Mülki aviasiya tariximizi yaşadan muzey
Ölkəmizdə
müxtəlif profilli muzeylər fəaliyyət göstərir.
Əhatə etdikləri sahənin təşəkkül və
inkişaf tarixini əks etdirən bu muzeylər həm mədəni-maarif,
həm də elmi-tədqiqat müəssisəsi kimi maraq
doğurur. Azərbaycan Mülki Aviasiya Muzeyi də belə
maraqlı müəssisələrdən biridir.
Bu sahədə
çalışanlar üçün əlamətdar tarix - 2
iyun “Azərbaycan mülki aviasiya işçilərinin peşə
bayramı günü” ərəfəsində muzeyə
baş çəkmək qərarına gəldik. Azərbaycanın
aviasiya tarixinə dair maraqlı eksponatların yer
aldığı muzey bizdə zəngin təəssürat
yaratdı.
Azərbaycan Mülki Aviasiya Muzeyi
2008-ci ildə Milli Aviasiya Akademiyasının rektoru, akademik
Arif Paşayevin təşəbbüsü ilə
yaradılıb. Milli Aviasiya Akademiyasının tədris
korpusun nəzdində fəaliyyət göstərən muzeyin
ilk direktoru olmuş Şəmsəddin Axundov hazırda
akademiyanın prorektorudur. Muzeylə tanışlığa da
onunla söhbətlə başladıq.
Müsahib deyir ki, “Azərbaycan Hava
Yolları” Qapalı Səhmdar Cəmiyyəti tərəfindən
muzeyin yaradılması barədə qərar 2005-ci ildə
verilib: “Bu qərar veriləndə əlimizdə demək olar
ki, heç bir eksponat yox idi. Tədricən müxtəlif
arxivlərdə, mədəniyyət müəssisələrində
tədqiqat işləri apardıq, muzeyə müxtəlif sənədlər,
eksponatlar gətirdik. Məqsədimiz ölkəmizin mülki
aviasiya tarixini əks etdirən zəngin bir muzey yaratmaq idi. Nəhayət,
muzeyin ekspozisiyası yaradıldı və o, 2008-ci ildə fəaliyyətə
başladı. Bu gün isə muzeydə 7000-dən artıq
eksponat var”.
Zəngin
aviasiya tariximizin salnaməsi
Muzeyin fondunda mülki
aviasiyamızın tarixini və bu gününü əks
etdirən ən müxtəlif eksponatlar, o cümlədən
qəzet materialları, bu sahəyə dair rəsmi sənədlərin
surətləri, fotoşəkillər, filmlər, bədii ədəbiyyat,
aviasiyaya dair təsviri sənət nümunələri
toplanıb. Bu materiallar müxtəlif təşkilatların
arxivlərindən, muzey və kitabxanalardan, habelə bəzi
xarici ölkələrin arxivlərindən əldə edilib.
Muzeyin direktoru, Əməkdar mədəniyyət
işçisi Firəngiz Hüseynovanın sözlərinə
görə, mülki aviasiyamızın yaranmasında və
inkişafında xidmətləri olan təyyarəçilərin
ailə üzvləri tərəfindən də bir çox sənədlər,
əşyalar muzeyə hədiyyə edilib. 26 ildir muzey işi
sahəsində çalışan müsahibim deyir ki, muzey
yaradılanda Azərbaycanın belə zəngin aviasiya
tarixinin olduğunu düşünmürdü. “Sovet hakimiyyəti
illərində bizlərdə belə bir təəssürat
yaranmışdı ki, azərbaycanlılar arasında təyyarəçi
yoxdur, çünki gördüyümüz təyyarəçilər
əsasən qeyri millətlərin nümayəndələri
idi. Amma biz muzey yaradılarkən apardığımız
araşdırmalar zamanı gördük ki, bizim necə mərd,
igid təyyarəçilərimiz olub. Onların qəhrəmanlıqları,
fədakarlığı müxtəlif sənədlərdə
öz əksini tapıb”.
Muzeyin ekspozisiya şöbəsinin
müdiri Elnaz Osmanova bizi ayrı-ayrı bölmələrlə
tanış edir. Öyrənirik ki, muzey fond və ekspozisiya
şöbələrindən ibarətdir. Ekspozisiya tarixi
xronologiya üzrə 10 bölmədə təqdim olunur.
Ekspozisiyanın ilk bölməsi “Əfsanədən həqiqətə”
adlanır. Burada dünya aviasiya tarixi, ilk aeroplan
ixtiraçıları barədə məlumat verilir. Guşədə
dünyada ilk dəfə əzələ gücünün
hesabına hərəkətə gələn aeroplanın
sxemini hazırlayan məşhur italiyalı rəssam, mühəndis
Leonardo da Vinçinin ixtiraları barədə məlumat,
eskizlər də təqdim olunur.
Muzey
“Səma şahinləri”mizin şücaətini təbliğ
edir
Bölmələrlə
tanışlıq zamanı məlum olur ki, Bakıda ilk təyyarə
uçuşları ötən əsrin əvvəlində
köhnə Balaxanı şosesində (indiki Füzuli
küçəsi) təşkil olunan “Aviasiya həftələri”ndə
nümayiş olunub. Ekspozisiyadakı materiallardan 1908-1910-cu illərdə
Bakıda müvəqqəti aerodromların fəaliyyəti,
ilk aviauçuşlar, 1910-cu ildə Fransada təyyarəçi-pilot
ixtisası üzrə təyyarəçilik məktəbində
təhsil alan Əli bəy Verdiyevin həyat və fəaliyyəti,
1915-ci ildə Bakıda açılmış dəniz
aviasiyası zabitlər məktəbinin yaradılması barədə
məlumat alırıq. Öyrənirik ki, 1923-cü ildə
Bakı-Tbilisi marşrutu ilə ilk mülki aviasiya xətti
açılıb, 1933-cü ildə Binədə ilk hava
limanı istifadəyə verilib. 1938-ci ilin 2 iyunu isə Azərbaycanın
ilk müstəqil mülki aviadəstəsinin təşkili ilə
tarixə düşüb və bu tarix ölkəmizdə
mülki aviasiya işçilərinin peşə bayramı
günü kimi qeyd olunur.
Muzey ekspozisiyasında Yevlax, Zabrat
aviamüəssisələrinin təşkili və fəaliyyəti,
mülki aviasiyanın yaranmasında və inkişafında
xidmətləri olan təyyarəçilər - Teymur Mustafayev,
İvan Bandzo, Əbülfəz Quliyev, Yusif Quliyev, Viktor
İsgəndərov, qadın təyyarəçilərimizdən
Leyla Məmmədbəyova, Sona Nuriyeva, Züleyxa Seyidməmmədbəyova
və digərləri haqqında maraqlı materiallar da yer
alıb.
Mülki aviasiyamızın dünəni və bu
günü
Ekspozisiyada Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə hərbi hava qüvvələrinin
yaradılması istiqamətində görülən işlər
də öz əksini tapıb. General Əliağa
Şıxlinskinin 1920-ci il 22 yanvar tarixli əmri ilə Azərbaycan
ordusunda aviasiya dəstəsinin yaradılması haqqında sənədlər,
xarici ölkələrdən aeroplanların dəvət
olunması ilə bağlı yazışmalar, ingilis hərbi
təyyarələrinin Gəncədə yerləşdirilməsi,
ixtisaslı aviasiya mütəxəssislərinin Bakıya dəvət
olunması ilə bağlı sənədlər maraq
doğurur. Yeri gəlmişkən, böyük bəstəkar
Üzeyir Hacıbəylinin vaxtilə “Aviatorlar marşı”
adlı musiqi əsəri yazdığı da muzey
yaradılarkən aparılan araşdırmalar zamanı məlum
olub. Bu əsər indi mülki aviasiyamızın himni kimi qəbul
edilib.
Muzeydə ümummilli lider Heydər
Əliyevin rəhbərliyi ilə Azərbaycanın müasir
mülki aviasiyasının inkişafı müxtəlif
materiallarda əksini tapıb. Mülki aviasiyanın
inkişafına dair 1998-2003-cü illər üzrə Dövlət
Proqramına əsasən, Bakı Beynəlxalq Hava
Limanının yenidən qurulması, yeni sərnişin
terminallarının istifadəyə verilməsi, “Boeing” ailəsinə
məxsus ilk təyyarələrin alınması və digər
işlər barədə təfsilatı ilə məlumatlar
verilir.
Ekspozisiyada bugünkü mülki
hava gəmisinin kapitanı və bələdçi geyimləri
də nümayiş olunur. Geyimlərdəki milli ştrixlər-buta
ornamentinin təsviri diqqəti cəlb edir.
Elmi-tədqiqat
ocağı
Mülki Aviasiya Muzeyi bu gün həm
də elmi-tədqiqat müəssisəsi rolunu oynayır.
İndiyədək Gürcüstandan, İspaniyadan tədqiqatçılar
gələrək muzeydə nümayiş olunan sənədlərdən
öz tədqiqat işlərində istifadə ediblər.
Muzeyin direktoru Firəngiz Hüseynova Azərbaycanın
mülki aviasiya tarixini yaşadan əşyaların dolğun
nümayişi üçün muzeyin ekspozisiyasında
xüsusi guşə yaradıldığını, muzeyə
gələnlərə burada ən müasir elektron-texniki
qurğuların köməyi ilə məlumatlar əldə
etmək, maraqlı süjetləri izləmək
imkanlarının yaradıldığını deyir. Direktor
muzeyin məktəblərlə əlaqə
saxladığını, gələcəkdə bölgələrdə
səyyar sərgilərin nəzərdə tutulduğunu
bildirdi.
Muzeydə bütün əlamətdar
günlər, xüsusilə də aviasiyaya bağlı təqvimlər,
tanınmış təyyarəçilərin yubileyləri
qeyd olunur. Milli Aviasiya Akademiyası tələbələrinin
uğurlarına həsr olunmuş sərgilər, filmlər
çəkilib. Həmin filmlərdən biri akademiyanın tələbəsi,
bu yaxınlarda A.F.Mojayski adına Beynəlxalq Aviasiya
Olimpiadasının qalibi olmuş, diplom və medalla təltif
olunmuş Emil Vahablının uğurlarından bəhs edir.
Zəngin aviasiya tariximiz açıq hava altında
muzeyin yaradılmasına imkan verir
Muzeyin ekspozisiyası ilə tanışlıqdan sonra yenidən söhbətimizi Milli Aviasiya Akademiyasının prorektoru Şəmsəddin Axundovla davam etdiririk. Prorektor akademiyanın uğurlarından, o cümlədən tələbələrin nailiyyətlərindən ətraflı bəhs edir, onların müxtəlif müsabiqə və bilik yarışmalarında qazandıqları diplom və fəxri fərmanları göstərir. Söhbət əsnasında müxtəlif ölkələrdə olduğu kimi, Bakıda da açıq səma altında aviasiya muzeyin yaradılması ideyasına münasibətini soruşuram. Müsahibim bunun tamamilə mümkün olduğunu vurğulayır. Deyir ki, gələcəkdə muzeyin fəaliyyətinin genişləndirilməsi, açıq havada muzeyin yaradılması planlaşdırılır: “Mülki aviasiyamızın zəngin tarixi göstərir ki, açıq havada belə bir muzey yaradılsa, çox maraqla qarşılanar. Həmin muzeydə aviasiya tariximiz daha geniş şəkildə təqdim oluna bilər, orada ayrı-ayrı dövrlərə aid təyyarələr və s. də nümayiş etdirilə bilər. Bütün bunlarla bağlı yeni layihələr planlaşdırırıq”.
P.S. Burada tariximizin hər anı maraqlıdır. Elə bir məqam yoxdur ki, diqqəti cəlb etməsin. Muzeydə ziyarətçilərin rəy kitabında yer alan xoş sözlər də buraya gələnlərin zəngin təəssüratla döndüyünü göstərir. Bu yazını da muzeylə tanışlıqdan sonra təəssüratımızı ümumiləşdirərək həmin kitaba yazdığım sözlərlə bitirmək istəyirəm: “Gəlməyə, görməyə və aviasiya tariximizlə fəxr etməyə dəyər...”
Ceyhun Zərbəliyev
Mədəniyyət.-
2011.- 1 iyun.- S. 8.