Mənəvi ziddiyyətlər
içində ömür yolu - Seyid Əbdülqasım Nəbati
Haqqa yetişmək və dünyəvi sirlərə
vaqif olmaq yolunda dərvişlərə, tərki-dünya
insanlara qoşulub qələndərlik edənlər çox
olub. Bu əqidə sahiblərindən biri də XIX əsrin
görkəmli Azərbaycan şairlərindən olan Seyid Əbdülqasım
Nəbatidir.
O,
«Məcnun», «Məcnun şah», «Xançobanı» təxəllüsləri
ilə həm klassik, həm də aşıq şeiri
üslubunda əsərlər yaradıb.
Dərin lirizm, nikbin, həqiqi məhəbbət,
gözəllərin vəsfi şeirlərinin əsas
mövzusu olub. «Gözlər, nə gözlər», «Bu göz
kimi göz», «Aytək», «Pəri», «Gəlsin, gəlməsin»
qoşmaları, «Gəlməz», «İstər», «Heç», «Bəs»
və s. rədifli qəzəlləri muğam
ifaçılığında geniş istifadə edilib.
Seyid Əbdülqasım Möhtərəm
oğlu Nəbati 1812-ci ildə Cənubi Azərbaycanın
Qaradağ vilayətinin Üştibin kəndində
doğulub. Rühani ailədə böyüyüb. Əsli-kökü
Ərəbistanda, İranda və Azərbaycanda geniş
yayılmış Nəbati tayfasından olur. Atası Seyid Mir
Yəhya Möhtərəm Üştibində və yaxın
mahallarda dərvişlik edib. Şair qoşmalarının birində
öz əsli-nəcabəti barədə yazır:
Meydani-eşq içrə səyirtdim
atı,
Müsəxxər eylədim Rumu,
Heratı.
Möhtərəm oğluyam,
adım Nəbati,
Zatımız Haşimi, əslimiz ərəb.
Mənşə etibarilə ərəb
olan bu tayfanın içərisində türklər də
olub. Elə buna görə Nəbati “Gözlərim” rədifli
şerində özünə dair məlumatı dəqiqləşdirir
və yazır:
Bəççeyi -türkəm,
dilim türki, kəlamın həcv-məcv,
Xançobani can alan can-canı gözlər gözlərim.
Nəbati ilk ruhani təhsilini
atasından alır. Klassik poeziyanı, xüsusilə Hafiz
yaradıcılığını və Şərq təsəvvüf
ideyalarını dərindən öyrənir. Sonra atasına
qoşulub qələndərlik edir. Azərbaycanın çox
yerlərini piyada gəzir. Şeirlərindəki bioqrafik
işarələrdən məlum olub ki, o, Qarabağda - Əsgəranda,
Qırçında, Ağdamda, Hindarxda, Salyanda, Lənkəranda,
habelə Təbrizdə və Xorasanda olur, bu yerlərin ədəbi-mədəni
həyatı ilə maraqlanır.
Seyid Əbdülqasım bir
müddət dərvişlik edir. Müridlər arasında
nüfuz və hörmət sahibi olur. Sonralar Üştibində
mürşid olur və kəramət sahibi kimi tanınır.
O, daha sonra Əhərə gedir. Dövrünün görkəmli
təriqətçisi Şeyx Mahmud Şihabəddinin məqbərə
və ziyarətgahında guşənişinlik edir. Elmə
meyillənir və riyaziyyatla məşğul olur. Beləliklə,
dünya işlərindən kənara çəkilir, sufi həyatı
yaşayır. Hücrədə tənha yaşamaqla haqqa, həqiqət
aləminə yetişib gizli sirlərə vaqif olmağa
çalışır...
Müasirlərinin bildirdiyinə
görə, Nəbati çox səxavətli, mərd və nəcib
insan olub. İbadətdən ayrılıb camaat arasına
çıxan zaman onun simasında xüsusi gözəllik,
işıq, nur görünüb. Bəzən şövqə
gəlib eşqə, mey və məhəbbətə dair
şeir oxuyub. Aydın və məlahətli nitqi dinləyənləri
valeh edib. Müasirlərinin çoxu onunla həmsöhbət
olmağı özlərinə şərəf bilib.
Əsərlərində onun sufi
baxışlarına görə, Allaha çatmaq istəyən
özünü (maddi aləmi) unutmalı, fənaya
uğramalı, bu yolla haqqa qovuşmalıdır. Nəbati də
bu yolu davam etdirərək, insanın mənəvi kamilləşmə
yolu ilə Haqqa yetişəcəyinə inanıb. Lakin Nəbati
dünyagörüşü, həyata baxışları
etibarilə ziddiyyətli şəxsiyyət olub. O bir tərəfdən
dini ehkamları, xurafatı pisləyir, xalqı mövhumata səsləyən
zahidi “kor gözlü uzunqulaq” adlandırır. “Mümkün
olduqca eyşü-işrət qıl, fürsəti salma
ruzi-miadə” - deyə müasirlərini həyatdan zövq
almağa, deyə-gülə yaşamağa
çağırır. İkinci tərəfdən qatı
dindar kimi çıxış edir. Özü də bir dinə
qail olmur: gah İslamı, gah atəşpərəstliyi təqdir
edir, gah da xristian olduğunu, xaça sitayiş etdiyini
söyləyir. Şeirlərinin birində özünün
daxili ziddiyyətlərini, bir-birini kəsən yollar
ayrıcında çaşıb qaldığını,
mövcud həyatı, varlığı axıra qədər
dərk edə bilmədiyini etiraf edərək yazıb:
Gah ağıllı, gah divanə
oldum,
Gah abad, gah viranə oldum,
Gah xərabat içində sufi,
Gah da meyxanə süpürgəçisi
oldum...
Nəbatinin həyatı maddi
yoxsulluq və mənəvi ziddiyyətlər içərisində
keçir. Şair həyatın mənası, dünyanın əvvəl-axırı
haqqında çox düşünüb-daşınsa da,
çox mətləblərdən və gizli sirlərdən xəbərsiz
qaldığını dərk edir. Şair ziyanın, çətinin
yarısından geri dönməyin vaxtı olduğunu dərk
edir. Ancaq bunu bacarmır. Əksinə, dövran onu məyus
edir və kədərləndirir. Şeirlərinin birində
özünün qəmli, tutqun əhval-ruhiyyəsini və
arxasız, köməksiz olduğunu acizanə bir dillə
yazıb:
Nə müddətdir mən-biçarə,
yarəb, yarsız qaldım,
Pozuldu rövnəqim,
dağıldı ev, pərgarsız qaldım.
Kimə izhar edim dərdim, hanı
bir məhrəmi-əsrar?
Qəmim çox, qəmküsarım
yox, əcəb qəmxarsız qaldım.
Nəbati 1873-cü ildə
Üşitibində vəfat edib.
Savalan
Fərəcov
Mədəniyyət.-
2011.- 4 mart.- S. 15.