Səməd Mənsur: dünəndən bu günə
Görkəmli şair və teatr xadiminin
həyat və yaradıcılığı sənət
tariximizin hələ
tam öyrənilməmiş səhifəsidir
Məşhur
satirik şair Səməd Mənsur (Səməd Hacı Əhməd
oğlu Mənsurov)
1879-cu il yanvarın
31-də Bakının Əmircan qəsəbəsində anadan olub. İlk
təhsilini Bakıda rus-müsəlman məktəbində
alıb, sonralar davamlı
mütaliə ilə biliyini
artırıb.
Ədəbiyyata olan marağı onu Bakıda fəaliyyət göstərən “Məcməəüs-Şüəra” adlı ədəbi məclisə gətirib. O, burada Əliağa Vahid, Cümrü, Əliabbas, Müznib, Mirzə Əbdül Xaliq Yusif, Azər Buzovnalı kimi sənətkarlarla tanış olub. Bakı şairləri ilə şeir deyişmələri ona böyük şöhrət gətirib. Elə “Mənsur” təxəllüsünə də burada qazandığı müvəffəqiyyətlərinə görə layiq görülüb.
Səməd Mənsurun milli teatr tariximizin inkişafında da böyük xidmətləri olub. O, 1907-ci ildə Bakıda təsis edilən “Səfa” cəmiyyətinin yaradıcısı olub. 1918-ci ilədək fəaliyyət göstərən ”Səfa”da Səməd Mənsur özü pyes yazır, tərcümələr, təbdillər edirdi. Cəmiyyətdə orijinal və tərcümə əsərlərinin tamaşaları hazırlanır, kollektivə təzə həvəskarlar cəlb olunurdu. “Səfa” cəmiyyəti Azərbaycanda ilk dəfə yaradıcı şəxslərin yubileylərini keçirib. 1912-ci ildə aktyor Cahangir Zeynalovun səhnə fəaliyyətinin 25 illiyi, 1913-cü ildə dramaturq Nəcəf bəy Vəzirovun ədəbi fəaliyyətinin 40 illik yubileyi cəmiyyətin təşkilatçılığı ilə qeyd olunub.
* * *
1921-ci il noyabrın 13-də Azərbaycan “Tənqid və təbliğ” teatrı fəaliyyətə başladı. Məzmun və forma etibarı ilə tamamilə yeni olan bu teatr çox kəskin bir təsir qüvvəsinə malik idi. Səhnə tamaşa salonu ilə birləşir, aktyorlar kupletlər deyir, öz surətli improvizasiyaları və zarafatları ilə salondan onlara ünvanlanan suallara cavab verirdilər. Bu teatrın yaradıcılarından biri S.Mənsur olmuşdur. O, C. Cabbarlı, Ə. Vahidlə birlikdə kupletlərin mətnlərini yazırdı. Aparıcılar: Mirzəağa Əliyev və Hacıağa Abbasov idilər. (Haşiyə: Hacıağa Abbasov Azərbaycanın ilk Əməkdar artisti (1928) və ilk Xalq artisti (1932) adını almışdı, 1932-ci ildə “Azdrama”nın direktoru olmuşdu).
Teatr yarandığı vaxtdan qısa bir müddətdə 114 pyes göstərmişdi. Dövlət və hökumət rəhbərləri mütəmadi olaraq bu teatra gələrdilər.
S.Mənsurun kupletlərindən bir nümunə:
Sual:
O, kimdir ki, alov yağır
gözündən?
O, kimdir ki, məna çıxmır
sözündən?
O, kimdir ki, qorxur özü
özündən?
Buna cavab
verən aşıq sağ olsun.
Cavab:
Mirzoyandır alov yağır
gözündən.
Mir Bəşirdir
məna çıxmır
sözündən.
Qəzənfərdir qorxur özü
özündən.
Cavab verən aşiqə Allah yar olsun!
Zalda dövlət xadimləri
(komissarlar) əyləşiblər.
Nəriman Nərimanov birinci
sırada ortada əyləşib.
H.Abbasov Ə.Vahidin kupletlərini deyir:
Bir düşeydim Cəmbərəkənd
yolundan,
Yapışsaydım
komunxozun qolundan,
Keçəydim
həm sağından,
həm solundan,
Bakının yoluna baxıb, ağlaram!..
Qocaman Şərqinə baxıb
ağlaram!
və
özündən improvizasiya
edir:
Qabaqda Nərimana baxıb ağlaram!..
Nərimanovun arxasında əyləşən
M.C.Bağırov (mühafizə
rəisi, ağ
çerkeska, gümüşü
papaq, belində mauzer) ayağa qalxır: - Tovariş Narimanov, razreşite eqo arestovat! Və barmağı ilə səhnədə H.Abbasovu
göstərir.
Nərimanov sakit dönüb Bağırova:
- Əyləş
Petros!...
... 1937-ci il H.Abbasov NKVD-nin (Daxili İşlər
Xalq Komissarlığı
- red.) zirzəmisində mühakimə
olunan vaxt Bağırov içəri
girir və ona bir şillə
vurur: “Tvoyu mat. Petros mənəm ya sən?”
Və onu 25 il
Sibirə göndərir.
* * *
Səməd Mənsur bütün
ömrünü xalqına
xidmət edən, onun maariflənməsi yolunda çalışan ədib, naşir, dövrünün məşhur
ziyalılarından biri
olub. Milli teatr, mətbuat,
ədəbiyyat tariximizdə
onun adı uzun illər unudulub. Çünki yaratdığı əsərlər sovet ideologiyasına tamamilə
tərs idi. O,
1927-ci il yanvarın 31-də Bakıda
faciəli surətdə
həlak olub.
1937-ci ildə M.C.Bağırov əmr verir ki, Səməd Mənsur güllələnməlidir.
NKVD işçiləri axtarış əməliyyatından
sonra Bağırova məlumat verirlər ki, Səməd Mənsur çoxdan vəfat edib.
* * *
Mən Səməd Mənsurun adını ilk dəfə
tələbə olarkən,
1970-ci ildə mərhum
Tofiq Kazımovla (Səməd Mənsurun oğlu, görkəmli teatr xadimi, 1963-1980-cı illərdə Akademik Dram Teatrının baş rejissoru) Göyçaya gedərkən eşitmişdim.
O illərdə
Tofiq Kazımovdan utandığıma görə
S.Mənsurun böyük
oğlu Əşrəf
Kazımovdan atasının
şeirlərini xahiş
etdim. Mərhum Əşrəf Kazımov
Mərkəzi Komitənin
8-ci qapısında qəbul
otağında əyləşərdi.
Məni onun yanına Xalq artisti Həsənağa
Salayev göndərmişdi.
Əşrəf Kazımov
mənə atasının
-
Şeirləri məni şoka
salmışdı. Xüsusən “Həpsi rəngdir” şeiri. İlahiyyat və dünyəvi
fəlsəfənin cövhərini
özündə birləşdirən
bu şeirin sayəsində mən yüzlərlə pərəstişkar
qazandım. 1980-ci il iyunun 15-də Sumqayıt Teatrında Tofiq Kazımovun “Muradın kələkləri”
tamaşasından sonra
ziyafətdə mən
bu şeiri dedim. Tofiq müəllim
dəsmalını çıxarıb,
hönkürdü... Özünü
çox gec ələ aldı... Və mənə:
- Sən sentyabrdan Azdramada mənimlə işləyəcəksən,
- dedi. Mənim Səməd Mənsura olan məhəbbətim, o
dövrün tarixi şəxsiyyətləri haqqında
qədərincə məlumat
toplamağıma təkan
verdi.
Uzun illərdən sonra
Səməd Mənsurun
şeirlərindən ibarət
kitab nəşr olundu. Lakin şairin bu
kitaba düşməyən
şeirləri, hələ
tədqiq olunmamış
əsərləri var. Onlardan
birini diqqətə çatdırmaq istərdim.
Səməd Mənsur, Dadaş
Bünyadzadə, Baba Əliyev
və Hacıağa Abbasov uşaqlıq dostu olublar. Dördü də bakılı idilər. Bu ayrılmaz dostlar bir-birinə söz veriblər ki, həmişə bir-birlərinə
arxa-dayaq olacaqlar.
1920-ci ildə Xalq Cümhuriyyətinin süqutundan sonra Azərbaycanda sovet hakimiyyəti quruldu. D.Bünyadzadə xalq komissarı,
Baba Əliyev isə Fövqəladə Komissiyanın
(dövlət təhlükəsizliyi)
sədri olur. “Müsavatçı” damğası vurulan
Bu hadisədən
sarsılan şair dostu H. Abbasova müraciətlə yazdığı
şeirdə belə gileylənir:
Hacıağa!
Böylə də bir aləm olar?
Bir ürəkdə bu qədər də qəm olar?
Hər kəsə yar dedim, mar oldu,
Bakı, Səlyan hamı
biar oldu.
Mən deyirdim ki, Baba bir kişidir,
Yoxladım, çıxmadı bir şey Babadan,
Babanın da evi olsun
Dəhri-Məxrubədə
bəs yoxmu kişi?
Bu cahanın
qalıb Allaha işi.
Göy üzü hərdən deyirlər
tar olur, əlbəttə
ki,
Xəstələnmiş
gönlümüz bimar
olur, əlbəttə
ki,
Bəççeyi-marın
əgər vaxtında
başın əzməzsən,
Bir zamanlar böyüyüb, şahmar olur, əlbəttə ki,
Ölkənin aslanları məhkum olarlarsa zillətdə,
Məmləkət çaqqallara bazar
olar, əlbəttə
ki.
Şair respublikadakı yalançı
bolşevik hökumətinin
Rusiyanın nökəri
olduğunu “Azərbaycan
hökuməti” şeiri
ilə ifşa edir.
Əl hökumətül: Azərbaycan.
Əl rəyisəküm: Nəriman.
Əl vəzirəküm: Həmid
İbn Sultan.
Baba - sakini Mərdəkan.
Sumbat - dilavəri Əmir
Hacıyan.
Levon Mirzoyan,
Sərkisi - növcavan,
Əli Heydər - töhfeyi
Şirvan.
Varmı çəkə nəfəs
bir insan
CEKA üstündə
Aterbekyan.
Nə qədər neft vardırsa,
Getdi təriqi Hacıtərxan!
Alınıbdı
Gürcüstan,
Sonra da İrəvan.
Rusiyanın əvvəlki sərhəddi
oldu
əyan!
on ki, əyan əstçi
hacət bə bəyan!
(o şey ki, aydındı,
şərhə ehtiyac
yoxdur)
Səmədağa
Ağamalı oğluna
(1920-1922-ci illərdə xalq
komissarı):
Saat on birdir, Çolaq indi gedir qulluğuna,
Əsası əldə, bir neçəsi girmişdi
onun
qoltuğuna.
Bazar bağlanmışdır qəhətlik
çökmüş,
Satılan şey qalmamış
vicdandan başqa.
Hər şeyin qiyməti yüz qat yüksəlmiş,
Ucuz şey qalmamış
insandan başqa.
Hər kəsə dost dedim dedim
düşməni-can oldu mənə,
Düşmən
öz bəxtim imiş,
indi
əyan oldu mənə!..
* * *
Sonda Hacıağa Abbasovun qızı Dilarə xanımın mənə danışdığı bir
xatirəni nəzərə
çatdırmaq istərdim:
“Bir gün Səməd Mənsur bizə gəlmişdi. Atamla söhbət arası dedi: - Hacıağa, uşaqlarını
gətir mən görüm. Anam bizi otağa
dəvət etdi.
Səməd Mənsur adımızı
soruşdu. Böyük qardaşım
- Altunbay, ortancıl qardaşım - Sabutay, mən - Altunsaç.
Səməd Mənsur
adlarımızı eşidincə:
- Hacıağa, bu adları uşaqlara Hüseyn Cavid qoyub? Atam: - Bəli, -dedi. Səməd Mənsur:
Allah evini yıxsın,
Hacıağa, bu adlara görə səni tutacaqlar, təcili uşaqların adlarını dəyiş.
Anamın təhriki ilə
bir həftədən
sonra atam bizim adlarımızı dəyişdi. Altunbay
- Rauf, Sabutay - Qorxmaz, mən - Dilarə oldum.
Əli Nur,
Əməkdar artist
Mədəniyyət.-
2011.- 16 mart.- S. 7.