Ağ Aşığın bəyaz
dünyası
Ağ
Aşıq aşıq ədəbiyyatının bəmbəyaz,
uğurlu yoludur. Ondan sonra Aşıq Alı, Aşıq Ələsgər
kimi sənətkarlar da bu ağ yolun yolçusu oldular...
Yaddaş insana və tarixə məxsusdur.
Bəzən tarixin unutduğunu yaddaş, yaddaşın unutduğunu
tarix qoruyub saxlayır. Əvvəli və sonu bilinməyən
insan selinin arasında dövrə, vaxta sığmayanlar
zaman-zaman üzə çıxır.
Aşıq ədəbiyyatında
Ağ Aşıq kimi tanınan, ağ ucalıqda dayanan
Aşıq Allahverdinin XVIII yüzilliyin sonu, XIX yüzilliyin əvvəllərində
(1775-1880) yaşadığı güman edilir. Çox da uzaq
olmayan bir tarixdə yaşayıb-yaratsa da, Ağ Aşıq
barədə məlumatlar o qədər də çox deyil. XIX
əsr Göyçə aşıq məktəbinin ən
ünlü sənətkarlarından olan Ağ
Aşığın yaradıcılığı kimi həyatı,
nəsil şəcərəsi maraq doğurur.
Deyilənlərə görə,
Allahverdinin anadangəlmə saçı, qaşı, kirpiyi
ağ olduğu kimi, dünyaya baxışı,
yaradıcılığı da fərqli olmuşdur. Ömrünü-gününü
aşıq sənətinə bağlayan Allahverdi xalq
arasında Ağ Aşıq adı ilə tanınıb
şöhrət tapmışdır.
Allahverdinin Ağ Aşıq deyə
çağırılması ilə bağlı başqa bir
versiya da mövcuddur. Folklorşünas alimlərin tədqiqatlarına
görə, Ağ Aşığın babası Şeyx Osman
sufi-dərviş təkkəsinin mürşüdü
olmuş, müridləri ilə quzeydən - çox güman
ki, Qazax-Şəmşəddil, yaxud da həmin bölgəyə
aid Qaraqoyunludan köçüb Şərurda, Arazın
qırağındakı Kosacan kəndində məskunlaşmışdı.
Şeyx Osman və onun oğlu Qara Osmanoğlu aşıq
olmasalar da, gözəl saz çalıb oxuyarmışlar. Ancaq
onların aşıqlığı təkkə mərasimi
çevrəsindən kənara çıxmazmış.
Ağ Aşığın
bacısının da saz-söz sənətinin bilicisi
olduğu, Kosacanda gəlin olduğuna baxmayaraq, ölənədək
sazı yerə qoymadığı faktları mövcuddur. Günümüzə
gəlib çatan rəvayətlərə görə, Ağ
Aşıq Arazın o tayından Telli Cəfərin
qızı Süsənbər xanımla ailə qurmuş,
"Süsənbəri" havası da məhz onun şərəfinə
yaranmışdır. Aşığın İsmayıl və
Məhərrəm adlı iki oğlu olduğu da məlumdur.
Ağ Aşığın
Göyçəyə köçməsi səbəbini isə
tədqiqatçılar iki hadisə ilə bağlayır. Atası
öldükdən sonra ailənin bütün
ağırlığının Allahverdinin üzərinə
düşməsi və o zaman kəsiyində Qacarların
İranda və Qafqazda tüğyan etməsi ilə əlaqələndirirlər.
Xalq öz qəhrəmanını
mifləşdirməyi sevir. Deyilənlərə görə,
Allahverdiyə Allah vergisi verildiyindən, onun saz çalıb
oxumasından sağalmaz xəstələr şəfa
taparmış. Bu xəbər tezliklə Şərqi Anadolu
hakimlərindən Sərdar Hüseyn paşaya çatır. Yuxusuzluqdan
əzab çəkən Sərdar Hüseyn paşa əmr
edir ki, aşığı, nəyin bahasına olursa-olsun,
tapıb gətirsinlər. Göndərilən silahlı dəstə
onu çox axtarsa da, axır Göyçədə tapıb Sərdar
Hüseyn paşanın hüzuruna aparırlar. Ağ
Aşıq 5 ilə yaxın burada qalır. Deyilənlərə
görə, aşığın ilk
çalıb-çağırmağı ilə Sərdar
Hüseyn yuxuya gedir. Yaxın adamlar paşanın
öldüyünü güman edib, Allahverdini öldürmək
istəyirlər. Sərdar Hüseyn 2 gün 2 gecə yatıb
oyanır və həmin andan dərdinə dava edən Ağ
Aşığı heç yana buraxmır.
Bu hadisədən beş il sonra Sərdar
Hüseyn Allahverdiyə qızıl yəhər-yüyənli
at və çoxlu pul bağışlayıb, yola salır. Ağ
Aşıq Göyçəyə üz tutur. Onun yolda dediyi:
Durnam, gedər olsan bizim ellərə,
Qatıq söylə, qaymaq söylə,
yağ söylə.
Əgər soruşsalar Ağ
Aşığın halını,
Boynu armud saplaq, canı sağ
söylə,
- bəndi ilə başlanan
şeiri bugümüzədək gəlib
çatmışdır.
Ağ Aşığın gəzib-dolaşdığı,
çalıb-çağırdığı coğrafi
çevrə olduqca geniş olmuş, Misirdən Şərqi
Türküstana kimi gəzib dolaşmışdır.
Ağ Aşığın irsindən
bizə çox az nümunələr gəlib
çatmışdır. Ancaq onun zərif, incə
bayatıları günümüzə kimi gəlib
çatıb.
Mən aşıq, gəldi
keçdi,
Günlərim gəldi keçdi.
Yarın
odlu baxışı
Sinəmi dəldi keçdi.
Ağsaqqalların söylədiyinə
görə, Ağ Aşıq çuxa, buxara papaq və
İran məsti ("əcəmi çarıq" da deyərdilər
o zaman!) geyər, geydiyi çuxa həmişə
şabalıdı rəngdə olardı. Kim olursa-olsun,
heç zaman hərcayi-hədyan sözlərə baş
qoşmaz, ağzından bircə ağır söz belə
qaçırmazdı. Heç kim və heç nə
qarşısında əyilməzdi.
Deyilənlərə görə,
Ağ Aşıq ömrünün son 15 ilini
çalıb-oxumasa da, söz qoşar, bayatılar
çağırarmış.
Aşıq ədəbiyyatında
Ağ Aşığın ən böyük xidmətlərindən
biri də ustad aşıqlar - o cümlədən,
Aşıq Alı kimi sənətkar yetişdirməyidir. Aşıq
Alı isə öz növbəsində Aşıq Ələsgərin
ustadı oldu.
Təranə
Vahid
Mədəniyyət.-
2011.- 6 may.- S. 12.