Q
o b e
l e n:
süjetli xalça növü
Qobelen xalq tətbiqi sənətinin bu gün az işlənən,
hətta unudulmaq təhlükəsi olan növlərindən
biridir. Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq
Akademiyasının nəzdindəki İncəsənət
Kollecinin müəllimi Eynulla Emrullaoğlu ilə söhbətimiz
də bu sənət barəsindədir.
- Eynulla müəllim, xalq tətbiqi
sənətinin bu gözəl növünün təşəkkül
tapması ilə bağlı nə deyərdiniz?
- Qobelenin tarixi çox qədimdir.
Məxəzlərdə bu sənətin
yaradıcılarının ərəblər olduğu
bildirilir. Onlar orta əsrlərdə qobelendən - süjetli
xalça növündən daha çox istifadə ediblər.
Xüsusilə XII əsrdə bu gözəl sənət
növünün inkişafı ən yüksək mərhələyə
çatıb. Tədricən bir çox Şərq ölkələrinə
yayılıb. O dövrlərdə qobelen türk
xalqlarının da çox işlətdiyi zəruri məişət
əşyası olub. Kübarlığın rəmzi kimi zəngin
insanların evlərində geniş yer alıb. Həm də
dekor vasitəsi kimi, saraylara, qəsrlərə ecazkar gözəllik
bəxş edib. Lakin Şərqin digər mədəniyyət
nümunələri kimi, bu sənət də sonrakı
dövrlərdə unudulur. Avropalıların isə diqqətini
çəkir və inkişaf etdirilir. Orta əsrlərdə
qobelen sənəti Avropa ölkələrində geniş
yayılır.
- Bir halda ki, bu tətbiqi sənət
növü Şərqdə yaranıb, bəs nədən
qobelen adlanıb?
- XVII əsrdə Fransada Jill Qobelen
adlı bir rəssam bu sənətlə məşğul olub.
Sonra onun iki oğlu - Qobelen qardaşları bu sənətlə
daha yaxından maraqlanırlar. Onu müəyyən inkişaf
mərhələsinə çatdırırlar, “Qobelen Rəssamlıq
Məktəbi” yaradırlar. Bu sənət növünün
indiki adı da onların soyadından götürülüb.
Araşdırmalardan məlumdur ki, bu sənət növü
Fransaya Misirdən keçib.
- Qobelen sənətinin Azərbaycanda
təşəkkül tapması nə ilə
bağlıdır?
- Xalqımız tarix boyu tətbiqi sənət sahəsində gözəl əsərlər yaradıb. Qobelen də Azərbaycanda qədim xalq mədəniyyətinə aid süjetli xalça sənətidir. Vərni, palaz, şəddə və kilim kimi sənət nümunələrinin hamısı ayrı-ayrı çeşni ilə toxunur. Üzəri təsvirli xalçalar Azərbaycanda toxunanda və məişətdə geniş istifadə olunanda avropalılar bu sənət növündən xəbərsiz olublar. Buna sübut kimi ölkəmizin müxtəlif ərazilərində aparılan arxeoloji qazıntılarda bu sənət növünə aid xalça nümunələrinin tapılmasını göstərmək olar. Tapıntılarda tarixi eramızdan əvvələ gedib çatan xalça qalıqları üzərində xalqımızın qədim adət-ənənələrini əks etdirən, hazırda “qobelen” adlandırılan xalça nümunələri aşkarlanıb.
- Qobelen sənətinin əsas cəhətləri və səciyyəvi xüsusiyyətləri necə xarakterizə olunur?
- Qobelen xovsuz xalça növüdür. Hazırda dekorativ sənət kimi tanınmaqdadır. Onu adi xalıdan fərqləndirən əsas cəhət isə üzərində insan duyğularının, hisslərinin cəmləşdiyi süjetli kompozisiyanın məna və məzmunla ipə-sapa köçürülməsidir. Onun hazırlanma texnikasının əsasını öncədən çəkilmiş eskiz, fikir, ideya təşkil edir. Onu da deyim ki, bu sənətlə məşğul olan ilk növbədə yaradıcı rəssam olmalıdır. Rəssamın qobelen toxuması üçün ona ilk lazım olan avadanlıq, material, düşüncə və xəyallarıdır. Daha sonrakı proseslər isə sadəcə icradır.
- Bu sənət növünün özəllikləri nədir. Qobelen sənətinin perspektivini necə görürsünüz?
- Qobelen xalq tətbiqi sənətinin az işlənən növüdür. Hətta onun respublikamızda unudulmaq təhlükəsi də var. Bu sənət növü yalnız şəxsi sifarişlər hesabına yaşayır. Qobelen düşüncə tərzidir. Hər kəs, hər bir sənətkar öz düşüncəsini, fantaziyasını ora köçürə bilər. Qobelendə rəssam əvvəlcə fikrini eskiz formasında yaradır. Şübhəsiz ki, burada da əsas məsələ rəssamın ideyaya malik olmasıdır. Şəxsən mənim üçün istifadə edəcəyim rənglər qeyri-adidir. Sapları özüm boyayıram. Bu məqsədlə təbii boyalardan istifadə edirəm. Boyaları otlardan, ağaclardan hazırlayıram.
Bu sənətin də digər xalq tətbiqi sənət növləri kimi diqqət və qayğıya ehtiyacı var. Bu gün Avropada qobelen sənətinə hörmətlə yanaşılır. Xüsusilə Fransa və Çexiyada incəsənət sahəsində qobelen geniş yayılıb. Türkiyədə, Baltikyanı ölkələrdə, qonşu Gürcüstanda bu sahəyə üstünlük verilir.
- Uzun illərdir bu sahədə çalışırsınız. Yəqin əsərləriniz bir çox sərgilərdə nümayiş olunub?
- İyirmi ilə yaxındır ki, bu sənətlə məşğulam. Sərgilərim də çox olub. Ötən il Moskvada “Oynayan qızlar”, “Ailə ağacı”, “Neftçilər”, “İçərişəhər” və s. əsərlərimdən ibarət sərgim oldu. Xaricdə şəxsi kolleksiyalarda (məsələn, İspaniyada) əsərlərim var. Onu da deyim ki, bizim ailədə hamı - həyat yoldaşım Samirə, oğlum Kamran da qobelen rəssamlıqla məşğuldur. Bu sənəti yaşatmağa, inkişaf etdirməyə çalışırıq.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2011.- 16 noyabr.- S. 7.