Dün gecə” - bir Xan gecəsi...

 

   Beynəlxalq Muğam Mərkəzində tam milli mizan-düzəndə

  

   Yəqin, o əruzidün gecəhəmin o klassik sənət mərkəzinə tələsənlərdən çoxunun dəvətnaməsi “sol cibində - ürəyinin başındaidi, ancaq, Xan əminin uşaqlıq dövründəkiməşhurtacir-aşiqinhənanın yeriməntiqi nitqi ilə desək, Xan əminin məşhurluq çağlarına aid ciblərdəki partbilet halətindəyoox”...

  

   Noyabrın 21-də iştirak edib, 22-də qələmə almağa çalışdığım o “dün gecə - Xan gecəsi”nə yürüyənlərin ürəkləri çoxdan tələsməyə başlamışdı - bilingi tarixçəsi, vaxt-vədəsi olmayançoxdan”dan. O ilahi səsi ilk gəz eşidib, o hakim sədanın əsirinə çevrildikləri macallardan. Bu həyati-dünyəvi səsin doğulduğu yurdun əsirliyə düşdüyü gündən bəri isə, bu tələsmələrin, sevgilərin, sayğıların mayasına bir dini-mərsiyəvi avaz da yoğrulub...

   Baş nazirin müavini Elçin Əfəndiyevin, millət vəkillərinin, tanınmış mədəniyyət incəsənət xadimlərinin iştirak etdiyi yubiley-yığıncağın aparıcısı professor Rafael Hüseynov, yeri gəldikcə, salondakı sehrli sükutun söylədiyi bu dastandan fraqmentləri hamının ürəyincə açıb-söyləyirdi.

   Min gecə tutumlu, forma məzmunca çox xəlqi, demokratik alınan, iştirakçılara dürlü düşüncələr aşılayan bu yubiley gecəsinin məndə oyatdığı təəssürat-qənaətlərdən biri bu:

  

   Xan dərsi...

  

   Bəli, tək elə yüz on yaşı, min illər möhürlü üslubu, “zalım xan” “aman-aman!”ları ilə yox, həm bütün zamanlarımızın ağır-batmanlığı, səliqə-salğarlığı ilə yaşamış buköhnə Kişi”nin gecəsində hamı özünü əməlli-başlı yığışdırmışdı. Yeni düşüncə ilə yeni formada tikilib-quraşdırılmış bu mərkəzin yeni biçimli salonunda əyləşmiş nəinki təkcə yaşlılar-başlılar, hətta uşaqlar, yeniyetmələr köhnə kişiləri xatırladırdılar. Doğrudur, bu yazıda bu salon haqdaağzınadək dolu idi”, “iynə atsaydın, yerə düşməzdikimi ifadələr işlətməksəadətindənməhrumuq, amma sənətkar ruhuna sevgi, sənətə məhəbbət, sayğı mədəniyyəti sarıdan buradaqu desən - qulaq, su desən - bulaq tutulardı”. Bu salonun səhnəsində mənzərə eləcə, mədəniyyət beləcə. Bəzi səhnələrimizdəkiaşıq eldən yuxarı - dizi beldən yuxarı”lıq məlamətlərindən əsər-əlamət yox. Öz xanımlıqlarını həmişə qorumuş Mələkxanım Əyyubova, Nəzakət Teymurova, Aygün Bayramova o gecə o səhnədə daha xanım-xatın təsiri bağışlayır bəzi məqamlar adam belə bir xurafati xəyala da düşürdü ki, əgər oxumaq zərurəti olmasaydı, onlar başları üstündəki şəkildən baxan Bəy kişinin zəhmindən yaşmanmaq da istəyirlər...

   İki qoşa saatlıqXan dərsi”nin birinci - zəriflər saatı belə bitmiş hesab olunsun.

   İkinci saat isə, ibarət olsun ustad Xanmühazirə”lərindən varislik imtahanı verməyə gəlmiş ağsaqqaltələbə”lərin qədir-qiymət sayğılarından. Onlar özlərini sənət imtahanı ab-havasında yox, dövlət imtahanı çabasında hiss edirdilər. Həmişə, hər yerdə, hər kəsdən, hər nəsnədən dil-dil ötən Əlibaba Məmmədov, uzun illər səs Xanını bəy kamanı ilə müşayiət etmiş Habil Əliyev, nitqi ifaları kimi gur Tələt Qasımov, “...Mən arifəm - işarədən qanaramnəqaratında özünə özəl bir işarə vuran Arif Babayev, mizrabı ilə dastanlar söyləyən Ramiz Quliyev, kəlamdəstgahımuğam dəstgahlarından kəm olmayan Canəli Əkbərov sanki müqəyyəd birXatirəfənnininkövrəlmə”, “mütəəssirlənmə”, “Məcnunlanmafəsillərindən imtahan verir, azman aparıcı Rəfael Hüseynovun replikaları ilə “o biri sual”lara keçsələr , təəssüratlarındakı rəğbət, məhəbbət atmosferi sıxlığından duruxur, əbədi qaldıqları Xan əmi kursundan çıxmamaq üçün, muğam-ölkə universitetindən qovulmaq ehtimalını nəzərə almadan, dil ilə deyə bilmədiklərini sir-sifətsirlər”ilə açıb-aşkarlayırdılar.

   Deməliyəm ki, bu böyükXan dərsiiçərisində, heç bir təqdimata ehtiyacı olmayan Rəfael Hüseynovun aparıcılıq dərsi vardı. Onun dadlı bilgi-ilgilərlə zəngin yaddaşı, tamaşaçı diqqətini daim ayaqda saxlayan keçid-manevrləri bir yana, özünü hər məclis-mərəkənin ruhu, qarşısındakı kontingentin maraqjanr”ı üstə kökləmə məharəti, gedəcəyi iki-üç saatlıq yol-mənzillərəayaqvermələri xüsusi isim hərfi ilə qeyd olunası istedaddır. Necə ki, bu yığıncaqda da seçildi: üzünü salona tutsa da, ilk sözünü, xitabını şəkli səhnə başında asılmışa ünvanladı: “Axşamın xeyir, Xan əmi!” - dedi ilk sözü ona verdi. “ZalımXan da şəkli qənşərindəki ekranda zühur edib, özaman-aman”caları ilə yuxa qəlblərimizi, doğma Şuşasına bağlısovxanisgilimizi yamanca günə qoyub, dadlıey dad-ey dad”ları iləxoş gəldineləyib, bizləri təkrarsız, zəngin bir elit-irfan ziyafətinə qərq etdi...

  

   Deyilmədən eşidilənlər

  

   İrəliki abzaslarda deyənlərdən, deyilənlərdən bəhs etdim. Amma bu məclisdə deyilməyən mətləb-mənalar deyilənlərdən çox idi. Deyilməyənlərə görə, bu yığıncaqdakıların hər biri özünü xoşbəxt sayırdı. Foto, kino teleobyektivlərə düşənlərin bir anları, beş dəqidə-para saatları ömür boyu ən süst-susqun məqamlarında onlara Xan energetikası verəcək. Dünyanın kral-general məclislərini fəth etmiş Alim Qasımov bir gün bu sadə, saya Xan kişinin 110 illik yığıncağında bir ağız oxumasını bütün mürəkkəb yığıncaqlardakı saatlarla ifasından daha ali, daha halal duyğularla xatırlayacaq. Cabir Abdullayev burda odladığı segah tonqalını bəlkə daha heç bir yubileydə bu sayaq yandıra bilməyəcək. Müasir muğam festivallarının qənimətləri olanuşaqlar” - İlkin, Vüsalə, Babək, Arzu, Nigar, Məmməd, GəncəninGöygöl”, ŞuşanınŞuşaansamblları ilə oxuyan (təəssüf ki, adlarını öyrənə bilmədim) yeniyetmələr heç bir məclisdə özlərini bu mərtəbədə - böyük sənət adamı kimi hiss etməyəcəklər.

   Sona yaxınmən öz dağarcığımı çəkim çuvallar cərgəsinədeyiminə timsal orada əvvəldən axıra iştirak edən bir tamaşaçı olaraq -

  

   Deyim ki:

  

   Müasirlərinin əksəriyyəti kimi, mənim Xan əmi haqda bir xatirəm var.

   Cavanlıqda hərdən onun ifalarınıtexnikicəhətdən olduğu kimi (məsələn, onun aramsızaman-aman”ları, bəzən, “nəman-nəmansayaq alletrasiyalanır) təqlid edərdim. Bir gün Filarmoniya bağındakı açıq çayxanada bizdən bir neçə stol aralıda oturmuş Xan əmi ilə xanəndə Bayram Məmmədovun şirin-şirin söhbət etdiklərini görərkən vurğunluq dəcəlliyim tutdu üzümü tələbə yoldaşlarımın qarasında gizləyib, başladımnəman-nəman”lamağa. Xan əmi - üzündə yarı təəccüb, yarı təbəssüm - yaxınlıqda radioqəbuledici axtarırmış kimi, o yan-bu yana baxıb, nəhayət, “detektivstolu bəllədi mənim çox pərt halda susduğumu görüb, bizə (on iki tələbəyə) növbəti iki yekə çaynik gətirməkdə olan çayçını səslədi: “A bala, o uşaqlara deynən narahat olmasınlar, çaylarının pulu çatıb...”

  

   orada iştirak etməyəndən:

  

   Deyirlər, Bakı kəndlərindən birində can üstə olan bir qoca nəvələrindən birinə tapşırır ki, haçan ki gördün vəziyyətim yenə ağırlaşdı, Xanın valındakı həmin yeri səsləndir. “Çünki Xanölürəm-ölürəmdedikcə, mən dirilirəm...”

   Son daha mənalı söz isə yenə aparıcıya məxsus: “Bizə belə bayramlar bəxş etdiyinə görə, sağ ol Xan əmi!”

  

 

   Tahir Abbaslı

 

   Mədəniyyət.- 2011.- 23 noyabr.- S. 6.