Novruz adətləri: papaqatma
Sallanar torbalar bacadan,
Uşaqlar pay istər ucadan.
Baharın
gəlişini - Günəş təqvimi (hicri-şəmsi )
ilə yeni ilin başlanmasını dünyanın
ayrı-ayrı ölkələrində müxtəlif tərzdə,
forma və məzmunda bayram edirlər. Şərq
xalqlarının məişətində, milli adət-ənənələrində
bu fəsli qarşılamaq üçün çeşidli mərasimlər,
bayramlar var.
Dünya xalqları içərisində
“fəsillərin şahı”nı qarşılamağa
hamıdan öncə azərbaycanlılar başlayır. Su,
yel, torpaq və od çərşənbələri - bunların
hər həftə birinin qeyd olunması martın 20-dək
bütün bayram hazırlıqlarını həyata
keçirməyə şərait yaradır.
Baharın gəlişi ilə
bağlı keçirilən mərasimlər zamanı diqqətçəkən
məqamlardan biri Novruz personajlarının - Kosa ilə
Keçəlin pay yığması, uşaqların
qapılara papaq ataraq pay gözləməsidir.
Maraqlıdır, belə adətlər əvvəllər də
olub, yoxsa hansısa adət zaman və məkan daxilində təhrif
edilib, dəyişikliyə məruz qalıb? Papaqatma ənənəsi
nə ilə bağlıdır? Bu suallarla alim və
folklorşünaslara müraciət etdik.
AMEA-nın Folklor İnstitutunun elmi
işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Qalib Sayılbəyli deyir ki, əvvəllər Novruz şənliklərində
papaq atmaq ənənəsi olmayıb. Bayram payının istənilməsi
üçün papaq atılması sonradan yaranıb.
“Bilirsiniz ki, papaq həmişə qeyrət rəmzi
sayılıb. Qədim dövrlərdə uşaqlar papaq
sallamazdılar, bel şalı sallayardılar. Bu şairlərimizin
əsərlərində qeyd olunur.
Bayram idi, gecəquşu oxurdu,
Adaxlı qız bəy corabın
toxurdu,
Hər kəs şalın bir
bacadan soxurdu,
Ay nə gözəl qaydadı
şal sallamaq,
Bəy şalına
bayramlığın bağlamaq.
Şal istədim, mən də evdə
ağladım,
Bir şal alıb tez belimə
bağladım,
Qulamgilə qaçdım,
şalı salladım,
Fatma xala mənə corab
bağladı,
Xan nənəmi yada salıb
ağladı.
Məhəmməd Şəhriyarın
“Heydərbabaya salam” poemasında da qeyd olunduğu kimi, pay istəmək
üçün şal atılıb, bacadan torba sallanıb,
papaq atılmayıb. Alim onu da vurğulayır ki, adətən
şal ən doğma adamların qapısına
atılardı. Şalın arasına bayram payı
qoyulardı. Çox vaxt şal boş qalmazdı: “Bu müxtəlif
cür yozulurdu. Ola bilsin ki, şal atan həmin evdən kimisə
sevirdi. Çox vaxt şalı atan adam tanınardı. Əgər
razılıq var idisə, pay qoyulardı. Yox idisə, boş
qaytarılardı”.
Folklorşünas alim bu gün
ilaxır çərşənbə və Novruz şənliklərində
qapılara papaq atılmasına müsbət yanaşmır.
Uşaq vaxtı bayram günlərində
dəfələrlə evlərin bacasından şal, torba,
papaq salladığını deyən qocaman alim, filologiya elmləri
doktoru, professor Məhərrəm Cəfərli bu adətin
arxasında sevinmək, şənlənmək, sevinci
paylaşmaq istəyinin dayandığını deyir. “Əvvəllər
hər evin bacası olardı. Xüsusilə kənd yerində
o bacalardan torba sallayardılar. Eyni zamanda şal atardılar. Bu
ənənə qədimdən belə olub. Uşaq papaq atar,
sonra qaçıb gizlənərdi. Ev yiyəsi də evində
olan bayram şirniyyatından şala, papağa pay qoyardı”.
M.Cəfərli Novruz şənliklərində
Kosa ilə Keçəlin pay yığmasında heç bir
qəbahət görmür: “Bütün bunlar xalq
tamaşalarıdır, yazın gəlişi ilə
bağlı oynanılan xalq mərasimləridir. Əvvəllər
indiki kimi tamaşalar, teatrlar yox idi. Xalqın əylənməyə
ehtiyacı var idi. Kəndirbazlar, pəhləvanlarla
yanaşı, kosa və keçəl xalqı əyləndirər,
xoş əhval-ruhiyyə yaradardı”.
Filologiya elmləri doktoru Azad Nəbiyev
də papaq atmaq ənənəsinin sonradan
formalaşdığını, əvvəl bacadan şal
sallamaqla evdən pay istəmək ənənəsi
olduğunu bildirir. Onun sözlərinə görə, Novruz nəğmələrində
də bu məqam əksini tapıb.
Həcələr, hücələr,
Uzanar gündüzlər,
Qısalar gecələr,
Sallanar torbalar bacadan,
Uşaqlar pay istər ucadan,
Xanım bacı dursana,
Torbanı doldursana.
Azad Nəbiyev: “Bu ənənənin
tarixi çox qədimdir. O dövrlərdə torpaq damlı
evlərin bacasından torba sallanar və bu torbaya bayram
şirniyyatı qoyulardı. Son vaxtlar bu ənənə
papaqatdı adəti ilə əvəz olunub. Bu, Novruz şənliklərinin,
mərasim və ritualların maraqlı növlərindən və
tiplərindən biridir”.
Son vaxtlar bu mərasimə birmənalı
olmayan münasibətdən gileylənən folklorşünas
pay istəməyin ətrafında yaradılan mənfi
xarakterli fikirlərin yanlış olduğunu vurğuladı:
“Papaqatdının guya ələbaxımlılıq kimi
keyfiyyətlər aşıladığını
düşünənlər çox səhv fikirləşirlər.
Bu sadəcə bayramın bir elementidir. O, bütün siyasi rənglərdən,
mənəvi əxlaqi ləkələrdən uzaqdır.
Bayram ənənələrini siyasiləşdirmək,
onları milli-mənəvi dəyərlər çərçivəsindən
çıxarıb başqa ölçü və qəliblərdə
təqdim etməyi yanlış hesab edirəm. Bu bayramın
özəlliklərindən biri uşaqların sevindirilməsi
olduğu halda papaq atılmasında, bayram payı istənilməsində
nə pis cəhət ola bilər ki?!. Keçəllə Kosa
Novruz bayramının rəmzləridir. Qışın
ömrünü başa vurması ilə yazın
qovuşması arasında mübarizə gedir. Bu
düşüncənin tərkibində obrazlaşdırma
var. Keçəl və Kosa yaz və qışın rəmzləridir.
Bir ölür, biri dirilir. Mərasim eyni zamanda xoş əhval-ruhiyyə
yaradan bir tamaşadır”.
Ceyhun
Mədəniyyət.-
2011.- 18 mart.- S. 15.