Yaddaşımızdan
yarpaqlar
Novruzu kəndimizdə necə qeyd edərdik?
Novruz
bir çox Şərq ölkələrində olduğu kimi,
respublikamızda da ən çox sevilən milli bayramdır. Bu
el bayramının min illərlə ölçülən
tarixi var. Xalqımız bu bayramı daim qeyd edib və gələcəkdə
də edəcəkdir...
Hərçənd sovetlər
dövründə bu bayramı qeyd etmək, yaşatmaq bir
müddət yasaq edilmişdi. Məqsəd isə bizi
kökümüzdən, soyumuzdan ayırmaq olub. Ancaq bu
mümkün olmayıb. Məlum qadağalara, təqiblərə
baxmayaraq, xalq öz bayramını qapalı şəkildə
olsa da qeyd edirdi. Novruz da bir xalq əmanəti olaraq nəsillərdən-nəsillərə
keçirdi.
Məlumdur ki, tarixin bütün
dövrlərində xalqımızın vətənpərvər
oğulları həmişə olub. 1960-cı illərdə
görkəmli ictimai xadim Şıxəli Qurbanov bu el şənliyini
kütləvi şəkildə, xalq bayramı kimi keçirməsini
təşkil edib. Bütün türk xalqları bəzən
eyni, bəzən də özünəməxsus adətlərlə
baharın gəlişini bayram edirlər. Azərbaycan
xalqının Novruz adətləri isə nə qədər
ümumi cəhətlərə malik olsa da, bölgələrimizdə
onun maraqlı, özünəməxsus xüsusiyyətləri
var.
Söhbət
açacağımız həmin bölgələrdən
biri - bu gün məkrli düşmənin işğalında
olan Cəbrayıl rayonudur. Bu bölgənin qədim
yaşayış məskənləri çoxdur. Onlardan biri də
Dirili - indiki Xudayarlı kəndidir. Bu kəndin özünəməxsus,
təkrarsız Novruz adət-ənənələri vardı.
Belə ki, kənd camaatı Novruz bayramı günü
Diridağın zirvəsindəki geniş ərazidə,
yaşıllıqlar əhatəsində tikilmiş “Mazan nənə“
türbəsinə ziyarətə yollanardı. Eyni zamanda ziyarətə
qonşu Qubadlı, Zəngilan və Füzuli rayonlarından
da camaat gəlirdi. Yaşlı adamlar - ağsaqqallar,
ağbirçəklər qabağa düşərdi. Səliqə-sahmanla
sakitcə üç dəfə türbənin günbəzi
ətrafında dolanardı. Sonra qurbanlar kəsilərdi.
Gün əyilənə qədər hamı deyib-gülərdi.
Bir tərəfdə kimi at çapar, kimisi qurşaq tutub
güləşərdi. Başqa bir tərəfdə isə
musiqi səslənər və gözəl avazla muğam
oxuyardılar. Ağsaqqallar, ağbirçəklər isə
bir tərəfə çəkilib keçmişdən, gələcəkdən
danışardılar. Axşama doğru yaxınlıqdakı
qədim məzarıstana yol alardılar. Ağsaqqallardan bir
dünyagörmüşü qabağa düşərdi. Sanki
bir muzeyə baxış keçirilirdi.
Əlini yaxınlığında
olan məzarın mamırlı başdaşına çəkib
deyərdi:
- Bu Azərbaycanın ilk klassik
aşıq-şairi Dirili Qurbaninin məzarıdır. O, XVI əsrdə
Təbriz şəhərində, Səfəvi saraylarında
yaşayıb-yaradıb. Şah İsmayılın yaxın
dostu olub. O isə Gəncə xanı Ziyad xanın
qızı, Dirili aşıq Qurbaninin sevgilisi Pəri
xanımın məzarıdır.
Bir az irəli gedər və digər
məzarları göstərərdi:
- Bu, Şamda, sonra Bağdadda
yaşamış, ali-dini təhsil almış Axund Hacı
Abbasəlinin məzarıdır. Bu isə Qara Məhəmmədin
(o, çox qoçaq və bədəncə cüssəli
olduğu üçün el arasında qara, yəni
böyük Məhəmməd adlanırmış) məzarıdır.
Bu da Dirili aşıq Surxayın - o da Təbriz şəhərində
ali-dini təhsil almış, lakin çox
yaşamamış, vaxtsız vəfat etmişdir - qəbridir.
Bütün bunlar bölgənin
özünəməxsus Novruz adət-ənənəsi olsa da
belə, bir elin-obanın yaddaş tarixi idi. Əlbəttə,
Novruz təkcə oynamaq, gülmək və yeyib-içmək
bayramı deyil. Tarixin o dövründə müdrik babalar
daş yaddaşları gənc nəslə məhz bu yolla
çatdırardı...
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2011.- 18 mart.- S. 15.