Kinoda musiqi
Ekran
əsərində melodiya təsvir edilən obrazların
xarakteristikası üçün başlıca vasitədir
İncəsənətin
elə bir sahəsi yoxdur ki, musiqi onunla sıx əlaqədə
olmasın. Bu bəşəri sənət incəsənətin
bütün qollarını özünə ram etmək
iqtidarındadır. Musiqinin kinematoqrafiyada tətbiqi isə
xüsusilə geniş və zəngindir.
Amma bu prosesin özü o qədər
də rəvan olmayıb. Musiqi kinoda heç də birdən-birə
indiki qədər böyük və məsul mövqe
tutmayıb. Kino istehsalının ilkin dövrlərində
musiqi sadəcə tətbiqi rol oynayırdı. İlk səssiz
kino nümunələri musiqinin müşayiəti ilə
nümayiş olunurdu. Onu da deyək ki, bu müşayiətdə
aparıcı funksiya əsasən fortepiano alətinin üzərinə
düşürdü. Kinonun dramaturji xəttində cərəyan
edən bütün dəyişikliklər pianoçunun ifa məharətindən
asılı idi. Məsələn, bir çox filmlərimizi
musiqiləri ilə rəngarəng edən məşhur bəstəkarlar
Tofiq Quliyev, Rauf Hacıyev əvvəl ifaçı, sonra isə
bəstəkar kimi kinoda fəaliyyət göstərmişlər.
Ümumilikdə kinoda musiqi amili bədii
məzmunun ideya və obrazının açılmasında ən
mühüm elementlərdəndir. Kinematoqrafik təsvirin
güclü amili olan musiqi filmdə mühüm dramatik funksiya
yerinə yetirir. Bir çox milli kino nümunələrimizin bəstəkarı,
Xalq artisti, professor Aqşin Əlizadə ümumilikdə kino
musiqisinin öz spesifik qanunları və xüsusiyyətlərinin
olduğunu deyir: “Kino bəstəkarı sadəcə olaraq,
ekranda baş verən hadisələrə musiqi
illüstrasiyaları deyil, filmin əsas dramaturgiyası ilə
dərindən bağlı olan musiqi yazır. Kinofilmin əsasını
həmişə həyatın bir parçası təşkil
edir, burada hadisələr bir yerdə dayanmayıb inkişaf
edir, qəhrəmanlar düşünür və fəaliyyət
göstərir, vaxt isə yerində qalmır. Əsərdə
bütün bu hərəkəti izləmək, ən
kiçik dəyişikliklər haqqında, insan əhval-ruhiyyəsinin
incəlikləri haqqında danışmaq olar. Kino isə
öz spesifikasına görə vaxt sarıdan məhduddur. Ona
görə də ekranda əsasən qəhrəmanların
xarakterinin başlıca xüsusiyyətləri, mühüm həyat
hadisələri göstərilir, musiqi isə bunları
tamamlamaqla finala aparmalıdır. Yəni obrazların ümumilikdə
ekrandan söz ilə təsvir edilə bilmədikləri insani
hisslər musiqi ilə çatdırılmalıdır. Musiqi
qəhrəmanların psixoloji xüsusiyyətlərini
tamamlayıb dərinləşdirir, filmin epizodlarını
xüsusi bir ifadə, parlaq və gözəl səs
obrazları ilə zənginləşdirir».
Kino musiqisi musiqi
yaradıcılığının mürəkkəb bir sahəsidir.
O, bəstəkardan ən müxtəlif forma və janrlara
professional səviyyədə bələd olmağı və
məntiqi dramaturji təfəkkür tələb edir. Ədəbiyyatda
olduğu kimi, musiqidə də qısa və yığcam
yazmaq olduqca çətindir. Bəstəkarın fikrincə,
kinofilmdə bütöv və ardıcıl kompozisiya yaratmaq
üçün musiqi-tematik material son dərəcə
aydın və lakonik olmalıdır. Ekran əsərində
melodiya təsvir edilən obrazların xarakteristikası
üçün başlıca vasitədir: «Musiqi kinokadrları,
obrazları musiqi ilə aça bilməlidir. Mən
bütün kino musiqilərimə bu prinsiplə
yanaşmışam. Digər tərəfdən kinoda musiqinin
yaddaqalan olması da şərt deyil. Mən Hollivud
istehsalı olan bir çox filmlərə baxıram. Onlarda əsasən
ciddi, simfonik musiqilərə yer verilir. Elektro musiqilər və
ya mahnılar az-az, özü də obraza uyğun və ya elə
onun ifasında verilir. Amma ümumilikdə filmləri mahnı
ilə doldurmaq və ya mahnı ilə kino nümunəsini
yaddaqalan etməyə cəhd göstərmək, fikrimcə,
peşəkarlıqdan uzaqdır. Kinolara yazılan musiqilər
ciddi olmalıdır».
Azərbaycan kino musiqisinin də
özünəməxsus ənənələri var. 1936-cı
ildə tamamlanan "Almaz" kinofilmi ilə həm Azərbaycanın
səsli kinosunun, həm də Azərbaycan kino musiqisinin əsası
qoyuldu. Filmin musiqisini maestro Niyazi və Zülfüqar Hacıbəyov
öz öhdəsinə götürdü. Müharibədən
sonra, 50-ci illərdə kino musiqisinin inkişafında Tofiq
Quliyev, Rauf Hacıyev, Qara Qarayev kimi bəstəkarların
xüsusi əməyi oldu. Bu nümunələrdə xalqa
yaxın melodiyaların, xüsusən də mahnı janrının
üstünlüyü aydın sezilirdi. 60-70-ci illərdə
Xəyyam Mirzəzadə, Arif Məlikov, Fərəc Qarayev,
Vasif Adıgözəlov kimi istedadlı bəstəkarlar
yaratdıqları musiqilərlə milli kinomuza töhfə
verdilər.
Həmin illər Azərbaycan kino
musiqisinin ən uğurlu dövrü hesab edilir. Bu yerdə
Emin Sabitoğlu və Polad Bülbüloğlunun
adlarını xüsusi qeyd etmək lazımdır.
80-90-cı illərə nəzər salsaq, titrlərdə
Cavanşir Quliyev, Ramiz Mirişli, Rafiq Babayev, Eldar Mənsurovun
adlarını tez-tez görmək mümkündür.
Aqşin Əlizadənin fikrincə,
musiqi istənilən halda tamaşaçını filmə
kökləməlidir. Bununla yanaşı musiqi
parçası kimi də uğurlu alınmalıdır:
«Kinematoqrafiya tarixindən bir çox misallar göstərmək
mümkündür ki, yalnız film üçün
yazılmış musiqi ekran əsərinin
hüdudlarını aşaraq, şöhrət qazanıb,
böyük dinləyici auditoriyası tərəfindən
sevilib. Məhz belə olduqda musiqi ədəbi mətn və
kadr təsviri ilə vəhdətdə kino əsərinin
ümumi dramaturgiyasının bərabərhüquqlu komponentlərindən
biri sayılır».
Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət.-
2011.- 2 noyabr.- S. 11.