Baş
bayramımız
Təbiətlə cəmiyyətin
ortaq xoş ovqatı - Novruz
Necə
ki baş katib, baş direktor, baş redaktor var, baş bayram da
o cümlədən. Yeri gəlmişkən, cümlənin də
baş üzvləri var və onlardan ikincisi - xəbər -
buyurur ki, birinci - bayramlarımızın əzəl mübtədası
Novruz yurdumuza qədəm qoyur.
Hər hansı bayram hər
hansı çətinlikdən, müşküldən xilas
kimi qutlanır. Necə ki, 1918-in 28 mayını çarizmdən,
1945-in 9 mayını faşizmdən, 1991-in 18 oktyabrını
sovetizmdən xilas günləri kimi bayramlayırıq.
Bayramların da öz sifəti, təyin-təyinatı
var. Novruza isə
“sənətkar bayram” da demək olar.
Həyatı
Doğum tarixi olmasa da
(ölümsüzlüyü isə məlum!), «doğum evi» bəlllidir:
Şərq.
Onun olum tarixçəsi haqda «tarix
açsaq», bizim eradan əvvələ getməliyik, o «əvvəl»in
də ki, sonu yoxdur. Sonsuzluqla isə nə işimiz var.
Düzdür, nəyisə bilməmək
qüsurdur, nəyinsə tarixçəsinin bilinməməsi
isə onun ən qədimlik gözəlliyinə, hər
şeydən əfzəllik özəlliyinə işarədir.
Hələ heç bir alim, tədqiqatçı hər il
doğulan Dədə Novruzun ilk təvəllüd tarixini tapa
bilməyib - tapmacalamaqları istisna edilməklə. O
tapmacalara isə hörmətlə yanaşmaq borcumuzdur;
realın, həqiqətin yoxdursa, ehtimallara etiraz edə bilməzsən.
O versiyalardan biri və ən tutarqalısı budur ki, yol
azıb, düşülməz sıldırım
qayalıqlara qalxmış qədim türk tayfaları (digər
əcəmilər də daxil) oradan aşağı - həyata
düşən bir qurdun arxasınca enərək xilas
olmuş və yaz fəslinin ilk gününə təsadüf
edən həmin hadisəni bayram etmişlər. Elə bizim
totemimiz - boz qurd da həmin hadisənin yetirməsidir.
Bu bayramın «həyat»ının ən
ümdə, ən xarakterik göstəricisi bütün həyata
həyatvericiliyidir. Bu bayram, doğrudan da, bütün təbiət
və cəmiyyətin oyanış, ruhlanış, pərvəriş,
dirçəliş bünövrəsidir. Bu günlərdən
başlayaraq torpağın, suyun, ağacların canı,
insanın, hər bir canlının qanı qaynayır. Kim deyə
bilər ki, bu fəslin ilk günündən başlayaraq,
ağaclar kimi, insanlar da tumurcuqlamır? İnsan mənən,
ruhən və cismən cücərməsə, səməni
cücərtmək eşqinə düşərmi? İnsan bu
təpədən-dırnağa bayram fəslinin hərarətilə
qızınıb-qızışıb qımzanmasa, onun
uşaq meyvələrinin dəyib-doğulması daha çox
payız və qışa - doqquz aylıq məsafə mənzillərinə
düşməzdi ki...
Bu bayramın tumurcuq-tumançaq
çağa çağı, yup-yumşaq uşaq vaxtı, təzə
bəy-gəlin timsallı ilk gənclik dövrü haqda
düşündükcə gözümüz nə
yaşıllamır, könlümüz nə göyləmir,
ruhumuz nə qoşulamır, dilimiz nə söyləmir?!
Çağa çağı şah taxtıdı,
uşaqlıq dönəmi cəh-cəh, ilk gənclik
mövsümü bəh-bəh vaxtıdı! Lalələri
qıpqırmızı ləldi bunun, gül-çiçəyi
gözə axan seldi bunun, şomuları, çirişləri,
yemlikləri yem, bülbülləri dildi bunun!
Etnoqrafiya, arxeologiya, mifologiya və
sair bu kimi elmi-tədqiqat ifadələri bu bayramın xəlqilik
qırım-qurumuna yaraşmasa da, folklor məziyyətlərinə,
dədə-baba koloritinə, nəqlilik azadlığına xələl
gətirsə də, yaranışdan bəri heç bir təşviq-təbliğata
ehtiyac duymadan bütün ev-eşiklərimizin yuxarı
başına keçirilmiş bu bayramın yaxın
keçmişdə başına gətirilən bir olayı
da xatırlayaq. Bəli, bu bayramın həyatı disidentlikdən
də xali olmayıb. Məsələn, 1967-ci ildə bu
bayramı həyətlərdən çıxarıb həyata
- ictimai həyətə qoşan Şıxəli Qurbanov məhz
bu millilik cəhdinin qurbanı oldu. Bütün sovet
dövrü ərzində bəlkə də birinci dəfə
idi ki, ictimai formatda keçirilən Novruzun bu qədər
möhtəşəm alınacağını gözləmədən
həmin mərasimin keçirilməsinə icazə vermiş
Azərbaycan KP MK-nın formaca üçüncü, məzmunca
birinci katibi Kozlov bayramsonrası müşavirədə qəzəbini
gizlədə bilməyərək («Novruz» ifadəsini məxsusi
bir aksentdə işlətməklə) demişdi: «Dünyada
«Navrız bayramini» bir qospodin İran şahı keçirir,
bir də yoldaş Kurbanov!»
Söylədiklərimizdən də
maraqlı, minbir soraqlı həyatı olmuş bu sənətkar
bayramın...
Yaradıcılığı
«Bir oddan, bir sudan». Ədəbiyyatşünaslıqda
əbəs yerə deyilmir ki; «... atalar sözlərindən fərqli
olaraq, məsəllərin izahata ehtiyacı var». Bəli, xalq
bu məsəldə demək istəyir ki, bir oddan qorx, bir
sudan. Amma «qorxmayın», burada söhbət çərşənbə
tonqallarından gedir. Dünyanın heç bir xalqının
heç bir bayramında bu gurluqda, bu ərşi-bülənddə
alov olmur. Olsa-olsa, şam yandırırlar ki, bunun da ilahi təcəllası
bizim Füzuliyə məxsus...
Bu - yəni od, alov bizim sənətkar bayramımızın ilk əsəri. İkinci əsəri də elə indicəki məsəldəkidir - sudur. Tarixən bayram gününün sübh çağı axar su üstünə gedib, təkcə dini yox, hissi dualar da səpib sulara bu xalq. Ənənə-əxlaqi bir məcburiyyətlə yuxudan kal oyadılıb su üstünə aparılan körpə uşaqların dodaqaltı deyinmələrinin özü də sonralar üçün - bu törənin müqəddəsliyinin qavranılası yaş dövrləri üçün xoş deyimlərə, xatirələrə çevrilirdi. Yaxud subay qızların kasa-nimçələrdəki suya başıpambıqlı iynə atıb, bəxt yarışına, yar arayışına çıxmaları! Elə bu da sonrakı yaş «beşdaşları» üçün pıçı-pıçılara, xoş xısın-xısınlara, kəlamdan güclü dümsükləmələrə çevrilirdi, çevrilir, çevriləcək...
Alovlu, sulu hekayələrini oxuyub, idmani havasından udub, yamanca acdıq. Əsrarəngiz süfrə yaradıcılığına keçmək məqamıdır.
Müştaqdan iştaha gəlmək üçün əvvəlcə bir səməni halvası gəlsin. Mina ibrinqlərə şərabdan da ötə şərbət süzülsün. Bir səbr edin, qoy bu içkilər içimizdə yaxşı-yaxşı oç eləsin, sonra gətirərsiz yeyəcəklərimizi əridəsiləri; ərik qurusu, alça lavaşı, limon turşusu, çərəz... Qərəz, hələ nəfsinizə həbs kəsin. Qaynayan qanınız sulutunuza güc gəlirsə, bir az salat dadın. Bir az da, bütün bu nemətlərin bünövrəsini qoyan bu fəslin löyün-löyün yaradıcılığını öyün. Deyin, əgər yaz dünya qazanının altını qalamasa, yay nə bişirər, payız nə düşürər, qış nə yeyər? Ağzınıza mətbəxdən gələn qoxulardan yaranmış su alıb susmayın. Ərz edin ki, bizim bu bayramın tayı-bərabəri yoxdur. Buna etiraz edən bir internasional opponent tapılarsa, dərhal embarqo qoyun: «Bə nədi, ayə, - deyə ləhcələyin - əsl yeni il belə olar də! Başqaları təqvim ilini yeni ilə oxşatmaq üçün yolkaların üst-başına pambıq-parçadan qar yağdırırlarsa, bizim yeni ilimizdə yalanpış çiçəyə, cücərtiyə ehtiyac olmoor!..»
Hə, di gətirin bu sənətkarın digər əsərlərini. Şəkərburasını, qoğalını, paxlavasını, firnisini, şirnisini, noxud, şabalıd qovurmalarını, küncüt, buğda qovurğalarını, süddaşını, zəfəranplovunu, cücəplovunu, fisincanplovunu və digər neçə-neçə roman-epopeyalarını!
... Bu sənətkar bayramımızın saysız-hesabsız digər əsərləri haqda mədhiyyə ədəbiyyatı yazmaqdan usanıb-yorulmazdım - əgər sizi yormaq ehtimalına düşməsəydim və təbrikə tələsməsəydim, hörmətli oxucular!
Bayramınız mübarək!
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2011.- 18 mart.- S. 14.