“Sənətdə
özümü xoşbəxt
sayıram”
İyunun
26-sı tanınmış rejissor, Xalq artisti Mərahim Fərzəlibəyovun
doğum günüdür. Bu ərəfədə sənətkarla
görüşüb söhbət etdik.
- 70-ə yaxın əsərə
səhnə həyatı verən Mərahim Fərzəlibəyov
öz həyatını səhnələşdirsəydi,
tamaşanı hansı janrda hazırlayardı?
- Hər bir insan tale ilə
doğulur, Tanrı tərəfindən ona bir ömür qisməti,
tale yazısı verilir. Əlbəttə, sənətkar
taleyi kəşməkəşlidir. Çünki o həmişə
zirvəyə doğru can atır. Zirvəyə gedən yol isə
heç də hamar deyil. Bu yolda gərək həmişə
nikbin olasan, həmişə çalışasan ki, uğur
qazanasan. Mənə elə gəlir ki, sənətkar taleyimdən
tamaşa hazırlasam, çalışardım ki, nikbin ruhlu
olsun və işıqlı sonluqla qurtarsın. Çünki
hər yolun sonunda bizi işıq gözləyir.
- O tamaşada
ömrünüzün hansı anlarını daha qabarıq
göstərərdiniz?
- Yaşadığım illəri
kinolent kimi geriyə fırladardım, 62 yaşdan
başlayıb uşaqlıq dövrünə qədər gedərdim.
İrəli getmək, sənətdə daha çox uğur əldə
etmək üçün daha nələri etmək olardı
sualına cavab axtarardım.
- Bəs ömür
tamaşanızda nələri dəyişərdiniz, nələrə
yeni quruluş verərdiniz?
- Həyatda enişlər də
olub, yoxuşlar da. Səhvlərim də çox olub. Mən
özümü yumşaq təbiətli insan sayıram,
heç vaxt yumruğunu masaya vuran rəhbərlərdən
olmamışam. Sumqayıt Dövlət Dram Teatrının,
Akademik Milli Dram Teatrının baş rejissoru olmuşam. Çalışmışam,
aktyorları başa düşüm. Hər aktyor özü
bir dünyadır. Onları başa düşmək,
onların hər işini istədikləri kimi həll eləmək,
mümkün olmur. Kiminsə gözündə pis rejissor,
kiminsə gözündə yaxşı rejissor, kiminsə
gözündə zəif, kiminsə gözündə humanist
insan ola bilərsən.
“Mən
diktator olmamışam”
- Bütün bunlarla yanaşı
rejissor sözünün hərfi mənası diktator deməkdir.
Sənətdə diktatorluğa münasibətiniz?
- Bəli, rejissor sözü
latınca bu mənanı verir. Hökm verən, diktə edən.
O diktator yox ki, çalışır nəyin bahasına
olursa-olsun istədiyinə nail olsun. Burada da qələbə çalmaq var, amma bu hökm
humanist notlarla olmalıdır. 40 ilə yaxındır, teatr sənətindəyəm,
mən diktator olmamışam, çalışmışam
həmişə öz
fikirlərimi aktyorlarla
müştərək bölüb
ortaq məxrəcə
gəlim. Çünki özümü diktator rejissor saymıram. Ancaq dünyada öz hökmünü, özünün
hətta yanlış
fikrini yeritməyə
çalışan rejissorlar
var.
Xeyirxah əl
- Nə zamansa sənət adamının
çiyninə xeyirxah
bir əl toxunur və onun qarşısında yeni yollar açılır.
Sizin həyatınızda
bu yol, bu
məqam hansı andan başlayır?
- Sənətdə
özümü xoşbəxt
sayıram. Orta məktəbi bitirəndə
Teatr İnstitutuna girə bilmədim. Sən demə, taleyin hökmü başqa imiş. Leninqrada getdim, sənədlərimi
Leninqradda (Sankt-Peterburq)
Dövlət Teatr, Musiqi, Kinematoqrafiya İnstitutunun rejissorluq fakültəsinə verdim.
Güclü müsabiqə vardı,
700 nəfər sənəd
vermişdi. İnstituta qəbul
olundum. Təhsilimi başa vurandan
sonra təyinatla məni Çeçenistana,
Qroznı şəhərinə
göndərdilər. Orada Rus Dram Teatrında iki il işləyəndən
sonra, Bakıya qayıtdım və burada mənə ilk xeyirxah əlini uzadan Mehdi Məmmədov
oldu. Sumqayıt teatrında hazırladığım
“Poladəridənlər” tamaşasına
baxandan sonra Mədəniyyət Nazirliyinə
müraciət elədi,
tamaşa barədə
ittifaq mətbuatında
maraqlı yazı çap etdirdi, “Pravda” qəzetində tamaşa ilə bağlı yazı dərc olundu. Xeyirxah əl Mehdi Məmmədovdan başladı.
Sonra böyük ata,
böyük sənətkar
kimi İlyas Əfəndiyevin əlini çiynimdə hiss etdim.
İlyas
Əfəndiyev kimi prinsipial, ötkəm xasiyyətə malik olan böyük bir dramaturq mənə
- 26 yaşlı gənc
rejissora Akademik Milli Dram Teatrında “Xurşidbanu Natəvan” tamaşasını həvalə
elədi. Teatrın baş
rejissoru Tofiq Kazımovun mənə dəstəyi oldu. O imkan yaratdı ki, teatrın ən tanınmış aktyorları bu tamaşada iştirak etsinlər.
İlyas Əfəndiyevin xeyirxah əli 20 il
mənim çiynimdə
oldu. O, Azərbaycan dilinin gözəlliyini mənə öyrətdi,
teatrda lirik-psixoloji əsərlərin meydana gəlməsində mənə
çox kömək elədi. O mənim müəllimim idi. O, rejissor kimi mənə
inanırdı. İlyas Əfəndiyevin
üç əsərini
başqa rejissorlar hazırlayıb, təhvil
verəndə o, üç
tamaşanın heç
birini qəbul eləməyib, yenidən mənə qaytarıb.
Bu teatr aləmində
nadir bir hadisədir.
Ona görə yox ki, mən tamaşanı
onlardan daha yaxşı hazırlayırdım,
ona görə ki, İlyas Əfəndiyev mənə
inanırdı.
Bu inam sayəsində İlyas Əfəndiyevin “Xurşidbanu
Natəvan”, “Şeyx Xiyabani”, “Sevgililərin cəhənnəmdə vüsalı”,
“Tənha iydə ağacı”, “Dəlilər
və ağıllılar”,
“Hökmdar və qızı” (iki quruluşda), “Bizim qəribə taleyimiz” və “Qaçaq Süleyman” televiziya tamaşasını hazırlamaq
mənə qismət oldu.
“Teatr çox mürəkkəb mexanizmdir”
- Gözəlliyin
yanında şeytanın
kölgəsi dolaşdığı
kimi teatr sözünün yanında
da həmişə bir intriqa sözü
olur. Uzun illər ərzində
özünüzü bu
intriqalardan qoruya bilmisiz?
- Teatr çox mürəkkəb
bir mexanizmdir, bu mexanizmdə udmaq da olar,
uduzmaq da. Əsas odur ki, aktyor
sənətkardır, yaradıcı
insandır. Rejissor əvvəl
aktyorun daxilini, onun şəxsi xarakterini öyrənib ona rol verməlidir.
Boş mübahisədən, boş
hikkədən nə rejissor, nə də aktyor udar. Ancaq iki tərəf
ortaq məxrəcə
gəlməlidir. Fikir haçalaşanda
yaradıcılıq axsayır.
- Bir vaxtlar yollar sizi Hüseyn Ərəblinski adına
Sumqayıt Dövlət
Dram Teatrından Akademik
Milli Dram Teatrına gətirdi. İllər sonra Sumqayıt
Dövlət Musiqili
Dram Teatrına siz artıq teatr sənətində öz sözünü demiş,
öz möhürünü
vurmuş bir sənətkar kimi qayıtdınız. Bildiyimizə
görə, bu teatrda tamaşa hazırlayırsınız?
- Məni Sumqayıt Dövlət
Musiqili Dram Teatrına dəvət ediblər və mən bu
teatrda İlyas Əfəndiyevin “Sən həmişə mənimləsən”
əsərini səhnələşdirməyə
hazırlaşıram. Çünki mənim
15-16 yaşım olanda “Sən həmişə mənimləsən”
əsərinə baxmışam, orada Nargilə
obrazını çox sevmişəm, o dramı çox
sevmişəm. Həmin vaxtlar mən dərnəyə
gedirdim, həvəskar aktyor idim. O tamaşaya baxandan sonra
gələcək sənət yolumu müəyyənləşdirdim,
bu tamaşa mənim üçün bir təkan, bir
başlanğıc oldu. Dedim, rejissor
olacağam.
Şişirtmək
istəmirəm, bəlkə də o tamaşaya 30-40 dəfə
baxmışam. Bugünədək o
tamaşanın bütün mizanları, bütün anları
yadımdadır. Mən yaddaşıma
hopmuş “Sən həmişə mənimləsən”
tamaşasından bəhrələnərək bu əsəri
yeni quruluşda tamaşaçılara təqdim etməyi
düşünürəm.
Bununla yanaşı,
Akademik Milli Dram Teatrında iki əsər üzərində
işləyirəm. Bildiyiniz kimi, Akademik
Milli Dram Teatrında islahatlar, yeniləşmə gedir. Çox sevinirəm ki, bu gün böyük teatr
ocağımız olan Akademik Milli Dram Teatrına teatr sahəsini
dərindən bilən, teatrşünas alim İsrafil
İsrafilov rəhbərlik edir. O, bütün
aktyorların yaradıcılığına dərindən bələddir.
Çalışır ki, hər bir aktyor öz
istedadını göstərsin. İsrafil
müəllim mənə iki çətin əsərin üzərində
işləməyi təklif edib, hazırda o əsərlər
üzərində işləyirəm.
- Atalar və oğullar bəşəri
mövzulardan biridir. Oğlunuz Samir teatr rejissoru
olmasa da, kinorejissor oldu. Doğmalıqla
yanaşı sizi eyni zamanda sənət birləşdirir.
Bu barədə nə deyərdiniz?
- Adətən deyirlər ki,
oğullar atalarının istedadının kölgəsində
yatırlar. Samir teatr rejissoru deyil, kino
rejissorudur. Kino rejissoru olsa da, teatrı
sevir. Onun kompyuter qrafikasında
gördüyü işləri həmişə mənə tərifləyirlər,
bir ata kimi fəxr edirəm ki, oğlum mənim
istedadımın kölgəsində yatmayıb, onun öz
yolu var.
- İyunun 26-da 62
yaşınız tamam olur...
- Ad günləri elədir ki,
insanı həmişə bir an geriyə
baxmağa vadar edir. Çünki sən geriyə
baxmasan, irəliyə gedə bilmərsən. 62 yaşında fikirləşirəm ki, çoxlu səhvlərim
olub. Nədənsə mən səhvlərim
barədə həmişə çox düşünürəm.
Və fikirləşirəm ki, mən yenidən
doğulsaydım bu səhvləri eləyərdimmi? Baxıram ki, yenə eləyərdim. Ona görə fikirləşirəm ki, yaş qoy
ötsün, mən də bu yaşın müqabilində tale
nə ömür veribsə, öz xasiyyətimdə qalaraq Azərbaycan
teatrına öz töhfələrimi verim. Biz gələcək nəsil üçün elə
bir teatr qoyub getməliyik ki, onun imzası, Avropa, dünya
teatrlarının sırasına düşsün və bizdən
sonra gələn gənclər desinlər ki, bizim belə bir
teatrımız var.
Təranə
Vahidqızı
Xalq qəzeti.- 2011.- 24 iyun.- S. 6.