Səs
adlı abidə
Vəfatından
30 ildən artıq vaxt ötsə də, əfsanəvi diktor
olması barədə kövrək xatirələr, xoş
sözlər hələ də dillərdə
dolaşmaqdadır. Kazım Ziya məktəbinin ləyaqətli
yetirməsi və məharətli davamçısı olan
Aydın Qaradağlının natiqlik ustalığı, nitq mədəniyyəti
diktorluq peşəsini incəsənətin zirvəsinə
yüksəltdi. Aydının səsi eşidiləndə
insanlar ayaq saxlar, bir anlıq da olsa bu səsin cazibəsinə
qoşulub əlçatmaz, ünyetməz yerlərə qanad
açmaq istərdilər. Onun üzünü görməyənlər
belə səsini sevər, səsini əzizləyərdilər.
Əslində Aydın Qaradağlı elə
sağlığında səs adlı bir abidəyə
çevrilmişdi.
Göy üzünün
buludlarından, dağların qarlı zirvələrindən,
meşələrin zümrüd rəngindən,
çiçəklərin ətrindən, lap qədimlərdə
yaşamış babalarımızın əzəmət dolu
harayından, çox uzaq keçmişimizin pak, südəmər
çağlarından bal şirinliyi, bayatı, qəzəl
cazibəsi, təmizlik almış bir Səs var idi bu
dünyada. Hamıya doğma, hamıya əziz olan Səs! Bu
qeyri-adi Səsin sahibi Aydın Qaradağlı idi.
Azərbaycanda diktorluq məktəbinin
yaradıcılarından, bu sənətin birincilərindən
olmuş Aydın Qaradağlı məhz səsi ilə
sevilmiş, bu səsə görə də əbədi
yaşamaq hüququ qazanmışdı. O səsin istiliyi
çox adamın ürəyində həkk olub,
Aydının xatirəsini, sevgisini elə möhkəm
saxlayıb ki, ölümündən keçən uzun illər
də bu şəxsiyyəti unutdura bilməyib.
O, 1929-cu ildə Qubada doğulmuşdu. Hələ
səsinin hansı möcüzəyə sahib olduğundan xəbəri
yox idi. Bu səbəbdən də orta təhsilini
başa çatdıran kimi gəmiçilik məktəbində
oxudu. Amma ara-sıra yoldaşları
üçün oxuduğu şeirlər, danışıq
qabiliyyəti onu çoxundan fərqləndirirdi. II Dünya müharibəsi təzə başa
çatmışdı. Azərbaycan
radiosuna natiqlik qabiliyyəti və gözəl diksiyası ilə
seçilən diktorlar lazım idi. Elə
bu tələbatın nəticəsi olaraq dövlət
radiosuna diktor vəzifəsinə işə qəbul ediləndə
Aydının cəmi 17 yaşı vardı. Gəmiçi olmaq istəyirdi. Amma
səsinin avarları onu qeyri-adi bir sənətin
ümmanına çəkdi. İşləyə-işləyə
əvvəl teatr məktəbində aktyor təhsili aldı,
sonra Azərbaycan Dövlət Teatr İnstitutunda oxudu. Səsi ona ağlagəlməz bir şöhrət və
sevgi gətirdi. Azərbaycan diktorları arasında ilk dəfə
olaraq Əməkdar artist adına layiq
görüldü. O, adi diktor da deyildi. Uzun
müddət dövlət radiosunda baş rejissor, proqram
baş redaksiyasında baş redaktor vəzifəsində
çalışan Aydın Qaradağlı çoxcəhətli
yaradıcılığa malik istedadlı sənətkar idi.
Onun səslə başlayan mənalı
və maraqlı həyatının canlı ömrü 33 il çəkib. Sevimli balalarına - xeyir
işlərini belə görmədiyi könül
paralarına, sevimli dinləyicilərinə, sənət
dostlarına deməyə macal tapmadığı «əlvida» kəlməsi
çox səssiz ahənglə onun fiziki yoxluğunun xiffətini
gətirdi, mənəvi yaşamının əbədiliyini
imzaladı. Onu Azərbaycan deyilən bir məmləkətdə,
ana dilimizdə danışılan hər yerdə - radio
dalğalarımızın yayımlandığı
bütün məkanlarda çox gözəl
tanıyırdılar. Aydına bu
şöhrəti gətirən onun əfsunlu səsi, nitq
qabiliyyəti, dinləyicini özünə çəkməyi
bacarmaq istedadı idi.
Üzünü
heç görməmişdik. Biz onu səsindən
tanıyırdıq. İfasında səslənən
şeir, hansısa bir mətn çevrilib bir həyat
olardı. Bu səsin ahəngindən
gözlərimiz qarşısında qəribə mənzərələr
açılırdı, ürəyimiz titrəyirdi. Azərbaycan dilinin şirinliyi, gözəlliyi qartal
kimi dağlara, zirvələrə, bir sözlə
ucalıqlara qanad gərirdi.
Aydının
diksiyası bambaşqa idi. Elə bil
Tanrı Səs adlı möcüzəni varlığa
döndərib canlı yaratmasını ancaq və ancaq
Aydın Qaradağlının simasında əks etdirmişdi.
Aydından öncə də, ondan sonra da Azərbaycan
radiosunun çox ustad diktorları olub. Soltan Nəcəfov,
Fatma Cabbarova, Ramiz Mustafayev, Züleyxa Hacıyeva, Sabutay
Quliyev... Bu şəxslərin də Azərbaycan
diktorluq sənətinin təşəkkülündə xidmətləri
var. Amma etiraf edək ki, bu sırada birincilərdən olan
Aydın Qaradağlı ulduzları sayrışan əngin səmada
Ay kimi yeganə idi. Onun yeri həmişə
görünməkdədir. Oxuduğu
materialların demək olar ki, əksəriyyəti Azərbaycan
radiosunun «Qızıl fond»unda qiymətli inci kimi
saxlanılır.
Aydın
Qaradağlının səsinin vurğunu olanlar çox idi.
Ona el arasında «Azərbaycanın Levitanı»
deyirdilər. Xalq şairi Səməd
Vurğun isə Aydın Qaradağlını «qızıl səsli
sənətkar» adlandırmışdı. Böyük şair həmişə şeir və
poemalarını ancaq Aydın Qaradağlıya həvalə
edirdi. Radioda işlədiyi illər ərzində
müxtəlif yazıçı və şairlərin əsərləri
əsasında tərtib olunmuş verilişlərin rejissoru məhz
Aydın Qaradağlı olub. Onun səsi
tamaşaçını, dinləyicini istər-istəməz
oxucuya çevirirdi. Özü ədəbiyyat
vurğunu idi. Poeziyanı çox sevirdi.
Ona qulaq asanlar da Aydının bu sevgisini təzələyirdi.
Xalq şairi Məmməd Araz deyərdi
ki, Aydının səsində Vətən havası, torpaq ətri
var. Bizi ilk dəfə sözə yox, səsə diqqət kəsdirən
məhz Aydın Qaradağlı olub. Onun səsində
nə sirr var idisə, eşidəndə adamın ruhu təzələnirdi,
dünya öz rəngini sanki dəyişirdi.
Aydın Qaradağlı oxuduğu
mətnə məsuliyyətlə yanaşan, hətta tanış olmadığı materialın ilk
cümləsindən onun səsləndirmə tonunu təyin
etməyi, dinləyicilərə necə
çatdırmağı sövqi-təbii duyan bir sənətkar
idi. O, adi diktor deyildi, əsl söz xiridarı, daha dəqiq
desək, bədii qiraət ustası idi. Bəlkə
də buna görədir ki, Aydın Qaradağlının
ifasında eşidilən şeirləri sonralar başqa nəfəsdə
də dinlədik. Amma o dadı, o effekti ala
bilmədik. Aydının səsində nə
cazibə var idisə, onu dinləməkdən, eşitməkdən
doymaq olmurdu. İndi də hərdən səsini yadigar
saxlamış lent yazılarına qulaq asanda adamın
ovqatı dəyişir. Mütləq ötənlərə
boylanır, gələcək haqqında
düşünürsən. C.Cabbarlının
məşhur «Ana» şeirini Aydın necə təsirli söyləyərdi.
O fəryadlar adamın iliyinə qədər işləyərdi.
Unutmadığım bir məqam gözlərimdən
çəkilmir. Anam dünyasını dəyişmişdi.
Bu qəfil itki mənim qəmə-kədərə
hazır duyğularımı öz ağrısında
qovururdu. Payızın nisgili əhvalıma
qonmuşdu. Bir türk şərqisinin həzin sədası
məni təskinliyə çağırırdı: «Gedənlər
qayıtmır, qalanlar da bizim deyil». Birdən-birə
qəribləşmişdim, birdən-birə yetimləşmişdim.
Özümü ələ almağa nə qədər
çətinlik çəkirdim. Eləcə
şəhəri dolaşırdım. Hər
şey öz adiliyində idi. Adamlar tələsirdilər,
maşınlar şütüyürdülər. Aman Allah, bu, nə sakitlik idi? Mənim
ürəyimdəki şivəndən bir kimsənin xəbəri
yoxdumu? Yaşamaq gözümdən
düşmüşdü. Radiodan Aydın
Qaradağlının ürək parçalayan səsini
eşitdim:
Ana! Ana!.. O
adın qarşısında bir qul tək,
Həmişə səcdədə
olmaq mənə fəxarətdir.
Onun əli ilə bəla bəhrinə
yuvarlansam,
Yenə xəyal edərəm
bəzmi istirahətdir.
Aydın
Qaradağlı Azərbaycan mədəniyyətində əslində
bir məktəb yaradıb. Onun səsini
dinləyib yolunu davam etdirənlər hələ də bu cazibədən
çıxmayıblar. Əməkdar artist, bədii qiraət
ustası Ağalar Bayramov bu unudulmaz insan barədə belə
söyləyir: «Azərbaycanda gözəl səsli diktor
çoxdur. Amma Aydın Qaradağlını həmkarlarından
fərqləndirən əsas xüsusiyyəti onun səsə
bədiilik verməsi idi. O, məlahətli səsinə
ürəyin şirəsini qatırdı».
Səslə dərs
demək, səslə təsir göstərmək doğrudan da
böyük qüdrətdir. Şair Tofiq Bayramın belə
bir misrası var:
Eşidim Aydının məğrur
səsində,
Sabah ölüm
yoxdur Yer kürəsində.
Məğrur səs! Çox gözəl tapıntıdır. Aydın Qaradağlı həqiqətən Azərbaycan
diktorluq məktəbinin bir əfsanəsi idi. Maraqlıdır ki, bu unudulmaz insanın
ömür-gün dostu da Azərbaycan radiosunun
sayılıb-seçilən diktorlarından olub -
C.Cabbarlının qardaşı qızı Gültəkin
Cabbarlı. Radionun yaşlı dinləyiciləri yəqin
ki, bu sözləri hələ də unutmayıblar: «Mətni
oxudu Aydın Qaradağlı», «Verilişi aparırdı
Gültəkin Cabbarlı». Hər iki diktor Əməkdar artist
fəxri adına layiq
görülmüşdü. Onların qoşa
ömründən yadigar qalmış övladları -
Xanım, Aygül, Vüqar valideynlərinin arzularını
yerinə yetirərək bu gün çox ləyaqətlə
Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafında fəaliyyət
göstərirlər. Cəmi 51 il
ömür sürmüş Aydın Qaradağlı 1980-ci ildə
dünyasını dəyişib. Böyük müğənnimiz
Bülbülə məxsus qiymətli bir fikir var: «Öz dilində
elə oxumalı ki, o dili başa düşməyənlər
belə ləzzət alsınlar, sənin dilində
oxumağı arzulasınlar».
Aydın
Qaradağlı ana dilimizi bax belə amalla, sevgi və
ustalıqla təqdim və təbliğ edirdi. Sözü, kəlməni, misranı səsinin ahənginə
bükərək onu elə məzmunda, əfsunlu libasda,
xüsusi qüdrətlə çatdırırdı ki, sinəsindən
gələn mehrə, məhəbbətə
qatılmış avazına təkcə
soydaşlarımız deyil, dilimizi bilməyənlər belə
vurğun kəsilərmiş. Ona sadəcə
qulaq asmaq mümkün olmazmış. Aydın
ürəklərdə heyrətə dönərmiş.
Mütləq də dodaqlarda qopan ifadələrdə bu kəlmələr
də varmış: “Azərbaycan dili nə qədər
şirindir».
Aydın
Qaradağlı Azərbaycan dilinin, ədəbiyyatının
yorulmaz təbliğatçılarından, təşviqatçılarından
idi. Təkcə şeirləri, hekayələri
deyil, ən rəsmi mövzuları belə dinləyicilərə
böyük məharətlə çatdırırdı.
Onun səsinə laqeyd qalmaq mümkün deyildi.
Doğrudan da haqlı deyirlər ki, Aydın
Qaradağlının ürəyi səsində
döyünürdü. Bu səbəbdən
də qəlblərə yol tapırdı, könüllərə
təsir edirdi, unudulmurdu. Səsi ilə
insanları inandırırdı. Səsi
ilə təqdim etdiyi hər hansı bir əsəri sevdirirdi.
Səsi ilə yaşadırdı və
yaşayırdı. Klassiklərimizin şeirləri,
xüsusilə də Nizami, Füzuli, Natəvan, Cabbarlı,
Şəhriyar, Səməd Vurğun, Süleyman Rüstəm,
Rəsul Rza, Hüseyn Arif və digərlərinin şeirləri
bu unudulmaz bədii qiraət ustasının nəfəsində
yeni ömrünü yaşadı.
Haqqında xatirə
söyləyənlər, onunla uzun müddət bir yerdə
işləyənlər və nəhayət, vaxtilə onu sevə-sevə
dinləyənlər etiraf edirlər ki, Aydın
Qaradağlının səsi insanlarda gözəl duyğular,
nəcib hisslər oyadırdı. Mənəvi
dünya üçün zəruri olanlar sanki bu sənətkarın
səsində cəm olmuşdu. Bu səadət və
xoşbəxtlik çox az sənətkarlara
qismət olub ki, onlar dünyasını dəyişəndən
sonra yenə də unudulmurlar. Maraqlıdır
ki, bu insanları hansısa bir maddi əşya, sənət əsəri,
heykəl, roman, film deyil, yalnız Səs yaşadır. Aydın Qaradağlı Azərbaycan boyda məmləkətin
sakinlərinin ürəyində Səs adlı bir abidə
ucaltdı. O abidəyə həmişə sevgi və məhəbbətlə
qəlbimizin bütün duyğularını ərməğan
edirik.
Aydın Qaradağlının
böyük əziyyət və məhəbbətlə
saldığı yolda sayılıb-seçilən bədii
qiraət ustaları yenə də var. Əgər onların
adını çəksək, gözlərimiz önündə
gözəl bir çələng yaranar: Əminə
Yusifqızı, Laləzar Mustafayeva, Ağalar Bayramov, Şəmistan
Əlizamanlı, İlham Əsgərov, Nurəddin
Mehdixanlı, Nadir Hüseynzadə və başqaları. Amma təəssüf ki, bir ürəkağrıdıcı
məqamı da qeyd etməliyik. Diktorluq
peşəsi aparıcılıqla dəyişik
salınıb, efir və ekran məkanına ləhcə və
şivələrlə dolu yeni bir danışıq tərzi
daxil olub. Əksəriyyəti də
ümumilikdə Azərbaycan dilinin ahəng qanununa qətiyyən
əməl etmir. Bax, belə əsəbi vaxtlarda
Aydın Qaradağlının lent yazıları səslənəndə
ürəyimiz riqqətə gəlməsin, neyləsin?! Diktorluq, əslində bir peşədir. Ona yiyələnmək üçün gözəl
və məlahətli səslə bərabər, aydın
diksiyaya malik olmalı, ədəbi dildə səlis
danışmalısan. Səslə birləşmiş
söz insanın içinin ətridir. Ali
təhsil sənə səs verməsə də, heç
olmasa dilə düzgün münasibəti
formalaşdırır, dünyagörüşünü
artırır, ədəbi dildə danışmağı
öyrədir. Bu mənada örnəklərdən
nümunə götürmək çox gərəkdir.
Bədii qiraət ustalarından birinin söylədiyi kimi: «Gərəkdir
ki, həftədə bir dəfə Kazım Ziyanın,
Aydın Qaradağlının, Soltan Nəcəfovun, Həsən
Əblucun lent yazılarına qulaq asaq». Bu
gün də yaşayıb yaradan peşəkar diktorlardan Rafiq
Hüseynovdan, Roza Tağıyevadan, Eldost Bayramovdan öyrənməyə
çalışaq. Onda haqq
dünyasına qovuşan ustad sənətkarların ruhu da
bizi bağışlar. Allah sənə rəhmət eləsin,
Aydın Qaradağlı!
Flora
Xəlilzadə,
yazıçı-publisist
Mədəniyyət.- 2011.- 25 noyabr.-
S. 13.