Ənənəvi bəzəkvurma
sənətimiz
"Gözəl xətt kasıb üçün şərəf,
dövlətli üçün bəzək, alim
üçün isə kamillikdir"
İntişar
tapdığı orta əsrlərdə olduğu kimi,
bugünkü zəmanəmizdə də bəzəkvurma sənəti
öz əhəmiyyətini qoruyub saxlayır. Onun
çeşidli və çox yayılmış növləri
var. Söhbətimizin mövzusu da məhz bu haqdadır...
Ənənəvi bəzəkvurma
sənətimizin çox yayılan qollarından biri təzhibdir.
Bu, ərəb dilində qızılla işləmə (bəzəmə)
deməkdir. Onun erkən nümunələri Quran nüsxələrində
və ədəbi kitablarda əksini tapıb. Xalqımızın
maraqlı təzhib ustaları onu fərqli üslubla daim
inkişaf etdirib. Ən mükəmməl təzhib nümunələri
dini kitablar üçün hazırlanıb. Sənətin ən
gözəl bilicilərinə müzəhhib deyilib.
Bu sənətin xammalı
qızıldır. O uzun əməliyyat prosesindən sonra
nazik lövhə (vərəq) halına salınır. Sonra
müzəhhibə verilir. Həvəngdəstə ilə tam əzilir-ovulur.
Su ilə ipəkdən keçirilir və qurudularaq toz
halına gətirilir. XII - XIII əsrlərdə və daha
sonrakı dövrlərdə müxtəlif rənglərdə
(yaşıl, qırmızı, ağ) emal olunub. Türk təzhibinin
ən müstəsna nümunələrindən biri Qarahisar
Quran nüsxəsinin naxışlarıdır. Üslub və
çeşid baxımından Osmanlı bəzəmə sənətinin
bir növü sayılır. Çiçək buketlərindən
meydana gələn bu sənət XIX əsrin sonuna qədər
davam edib. Türk təzhibində sonralar yeni klassik üslub
meydana çıxsa da, o, Osmanlı bəzəmə sənətinin
ən zəif üslubu olaraq qalıb. Təzhibin tətbiq
edildiyi sahələrdən biri də mürəqqə
yazı lövhələri üzərində işlənən
bəzəmələrdir.
Ebru
Bir-birinə keçən, ancaq qarışmamış,
diqqət yetirildiyi zaman ayırd edilə biləcək şəkildə
görünən rəng və şəkillərə “ebru”
deyilir. Bir sənət əsəri su üstünə
çilənən maye boyanın öz-özünə
formalaşaraq şəkillənməsi və bu şəkillərə
müdaxilə edilərək meydana gələn
naxışların kağıza çıxarılmasıdır.
Bir çox əski əsərlərdə bəzək məqsədi
ilə istifadə olunan ebru bu gün çərçivəyə
salınaraq divarlardan asılır. İnsan ruhunu fərəhləndirir
və onu pozitiv düşüncəyə istiqamətləndirir.
Bu gün ebru sənəti dünyanın müxtəlif
ölkələrində yayılıb. Hətta bəzi
ölkələrdə ebru alətləri istehsal edən
fabriklər qurulub.
Ebrunu hazırlamaq üçün
əvvəl alüminium təknəyə kitrəli su
doldurulur. Kitrə isə xüsusi bitkidən hazırlanan maddədir.
İki xörək qaşığı kitrə iki litr suya
tökülərək 2, 3 və ya 4 gün saxlanılır. Şişən
kitrə su içində əl ilə yoğurularaq həll
olunur. Su lazımi hala gəldikdə süzülür - tənzifdən
keçirilərək təmizlənir və ehtiyatla
(köpüklənmədən) təknəyə
tökülür. Onu da qeyd edək ki, ebrunun
hazırlanmasında torpaq boyalarından da istifadə olunur. Belə
ki müxtəlif rəngli torpaq boyalar ayrı-ayrı iki
şüşə (və ya keramik) arasında əzilir. Əzmə
əsnasında azca su da əlavə olunur. Hazırlanan boyaya
mal ödü qatılır. 15 gün və ya bir ay
saxlanılır. Hazır hala gələn boyadan nəmləndirilərək
istifadə olunur. Boya açılmazsa təkrar öd
qatılır. Rəngi açmaq üçün boyaya su
qatılır.
Bir ebru yalnız bir dəfə
düzəlir. İkinci dəfə eyni naxışı almaq
mümkün deyil. Hazırlanan boyalar fırça və ya
metal çubuq vasitəsi ilə əvvəlcədən
hazırlanmış kitrəli suya damladılır. Əgər
əlavə naxış və ya fiqur çəkiləcəksə,
metal çubuq, daraq və bu kimi alətlərdən istifadə
olunur. Ebru hazırlanarkən boyaların
açılmasını və şəkillərin
yuvarlaqlığını tamamən istədiyimiz kimi
formalaşdıra bilmərik. Lakin üstündə işlədiyimiz
ebrunun necə olacağını dəqiq bilməsək də,
nəyə bənzəyəcəyini təxmin edə bilərik.
Məhz buna görə ebruda bir naxışı iki dəfə
almaq mümkün deyil. Hər ebru demək olar ki,
hazırlandığı anın imzasını
daşıyır. Sonra kağızı təknənin
üstünə sərərək ebrunu kağıza əks
etdirirlər. Kağız təmiz və küləksiz bir yerə
sərilərək qurudulur.
Xəttatlıq
Türk xətt sənəti dedikdə,
türklərin İslamı qəbul etdikdən sonra ərəb
hərfləri ilə ortaya qoyduqları hüsnxətt yada
düşür. Məlumdur ki, ərəb hərfləri
İslamiyyətin yaranmasından sonra estetik xarakter
daşıyıb. VII əsrin ortalarından etibarən sürətlənib.
Türklərin İslam aləmində əhəmiyyətli
mövqe tutduğu bir vaxtda mühüm bir sənət
növünə çevrilib. Çünki ərəb
yazısındakı bir çox hərflər kəlmənin-sözün
əvvəlində, ortasında və sonunda gəlməsinə
görə dəyişik yazılır. Sənət halına
çevrilərək elastik şəkil alan hərflər
bir-birinə bitişdikdə ortaya çıxan zəngin
görünüşü, eyni kəlmə və ya cümlənin
müxtəlif tərkiblərlə yazıla bilmə
imkanı bu yazılara sənət görkəmi verib.
Ərəb yazısı
İslamdan öncə müxtəlif dövrlərdə ən
çox işləndiyi bölgəyə uyğun olaraq “ənbəri”,
“hiri”, “məkki”, hicrətdən sonra isə “mədəni”
adlarını alaraq inkişaf edib. Müqəddəs Quranun
kitab halında ilk nüsxəsi məhz mədəni xətlə
dəri üstünə mürəkkəblə, nöqtəsiz
və hərəkətsiz olaraq yazılıb. Zaman
keçdikcə bu yazı iki tərzə ayrılıb: sərt
bucaqlı olan yazı tərzi ən çox Kufədə
istifadə olunub. Ona görə də kufi adı ilə məşhurlaşıb.
Sürətli yazıla bilən və sərt bucaqlı olmayan
digər yazı tərzi isə gündəlik yazılarda
istifadə olunub.
Abbasilər dövründə
inkişaf edən elm və sənət sayəsində
böyük mərkəzlərdə, xüsusilə
Bağdadda kitaba olan maraq və bunları yazaraq çoxaldan “
vərraq”lar artır. VIII əsrin sonlarından etibarən yeni
yazı formaları meydana çıxır. Bu inkişaf əsnasında
kufi yazı, xüsusilə Quranın yazılması sahəsində
parlaq dövrünü yaşayır.
Daha çox abidələrdə nəzərə
çarpan iri yazılarla yazılan kufi yazısı bəzi bəzək
ünsürləri ilə birlikdə dekorativ mahiyyət
qazanır.
Xəttatlıq sənətindəki
varlığını davam etdirən yazı növləri ilə
yanaşı, bir çox yazı çeşidi də
unudularaq tarixə qarışıb. Bunlara misal olaraq sicillat,
dibac, müfəttəb və s. yazılarını göstərə
bilərik. Ümumiyyətlə, irfani rəmzlər içərisində
xətt sənəti ilə bağlı obrazlara çox rast gəlinir.
Əbəs yerə deyilmir ki, "gözəl xətt
kasıb üçün şərəf, dövlətli
üçün bəzək, alim üçün isə
kamillikdir".
Savalan
Fərəcov
Mədəniyyət.-
2011.- 22 iyun.- S. 15.