Aytokya
Mircavad Mircavad haqqında
Məqalə Azərbaycanın
görkəmli rəssamı
Mircavad Cavadovun həyat yoldaşı tərəfindən lent yazısına
köçürülmüş xatirələri əsasında
hazırlanıb. Böyük rəssamın
həyatı və
yaradıcılığı barədəki fikirləri ilk dəfə mediada - "Ekspress"də çap
olunur.
Uşaqlıqdan məni heyrətə salan ilk təəssürat
- döşəmədə oturub oyuncaq qalay əsgəri
döşəmə taxtalarının çatları ilə
irəliyə doğru aparıram, o isə sanki çətinliklə addımlayır, belə,
qəfildən yuxarıda səs-küy qopur,
başımı qaldırıb
açıq pəncərədən baxıram və ilk dəfə təyyarə görürəm, mənə elə
gəlir ki, o, mənə
doğru uçur, amma təyyarə damların üstündən
ötüb keçdi...
Sonralar mən səma dostumu
saatlarla gözləyərdim, o, göy üzündə
görünəndə sevincimdən atılıb-düşərdim...
bunu hamıdan gizlədərdim, hətta dayəmə də
bir söz demirdim, çünki adamlar ona aeroplan deyirdilər,
təkcə mən bilirdim ki, o mənim dostumdu. Ömrüm
boyu təyyarələrə etibar etmişəm, guya onları
insanlar idarə etmirlər, guya onlar özləri uçurlar. Aeroportdan
xoşum gəlmir, orda sərhəd kəskin surətdə
hiss olunur, gümüşü sığınacağa çəkiləndə
gözlərimi yumardım, Motsartın "Qırxıncı
simfoniya"sının melodiyasına öz məzəli nəğmələrimi,
ya da zarafatla "Zərdüşt himnləri" dediyim
improvizələri oxuyardım...
Hüdudsuzluq duyğusu yaranardı.
Orda Yer kürəsi üzərində ABSOLYUT hakim idi, mənim
narahat ruhum asanlıqla qaranlığa TƏSLİM olan
dörd insan zəifliyinə qarşı üsyan edir, bəlkə
elə buna görə də lövhələrimdəki olaylar
Apokalipsisi xatırladır... Bir arxadaş məndən
soruşdu: "Sən çoxlu pul-para istərdinmi? - Əlbəttə.
- Bu pulla neyləyərdin? - Təyyarə alardım,
dünyanın hər tərəfinə uçardım, əsərlərimi
də təyyarədə çəkərdim..." Çoxdan,
çoxdan, lap çoxdan evimizin divarına yekə bir at şəkli
çəkmişdim, yeddi yaşım olardı, sonralar uzun
illər boyu qonşular o at şəklini təzələyərdilər.
Divarlara, hasarlara şəkil çəkərdim, anam buna
görə məni döyərdi, mən geri çəkilməzdim.
Mənim yaradıcılıq studiyam rus-yəhudi qəbristanlığı
olub, zira mən heç zaman rəsm dərnəklərinə
getməmişəm. Dostlarımdan, qohumlarımdan fərqli
olaraq düşünürəm ki, qəbirüstü abidələr
ideal modellərdir. Deyirlər ki, hələ lap balaca
vaxtımda süfrə başında yeməyə əl
vurmamış çəngəllə müşəmbə
üzərində "bax belə, bax belə"
fısıldaya-fısıldaya dörd xətdən ibarət
qarmaqarışıq cizgilər çəkərdim,
müşəmbə cırılardı, məni
danlayardılar, qaşqabağımı sallayar, yeməyə
toxunmazdım. Bir qədər böyüyəndən sonra
Fatmayidə, dəniz sahilində barmaqlarımla ağac, heyvan,
adam şəkilləri çəkərdim, dalğalar gəlib
şəkilləri silərdi, balaca oğlan hər şeyi yenidən
başlayardı... bulvarda çin çimərliyində nəhəng
vannada, suda vitrajların rəngi gün işığında
bərq vurardı, suyun üzərində parıldayan rənglərə
toxunmaq adama ləzzət verərdi, on yaşım vardı,
amma o hisslər unudulmur. Sonralar bəzən Rasimi də
özümlə bulvara aparardım... O, məndən dörd
yaş balacaydı, amma mən qardaşım Tofiqdən daha
çox onunla oynayardım, çünki o, mənim macəralarıma
həvəslə qoşulurdu, oyuncaqlarımızı
götürdüyünə görə qardaşımla mənim
onu görməyə gözümüz yoxdu, atamızın
vergi məmuru ilə dramatik səhnələri
gördüyümdən xala oğlumuza "naloqçu"
adı qoymuşdum... pəncərədən onun gəldiyini
görəndə sevimli oyuncaqlarımızı tələm-tələsik
gizlədərdik, gizlətməyə macal tapmayanda dava
düşərdi. Tofiqin kalmık sifəti ağlamaqdan islaq
pomidora dönərdi, mən yabançını əlimlə,
ayağımla vurardım, dişləyərdim, Rasim əlinə
keçəni geri qaytarmazdı, anamız səs-küyə gələrdi,
bizi dilə tutub xoşuna gələn oyuncağı
bacısı oğluna verərdi. Ümumiyyətlə, mən
əsl oğul idim - atam bir iş tapşıranda
Eyzenşteynin filmlərinə baxmaq üçün pul tələb
edərdim, dəfələrlə seyr etməyimə rəğmən
mən bu filmlərdən bezməzdim. Təxminən həmən
dövrdə Baksovetlə üzbzəüz reproduktordan Vaqnerin
"Loenqrin" musiqisini eşitdim, musiqi məni elə valeh
etmişdim ki, dəfələrlə bəlkə yenə bu
musiqini səsləndirərlər deyə musiqini bir daha dinləmək
ümidiylə bu küçəyə gələrdim...
Böyük Vətən müharibəsinin
qızğın vaxtında Sovet İttifaqı vətəndaşlarına
"Sizin arzularınızla" konsertinə sifariş verib
radioda istədiyi melodiyanı dinləməyə imkan verilirdi,
siyasi korluğum üzündən mən radiodan
"Leonqrin"i istəmişdim, rəssamlıq məktəbində
radionu açıb uşaqlara dedim ki, indi böyük alman bəstəkarının
üvertürası səslənəcək, gəlin dinləyək.
Düzdü, uşaqlar susdular, amma üz-gözünü
turşutdular, inanmayanlar, mənə ağız büzənlər
də oldu. Axır ki, elan edirlər, indi Cavad Mircavadovun arzusu
ilə Çaykovskinin musiqisi səslənəcək. "Ax əclaflar,
necə də utanmadan yalan danışırlar" - dedim.
Uşaqlar pərt olduğumu görüb məni sakitləşdirdilər,
yaxşı qurtarmısan dedilər, radiostansiya lazım olan
yerə məlumat versəydi, "çyornıy voron" gəlib
səni ucsuz-bucaqsız qarlı çöllərə
aparacaqdı...
On beş yaşımda "Azərbaycan"
kinoteatrda işə girdim, afişa çəkən baş rəssam
Zarubinin köməkçisi oldum, yarım ildən sonra Zarubin
bütün işi mənim boynuma yüklədi. Daha yarım
ildən sonra isə işə gecikdiyimə görə məni
altı ay azadlıqdan məhrum edib Bayıl türməsinə
göndərdilər. Başımı qırxdılar, məhbus
paltarı verdilər, rəssam olduğumu biləndə məni
sex deyilən baraka yelpikləri rəngləməyə
göndərdilər. Barakın ortasında uzun bir masa,
divarlarda rəflər, orda əsasən qadınlar işləyirdi
(oğrular, fahişələr, siyasi məhbusların
arvadları) göygöz bir qoca və ortaboylu gözəl bir
oğlan. Mən yelpik boyayırdım və buna
şükür eləyirdim, hər halda gözə
görünməzin mərhəmətiylə rəssamlıqla
məşğul ola bilirdi. Fantastik mənzərələr,
buketlər və s. çəkirdim, məhbus qadınlar
portretlərini çəkdirmək üçün hardansa
kağız tapıb gətirmişdilər, tezliklə
adım bütün türməyə yayıldı. Bayıl
türməsinin paxanı öz adamını yanıma
göndərdi, paxan onlar üçün "nakolka"
döyməyimi istəyirdi, əvəzində mənə pul,
ərzaq, qadın, tapança, anaşa təklif edirdilər,
hətta ayda bir dəfə azadlığa çıxa bilərdim.
Bütün bunlardan vaz keçdim, yalnız bir xahişim oldu
- qocaların çörəklərini əllərindən
almasınlar, bir də gözəl oğlana toxunmasınlar,
ona yazığım gəlirdi, o daima qorxu içində
yaşayırdı, qorxurdu ki, məhbuslar onu zorlayarlar. Adam mənim
şərtimi paxana bildirməyə getdi,
başçının razılığı ilə
qayıtdı. Onlar türmə kitabxanasından bir qalaq jurnal
gətirdilər. Jurnallarda Kramskoyun, Rubensin, Velaskesin, Bryullovun,
Delakruanın əsərlərini reproduksiyaları çap
olunmuşdu. Mənim təklif etdiyim reproduksiyalardan banditlərin
böyük bir hissəsi Delakruanı seçirdi. Romantiklər,
lənət şeytana!
Mən qatillərin,
soyğunçuların dərisinə şəkil
döydüyüm vaxtlarda türmədə satiklik, əmin-amanlıq
olardı, bu da türmə komendantını təəccübləndirirdi.
Döymələri ilə öyünən məhbusların bəzisi
Sovet İttifaqının müxtəlif həbsxanalarında
yatmışdılar, deyirdilər ki, heç bir türmədə
mənim kimi usta görməyiblər. Etiraf edim ki, onların əllərində,
qollarında, sinələrində, kürəklərində
döydüyüm şəkillər xoşuma gəlirdi.
Bir dəfə paxan kürəyimə
bir yumruq ilişdirib xırıltılı səslə dedi:
"Çəkic, düzgün rəssam olacaqsan, acgöz
deyilsən, hallanmırsan". Məhbus qadınlardan biri məndən
gözünü çəkmirdi, necə oldusa düz gözlərimin
içinə baxa-baxa pıçıldadı: "Səninçün
bundan başqa heç nə edə bilmərəm?" Və
mən özümə gəlməmiş əlimi tutub
paçasının arasına soxdu. Utandığımdan
qıpqırmızı oldum, qadın
çaşdığımı görüb üzr istədi,
söz verdi ki, bir də belə şey etməyəcək. Biz
dost olduq. Otuz yaşlı qadın oxuduğum romanlardan
yadımda qalan epizodları maraqla dinləyərdi, kitabları
tapaq o özü oxusun dedim, amma kitabın özündən
çox mənim əhvalatları danışmağım,
kitabda yazılanları yozmağın onun xoşuna gəlirdi.
Maviyə çalan cansız dəri, üzündə əzab
nişanəsi, onun gözləri qara gavalı kimiydi, onun
içində sanki nəsə sınmışdı...
"Xalq düşmənlərinin"
arvadları daha ciddi nəzarət altındaydılar. Nəzarətçinin
başı nəyəsə qarışmışdı, mən
onların danışığını dinlədim. Onlar
işgəncələrdən şikayətlənirdilər, məndən
soruşdular ki, azadlığa çıxanda onların
yazdığı məktubu Moskvaya göndərə bilərəmmi,
qorxmaram ki, mən onlara söz verdim. Anam həbsxanaya dadlı
yeməklər gətirirdi, məlumdur ki, gətirdiyi
boxçanın mənə çatması üçün
Zeynəb pula qızırğalanmırdı, amma ac məhbuslar
arasında dadlı ev yeməklərini yeyə bilməzdim,
anamın gətirdiyi yeməkləri qadınlara verirdim,
özüm isə barakda bizə veriləndən yeyirdim.
Vaxt gəlib çatdı, mənim
həbsxana həyatım sona yetdi, mən dəmir həbsxana
qapısı önündəyəm. Məhbuslar
qurşağa qədər soyunub hörmət əlaməti
olaraq mənə öz "əsərlərim"i göstərirlər.
Barakın qapısında bir dəstə qadın durmuşdu,.
onlara tərəf getdim, amma qadınlar bir anda qeyb oldular. Bu, mənə
qarşı inamsızlıq idimi, bilmirəm, bəlkə
onlar məni təhlükədən qoruyurdular, bəlkə məktublarının
"ora" çatmayacağını, yolda ələ
keçəcəyini düşünürdülər, onda
ölüm başlarının üstünü kəsdirəcək,
bəlkə bir anda anlamışdılar ki, bütün bəlalar
ordan qaynaqlanır... bilmirəm. Gavalı gözlü qadın
da orda yox idi...
Evə qayıdandan sonra gecə-gündüz
şəkil çəkirdim. Mənim
inadkarlığımı görən atam təslim oldu, bizimlə
bir küçədə yaxınlıqda yaşayan rəssamın,
Əzim Əzimzadə adına rəssamlıq məktəbinin
direktorunun yanına getdik. Atam direktordan xahiş etdi ki, məni
öz məktəbinə götürsün, onsuz da bu
uşaqdan adam olmayacaq, axmağın, dəlinin biridi. "Bizim
məktəb dəlixana deyil" - direktor atama belə cavab
verdi.
1941-ci ildə asanlıqla imtahan verib
rəssamlıq məktəbinə girdim, amma mənim anadangəlmə
orijinal dünyagörüşüm həmişə müəllimlərlə
mənim aramda münaqişələrə səbəb olurdu.
İşlərim yaxşı getmirdi, normal adamların
dörd ilə bitirdiyi rəsamlıq məktəbini mən
doqquz ilə başa vurdum. Ştamplara, çərçivələrə
sığmırdım, məktəbi atıb gedirdim, sonra
yenidən qəbul olunurdum. Müəllimlərdən biri
fransız rəsmi haqqında xoşagəlməz fikirlər
söylədi, mən ona kobudluqla cavab verdim, sonra
uşaqları dilə tutub sinifdən çıxardım,
özüm isə qapını arxadan bağladım, müəllim
iki saat bağlı sinifdə qaldı. Əlbəttə, belə
şeylər onsuz da müəllimlərə soyuq olan
münasibətlərimi daha da soyudurdu, amma atamın əla
növ qaragül papaqları hər şeyi yoluna qoyurdu.
(ardı var)
Adil Mirseyid
Ekspress.- 2011.- 19-28 mart.- S.14.