Musiqi dəryasında...
“uzaq
- yaşıl ada”, yaxın - yaxşı adam
Onu
- Emin Sabitoğlunu başqa sayaq da xatırlayıb-xatırlada
bilərdim. Amma, istədim musiqisevərlərlə ədəbiyyatsevərlər
arasında çoxdan bəri gedən xəyali nihilizm
“mübarizə”sində bir proporsiya yaransın: yeni nəsillər
oğul Eminin “Uzaq - yaşıl ada” kimi yüzlərlə nəğməsini
dinləyib zövq alarkən, köhnələr də ata
Sabitin “Yaxşı adam” kimi onlarca əsərini
xatırlayıb keyf eləsinlər.
Dedim, qoy məşhur “Hicran”
tamaşasının Emin musiqisi qıjovunda ləzzətlə
çalxalananlar Sabit Rəhmanın libretto-mətn dərinliyinə
də düşsünlər. O dərinlik ki,
yaşından-başından asılı olmayaraq,
hamını belə bir fəlsəfəyə qərq edir: təkcə
istedadla hər şeyə nail olmaq olmaz. Sənət, mədəniyyət
xadimi olmaq üçün “tərbiyə” adlı bir iksir də
var ki, onu “ailə” adlı müəllimdən başqa
heç bir alim kəşf edə, övladın millilik, vətəndaşlıq
kitabına nəşr edə bilməz. Siz saatyarımlıq
“O olmasın, bu olsun” filmindəki bütöv bir millətin (bəlkə
də bəşəriyyətin!) bütöv bir həyat
şəklinin necə sənətkarlıqla
yaradılmasının fərqindəsinizmi? Əgər belədirsə,
bu filmin libretto müəllifi Sabit Rəhmanın bu qədər
tərbiyəli, intellekt, məhsuldar, çevik, universal, təvazökar,
milli oğul yaratmağının (son ifadənin maksimal
idiomluğundan qayğılanmayın) fərqinə varmağa
ehtiyac qalmayacaq...
Tərcümeyi-hal
xalları
Yox, bunu gəlişigözəllik
xatirinə belə yazmadım. Onun həyatı ilə
bağlı toxunacağım hallar, doğrudan da vurğuyadəyər
xallardır. Bəziləri ürəyədüşəri, bəziləri
gözəllər üzündəki kimi...
Ondan başlayaq ki, ömrü boyu
xalqını major taktlar üstə kökləməyə
çalışmış bu sənətkar minor ildə -
1937-ci ildə dünyaya göz açıb.
Çöl-bayırlarda “repressiya”, ev-eşiklərdə
“depressiya” terminlərinin “gül” açdığı ildə.
Qapı tıqqıltısını xatırladar deyə,
körpələri ovundurmaq üçün stol-taburet
taqqıldatmalarına tabu qoyulan dəmlərdə. Orta məktəbdə
oxuyarkən bir sillə vurduğu erməni sinif
yoldaşının “kopayoğlu, məni dögürsən-dögürsən,
bəs Stalini nöş sögürsən?!” şərinə
görə, tənbeh olaraq, ad gününün qeyd edilmədiyi
1947-ci ildən on il əvvəldə. Hamının
“böyük qardaş” dilində danışması dəbinə
görə, məhəllədə Tükəzban xalaya
“tyotya”, Balaqədeşə “dyadya”, Əlimərdan kişiyə
“deduşka” deyilən çağlarda. Deyirəm, bəlkə
onun otuz il sonra yazdığı “Şirin dil” mahnısı
öz alovunu elə o “buz dövrü”ndən
götürüb?..
O qaraxal ilin olumu kimi
ölümü də kədər çalarlı. Hər
ikisi nəinki təkcə payızda, həm də eyni ayda. Hər
bir əsərində həm də gizli bir kədər,
nostalji yaşanan bu sənətkar noyabrın - bu
çiskinli-niskilli ayın 2-də doğulub, 18-də (2000-ci
il) vəfat edib. Deyirəm, yəqin, siz də mənim kimi, bu
an “Payız gəldi - uçdu getdi quşlar”
mahnısını xatırladınız. Belədirsə,
onda, gəlin, bu məqamda belə bir ümumqənaət xoru
da yaradaq: Emin Sabitoğlu bu qədər bahar bəstələyib,
yaz yazsa da, musiqi, mahnı tariximizə təkrarsız, müqəddəs,
sənət səviyyəli “kədər obrazı”nın da
müəllifi kimi düşüb. Bədbinlikdən uzaq kədər
obrazı!..
Əlbəttə, bu kədər o
dövrün gözəgörünməz siyasi ritmindən
doğurdu...
Onun həyat-sənət
yollarında şad-xürrəm, oynar-gülər qismətləri
də az olmayıb. Atası dövrün ünlü ədibi,
hər biri sənətin bir sahəsində parlayan dostlar,
konservatoriyada bütün zamanların korifeyi Qara Qarayevin sinfi!
Özündə də az
olmayıb: Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında təhsil
alarkən onda o keyfiyyətləri görürlər ki, ikinci
kursdan Çaykovski adına Moskva Dövlət
Konservatoriyasına keçirmək qərarına gəlirlər.
Oranı bitirən kimi, 24 yaşında “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında musiqi redaktoru, Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasında
bədii rəhbər təyin edilir, sonra konservatoriyaya müəllim
dəvət edirlər. Bu vəzifələrin, peşələrin
“kadr arxasında” isə biri-birindən gözəl səs-sədalar
qımıldanır, günlər keçdikcə simfoniyaya,
simfonik poema, simli kvartet, skripka və fortepiano üçün
poema və kantatalara çevrilirdi.
O, tələsir, milli xəyal
tarixindəki “ötən günlərinə qurban vermək
istədiyi gələn günləri” sənətilə
ağzınadək - ləbaləb doldurmaq istəyirdi. Lakin
zamanın vaxt notları onun “Dayan, dayan, zaman, dayan”
taktlarına bənd olmadan ötür, ötür,
ötürdü.
Böyük zamanın dahi müəllimi
Q.Qarayevin bir çox postulatları kimi, bir gün tələbələrindən
birinə dediyi bu sözlərisə onu daim yürüməyə
səsləyirdi: “Əgər gecə yarısı sizi
oyadıb üç orkestr üçün iki mövzulu
beşsəsli fuqa yazmağı təklif etsələr, bunun
öhdəsindən gəlməlisiniz”.
Mahnı.
Onun yaradıcılığının baş qəhrəmanı
Bu qənaətimin
çözümünə Emin Sabitoğlu haqda bir jurnal məqaləsindəki
gözəl fikirlə başlamaq istərdim. Adını
unutduğum müəllif yazırdı: “Emin Sabitoğlu
öz mahnı yaradıcılığında “biz”dən “mən”ə
modulyasiya edə bildi. Yəni, ayrılıqda hər bir
insanın iç dünyasına nəzər salaraq, onun fərdiyyətindəki
təkrarsızlığı üzə çıxarmağa
müvəffəq oldu”. Həmin müəllifin bir rus müəllifdən
gətirdiyi sitat da, “böyük”, “çətin” əsərlərdən
çəkinib, asan mahnı arxasında gizlənməkdə
suçlanılan Emin Sabitoğlunun sənət
“dissertasiya”sını bütün opponentlərdən qoruyur:
“Fikrimcə, dövrümüz öz ədəbi-mədəni
inikasını həm Solovyov-Sedoyun mahnılarında, həm
də Şostakoviçin simfoniyalarında
tapmışdır”.
Bizim filosoflardan da biri yaxşı
deyir: “Mən bilmirəm, Emin musiqidə daha çox
özünü ifadə edir, yoxsa məni? Zənnimcə, onun
musiqisində bütün nəslimizin nəbzi
döyünür”.
İndi “Gün keçdi”, “Ad
günü”, “Dədə Qorqud”, “İstintaq”, “Qaçaq Nəbi”,
“Bəyin oğurlanması” filmlərindəki gözəl
mahnıları, musiqi parçalarını xatırlayaq.
Bunların hansı biri bitkin bir simfoniya, ecazkar kantata,
kapriççio təsiri bağışlamır? Əgər
məqsəd hər bir əsərlə dinləyicini,
tamaşaçını, xalqı təkcə “üzü
küləyə” yox, həm də “üzü sabaha”
aparmaqdırsa, onun kvartet, yaxud mahnı olub-olmamasının məsələyə
nə dərəcədə dəxli var?
Deməliyik ki, Emin Sabitoğlu da
musiqi aləminə ötən əsr ədəbi aləminin
“60-cılar”ı kimi daxil olmuşdu; hər şeydə bir cəsarət,
hər nüansda bir yenilik, orijinallıq, yeni baxış. Əlbəttə,
bu, yenilik xatirinə yenilik deyildi. O, istedadlı idi, obrazlı
düşüncə-daşınca sahibi idi. Altı yüzə
qədər sevilən, yaddaqalan mahnı yazan, nəğmə
qoşan bir sənətkarın elə o qədər də hər
dəfə yeniləşən, təzə-təravətləşən
ovqat “janr”ı olmalıdır. Hələ
saysız-hesabsız teatr tamaşalarına yazdığı
musiqiləri demirəm. Onun mahnılarını dinlədikcə,
musiqi ilə söz arasındakı həmrəyliyi,
aralarındakı “sukeçməz” yaxınlığı
hiss etdikcə belə bir qənaət hasil olur ki, Emin
Sabitoğlu mətnə münasibətdə mindənbir bəstəkarlardan
yox, ən çoxu, beşdənbirlərdəndir. Onun musiqilərində,
bəzən, mətnlərdəki poetikanı üstələyən
notlar duyursan. Onun mahnıları öz rəngarəngliyi,
mütəhərrikliyi, sədalanma aydınlığı ilə
öz müəllifini dərhal nişan verir. Onun musiqilərinin
hər tonu, hər çınqısı məsnəvi stilli
poemalar kimi qafiyələnir, hər biri öz dəbində
qiyafələnir. O, yağışdan, qardan, meşədən,
hicrandan, vəfadan - nədən bəhs edirsə, dinləyici
həmən o obyekt, o mövzu, o ovqat üstə köklənir.
Onun kədərli mahnıları sevinc-şadlıq şərqilərindən
xronometraj baxımından qısadır, lakin, əgər məzəli
mahnıları (məsələn, “insaf da yaxşı
şeydir”) adamın dadına çatmasa, neyləsən də
saatlarla “qaş-qabağın yerlə gedər”...
İstədim bu yazını burdaca bitirim. Sonra dedim, yox, bəlkə
bir az
onun “Bəlkə”sindən
də bəhs edim. Daha sonra qaldım
məəttəl ki, belə bir incidən
necə bəhs edim? Bu əsrarəngiz
fortepiano prelüdü, heyrətamiz
söz-səs düzülüşlü,
kuplet quruluşlu, vals ritmli,
qəribə, qərib
duyğular oyadan tilsimi necə açım? Dedim, yaxşısı budur, bu mahnının havası beynimdə, bu ecazkar bəstəkarın
bir çox mahnılarının möcüzəvi
ifaçısı Flora Kərimovanın
sədası başımda
durum düşüm sahilə
sarı. Özü də, vaxtım çox, pulum az olsa da, məhz taksi
ilə. Yəni, belə ki, gedim
görüm, “Bir axşam taksidən payıza düşmək”
necə olur...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2011.- 2 noyabr.- S. 12.