Şərqin
qapısı və Qərbin
astanası
Müxtəlif sivilizasiya və mədəniyyətlərin
dialoq məkanı olan ölkəmiz tarixi bir missiyanı
daşıyır
Mədəniyyətlərarası
dialoq məsələsi bu gün dünyada çox aktual
mövzudur. Azərbaycan da bu sahədə dünyanın diqqətini
çəkən təşəbbüslərin, layihələrin
müəllifidir. Aprel ayında Bakıda keçirilən
Dünya Mədəniyyətlərarası Dialoq Forumu buna bariz
nümunə oldu.
Bakı şəhərinin mədəniyyətlərarası
dialoq mərkəzi kimi tanınmasının bir sıra
mühüm meyarları var. Bu xüsusda fikrimizi qətiləşdirmədən
əvvəl ərəb tarixçisi İbn Xəldunun təbii
və coğrafi amillərin sivilizasiyalara təsirindən bəhs
edən “Müqəddimə” əsərinə baxdım. O, əsərin
"Mülayim və sərt iqlimlər, havanın
insanların (dərisinin) rənginə və bir çox
başqa hallarına təsiri" adlı fəslində Yer
kürəsini 7 iqlim qurşağına bölür - onlardan
şimala yaxın olanlar sərt soyuq, cənub və ona
yaxın olanlar qızmar isti, şimal və cənub
arasında yerləşənlər isə mülayim iqlimlər
adlandırılır. Qeyd edir ki, həddən artıq soyuq və
ya isti olan bölgələr sivilizasiyanın inkişafı
üçün əlverişli deyil. Mülayim iqlimə malik
bölgələrdə isə elm, sənətkarlıq və
maddi mədəniyyət formalaşır. Qeyd edək ki, onun
iqlim amilinin insana təsiri haqqındakı fikirləri sonradan
Avropa alimlərindən fransız Jan Boden və Oqüst Kontun
fikirləri ilə üst-üstə düşüb. Həmçinin
coğrafi amilin və təbii mühitin bəşər
sivilizasiyasına təsiri barədə fikirləri bir
çox Avropa alimlərini düşünməyə məcbur
edib. Maraqlı və sevindiricidir ki, məhz Azərbaycan belə
bir iqlim qurşağında yerləşir.
Məlumdur ki, Azərbaycan nadir
coğrafi mövqeyinə və müxtəlif iqlim
qurşaqlarının mövcudluğuna görə zəngin
biomüxtəlifliyə malikdir. Yer kürəsinin 11 iqlim
qurşağının 9-u respublikamızdan keçir. Tarixə
diqqət yetirsək görərik ki, Azərbaycan ən qədim
insan məskənlərindən biri olub. Çünki ərazisinin
əlverişli təbii-coğrafi mühiti ta qədimdən
insanların burada məskən salmasına imkan verib. Antik
müəlliflərdən Herodot, Strabon, Ptolemey və
başqaları öz əsərlərində Azərbaycanın
coğrafi mövqeyi, təbiəti, yaşayış məntəqələri,
burada məskunlaşmış müxtəlif tayfalar və s.
haqqında məlumatlar verib. Tarixən bu torpaqlarda yaşayan
xalqımız, doğrudan da, qonaqpərvərliyi və
insansevərliyi ilə müxtəlif yadelli millətlərin mədəniyyət
nümayəndələrinə öz tarixi yurdlarında
yaşamaq üçün yer verib.
Misal üçün VII əsrdən
sonra Xilafətin tərkibinə daxil olan Azərbaycan ərazilərinə
xeyli ərəb tayfası köçürülüb. Əsasən
Şamaxı rayonu ərazisində məskunlaşan bu tayfalar,
elə həmişəlik burada qalır və yerli xalqla qaynayıb-qarışır.
O dövrlərdən başlayaraq Azərbaycanda ərəb
toponimli yer-kənd adları mövcud olub. Məlum
İran-Rusiya müharibələrindən sonra Azərbaycan
çar Rusiyası tərəfindən işğala məruz
qalır. XIX əsrin 30-cu illərindən başlayaraq bu
torpaqlarda ruslar da məskunlaşmağa başlayır. Həmin
dövrlərdə minlərlə rus ailəsi Azərbaycana
köçürülür, burada yurd-yuva salır. Yerli əhali
ilə yaxın münasibətlər qururlar. İndi də
onlar İsmayıllı, Gədəbəy, Şamaxı
rayonlarında yaşayırlar. XIX əsrdə Azərbaycan ərazisində
alman əhalisinin məskunlaşması mədəni zənginliyə
də töhfə olub. Bu proses sonralar da davam edib. 1944-cü
ildə Gürcüstanın Ahıska mahalından Orta Asiya və
Qazaxıstan çöllərinə yüz minlərlə
Ahıska türkü sürgün olunur. XX əsrin 50-ci illərində
isə bəraət alırlar. Ancaq onlar öz tarixi
torpaqlarına qayıda bilmirlər. Ahıska türklərinin
ilk dəstəsi Azərbaycana gəlir. Saatlı, Sabirabad, Quba
və Xaçmaz rayonlarında məskunlaşırlar.
Göründüyü kimi, ölkəmizdə
əsrlər boyu müxtəlif dini və etnik mənşəli
xalqlar yaşayıb. Bu xalqlar sayca azlıq və çoxluq təşkil
etməsinə baxmayaraq, özlərinə Vətən
saydıqları bu məmləkətdə daim dinc, əmin-amanlıq
şəraitində yaşayıblar. Bu torpaqları
özünə vətən seçən həmin millət və
etnoslar tarix boyu öz milli, mədəni və dini adət-ənənələrini
qoruyub saxlaya bilib. Hazırda respublikamızın müxtəlif
şəhərlərində milli azlıqların 20-yə
yaxın mədəniyyət cəmiyyəti var.
Özünü aydın şəkildə
göstərən bu müxtəliflik burada yaşayan
xalqların milli, etnik və mədəni müxtəlifliyi ilə
oxşarlıq təşkil edir. Göründüyü kimi bu
qədər müxtəlifliyi bir araya gətirən ölkə
və xalq, dünya dialoq mərkəzi olmağa layiqdir. Avropa
ilə Asiyanın qovuşuğunda yerləşən ölkəmiz,
Qərb üçün "Şərqin qapısı",
Şərq üçün "Qərbin
astanası"dır. Ona görə də Azərbaycan bu iki
sivilizasiyanın müsbət dəyərlərini
özündə birləşdirib. Həm Qərbin, həm də
Şərqin həyatına və mənəvi aləminə
işıq tuta bilib. Söz yox ki, ölkəmiz bu
mühüm missiyanı gələcəkdə də davam
etdirəcək.
Savalan
Fərəcov
Mədəniyyət.-
2011.- 10 iyun.- S. 15.