Fırlanan
səhnənin dayaq nöqtələri
Akademik Milli Dram Teatrı haqqında ümidli
düşüncələr
Teatr heyrətləndirmirsə, müqəddəslikdən
uzaqlaşıb...
Tamaşa ülvi məftunluq doğurmursa, şikəstdir...
Rejissor məlum həqiqətləri təptəzə fikir
toplusunda, yeni fəlsəfi-psixoloji görümdə təqdim
edə bilmirsə, təxəyyülü kütləşib...
Aktyor təzə rolla yaradıcılığına yeni
pəncərə açmırsa, qrim güzgüsünün
qabağında oturub ciddi fikirləşsin...
Heyrətləndirmək, məftun
etmək, fikirləri qanadlandırmaq üçün teatra
güclü pyeslər, çağdaş duyumlu rejissorlar,
istedad təşnəsi gur çağlayan aktyorlar və hər
fırlanmasında tamaşaçıları ecazkar
duyğular yağışına qərq edən səhnə
lazımdır...
Tamaşaçılarda teatra məhəbbət,
rejissora rəğbət, aktyora heyranlıq, səhnə sənətinə
səmimi ehtiram lazımdır...
Dramaturq, rejissor və aktyor
fırlanan səhnənin dayaq nöqtəsidir. Bu dayaq nöqtəsi
qüdrətli olduqca teatra tamaşaçı
heyranlığının gur seli daha da coşqunlaşar...
* * *
Fransız ədibi Jül Renarın
ürək ağrısı ilə deyilmiş sözləridir:
«Tamaşaçıların əl
çalıb-çalmadıqlarını eşitmək
üçün səhnədə pəncələri üstə
yeriyən aktyor».
Onun başqa bir aforizmi: «Həyatda
iynə ucu boyda olan saf məhəbbət teatrda bütün səhnəni
tutmalıdır».
Bu da mənim qənaətlərimdir:
Aktyorun səhnədən uca görünmək
üçün qurama dayaqlar (postament) üzərinə
çıxması hələ sənət zirvəsinə
yüksəlmək demək deyil.
Oxuduqlarımdan ümumiləşdirdiyim
bir fikir də maraqlıdır, yəqin kimlərisə
düşünməyə vadar edər.
«Filan» tamaşa o qədər zəifdir
ki, repertuardan düşməyə taqəti qalmayıb.
Tamaşaçının emosiya qılıncını
qında saxlayan tamaşa içində daş olan tabuta bənzəyir.
İstedadsız aktyorun qəhrəman
rolunda çıxışı tay qaloşla kross qaçan
idmançının aqibəti kimi uğursuzluğa məhkumdur.
Sözü üşüyən aktyor zərif duyğulara təsir
edə bilməz.
Aktyorun ağzından
çıxan söz xəstəyə qaşıqla verilən
horraya bənzəməməlidir, kəpənək kimi zərif
qanadla səhnədən salona uçmalıdır.
Səhnə şahmat
taxtasıdırsa, onda aktyor at gedişi ilə deyil, ilk növbədə
piyada gedişinin son nəticəsi ilə qürrələnməlidir.
Aktyor səhnəni «görməyəndə»
tamaşaçı salonunu da görmür.
Oynadığı obrazların
sözlərini tutuquşu kimi əzbərləməklə
kifayətlənən aktyor özü sənətdə kif
atır.
Aktyorun istedadından doğan fəndgirlik
yaradıcı emosiya ilə birləşəndə möhtəşəm
sənət nümunəsi yaranır.
Səhnə improvizasiyalarında qətiyyətsiz
olan aktyor zərif qanadlarını alovda yandıraraq
şamdandan kənara düşmüş hərəkətsiz
pərvanəni xatırladır.
İstedadın bəhrəsi
yaradıcılıq deyilsə, mənasızdır.
Teatr tənqidçisi rejissor və
aktyorun xətrinə dəyən tamaşaçıdır.
Bu aforizm-deyimləri niyə
xatırlayıram?
Onlarda kinayə ilə, ancaq incə
sarkazmla toxunulan mətləblərin mahiyyətinə bənzər
hallara bəzən Akademik Milli Dram Teatrının son on illik fəaliyyətində
da (repertuar seçimi, rejissor axtarışları, aktyor
yaradıcılığı və sair) rast gəlirəm.
Rast gəlib təəssüflə ürək
ağrısı keçirirəm. Ürək
ağrısı keçirib rahatsızlıqla fikirləşirəm.
Fikirləşibən də düşünürəm ki,
milli səhnə sənətimizin vüqarı olan kollektivi
xoşagəlməz vərdişlərdən xilas
üçün nə etmək lazımdır?
Yəqin və mütləq
lazımdır ki, ayinədə əyri görünməyimizin
səbəblərini idrakla dərk edək. Dərk edibən də
çatışmazlıqlardan səbir və qətiyyətlə,
yüksək peşəkarlıq sütunlarına əsaslanaraq
xilas olmağa çalışaq. Çalışaq ki, səhnəyə
çox çıxmaqla yox, gözəl oynamaqla qürrələnək.
* * *
Dünya dramaturgiyasına müraciət
teatrın mövzu dairəsini genişləndirir, xarakter
müxtəlifliyinə meydan açır, milli səhnəyə
yeni ictimai-sosial problemlər, kəskin münaqişələr
gətirir, rejissor təxəyyülünü fərqli
psixoloji-fəlsəfi dramatizmdə sınağa çəkir,
aktyorların yeni mühitdə tipik davranış tərzləri
vərdişlərinə yiyələnmələrinə zəmin
yaradır. Bununla belə, unutmaq olmaz ki, müasir əcnəbi,
xüsusən klassik dünya dramaturgiyasına müraciətdə
sürüşkən bir cəhət də var. Bir sıra
hallarda rejissorlar belə repertuar seçimində truppanın
imkan və gücünə, aktyorların
yaradıcılıq baxımından boy artımına güvənməkdən
daha çox özlərinin bioqrafiyalarını zahirən əlvanlaşdırmağa
daha çox can atırlar. Jan Rasinin «Fedra», Artur Millerin
«Körpüdən mənzərə», Alber Kamyunun
«Ağlasığmaz qətl», Aqata Kristinin «Tələ», Jan
Koktonun «İnsan səsi», Henrix İbsenin «Oyuncaq ev», Mirzə Fətəli
Axundzadənin «Müsyö Jordan və dərviş Məstəli
şah», Hüseyn Cavidin «Afət», «Şeyda», Eduardo de Filipponun
«Oğru, yaxud Vinçenso de Pretore» əsərlərinin
tamaşlarında hansı aktyor ifası hadisəyə, sənət
incisinə çevrildi?
Cavab verməkdə təkcə mən
çətinlik çəkmirəm...
Son iyirmi ildə akademik teatrda
açıq-aydın müşahidə olunan bu zərərli
«ənənənin» indi də davam etməsini qətiyyən
istəməzdim.
Teatrın daxilində
müşahidə etdiyim başqa bir zərərli «vərdişə»
də kəskin etirazımı bildirirəm. Məlumdur ki,
tamaşanın hazırlanmasının ilkin
yaradıcılıq prosesində ayrı-ayrı epizod və
şəkillərin iştirakçıları məşqlərə
növbə ilə çağırılırlar.
Yaradıcı heyət böyük səhnəyə
düşəndə məşqlər tədricən hadisələrin
ardıcıllığı ilə aparılır. Əsərdə
elə obraz var ki, yalnız birinci şəkildə
sözü olur. Yaxud, beşinci şəkildə və ya
ancaq sonda səhnəyə çıxır. Həmin epizodik
və ya ikinci dərəcəli obrazları oynayan aktyorlar
öz yerlərini məşq edib salonda əyləşərək
yaradıcılıq prosesini izləmək əvəzinə
ayaqüstü bufetə gedirlər. Ya səhnəyanı
meydançada oturub kiminləsə söhbətləşərək
səhnəyə növbəti
çıxışlarını gözləyirlər. Ya da
qrim otağına çəkilirlər. Onlardan pyesin
inkişaf xətti haqqında soruşduqda, yaxud finalın nə
ilə bitəcəyini öyrənmək istəyəndə
danışa bilmirlər. Çünki, qəribə də
olsa, tamaşaya hazırlanan dram əsəri barədə məlumatları
yarımçıqdır. Səhnədə yalnız öz
sözlərini söyləyir və öz mizanlarını
icra edirlər. Bacarıq və ya istedadlarını yastıq
edib başlarının altına qoyurlar. Yalnız və
yalnız uzun illər mənimsədikləri peşəkarlıq
vərdişlərinə arxalanırlar. Heç cürə
unutmaq olmaz ki, istedada əsaslanmayan peşəkarlıq və
peşəkarlığı olmayan istedad ikisi də əsl sənətin
qənimidir.
Bu məqamda teatrın təzə
direktoru İsrafil İsrafilovun dərin savadı, yüksək
peşəkarlıq səriştəsi, səhnə sənətini
ürəkdən sevməsi, dünya dramaturgiyasından və
çağdaş teatr prosesindən xəbərdarlığı,
yüksək estetik zövqə malik olması əminliyimi
artırır, kollektivin gələcək uğurlarına
inamıma qanad verir.
* * *
Aktyorların öz güclərinə
inamları, qətiyyətli olmaları, axtarışa əsaslanan
cəsarətdən çəkinməmələri əksər
vaxtlarda nəticə etibarı ilə uğur gətirir. Ancaq
unutmaq olmaz ki, bu inam, bu qətiyyət, bu cəsarət aktyorun
istəyindən daha çox onun yaradıcılıq
imkanlarına, istedadının inkişaf yönünə, hətta
yaşının vacib tələblərinə əsaslanmalıdır.
Yaradıcılıq cəsarəti və cəhdi aktyorun, ya
aktrisanın hikkəsinə qurban verilməməlidir. Əks
halda Bəsti Cəfərovanın Fedra («Fedra», Jan Rasin), Afət
(«Afət», Hüseyn Cavid), Məleykə Əsədovanın
Kleopatra və Züleyxa («Misir gecələri». Uilyam
Şekspirin, Məmmədsəid Ordubadinin, Nazim Hikmətin əsərləri
əsasında) rollarındakı uğursuzluqdan qaçmaq
mümkün deyil. (Təəssüf ki, bu siyahını digər
aktyor və aktrisaların timsalında uzatmaq olar).
Yeri gəlmişkən deyim ki, Bəsti
Cəfərova istedadlı aktrisadır, kifayət qədər
yaradıcılıq uğurları var. Təəssüflər
ki, aktrisa son illərdə emosional hisslərini
çığırtıya, psixoloji hayqırtını
sterik çaşqınlığa, indiki durumdakı
istedadını əsassız istək və hikkəsinə
qurban verir. Halbuki aktrisa «Kaş araba aşmayaydı» (Otia
İoseliani) tamaşasında Kesariya rolu ilə gözəl
oyun nümayiş etdirdi və bu obraz onun son on ildə ən
uğurlu yaradıcılıq qələbəsidir. Əminəm
ki, tamaşaçılar da onu bu cür xarakterik rollarda
görmək istəyirlər. Məleykə Əsədovanın
da Gültəkin («Aydın», Cəfər Cabbarlı), Şirin
(«Fərhad və Şirin», Səməd Vurğun) kimi
uğurlu rolları olub. Son illərdə isə aktrisanın
hansısa yaradıcılıq qələbəsindən
danışmaq mümkün deyil.
Son beş ildə Akademik Milli Dram
Teatrının afişa və proqramlarında bu kollektiv
üçün yeni adlara rast gəlirik. Gənclərin
böyük əksəriyyətinin bacarıqlarının
olub-olmadığına toxunmaq istəmirəm, çünki
hələlik onların kifayət qədər sınaqdan
çıxdıqlarını görməmişəm və
buna görə də nə tənqid, nə də təqdir
etmək fikrində deyiləm. Ancaq az-çox gördüklərim
daxilimdə təşviş doğurur. Bir müddət sonra
bu məsələyə ayrıca qayıtmağa yəqin ki,
ehtiyac yaranacaq.
Sevindirici hal odur ki, teatr bu gün həm
də öz istedadlarını başqa teatrlarda təsdiqləmiş
aktyorların, bacarıqları ümid verən gənclərin
axtarışındadır. Təbii olaraq bu istiqamətdəki
cəhdlər bəyənilir və daha böyük inamla davam
etdirilməlidir. Bununla belə, istərdim həmin
axtarış cəhdlərinin səmərəsi daha çox
olsun. Bəzi qüsurlarına toxunacağım aktyorlara
böyük məhəbbətlə, onların yaradıcılıqlarına
dərin ehtiramla hələlik müəyyən faktlara
münasibətimi bildirmək istəyirəm.
Ayşad Məmmədov uzun illər
Dövlət Gənclər Teatrında işləyib. Kəmalə
Hüseynova və Elşən Rüstəmov Gənc
Tamaşaçılar Teatrında çalışıblar.
Adlarını çəkdiyim aktyorların
üçünün də çalışdıqları
teatrda diqqəti cəlb edən rolları kifayət qədərdir,
üçü də inamlı axtarışlar
üçün güc və qüvvələrini səfərbər
etməyi bacarır.
Elşən Rüstəmov 2002-ci
ildə dəvətlə Şekspirin «Hamlet» faciəsində
Laert rolunu oynayıb. O, həssaslıqla və daxili gərginlik
keçirmədən truppanın ansamblına həmahəng,
doğma, bələd görünə bildi. Aktyor italyan
dramaturqu Eduardo de Filipponun «Kabuslar» əsərinin
tamaşasındakı Alfredo rolu ilə qanadlı
yaradıcılıq imkanlarının ənginliyini sübut
etdi, daha güclü obrazlara maraqlı səhnə həyatı
vermək imkanını bir daha təsdiqlədi. Artıq
Ayşad və Elşən akademik teatrın truppasının
üzvləridir. Teatr rəhbərliyinin bu qərarı təqdirəlayiqdir.
Ayşad Məmmədov «Kabuslar»
dramında Paskuale, türk ədibi Sadıq Şendilin «Qanlı
Nigar» komediyasında Abdi rollarını oynayıb. Onun
ifasında uğurlu məqamlar çoxdur. Bunlara sevinməklə
yanaşı, Ayşada tövsiyələrim də var. İstərdim
aktyor özünün fərdi daxili ritmini akademik teatrın
oyun-üslub ritmi ilə ahəngdar harmoniyada tənzimləməyə
xüsusi diqqət yetirsin. Oynadığı obrazların ritm
ahəngini tamaşanın ümumi obrazının
psixoloji-dramatik inkişaf harmoniyasına
uyğunlaşdırmaqda daha qətiyyətli olsun. Aktyorun
tamaşanın əsas sürət-ritmindən
çıxaraq öz ritminə aludəçilik göstərməsi
«Kabuslar»ın birinci pərdəsini hədər yerə on-on
beş dəqiqə uzadır. Belə uzanma nəticə
etibarilə cansıxıcılığa səbəb olur,
tamaşanın ümumi dinamikası pozulur. Əminəm ki,
aktyor bunu bilərəkdən etməyib, görünür sadəcə
olaraq yeni kollektivin yaradıcılıq ritminə düşməkdə
bir qədər çətinlik çəkib. Bu işdə
tamaşanın quruluşçu rejissorunu da qınamaq olar.
Kəmalə Hüseynova daxilən
çılğın aktrisadır, mürəkkəb
psixoloji-dramatik kolliziyalı hadisələrdə sərbəst
davranmağı bacarır. «Qatarın altına atılan
qadın» (Afaq Məsud) tamaşasında konfliktin enerji nüvəsinin
ağırlığı onun üzərinə
düşür. Aktrisa Gültəkin Sarabskaya rolunda bu
ağırlığı çəkməkdə
israrlıdır, istedadında dözüm və imkan var. Onun
istedadına ehtiram bəsləməklə yanaşı, arzum
da var. İstərdim Kəmalə xanım emosiyalarının
bolluğuna arxalanıb bəzən onları cilovsuz
buraxmasın. Emosiyasının coşqunluğundan
oynadığı obrazın tələb etdiyi estetik meyarda, bədii
ölçüdə bəhrələnsin.
Elə buradaca bir incə mətləbə
də toxunmağı lazım bilirəm. Gültəkin
Sarabskaya rolu əvvəlcə Laləzar Mustafayevaya, bir az sonra
Zərnigar Ağakişiyevaya
tapşırılmışdı. Zərnigar xanım kimi
qüdrətli səhnə ustası ilə, Laləzar
xanım kimi təcrübəli aktrisa ilə işləyə
bilməyən, hətta Ağakişiyevanı səhnədən
uzaqlaşdırmaq həddinə çatdıran rejissor Mehriban
Ələkbərzadənin kənardan aktrisa
çağırmağına heç cürə bəraət
qazandıra bilmirəm.
Qayıtmaq istəyirəm Elşən
Rüstəmovun «Kabuslar»da oynadığı Alfredo rolunun
üzərinə. Aktyor çılğın ifadə vasitələrinin
rəngarəngliyinə can atmaqla bərabər, təmkinlidir,
ölçü-biçini gözləməkdə həssasdır.
Oyun zamanı hadisələrin ən mürəkkəb vəziyyətlərində
də yöndaşlarına diqqətcildir, yüksək səhnə
etikasına malikdir. Elşənin aktyorluq plastikası Mari
rolunu oynayan Münəvvər Əliyevanın emosional zərifliyi,
füsunkar cazibədarlığı ilə harmonik vəhdətdə
daha mənalı baxılır. Münəvvər
xanımın yaradıcılıq yoluna onun istedadının
imkanları, çılğınlığının
qanadlılığı baxımından yanaşdıqda təəssüf
hissi keçirməli oluram. Çünki aktrisanın
yaradıcılıq gücünün genişliyi
müqabilində oynadığı rollar çox azdır. Mən
bu işdə ilk növbədə rejissorları təqsirkar
sayıram. Ürək ağrısı ilə deyirəm, son
on ildə teatrda bəzən münasibətlər əsasında
rol bölgüsünə rast gəlinib. Belə xoşagəlməz
hallara qarşı teatrın yeni rəhbərliyinin cəsarətlə
mübarizə aparacağına inanmaq istəyirəm.
Elə buradaca bir incə məsələyə
də toxunmağı lazım bilirəm. «Kabuslar»
tamaşasında məşuq və kavalerin, həmçinin
Mari ilə Alfredonun erotik təqdimatda çılğın məhəbbət
səhnələri var. Elşən və Münəvvər
xanımın zərif plastikadan həssaslıqla istifadə
etmələri həmin səhnəyə qəribə
füsunkarlıq, məlahətli zəriflik, cazibədar
emosionallıq verib. Üstəlik də onların
çılğın emosiyalı, ehtiraslı hərəkət
plastikaları son dərəcə mənalı, fikir
etibarı ilə çoxqatlı və məqsədəuyğundur.
Coşqun ispan rəqsini heyranlıqla oynayırlar. Təəssüf
ki, quruluşçu rejissor bu səhnədə paralel olaraq hədər
yerə digər iki ifaçının (Rada Nəsibova və
Elçin Əhmədov) pantomim səhnələrini də
verib. Nə qədər səy göstərsələr də,
onların bütün hərəkətləri Münəvvər
xanımla Elşənin aktyorluq məharətləri,
yaradıcılıq imkanları və hərəkətlərinin
poetikliyi müqabilində cansıxıcı və mənasız
görünür.
* * *
Kənar sənət ocaqlarından
quruluşçu rejissorlar dəvət etmək proses kimi uzun
illərdir dünya teatr təcrübəsində mövcuddur.
Hətta qabaqcıl teatrlar başqa ölkələrdən də
sənətkarlar dəvət edib onlara tamaşa
quruluşları tapşırırlar. Akademik teatrın bu
istiqamətdə sınaqdan çıxmış,
formalaşmış ənənəsi yoxdur. Lakin son vaxtlar
kollektivdə buna müəyyən cəhdlər göstərilir.
Rejissor üslubları, əsaslandıqları ifadə vasitələri,
pyes üzərində, aktyorlarla işləmə prinsipləri,
hətta istinad etdikləri forma estetikaları bir-birindən
tamamilə fərqlənən Nicat Kazımov, Kamran Şahmərdan,
Namiq Ağayev akademik teatrda tamaşa hazırlayıblar. Nicat
Kazımov italyan ədibi Eduardo de Filipponun «Kabuslar», Kamran
Şahmərdan nasir-dramaturq Elçinin «Teleskop», Namiq
Ağayev türk yazarı Sadıq Şendilin «Qanlı Nigar»
dram əsərlərinə müxtəlif janrlarda
quruluşlar veriblər. Ümidverən gənc rejissor Tural
Mustafayev Vaqif İbrahimoğlunun dramaturq Mirzə Fətəli
Axundzadənin «Lənkəran xanının vəziri»
komediyasına verdiyi quruluşu bərpa edib. Hazırda
Mikayıl Mikayılov Avkisenti Saqarelinin «Xanuma» məzhəkəsi,
Gümrah Ömər fransız klassiki Viktor Hüqonun «Qadın
məhəbbəti» («Mariya Tüdor» əsasında) faciəsi
üzərinə çalışırlar.
İstək özlüyündə
maraqlı və səmərəli görünür. Amma və
di gəl ki, burada da çox həssaslıq tələb
olunduğu bir qədər unudulub. Teatrın öz
üslub-forma prinsipləri o dərəcədə cilalı,
bitkin və estetik cəhətdən kamil olmalıdır ki,
müxtəlif fərdi üslubların təzyiqinə tab gətirə
bilsin.
Təəssüf doğuran cəhət
odur ki, son on ildə akademik teatrın üslubunda ciddi və təhlükəli
aşınmalar nəzərə çarpır. Müxtəlif
fərdi üslublu rejissorların (Krılovun məşhur
«Araba» təmsilində olduğu kimi) hərəsi akademik
teatrın dəst-xəttini müxtəlif istiqamətlərə
yönəltmələri nəzərə çarpır. Nəzərə
çarpırsa, deməli üslub çoxluğunun məntiqsiz
qarışdırılması teatrı üslubsuzluğa
yuvarlandıra bilər. Nə qədər acı olsa da,
daxilimdə bu rahatsızlığı doğuran səbəblərin
çoxluğunun qorxulu və gələcək
üçün təhlükəli reallığını
görürəm...
Bu rahatsızlığın bəzi
incə məqamlarını qabartmaq istərdim. Kamran Şahmərdanın
«Teleskop» pyesinə verdiyi quruluşdan görünür ki, uzun
illər Finlandiyada çalışan rejissor milli teatr
estetikasından, milli düşüncə ruhundan bir qədər
uzaq düşüb. Onun Avropa teatrlarının 30-40 il əvvəl
istifadə etdikləri forma-ifadə vasitələrinə,
texniki hoqqalara çağdaş don geyindirmək cəhdi
özünü tam doğrultmayıb. Unutmaq olmaz ki, Elçin
hətta postmodernist prinsipində yazdığı əsərlərində
də milli mənəvi-əxlaqi dəyərlərə həssaslıqla
yanaşan sənətkardır.
Namiq Ağayev ciddi bəşəri
problemə (makro mühitə) fərdlərin psixoloji aləmindən
(mikro mühitdən) pəncərə açmağı
xoşlayan rejissordur. Amma və di gəl ki, bu istəyini, bədii
mətnə bu cür yanaşma prinsipini tamaşa
üçün müəyyənləşdirdiyi janrın
poetika səciyyələrindən ayıranda mətləb və
məqsədi alatoran görünür. «Qanlı Nigar»
tamaşasında komediyanın mövzusundakı ictimai-sosial məna
dəyərini ikinci plana keçirməsi və məsxərə
oyun üslubuna daha çox aludəliyi rejissorun
ayrı-ayrı incə tapıntılarına da bir qədər
kölgə salıb. Ötən əsrin əllinci illərində
rus sirkində müraciət olunan üslublardan (məsələn,
Rafael Dadaşovun, Firəngiz Mütəllimovanın, Əlibala
Nurun müxtəlif heyvan-müqəvva tərzində səhnəyə
çıxmaları) istifadəsi Nigarın qanlı faciəsini
ictimai kəsərdən salıb, satirik məsxərəni
bir qədər dişsizləşdirib. Məncə rejissor bu
vasitələri qroteski qatılaşdırmaq, sarkazmı
tündləşdirmək məqsədi ilə edib, lakin nəticə
tam istənilən kimi alınmayıb. Əslində isə
Namiq Ağayev təxəyyülü qanadlı, fantaziyası
geniş rejissordur və o da quruluş verdiyi teatrın
yaradıcılıq qayəsinin mətləb və məzmununu,
novatorluq üçün hansı ənənəyə söykənməyi
daha dərindən duymağa çalışmalıydı.
Nicat Kazımov teatr duyumu geniş,
ifaçıların plastikasına üstünlük verən,
mövzuya güclü ictimai motiv aşılamağa cəhd
göstərən, ifadə vasitələrində rəmzi-semantik
mənalar axtarmağa çalışan rejissordur.
İşgüzardır, hazırladığı
tamaşalarda aktyor seçimində gözlənilməz
addımlar ata və bunu inamla doğrulda bilir. Elə «Kabuslar»
tamaşasında Elşən Rüstəmova (Alfredo), Münəvvər
Əliyevaya (Mari), Sevinc Əliyevaya (Karmella), Aslan Şirinova
(Qastone), Rəşad Bəxtiyarova (Rafello)
tapşırdığı rolların bədii-estetik nəticəsi
sevindiricidir. Sevinc Əliyevanın bu rolu, həmçinin
«Qanlı Nigar»da onun Bacı, Tofiq Hüseynovun Laz, Rafael
Dadaşovun Agah, «Sən həmişə mənimləsən»də
Məsmə Aslanqızının Nargilə, Almaz Amanova ilə
Hicran Nəsirovanın Nəzakət, Elnar Qarayevin Fərəcov
surətlərinin səhnə həlli maraqlıdır.
Teatr rejissoru üçün
çox vacib yaradıcılıq cəhdlərindən biri də
aktyorların görünməyən, yaxud bir qədər
kölgədə qalan istedadlarına yeni janr prinsiplərindən
gur işıq sala bilməsidir. Bu baxımdan «Dirilən adam»da
Nurəddin Mehdixanlının Bəbir, Əlibala Nurun
Sarıqlı molla, Səidə Quliyevanın Çəpəl
Suralı, «Ölüləri qəbiristanlıqda
basdırın»da Ramiz Novruzovun Qaçaq Süleyman,
Rövşən Kərimduxtun Cavanşir, İlyas Əhmədovun
Nağı, Münəvvər Əliyevanın Həcər,
«Lənkəran xanının vəziri»ndə Sabir Məmmədovun
Teymur ağa, Laləzar Mustafayevanın Ziba xanım, Zemfira Nərimanovanın
Şölə xanım, Aslan Şirinovun Heydər bəy,
«Uçqun»da Mətanət Atakişiyevanın Qadın, «Sevən
qadın»da Füzuli Hüseynovun Qalib və Müxbir, Mehriban
Xanlarovanın Şölə, «Teleskop»da Şükufə
Yusupovanın Qayınana, Firəngiz Mütəllimovanın
«Varlı qadın»da Həvva, «Qanlı Nigar»da Nigar
obrazlarındakı oyunlarında diqqəti cəlb edən yeni
ifadə vasitələrilə rastlaşmağımız
sevindiricidir. Elə burdaca onu da qürurla, razılıqla təsdiqləməliyəm
ki, Firəngiz xanımın təkəbbürlü iddiadan,
rol «cığallığından» uzaq olması yeni
yaradıcılıq planında, təzə ampluada onun səhnə
məlahətini qat-qat artırıb. Təəssüf
doğuran isə akademik teatr kimi qüdrətli və möhtəşəm
sənət ocağında belə sevindirici halların
azlığıdır.
Zəngin və əlvan ifadə
vasitələrinə yiyələnmiş Səidə Quliyeva,
səhnədə düşünməyi bacaran Abbas Qəhrəmanov,
emosiyalar bolluğunda üzən Mehriban Xanlarova, səmimiyyəti
və məlahəti ifasına həzinlik və tamlıq gətirən
Mətanət Atakişiyeva, gizli və dadlı yumorları
olan, səhnədən şirinliklə baxılan Rövşən
Kərimduxt və Anar Heybətov kimi səriştəli
aktyorların repertuarda boş, işsiz qalmaları, yaxud
imkanlarından qat-qat aşağı, şablon tipli, basmaqəlib
rollarda səhnəyə çıxmaları məni
darıxdırır. Belə xoşagəlməz məqamları
görmək istəməzdim.
Soruşa bilərlər: bəs nəyi
görmək istəyirəm? Cavab verim.
Rafiq Əzimov, Ramiz Məlik, Rafael
Dadaşov, Şükufə Yusupova, Ramiz Novruzov, Zemfira Nərimanova,
İlham Əsgərov, Laləzar Mustafayeva, Hicran Nəsirova
kimi təcrübəli səhnə vurğunlarını
yeni-yeni, gözlənilməz xarakterli rollarda görmək istəyirəm.
Hacı İsmayılovun və Əjdər
Həmidovun kinoda qazandıqları uğurları teatrda da əldə
etmək üçün onlara qayğıkeş rejissor diqqəti
görmək istəyirəm.
Cəfər Namiq Kamalın və
Tofiq Hüseynovun Gənc Tamaşaçılar, Sevinc Əliyevanın
və Sənubər İsgəndərovanın Dövlət Gənclər,
Telman Əliyevin Gəncə, Əlibala Nurun, Kazım
Abdullayevin, Almaz Amanovanın və İradə Ağasıbəylinin
Sumqayıt teatrlarında qazandıqları uğurların daha
parlaq təkrarını Akademik teatrın səhnəsində
görmək istəyirəm.
Nurəddin Mehdixanlıya, Bəsti
Cəfərovaya, Sabir Məmmədova, Məleykə Əsədovaya,
Laləzar Mustafayevaya onların yaradıcılıq
imkanlarına uyğun olan, lakin istedadlarının gözlənilməz
çalarlarını üzə çıxara biləcək
rollar tapşırıldığını görmək istəyirəm.
Elxan Quliyev, Pərviz
Bağırov, Sevil Xəlilova, Əminə Babayeva, Məzahir
Cəlilov, Əlvida Cəfərov, Mirzə Ağabəyli kimi
tipik-xarakterik rollarda, kiçik bədii personajların
ifasında yetərli təcrübə qazanmış
aktyorları yeni sınaq pillələrində görmək
istəyirəm.
Gənclik çağları ilə
vidalaşmağa hazırlaşan Elşən Cəbrayılovu,
Şəlalə Şahvələdqızını, Dilarə
Nəzərovanı, Kazım Həsənquliyevi, Vəfa
Rzayevanı, Rəşid Səməndəri, Mətləb
Abdullayevi bir qədər mürəkkəb dramatik-psixoloji
imtahanlarda görmək istəyirəm.
Teatra on dörd illik zaman kəsiyində
(1960-1974-cü illərdə) Həsən Turabov, Səfurə
İbrahimova, Amaliya Pənahova, Şəfiqə Məmmədova,
Səməndər Rzayev, Hamlet Xanızadə, Vəfa Fətullayeva,
Fuad Poladov, Yaşar Nuriyev, Zərnigar Ağakişiyeva... kimi
istedadları seçib onlara səhnədə əzəmətli
meydan açan qeyrətli rejissor cəsarəti görmək
istəyirəm.
Nəhayət, adlarını
çəkdiyim aktyorlardan bəzilərini, adlarını
çəkmədiyim, truppaya üzv olan gənc aktyorların
xeyli qismini bir neçə ciddi sınaq imtahanından
keçirib, «bağışla, sən akademik teatra
yaramırsan» deyib, onlara çıxış
qapısının göstərildiyini görmək istəyirəm...
* * *
Qayıdıram Nicat Kazımovun
istedadı barədəki söhbətimin üstünə.
Onun tapıntıların çoxluğuna aludə olub
meyarı pozması tamaşanın ritm ahənginə
ağırlıq gətirib, ictimai-sosial ləngəri
azaldıb. Müəyyən bir tapıntı detal-ifadəni
müxtəlif vəziyyətlərdə, ayrı-ayrı
variasiyalarda işlətmək olar. Belə olmayan təqdirdə
variasiya motivlərini təkrarçılıq üstələyir
və hətta maraqlı tapıntılar da
cansıxıcı görünür. Nicat Kazımovun
quruluşunda hansısa erotik epizodu pantomima ilə göstərməsi
estetik cazibədarlığını itirib, sönük
görünür.
Bütün bunlara baxmayaraq, Nicat
Kazımovun, Namiq Ağayevin, Gümrah Ömərin və
Mikayıl Mikayılovun uğurlu, hətta hadisəyə
çevriləcək rejissor uğurlarını görəcəyimə
daxilən böyük inamım var. İnamıma işıq
tutan isə onların istedadları və cəsarətli
estetik forma və məzmun, poetik ifadə vasitələri
axtarışlarında cəsarətli mövqe
tutmalarıdır.
* * *
Akademik teatrın bir qisim
istedadlı aktyor və aktrisalarına xas olan xoşagəlməz
bir vərdişə öz münasibətimi bildirmək istəyirəm.
Bu, bəzi istedadlı ifaçıların yeri gəldi-gəlmədi
səsin qəltanına, gücünə,
emosionallığın çılpaqlığına, daxili
ehtirasın ölçüsüz, mətləbsiz təqdiminə
əsaslanmaq vərdişləridir. Əgər ehtiras
obrazın bədii təsvirinin gücləndirilməsinə
bağlı deyilsə, bağırmaq personajın psixoloji
ovqatından doğmursa, yalançı pafos romantik zəriflikdən
məhrumdursa, bütün cəhdlərin heç bir səmərəsi
olmayacaq. Belə halda istedad dada çatmır, xam at kimi
ünvansız istiqamətə çapır. Gəlin,
unutmayaq: bağıra-bağıra danışmaq, az qala
boğazı cırıla-cırıla nəyisə bəyan
etmək keçmişdə şahların küçə və
meydan carçılarına xas olan cəhətlərdir.
Dediyim aktyor
cığallığında, ərköyünlüyündə
başqa bir qorxulu cəhət də var. Onlar üçün
tamaşanın janrının vacib estetik prinsipləri,
mövzunun məntiqi əsası, teatrın poetika səciyyələri
önəmli görünmür. Hətta bəzən rejissorun
mizan qurumlarına da səriştəsizcəsinə, hikkə
ilə qarışırlar. İstəyirlər, onların
mizanları mütləq avansenada (ön səhnədə)
olsun, digər ifaçılar arxa planda dayansınlar. Əlbəttə,
onlar mizanın məntiqi dəyərini, psixoloji tutumunu,
daşıdığı emosional məna yükünü
çox yaxşı bilirlər. Amma ərköyünlük və
«mənəm-mənəmlik xəstəliyi», yersiz «liderlik»
iddiası onların gözlərini bağlayır. Əvvəlki
rəhbərliyin bir qədər laqeyd münasibəti bu
xoşagəlməz, əslində əsl
yaradıcılığa zərər vuran halın
yaranmasına rəvac verirdi. Arzu edərdim təzə rəhbərlik
bu vəziyyətlə mübarizədə də dönməz
qətiyyət nümayiş etdirsin.
Hələlik «teatr içində
teatr çıxaran» aktyorların adlarını çəkmək
istəmirəm. Çünki onların bu xoşagəlməz
vərdişlərinə son qoyacaqlarına ümidimi tam kəsməmişəm.
Ancaq ürək ağrısı ilə nəzərlərinə
çatdırmaq istəyirəm ki, kollektivin bütün
üzvləri onların kimliklərini dəqiq bilirlər. Hətta
öz istedadına, geniş mənada səhnə etikasına
hörmət bəsləyən əksəriyyət sənətkarlar
bu xasiyyətlərinə görə açıq və ya
gizli şəkildə onlarla eyni tamaşada yöndaş olmaq
istəmirlər...
* * *
Fuad Poladov böyük sənətdə
ilk və uğurlu addımlarını Akademik teatrda atıb.
Çox qısa müddətdə Aftandil («Darıxma, ana!»,
Nodar Dumbadze), Valeh, Savalan («Qəribə oğlan» və «Məhv
olmuş gündəliklər», İlyas Əfəndiyev), Fərhad
(«Məhəbbət əfsanəsi», Nazim Hikmət), Ağarəfi
(«Şəhərin yay günləri», Anar), Cığatay
(«Yağışdan sonra», Bəxtiyar Vahabzadə), Mirzə
Şəfi («Mənsiz dünya», Nəbi Xəzri), Zaur («Təhminə
və Zaur», Anar), Makxit («Üç quruşluq opera», Bertold
Brext və Kurt Vayl) kimi yaddaqalan rollar oynayıb. Hazırda Azərbaycan
Dövlət Rus Dram Teatrında işləyən Fuad Poladov
doqquz il əvvəl dəvətlə Akademik Milli Dram
Teatrında Şekspirin «Hamlet» faciəsində Hamlet rolunu ifa
edib. Bu yaxınlarda isə İlyas Əfəndiyevin «Sən həmişə
mənimləsən» lirik-psixoloji dramında Həsənzadə
obrazına orijinal səhnə həyatı verib. Hər iki
tamaşanın quruluşçu rejissoru Azər Paşa Nemətdir.
Qəribədir, görəsən Fuadın təkrarsız
istedadını görmək üçün yalnız Azər
Paşa olmaq lazımdır?.. Nəhayətdə isə, məncə,
bu aktyorun doğma kollektivin truppasına qayıtmaq məqamı
çoxdan çatıb. Fuad Poladovun, eləcə də
akademik teatrda işləyən öncül aktyorların
yaradıcılıq imkanları üzərində repertuar
qurmağa dəyər.
* * *
Son bir ildə teatr vaxtilə
repertuarda möhkəm yer tutmuş iki tamaşaya yeni
quruluş verib. Biri İlyas Əfəndiyevin «Hökmdar və
qızı» («Qarabağnamə» adı ilə), digəri isə
«Sən həmişə mənimləsən» («Boy
çiçəyi» adı ilə) pyeslərinin tamaşalarıdır.
Burada rejissorların mövqeləri tamamilə fərqlidir. Azər
Paşa Nemət «Boy çiçəyi»ni tamamilə yeni
estetik prinsiplərdə, ilkin variantdan yer-göy qədər fərqli
səhnə təfsirində hazırlayıb.
Yaradıcılığına hörmət etdiyim Mərahim Fərzəlibəyovun
«Hökmdar və qızı» əsərinə verdiyi birinci
quruluşda kifayət qədər rejissor
tapıntıları, maraqlı aktyor ifaları var idi. Təəssüf
ki, əsərin yeni quruluşunda maraqlı tapıntılar az
nəzərə çarpır.
Azər Paşanın yozumunun bəzi
məqamları ilə barışmamaq, yaxud qabartdığı
müəyyən mətləblərlə mübahisə etmək
olar. Ancaq onun tamaşasının yenilik ruhu birmənalı
şəkildə maraqlıdır, əsl
yaradıcılıq cəhdi kimi dəyərləndirilə
bilər. «Boy çiçəyi» XXI əsrin
tamaşasıdır: yozum prinsipinə, ifadə vasitələrinin
cazibədarlığına, tamaşanın
İlham Rəhimli
Mədəniyyət.- 2011.- 23 noyabr.-
S. 10-11.