Onun
böyük mədəniyyəti filmlərində də
özünü göstərirdi
Kino tariximizdən
Mədəniyyətdə, elmdə,
təhsildə, cəmiyyətin inkişafına xidmət edən
digər sahələrdə çalışan adamlar mütləq
əsl ziyalı olmalıdırlar. Belə olan halda
ziyalılıq onun peşəkar kimi işindən başqa
davranışında, insanlara münasibətində
özünü aydın göstərir. Bu cür insanlar cəmiyyəti
işığa, nikbinliyə, irəliyə apara bilirlər.
Əməkdar incəsənət xadimi, istedadlı kinooperator Əsgər Cəfər oğlu İsmayılov (1905-1983) belə ziyalı insanlardan idi. Onun davranışı, özünü aparması, təvazökarlığı həmkarlarının diqqətindən heç vaxt yayınmırdı. Bu keyfiyyətlərinə görə onu sevir, ona hörmət edirdilər.
Əsgər İsmayılov 1905-ci ildə Tiflisdə doğulmuşdur. Ailəsi Bakıya köçəndən sonra burada Fəhlə Məktəbini bitirir. Uşaqlıqdan fotoqrafiyaya, rəssamlığa maraq göstərən gənc Əsgər 1928-ci ildə Moskvaya gedir və Ali Rəssamlıq-Texniki İnstitutuna daxil olur. İki ildən sonra o, Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutuna köçürülür. Böyük həvəslə kinooperatorluq sənətinin incəliklərinə yiyələnir. 1936-cı ildə təhsilini başa vuraraq Bakıya qayıdır və “Azərfilm” kinostudiyasında çəkilişinə hazırlıq görülən “Almaz” bədii filminin yaradıcı heyətinə daxil olur. “Almaz” filminin quruluşçu operatorları Ə.İsmayılov və İ.Frolov idi.
Filmə kinodramaturq C.Cabbarlı özü quruluş verməyə hazırlaşırdı. Lakin hazırlıq dövrü başa çatandan sonra o, vəfat edir. Filmə rejissorlardan A.Quliyev və Q.Braginski quruluş verməli olurlar. “Almaz” kinopovesti rejissor C.Cabbarlının şəxsən seçdiyi Şamaxıdakı bağ-bağatlı Dədəgünəş kəndində çəkilmişdir. İstər kənd mənzərələri, istərsə də qəhrəmanların - Almazın, Yaxşının, Hacı Əhmədin, Şərifin, Fatmanisənin, Mirzə Səməndərin portretləri sənətkarlıqla lentə alınmışdır. Filmdə dramatik səhnələr çoxdur. Hadisələrin inkişafı prosesində baş verən dolaşıq məsələlər, vəziyyətin gərgin şəkil alması qəhrəmanların haldan-hala düşmələrinə səbəb olur. Nəzərə alsaq ki, film səssiz idi, deməli, hər bir qəhrəman öz fikrini, düşüncələrini jestlərlə, sifətindəki cizgilərlə ifadə edirdi. Bütün bunları inandırıcı şəkildə ekrana çıxarmaq üçün təkcə aktyorlardan deyil, kinooperatorlardan da peşəkarlıq tələb olunurdu. Onlar bu işin öhdəsindən bacarıqla gəlmişdilər.
Hər hansı bir filmə baxanda tamaşaçılar ekranda nə baş verirsə onu izləyirlər. Amma onlar filmin necə çəkilməyinin fərqinə varmırlar. Ona görə də operator sənəti haradasa kölgədə qalır. O mənada ki, çox nadir hallarda tamaşaçı operator haqqında rejissor qədər məlumatlı olur. Bu həmişə belə olub, indi də belədir. Amma rejissorlar başqa cür yanaşırlar bu məsələyə. Yəni onlar film çəkməyə başlayanda operatorların içərisindən özlərinə həmfikir axtarırlar.
Kinooperator Ə.İsmayılov
yaxşı həmfikir idi. Ona görə də rejissorlar onu
öz yaradıcı qruplarında görməyə
üstünlük verirdilər. Əsgər müəllim
quruluşçu operator kimi “Kölgələr
sürünür” macəra filmində rejissorlardan İ.Əfəndiyev
və Ş.Şeyxovla, “Qara Daşlar” (oper. X.Babayevlə birgə)
kinopovestində, “Bəxtiyar” kinonovellasında A.Quliyevlə, “Sovqat”da
H.Seyidzadə və N.Bədəlovla, “Bir ailə”
kinoalmanaxının bir novellasında R.Təhmasiblə, “Əyri
yolla qazanc”da Ş.Mahmudbəyovla, “Qəribə əhvalat”da
Ş.Şeyxovla, II operator kimi “Səbuhi”də R.Təhmasiblə,
“Səhər”də A.Quliyevlə, operator kimi “Kəndlilər”də
S.Mərdanovla işləmişdir.
Onun müstəqil çəkdiyi
“Kölgələr sürünür” bədii filmi macəra
janrında olduğu üçün operatora öz texniki
imkanlarından maksimum istifadə etməyə imkan
vermişdir. Filmin əksər hissəsi Azərbaycanın
rayonlarında naturada çəkildiyi üçün
respublikamızın əsrarəngiz təbiəti - meşələri,
dağları məhəbbətlə lentə
alınmışdır.
Filmin mövzusu arxeoloqların həyatından
götürülmüşdür. Burada elmdə həqiqətlərin
üzə çıxarılması naminə aparılan
mübarizədən danışılır, filmdə müxtəlif
yollarla alimlik adı almış, cəmiyyətimizə yad
olan adamlar ifşa edilir.
Mövzudan aydın
görünür ki, bu filmdə də operator
respublikamızın gözəl mənzərələrini tərənnüm
etməklə yanaşı, İmamzadə və Cavadov kimi
yalançı alimlərin simasında
arxeoloqlarımızın işinə maneçilik törədənlərin
əsl simalarının üzə
çıxarılmasında aktyorlara imkan yaradır.
Xüsusilə bəy oğlu İmamzadənin ifşa
olunacağından ehtiyat edərək bir-birinin ardınca
törətdiyi cinayətlər zamanı cilddən-cildə
girməsi səhnələri psixoloji gərginliyi ilə yadda
qalır.
Əsgər müəllimin
sözləridir: “Demək istədiyini qısa göstərməlisən.
Bu, istedadın göstəricisidir”. Operator sanki bu sözləri
elə özü üçün demişdir. Bəli, hər
bir işin öz çətinlikləri var. Bunun
üçün sənət adamından yüksək peşəkarlıq
tələb olunur.
“Qara Daşlar” filminə baxarkən
bir daha deyilənlər öz təsdiqini tapır.
Yazıçı M.Hüseynin eyniadlı romanı əsasında
ekranlaşdırılmış bu film neft uğrunda
aparılan qəhrəmanlıq mübarizəsindən,
qabaqcıl neftçilərin irəli sürdükləri
cürətli təşəbbüslərin həyata keçirilməsinə
mane olan mühafizəkarlarla yenilikçilərin
toqquşmasından, gənclərin əmək fədakarlığından
bəhs edir.
Əgər əvvəlki filmlərdə
hadisələr Azərbaycanın mənzərəli guşələrində
baş verirdisə, bu filmdə əhvalatlar Bakıda və Xəzər
dənizinin ortasındakı Qara Daşlarda cərəyan edir.
Filmdə bədii cəhətdən həllini tapan bir
neçə uğurlu epizod vardır. Bunlardan biri iclas səhnəsidir.
Bu səhnədə dəniz neftinin olum, ya ölüm məsələsi
həll olunur. Digər epizod Qara Daşlar deyilən yerə
ekspedisiyanın gedib neft axtarması ilə bağlıdır.
Dənizin ortasında sal daşlar üzərində
çadır qurmuş neftçilərin təbiətin
ağır sınaqlarına cəsarətlə sinə gərməsi
uğurlu alınmışdır. Hər iki epizod kinooperator tərəfindən
maraqlı və inandırıcı işlənmişdir.
Film barədə “Bakinski raboçi”
qəzeti yazmışdı: “Qara Daşlar” Bakı
kinostudiyasının əvvəlki filmlərindən nisbətən
bütövlüyü ilə seçilir, sovet incəsənətinin
aparıcı mövzusuna həsr olunduğu üçün
bu film Azərbaycan kinematoqrafiyasında xüsusi yer tutur”.
Şübhəsiz, filmə verilən qiymətin
qazanılmasında bütün yaradıcı qrupla bərabər
operatorlardan Ə.İsmayılov və X.Babayevin də
xüsusi zəhməti vardır. Onlar portret kadrlarda, peyzaj
kompozisiyalarında və dənizdə yanğın kimi texniki
cəhətdən mürəkkəb səhnələrdə
kamil sənətkar olduqlarını göstərə
bilmişlər.
Əgər Ə.İsmayılovun
işlərini nəzərdən keçirsək filmlərdə
mövzu və janr rəngarəngliyini görə bilərik.
1941-ci ildə çəkilmiş
“Səbuhi” tarixi bioqrafik filmi böyük Azərbaycan
maarifçisi, milli dramaturgiyanın banisi, filosof Mirzə Fətəli
Axundovun gənclik illərinin həyat və fəaliyyətinə
həsr olunmuşdur. Qəhrəmanın həyatı ilə
bağlı hadisələrin
ekranda öz əksini tapmasında,
filmin ayrı-ayrı dramatik səhnələrinin (kəndlilərin
ağır həyat tərzinə dözməyib üsyan edərkən,
jandarm dəstələri tərəfindən gülləbaran
olunması) lentə alınmasında operatorlardan D.Feldman və
Ə.İsmayılov əsl ustalıq nümayiş
etdirmişlər.
Yazıçı M.Hüseynin
eyniadlı romanının motivləri əsasında çəkilmiş
“Səhər” tarixi-inqilabi filminin də operatorları
D.Feldmanla Ə.İsmayılov olmuşlar. Burada həmçinin
1905-1907-ci illərdə Bakıda baş verən inqilabi hadisələrdən
söhbət açılır. Film realist planda çəkilsə
də, bu qəbildən olan 30-cu illər filmlərinin
ştampından yaxa qurtara bilməmişdir. Bununla belə
operatorlar tərəfindən lentə alınmış XX əsrin
əvvəllərinin Bakısı, şəhərin
ab-havası, neft mədənlərinin o vaxtkı
görüntüləri, köhnə məhəllələr,
neft mədənlərində çalışan neftçi fəhlələrin
etiraz dalğası inandırıcıdır, təbiidir, ona
görə də baxımlıdır.
Əsgər müəllimin
kinofelyeton janrında çəkdiyi “Qəribə əhvalat”
qısametrajlı filmi onun ən maraqlı işlərindən
biridir. Kinofelyetonun qəhrəmanı Kefçilov sərxoş
vəziyyətdə hamama getmək əvəzinə Gəncə
şəhərinə yola düşən qatara minir. Məhz
bundan sonra o, çoxlu xoşagəlməz hadisələrlə
qarşılaşır. Başına gələn əhvalatlar
ona dərs olur. Nəhayət əmin olur ki, belə həyat tərzi
heç kimə xeyir gətirə bilməz.
Filmdə Kefçilovun
obrazını L.Abdullayev özünəməxsus ustalıqla
yaratmışdır. Operatorla aktyorun birgə işi filmin
uğurunu təmin etmişdir. Kefçilovun istər sərxoş
vəziyyəti, istərsə də Gəncədə milis
şöbəsində dindirilməsi, çaşqın vəziyyətdə
keçirdiyi psixoloji anlar təbii alınmışdır.
Əsgər müəllim bir
neçə sənədli filmin də kinooperatoru olmuşdur.
O, hələ tələbə ikən, 1934-cü ildə M.Mustafayevlə
birgə “Sınmış qəlblərin haqq-hesabı”
kinofelyetonunu çəkmişdir. Bundan başqa Ə.İsmayılov
“Xəzər neftçiləri” (rəngli, həm də ssenari
müəllifi), “Arazın sahillərində” (oper.qrupu), “Sən
bunu bilməlisən” (elmi-kütləvi film), “Sabir” və s. sənədli
filmlərini lentə almışdır.
Rəngkar və kinooperator. Hər
iki sənət adamı rənglərlə işləyir. Ən
böyük rəng ağ və qaradır. Ağ-qaranın
özündə çoxlu rəng var. Sadəcə olaraq
bunları görmək lazımdır. ”Sabahın xeyir,
Bakı!” sənədli filminə baxarkən onun ağ-qara olduğunu
unudursan. Filmdə 60-cı illərin müasir
Bakısını, küçə və meydanlarını,
dənizkənarı bulvarını görürük. Burada
şəhər və onun sakinləri, əməksevər
adamları, elm və sənət xadimləri barədə
söhbət açılır. Filmə baxdıqca kinooperator
Ə.İsmayılovun doğma şəhərinə
vurğunluğunun bir daha şahidi oluruq. Yüksək
zövqlə çəkilmiş poetik kadrlar
tamaşaçıda xoş əhval-ruhiyyə oyadır.
“Bakıdan Göy-Gölədək”
poetik mənzərə filmidir. Bu ilk rəngli Azərbaycan
filmi tamaşaçıları doğma ölkəmizə səyahətə
çıxarır. Kinooçerk qədim və müasir
Bakıya, Bakıdan müxtəlif istiqamətlərə
uzanan dəmiryol və şosse yollarına, Gəncəyə,
Göy-Gölə həsr olunmuşdur. Biz ölkəmizin
ecazkar guşələrini məhz kinooperatorun gözü ilə
görür, tanış olur və fəxr edirik.
Ə.İsmayılov filmlərin rəngli
çəkilməsi problemini dərindən öyrənəndən
sonra kinostudiyada dərnək təşkil etmiş, bu sahə
üzrə öz bilik və təcrübəsini həmkarlarına
öyrətmişdir. Kino işçilərinə kömək
məqsədilə onun təşəbbüsü və
redaksiyası altında rəngli film texnikası üzrə
xüsusi dərslik alman dilindən tərcümə
olunmuşdur.
Kinorejissor A.Quliyev uzun illər bir yerdə çalışdığı həmkarını xarakterizə edərək belə demişdir: “Əsgər İsmayılov çox istedadlı, savadlı, xeyirə-şərə yarayan və həddən ziyadə mədəni şəxs idi”. Əsgər müəllimin xeyirxahlığından danışarkən görkəmli sənətkar, rejissor və operator M.Dadaşovla bağlı əhvalat yada düşür.
...Gənc operator Muxtar Dadaşov nişanlanmağına baxmayaraq, evlənməyə tələsmirdi. Bir gün Əsgər müəllim bunun səbəbini ondan soruşanda cavab çox qısa olur: “Evim çox kiçikdir. Orada toy etmək mümkün deyil” (o vaxtlar şadlıq evləri yox idi. Restoranları da barmaqla saymaq olardı).
Bir neçə gündən sonra Əsgər müəllim mənzilində böyük zalı boşaldıb, M.Dadaşovun ixtiyarına verir. Muxtar müəllim toy edib, gəlin gətirir. Ə.İsmayılov da gördüyü xeyirxah işdən məmnun qalır.
Böyük satirik şairimiz M.Ə.Sabirin gözəl misraları var:
Kim ki, insanı sevər, aşiqi-hüriyyət olur,
Bəli, hüriyyət olan yerdə də insanlıq olur.
Çox vaxt deyirlər ki, sənətkarlar heç vaxt ölmürlər. Həqiqətən də bu belədir. Kinooperator Əsgər İsmayılovun milli kinomuzda xidmətləri böyükdür. Artıq 28 ildir ki, o, aramızda yoxdur. Amma çəkdiyi onlarla film ekranlarda bu gün də göstərilir. Deməli, Əsgər müəllim əsərlərində yaşayır, həmişə də yaşayacaqdır.
Aydın Kazımzadə,
Əməkdar incəsənət
xadimi
Mədəniyyət.-
2011.- 4 may.- S. 10.