Onun
möcüzəli sənət dünyası
Azərbaycan
kinosunun unudulmaz simalarından biri, görkəmli aktyor Yusif
Abdulla oğlu Vəliyev 1917-ci il martın 22-də Dərbənddə
anadan olub. 1933-1936-cı illərdə Bakı Teatr Texnikumunda təhsil
alıb. Tələbə ikən Milli Dram Teatrının
tamaşalarında kütləvi səhnələrdə
çıxış edib. Teatr Texnikumunu bitirdikdən sonra
1949-cu ilədək Şəki Dövlət Dram Teatrında
işləyib.
Yusif Vəliyev “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında istehsal olunan 30-dan artıq filmdə
maraqlı obrazlar qalereyası yaradıb. Özünəməxsus
səs tembri olan sənətkar bir çox filmlərin səsləndirilməsində,
dublyaj olunmasında əvəzsiz rol oynayıb.
Milli kinomuzda özünəməxsus
iz qoyan aktyorun kinoda debütü 1955-ci ildə “Bəxtiyar”
(rejissor Lətif Səfərov) filmində çəkildiyi
epizodik rolu (komissiya üzvlərindən biri) olub. Bundan sonra
rolların vizual şərhini dəqiq
çatdırdığına görə rejissorlar ona ikinci
planlı və baş rollar həvalə etməyə
başladılar. Aktyorun “Zirvə” filmində
yaratdığı Bələdçi, “Nəsimi”də Teymurləng,
“Qatır Məmməd”də halvaçı, “Tütək səsi”ndə
Qılınc Qurban, “Bir cənub şəhəri”ndə Səfərəli,
“Arxadan vurulan zərbə”də Qurd Cəbrayıl,
“Uşaqlığın son gecəsi” filmində tikintidə
baş iş icraçısı, “İstintaq davam edir”də
Xudayar və s. obrazları psixoloji durum, ictimai mövqe
baxımından fərqli, üslub və xaraktercə bənzərsizdirlər.
Aktyorun rol aldığı filmlərin
çoxu Azərbaycan kinosunun “qızıl fond”una daxildir. Deməli,
bu filmlərin ekran həllini tapmasında Yusif Vəliyevin
böyük rolu olub. Aktyorun çəkildiyi filmlərin
dramaturji həlli sanki onun yaratdığı personajların
üzərinə düşüb. Uğurlu aktyor ifası dəqiq
traktovkalı rejissor işi ilə sıx bağlıdır. Lakin
obrazların səmimiyyətindən irəli gələn
improvizə üsulları aktyor sənətini yüksəldən
amildir. Yusif Vəliyevin sənət dünyasına nəzər
salanda görürük ki, teatr və dublyajda xeyli
uğurları olan aktyor, kinoda bilavasitə öz rolları ilə
peşəkar yaradıcılığını göstərmək
üçün çox səbir etməli olub.
İstedadlı aktyorun “Nəsimi”
(rejissor Həsən Seyidbəyli, 1973) filmində
yaratdığı Teymurləng obrazı tarixdən bizə
mürəkkəb xasiyyətli, qəddar bir sərkərdə
kimi məlum idi. Lakin bu filmdən sonra Yusif Vəliyevin zəngin
yaradıcılıq maneralarına əsasən
yaratdığı Teymurləng obrazının psixoloji və
fəlsəfi dünyası bizə daha yaxın oldu. O, bənzərsiz
ifası ilə tarixi şəxsiyyətin səciyyəvi cəhətlərini
tamlıqla əks etdirib. Aktyorun iti baxışı, zəhmli
davranışı, səlist diksiyası, amiranə səsi nəinki
personajın mövqeyini aydınlaşdırıb, hətta
bütünlükdə dramaturji materialın vizual mahiyyətini
şərh edib. Bu rolu hər hansı başqa aktyorun
ifasında təsəvvürə gətirmək çox
çətindir. Teymurləngin dünyaya və insanlara hakim kəsilən
qan qoxulu nəfəsi, insanlara qarşı tükənməyən
tənəsi ekrandan onu izləyən seyrçiyə çox
ciddi təsir edir. Hakimiyyət naminə ölkələri
viran qoyan Teymurləngin əsəbi, hökmlü
monoloqlarından məlum olur ki, onu yalnız ölkədə
gedən ictimai-siyasi hadisələr yox, həm də
insanların elmi-mədəni dirçəlişi narahat edir. Qanlı
illərin tarixini yazan Teymurləngin həyat fəlsəfəsi
Y.Vəliyevin möhtəşəm aktyor sənəti sirlərinin
rəngarəng texniki elementləri ilə cilalanır. Dəqiqliklə
mizanlanmış kadrlardakı dramatik hadisələrin psixoloji
təsiri film boyu bizi müşayiət edir. Bax budur, kinonun
riyazi hesablamalar qədər işlənilmiş, cəzbedici sirri.
Məhz həyatın içindən gələn, onu
bütün ruhu ilə duyan aktyor ifasıdır kinonun dəyərini
artıran.
“Qatır Məmməd” (rejissor
Rasim Ocaqov, 1974) filmində aktyorun yaratdığı
halvaçı rolu epizodik olsa da, yaddaqalandır. Filmdə biz
onun orijinal ifasında sadə, köməksiz bir kəndlinin
talançılığa olan kinini görür, ironiyalı
replikalarını eşidirik. Məhz bu qoca ilə təsadüfi
tanışlıq sayəsində Qatır Məmməd (aktyor
Şahmar Ələkbərov) onun adı ilə xalqı soyan
bir talançını (yalançı Qatır Məmmədi)
ifşa edir.
Yusif Vəliyevin yaratdığı rollar haqqında danışanda, onun yalnız yaratdığı obrazlarla yox, eyni zamanda səsinin sehri ilə də rejissor ideyalarını dəqiq çatdırma bacarığını xüsusi olaraq qeyd etmək lazımdır. Mükəmməl səhnə danışığı mədəniyyətini yaradıcılığında təsdiqləyən aktyor çox sayda filmləri dəqiq tələffüzü, səlist diksiyası, obrazlı danışığı, peşəkar səs artikulyasiyası vasitəsilə mənalandırıb, baxımlı edib. Bəzən filmlər mövzu baxımından maraqlı, aktyor ifasına görə isə zəif olur. Buna görə də filmlər ekran həllini tapa bilmirlər. Yusif Vəliyev kimi sənətini dərindən duyub, onu həyatının mənasına çevirən aktyorlar isə peşəkar yaradıcılıqlarında kinonun dəyərini artırmış olurdular.
Yusif Vəliyevin dublyajda səsləndirdiyi Lars (“Bizim küçə”), İo-Kio (“Sehrli xalat”), Sadıq (“Həyat bizi sınayır”), Cabbar (“Möcüzələr adası”), Bayandır xan (“Dədə Qorqud”), Şirin (“Əhməd haradadır?”) və s. obrazlarını aktyorların ifaları ilə yanaşı həm də onların səsidir bizə sevdirən. Bu isə kinonun ayrılmaz qolu olan dublyaj sənətinin sirridir. Yusif Vəliyevin orijinal diksiyası, obrazların vaqe olduğu mühiti dərketmə bacarığı tamaşaçını filmi nəfəs çəkmədən izləməyə vadar edir. Filmlərdə baş verən hadisələrin mahiyyəti, insanların ictimai-siyasi mövqeyi, hadisələrin sosial şərhi aktyorun monumental səs tembrində özünün dəqiq təsdiqini tapıb.
Səsində sanki bir ağrı, bir yanğı vardı Yusif Vəliyevin. O yangıya, həssaslığa görə duyub, yaşaya bilirdi obrazların taleyini. “Dağlarda döyüş” (rejissor Kamil Rüstəmbəyov) filmində qaçaqmalçı Sərxan (Rza Əfqanlı) obrazına qarşı tamaşaçının kin duymamağına səbəb yaradan amillərdən biri də Yusif Vəliyevin mükəmməl səs tembridir. Onun səsləndirdiyi obrazın durumunu şərh edən səsi qaçaqmalçılara qoşulan Sərxanın həyat tarixçəsini ürək ağrısı ilə izləməyimizə imkan yaradır. Aktyorun monoloqu vasitəsilə vətənini sevən, İkinci Dünya müharibəsində yaralanaraq əsir düşən, vətənə qayıtdıqda isə keçmiş sovet ideologiyasının prinsiplərinə görə xalq düşməni adlandırılan Sərxanın taleyinə acıyırıq. Filmin aparıcı qüvvəsi olduğunu sübut edən Sərxanın (səs - Yusif Vəliyev) monoloqlarını dinlədikcə personajın psixoloji durumunu duyur, ictimai mövqeyini öz-özlüyümüzdə təhlil edirik. Filmin bütünlükdə məna dəyəri sanki səsin sehrinə yüklənib.
“Axırıncı aşırım” (rejissor Kamil Rüstəmbəyov) filmində Kərbəlayı İsmayıl (Adil İsgəndərov) obrazı Yusif Vəliyevin ahəngdar səsi sayəsində öz əzəmətini daha da artırıb. Filmdə onun ziddiyyətli dialoqu olan kadrlar çoxdur. Kadrların hər birində iki quruluş nümayəndələrini qarşı-qarşıya qoyan Kərbəlayı İsmayılın monoloqlarına, dialoqlarına diqqət kəsilməyə bilmirsən. Personaja traktovka verən səs bizi obrazın hökmlü çıxışlarının məntiqini araşdırmağa, filmi sevməyə, monumentallığını dərk etməyə məcbur edir.
Yusif Vəliyevin səsləndirdiyi bütün obrazları izlədikdə onun bu rolları bütün varlığı ilə yaşadığını duyuruq. Aktyor istər filmlərdə yaratdığı, istərsə də səsləndirdiyi obrazların unudulmamağına səbəb yaratdığı qəhrəmanların reallığına bizi inandırmasıdır. O, mənalı səs tembrinin məntiqli çalarlarına əsasən izlədiyimiz klassik ekran əsərlərinə baxıb keçmişimizi xatırlamağa, bu günümüzü nizamlayıb sabahımızı düşünməyə bizi vadar edir. Müdrikliyi təlqin edən həyat məktəbidir Yusif Vəliyevin kamil səs dünyası. Onun aktyorluq sənəti milli kinomuzun simasıdır.
Yusif Vəliyevin Gənc Tamaşaçılar Teatrının səhnəsində söylədiyi dahiyanə monoloqları haqqında bu gün də hörmətlə danışırlar. O, ziddiyyətli, rəqabət dolu sənət dünyasının çətinliklərinə baxmayaraq, sənətinin əsl korifeyi zirvəsinə yüksələ bilmişdi. Aktyorluq sənətinin zirvəsini fəth etdi. Onun yaratdığı, səsləndirdiyi digər rollar haqqında da saatlarla danışmaq olar. Danışmaqsa xatırlamaq, unutmamaq deməkdir.
Görkəmli aktyor 1960-cı ildə Azərbaycanın Əməkdar artisti, 1979-cu ildə Xalq artisti fəxri adları ilə təltif olunub. 1980-ci il martın 18-də vəfat edib.
Şəhla Bürcəliyeva,
Kinoşünas
Mədəniyyət.-
2011.- 30 mart.- S. 11.