Bir əsrə sığmayan Adil İsgəndərov
Böyük yaddaş,
böyük zövq, böyük sevgi sahibi Adil İsgəndərov
XX əsr Azərbaycan teatrının zirvəsində qərar
tutub. Bu zirvədən milli teatrımızın ümumi mənzərəsi
aydın və işıqlı görünür.
Mayın 5-də Akademik Milli
Dram Teatrında milli teatr sənətinin
görkəmli xadimi, aktyor,
rejissor, pedaqoq,
SSRİ Xalq artisti,
SSRİ Dövlət mükafatı
laureatı Adil İsgəndərovun
anadan olmasının 100 illiyinə həsr
olunmuş təntənəli
yubiley gecəsi keçirildi.
Gecəni mədəniyyət və
turizm nazirinin müavini Ədalət Vəliyev açaraq Azərbaycan
teatrının ən parlaq, ən istedadlı nümayəndələrindən
biri, Azərbaycan teatr sənəti yaşadıqca yaşayacaq
Adil İsgəndərovun xatirə işığına
yığışanları salamladı. Qeyd etdi ki, Adil
İsgəndərov Azərbaycan teatrını inkişaf etdirərək
məbəd səviyyəsinə qaldıran rejissorlardan biri
olub. Onun Akademik Milli Dram Teatrında quruluş verdiyi
tamaşalar milli teatrımızda yeni səhifə
açıb və bütövlükdə Azərbaycan
teatrının inkişafına güclü təkan verib. “Təsadüfi
deyil ki, teatrşünaslar, sənətşünaslar
1938-1960-cı illəri milli teatrımızın qızıl
dövrü adlandırırlar. O illərdə Adil İsgəndərovun
quruluş verdiyi hər bir tamaşa əsil sənət
nümunəsi kimi teatr tariximizin şanlı səhifələrini
yazıb”.
Natiq çıxışında
Adil İsgəndərovun quruluş verdiyi tamaşalar
arasında özünəməxsus yeri olan “Vaqif”
tamaşasından söz açdı. Qeyd olundu ki, 1938-ci ildə
Səməd Vurğunun “Vaqif” dramını tamaşaya qoyan
Adil İsgəndərov geniş bədii ümumiləşdirmələr,
tipik xarakterlər və mizanlar, xalq dramına xas əzəmətli
səhnələrlə zəngin olan “Vaqif” tamaşası ilə
Azərbaycan səhnəsində bir inqilab etdi.
İllər keçəcəkdi,
stalinizmin tüğyan etdiyi bir dövrdə milli ruhda
yazılan və milli ruhda səhnəyə gətirilən
“Vaqif” iki dahinin - Səməd Vurğun və Adil İsgəndərovun
birgə işi, birgə nailiyyəti, birgə uğuru kimi Azərbaycan
teatrının nadir incilərindən birinə çevriləcəkdi.
1949-cu ildə Adil İsgəndərov
dünya dramaturgiyasına müraciət edir və
V.Şekspirin “Otello” əsərini səhnələşdirir. Onun
quruluş verdiyi “Otello” dünya teatr xəzinəsindən olan
“Otello”larla bir səviyyədə dayanır və sənətşünaslar
tərəfindən yüksək qiymətləndirilir.
Nazir müavini Adil İsgəndərov
yaradıcılığından danışarkən onu da qeyd
etdi ki, sənətkar, ömrünün son illərinə qədər
qurmaq, yaratmaq, həvəsi ilə yaşayırdı. Adil
İsgəndərov məktəbinin bu gün də mövcud
olduğunu, sonuncu tələbələri olana qədər də
mövcud olacağını və teatr tarixində bu məktəbin
həmişə yaşayacağını deyən nazir
müavini sənətkarın görkəmli aktyor kimi
yaratdığı obrazlar qalereyasından da
danışdı: “Onun yaratdığı obrazlar bitkin və
mükəmməl idi. Mən həmişə Adil İsgəndərov
haqqında düşünəndə, gözlərimin
önünə onun “Axırıncı aşırım”
filmində yaratdığı Kərbəlayı obrazı
canlanır: ötkəm, bütöv, səsində, hərəkətində
bir amirlik olan, dediyindən dönməyən, son dərəcə
parlaq bir şəxsiyyət. Adil İsgəndərov həm də
böyük yaddaş, böyük zövq, böyük sevgi
sahibi idi. Bu sevginin ünvanı bütövlükdə Azərbaycan
idi. Qədirbilən xalqımız bu gün o sevgini
yaşadır. Adil İsgəndərov məktəblərdə,
teatrlarda, insanların qəlbində, xatirəsində,
yaddaşlarda yaşayır”.
Gecədə Azərbaycan Teatr
Xadimləri İttifaqının sədri, Xalq artisti Azər
Paşa Nemət çıxış edərək Adil İsgəndərovu
yeni Azərbaycan teatrının banisi kimi qiymətləndirdi. Adil
İsgəndərovla Azərbaycan teatrında yeni bir
dövrün başlandığını bildirdi. Sənətkarın
milli teatrımızın inkişafındakı xidmətlərini
yüksək dəyərləndirərək onunla
bağlı xatirələrini bölüşdü.
Adil İsgəndərovun lent
yazısı səsləndirildi: “Teatr milli dramaturgiya olmadan
yaşaya bilməz. Həm klassik, həm də tərcümə
əsərləri onun yerini verməz. Mirzə Fətəli
Axundov, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Nəcəf bəy
Vəzirov, Cəfər Cabbarlı, Hüseyn Cavidin əsərlərindən
sonra teatrın səhnəsi birdən-birə boşaldı. Cəfər
Cabbarlıdan sonra səhnədə üç ilə
yaxın heç nə olmadı. Teatr müəllif
axtarırdı. Yeni əsərlər gözləyirdi”.
Adil İsgəndərov teatra yeni
dramaturqlar cəlb edir, milli ruhlu əsərlər gözləyirdi.
S.Vurğunun “Vaqif”, “Fərhad və Şirin”, V.Şekspirin “Otello”,
N.Hikmətin “Türkiyədə” əsərlərini
tamaşaya qoyan rejissor səhnəyə həyatilik və
orijinallıq gətirmişdir.
Gecənin aparıcısı, sənətşünaslıq
doktoru, Əməkdar incəsənət xadimi, professor Məryəm
Əlizadə Adil İsgəndərov
yaradıcılığı barədə gecə boyu
iştirakçılara ətraflı və dolğun məlumat
verdi. Məryəm xanım çıxışında Adil
İsgəndərov yaradıcılığının mərhələlərindən,
Adil İsgəndərovun teatra olan sevgisindən
danışdı.
Adil İsgəndərov teatrı
xalqa sevdirə bildi. Tamaşaçı onun simasında sənət
və sənətkarın əlçatmaz olduğunu hiss etdi.
Adil İsgəndərov aktyoru adilikdən qeyri-adiliyə kimi
yüksəldə bildi. Bütün bu uğurların
arxasında isə Adil İsgəndərov şəxsiyyəti
dayanırdı. Onun şəxsiyyətinin,
böyüklüyünün sayəsində o dövrdə Azərbaycan
teatrının bir çox görkəmli aktyorları
repressiya qurbanı olmaqdan xilas ola bildilər.
Ömrünün böyük bir
hissəsi teatrla bağlı olsa da, Adil İsgəndərov
1966-1974-cü illərdə “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının direktoru vəzifəsində işləyir.
Azərbaycan kinosuna da öz töhfələrini verir.
Canında-qanında olan milli ruh bu dəfə filmlərimizdə
açıq-aydın hiss olunur. Onun rəhbərliyi ilə Azərbaycan
kinosunun ən gözəl nümunələri yaranır. O,
kino aktyoru kimi “Qara daşlar”, “Uzaq sahillərdə”,
“Axırıncı aşırım”, “Dərviş Parisi
partladır”, “Arxadan vurulan zərbə” və s. filmlərdə
yaddaqalan rollar yaradır. “Əhməd haradadır?” filminə
quruluş verir.
Gecədə Akademik Milli Dram
Teatrının aktyorlarının iştirakı ilə
“Vaqif”, “Otello”, “Şeyx Sənan” tamaşalarından
parçalar nümayiş olundu. Görkəmli sənətkarın
nadir səs yazıları səsləndirildi.
Xatırladaq ki, yubiley gecəsinin
ssenari müəllifi Akademik Milli Dram Teatrının ədəbi
hissə müdiri, Əməkdar incəsənət
işçisi Atababa İsmayılov, rejissoru Rövşən
Almuradlı idi.
Adil İsgəndərovun 100 illik
yubileyi də beləcə tarixin yaddaşına
köçdü. Ancaq Adil İsgəndərov kimi şəxsiyyətlər
zamana sığmır. Adil İsgəndərov Azərbaycan
teatrının ən böyük hadisəsi kimi daima
xatırlanacaq, yad ediləcək, anılacaq.
Təranə Vahid
Mədəniyyət .-
2011.- 11 may.- S. 5