Mustafazadə Vaqif
Bütün
səslər fəlsəfəsinə vaqif...
O,
özündən çox «özgələr»
üçün əkib-becərən, yalnız sənət
«büdcəsinə» işləyən «iş adamı»,
yeniliklər, orijinallıqlar təsərrüfatı «fermer»i
idi. Ona sənət altruisti də demək olardı. Bəli,
o, heç bir tərəfdə dayanıb heç bir tərəfə
qarşı çıxmadan beynəlxalq sənət ordusuna
qoşulub, tezliklə də generalitetə daxil edilən Azərbaycanın
mədəniyyət əsgəri idi...
16
mart, 16 dekabr
Biri 1940, digəri 1979. Biri
İçərişəhər, o biri məzar. Nağıla
bənzətsək, heç qırxıncı qapıya da
yetişə bilmədi. Ağıla vursaq, bu yaşda gedib
dünyanın o başına yetdi.
O, anadan olanda Bakı - bayır
şəhər ittifaq «ansambl»ı daxilində II Dünya
müharibəsinə hazırlaşır, vurhay neft
çıxarır, «urra!» sədalı sosialist əməyi
yarışı keçirirdi. İçərişəhər
isə öz Vaqif doğumu ilə bütün müharibə
qənimətlərindən daha qiymətli, daha önəmli,
daha əbədi bir mədəniyyət fontanı vurmuşdu.
Onun bu dünyaya gəlişi ilə
İçərişəhərin «dardalan», «tin»,
«bıçaq», «qədeş», «cayıl», «zorxana» və s. kimi
məhəlli jarqonlar arsenalına «caz» adlı dünyəvi
bir termin də gəldi. Bu qədim, çadralı, motalpapaq,
hasarlı iç şəhərin adamları, bayır şəhərin
«stilyaqa»larına, yerli yekəxanalarına, gəlmə
intelligentlərinə yendirmək istəməyən qeyrətli
cayılları bir də onda ayıldılar ki, çöl
şəhər, çöl dünya artıq onların «məhəllə
uşaqları»ndan birinə sayğıda, sözün
böyük mənasında yenməkdədir. Gördülər
ki, onların bütöv bir planet hesab etdikləri qala
divarları bu məhəllə uşağına darlıq
edir. Baxdılar ki, bu qonşu gedir.
“Əldən gedir» mənasında
yox, sənət “qoçu“ luğuna, şöhrət
ovçuluğuna gedir. Bu getməklər onun 18 yaşından
- Asəf Zeynallı adına Musiqi Məktəbinə qədəmlərindən,
sonra da bir-birinin ardınca yaradıb başçılıq
etdiyi «Orero» ansamblından, «Qafqaz» caz üçlüyündən,
«Leyli», «Sevil» qadın vokal-instrumental, «Muğam» instrumental
ansambllarından başlamışdı.
Məhəllilər eşidirdilər
ki, Qız qalasından beş deyiləndə, bir də Vaqif
Mustafazadənin qala konsertlərindən söhbət gedir. Oxuyurdular
ki, «köhnə» Bəhram Mənsurov Şərq
üçün kimdirsə, yeni Vaqif Mustafazadə də
dünya üçün odur. Odur ki, bu «obrazovannı»
qonşunun evindən caz səsi gələndə bir-birinə
baxıb göz eləmirdilər. Həmişə onları
uyudan muğam parçalarını indi onun pianinosundan dinləyəndə
söz eləmirdilər. Əksinə, tarixən bu
parçaları eşidərkən tərpənən
başlarının «sırasına» ayaqlarını da
qoşur və beləliklə, bu təkrarsız qapalı
şəhər öz stixiya-qınından çıxıb,
Vaqif Mustafazadə baniliyi ilə, bu gün tez-tez işlətdiyimiz
ifadə ilə desək, dünyaya inteqrasiya edirdi ...
Onun
könlü, əlləri, barmaqları...
Onun könlü dünyatutumlu bir
«antenna» idi. Sədaları hamı kimi tutsa da, əks-sədanı
yalnız özü kimi qaytarırdı. Özgə səsləri
özümüzünküləşdirməkdə, öz
ritmlərimizi özgələrə sevdirməkdə mahir idi.
Deyirlər, musiqinin vətəni, dili, tərcüməsi
yoxdur. Düz deyirlər, amma bu, Vaqifə qədər beləymiş
və Vaqifdən sonra da belədir. Vaqifə qədər «caz»
sözünə «vız» eləyənlərimiz, «mız» qoyan
bəzi ziyalılarımız indi onun «Şur»una,
«Heyratı»sına tar-kaman dəsgahlarından azmı heyrətlənirlər?!
Obrazlılıqdan yüz ağac uzaq olan neçələrindən
eşitmişəm: «Vaqifin cazı adamın ürəyində
cızz eləyir».
Yaxşı, adına «caz» deyilən
bu «yığma komanda»nın təşkilatçılığında
bizim bircə qəlb, bircə könül
oyunçu-çalançımız da olmayıbsa, bu
«cızz» məsələsi nədir belə? Deməli, məsələnin
məğzi bu musiqi «esperanto»sunun tərcüman-tərcüməçiliyindədir.
Vaqifin könül «laboratoriya»sının, improvizə
institutunun bəşəri takt aktındadır...
Onun əlləri də əllə
toxunulan, gözlə görünən obraz deyildimi? Bəzi məqamlarda
o «tək əldən səs çıxmaz» məsəlini
inkar etmirdimi? O əllər - realizmdə portretə,
sürrealizmdə tabloya, «ifratizm»də peyzaja mövzu deyildimi?
O əllər pianinonun şirmayi dil-«cücələri»nə
sənət dəni səpirdi, «bülbül»lərini cəh-cəh
etdirirdi, əcəl dəcəlliyindən tamamlaya bilmədiyi
«Muğam» simfoniyasında «Şahnaz»ına naz, «Sevil»inə yaz
çiləyirdi, Füzuli qəzəllərilə nakam
getmiş «Leyli»yə bir nəğməkar Məcnunluğu
edirdi.
Onun əli... Yox, onun əllərinin
əlalığından nə qədər desək də, hədəfə
yetəsi deyilik. Simi dəyişərək deyək ki, təkaçılanları
ilə qaz vurub qazan dolduran musiqiçilərdən fərqli
olaraq, onun əli gətirmirdi. Bu xalqın klassik sənət ənənələri
dəryasında özüyçün bir ada yaratmağa
çalışaraq, caz vurub, hələlik təkəmseyrək
ürəklərə həzz verirdi. Yuxarıda «iş
adamı», «fermer» bənzətmələrimə rəğmən,
bu gəlirsiz təsərrüfatın məxarici az olsun deyə,
süpürgəçiliyindən,
naxış-naxırçılığından tutmuş,
toxuculuğuna, sürücülüyünə,
hörücülüyünə,
xırman-xırdaçılığına qədər hamısını
özü icra edirdi. Hər yeni əsərinin akkordu da ki,
rekord alınırdı. Ömrün akkordu isə günbəgün
yaxınlaşırdı. Daşkənd qastrolunun “16 dekabr
1979-cu il hadisəsi”nə az qalırdı. Amma hələ o
tarixə qədər sənət hadisələri, ona
münasibət «əsər»ləri vardı.
Bu «əsər»lərdən biri bu
idi ki, AzTV-nin o vaxtkı sədr-ağsaqqalı
bığlarını qırxdırmayacağı təqdirdə
onun ekrana çıxmasına yasaq qərarı vermişdi. Dost-tanışları
danışırdılar ki, həmin yaradıcı qurum sədrinin
bu «yaradıcı» «əsər»i Vaqifin əsərləri qədər
yaşayacaq. Bu isə «bığ senzi“ müəllifi olan o sədrin,
özgə bir yaradıcılıq işi ilə olmasa da, bu
«şedevr»i ilə əbədi yaşaması deməkdir...
...Daşkənd hadisəsinə
gedən yola qədər hələ çox qollar vardı. Bunlardan «Tallin-66», «Tbilisi-78», «Monte-Karlo» festivalları idi ki, hər
üçünün laureatı
oldu. Biri də Monakoda
(1978) keçirilən 8-ci Beynəlxalq
Caz Festivalı idi ki, «Əzizəni
gözləyirəm» musiqisinə
görə birincilik mükafatı qazandı.
Gün,
ay, illə ölçülməyən
uğurları isə
daha çox oldu. O, dünya miqyasında yeni musiqi erası kimi hallandırılan caz-muğam sintezini yaratdı. Özündən xəbərsiz - Azərbaycan
Muğam-Caz Hərəkatının
memarı çağırıldı.
Saysız fortepiano konsertləri, muğam-caz kompozisiyaları
yaratdı ki, cazın vətəni Amerikanı qocaman Şərq xəyalatına
daldırdı. Yeni caz mizan-düzəni ilə bütün dünya zövqünü fəth elədi.
Daşkənd tərəfdən əsən hadisə yelləri isə yaxınlaşırdı. Düşüncə, duyğu
ilmələrini fortepianoya
ötürən ali əllər, şirmayi barmaqlar qos-qoca istedadla süslənmiş cavan bir ömrün son akkordlarını vurmaqda idi. Milyonlarla ürəkləri titrədən
bir ürək, nəhayət, 16 dekabr
1979-cu il tarixini çalıb, dayandı...
Ondan yalnız elə
o şedevrlər yox, canlı Əzizə Mustafazadə əsəri də qaldı. Sağlığında aldığı
Əməkdar incəsənət
xadimi adına
ölümündən sonra
Azərbaycan Dövlət
mükafatı da əlavə olundu.
... Adam bu məqamda istərdi ki, Vaqifin avtoportret
motivli belə bir əsəri də olaydı: «Mənsiz»...
Tahir Abbaslı
Mədəniyət.-
2011.- 16 mart.- S. 5.