra o, vaxtilə şah Abbasın şərəfinə yazmağa
başladığı və
yarımçıq qalmış
"Vərqa və Gülşa" poemasını
tamamlayır. Saraya gəlib
kitabı şah Səfiyə təqdim edir. Kitab qəbul olunur.
Ancaq onun sarayda qalıb
yaşamağı məsləhət
bilinmir. Kor-peşman geri
dönən şair Kaşan şəhərinə
gedir. Ömrünün qalan hissəsini
xalqına xidmətdə
- həkimlik etməklə
keçirir. Rüknəddin Məsud Məsihi təxminən səksən
yaşında vəfat
edir.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2011.- 27 iyul.- S. 14.