«Hərdəmxəyal»
İngilislərin gətirdikləri «Kağız kino»
tamaşaları da, yaraşıqlı və gənc ispan
oğlanın göstərdiyi «Hərdəmxəyal» kukla
tamaşası da peşəkarlıqdan əlavə, ifadə
texnikası, ifadə vasitələri kimi yeniliklərlə əlamətdardır.
Əlbəttə, tamaşanın forma və mövzusu öz
yerində.
İspaniyanın “Play Ground” Kukla
Teatrı festivalda Xavyer Bodeşin “Hərdəmxəyal”
tamaşası ilə təmsil olunur. Bu tamaşada aktyor,
rejissor, tamaşaçı, iştirakçı kimi şəxslər
yalnızca Xavyerin simasında birləşib. Yaxınlarda oxuduğum
hansısa bir mətndə belə bir dialoq vardı: «Sizcə,
Allah bu həyat kinosunun rejissorudur? - Yox, məncə kinonun
allahı rejissordur». O, bütün tamaşa boyu əl boyda bir
kuklaya tanrılıq edir - öldürür, dirildir, sevdirir, əzab
çəkdirir. Bu uşaq oyun aludəliyinin bir mühüm cəhəti
var - peşəkarlıq.
Barmaq kompozisiyaları ilə
çox sözü ifadə etmək olar, hirsi, qəzəbi,
nifrəti, sevgini belə. Amma peşəkarlıq odur ki, iki
barmaqla, yəni hər əlin iki barmağı ilə bir sevgi
əhvalatını göstərə biləsən.
Ayaqları təsvir edən iki
barmaq insan ayaqlarının necə ifadəli olduğunu, hərəkətlərlə
vəziyyəti, halı, əhvalı göstərə
bildiyini yadımıza salır.
Ayaqları təsvir edən
barmaqlarla göstərilən sevgi əhvalatı bitir. Kişi
qadını tərk edir. Qəhrəmanın əzabları
başlayır. İntihar cəhdləri, qorxulu yuxular, fəzadakı
əşyalar, şkaflardakı, ətrafdakı boşluq...
Amma bizim gördüyümüz qızcığaz yalnız
deyil. Xavyer onu tək qoymur. Hündürlükdən
atdığı kimi, yerdə də xilas edir. Ruh deyə
uçduğunu sandığımız yerdə Xavyerin dirsəyədək
qolu ona bədən bəxş edir.
Tamaşanı görməyənlər
üçün danışmaq mənasızdır. Görənlər
görüb. Sadəcə bizə heyrətlənmək
qalır. Tamaşadan çox imkanlara. İfadə
imkanlarına. Bildiyimiz resurslardan fərqlisini
tanıtdığına görə heyran oluruq. Səsin,
işığın musiqinin, aktyor sifətinin, bədəninin,
kuklanın deyə biləcəyi qədər kölgənin,
lazer işığının, əl barmaqları, ayaq
barmaqlarının ifadə imkanları var. Azərbaycan
teatrında da belə nümunə var. Pantomima teatrının
«Vokalçı», «Muğam-trio-dizlər» kimi nömrələrində
aktyorların kəşf etdiyi ifadə imkanlarını
görmüşük.
Teatrın çabaları heç
dəyişmir. «Nə demək?» (mövzu), «Nə ilə demək?»(vasitə),
«Necə demək?»(forma)... Və belə görünür ki,
onun tamaşaçıdan gizli bir işi yoxdur. Çünki
hər iki tamaşanın «pərdə arxası» deyə bir
gizlinini görmədik. Artıq teatr pərdəsini sirr
üstü açan kimi ağır-ağır
açmır. Onun sirdən artıq bir şeyi var
- sehr. O bunu bilir.
A.Dadaşova
Mədəniyyət.-
2011.- 4 noyabr.- S. 11.