Qəlblərdə
yaşayan sənətkar
Peşəkar aktyor yaradıcılığını
filmlərə uğur gətirən əsas amil
adlandırırlar. Gündüz Abbasov da milli kinomuza uğur
qazandıran sənətkarlardan idi. O, “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında istehsal olunan 20-dək filmdə çəkilib.
Oynadığı rollar arasında əsas və epizod
olanları da var. Amma, biz o personajların hər birinin
xarakterik cəhətlərini xırda elementlərinə qədər
izləyib, sevmişik. Bu sevgini isə o, istedadını təsdiqləyən
rolları ilə qazanmışdı.
Sevimli aktyorun kinoda debütü
1942-ci ildə “Sovet pəhləvanı” filmində olub. Bundan
sonra o, görkəmli kinorejissor Əjdər İbrahimovun
1958-ci ildə ekranlaşdırdığı “Onun
böyük ürəyi” bədii filmində ikinci planlı Rəcəb
roluna çəkilib. Xarakterik simasına, xarici
görünüşünə görə kino həvəskarlarının
diqqətini çəkən istedadlı gənc
üçün Rəcəb obrazı gələcək
aktyorluq karyerasında geniş üfüqlər açır.
Aktyor 1960-1970-ci illərdə çəkildiyi filmlərdə
əsasən irihəcmli rollar ifa edib. “Bir qalanın sirri”
filmində Elşən, “Bizim küçə”də Rasim, “Dədə
Qorqud”da Bəybura, “İşarəni dənizdən gözləyin”də
Şair və başqa yaddaqalan obrazlar yaradıb. Müxtəlif
zamanların qəhrəmanları olan bu personajlar fərqli
xarakter sahibləridirlər. Müasiri olduğu dövrlərin
hadisələrini təhlil edib tamaşaçıya
çatdırmaq, onları prototiplərin sosial durumlarına
inandırıb yekun rəy yaratmaq isə aktyor peşəkarlığına
bağlıdır. Gündüz Abbasovu tamaşaçıya
sevdirən ilk cəhəti yaraşıqlı xarici görkəmi
idisə, ifasına baxımlılıq gətirən,
obrazların reallığını qəbul etdirən isə
kinematoqrafik maneralarda əks olunan yüksək intellekti,
dünyagörüşü idi. O, yaratdığı
obrazların hər birinə sözün əsl mənasında
həyat verirdi, onları yaşadırdı. Aktyor öz
ifası ilə kinonu (istər nağıl, istərsə də
dram qəhrəmanı olsun) əyləncəyə yox, əsl
həyat məktəbinə çevirirdi. Onun filmlərdəki
görünüşündən, mövqeyindən duyulan
ziyalılığı isə ailəsindən gəlirdi.
Milli kinomuzun inkişafına xidmət edən ailə
Gündüz Abbasov 1930-cu il
noyabrın 20-də Bakının Dağlı məhəlləsində
ziyalı ailəsində anadan olub. Atası Şəmsəddin
Abbasov Azərbaycanın mədəni həyatında müstəsna
xidmətləri olan tanınmış ziyalılardan biri idi.
O, “Bakı” kinostudiyasının direktoru olduğu illərdə
(1939-1943), kinostudiyanın işçilərinin böyük əksəriyyətinin
qeyri-azərbaycanlılardan ibarət olduğu bir vaxtda milli
kadrların kinoya gəlməsinə və kinostudiyada
tarixi-bioqrafik filmlərin çəkilməsinə şərait
yaratmışdır. Bu ocağın daimi qonaqları sənət
adamları, şair və yazıçılar olardı.
Gözünü belə bir aləmdə açan
Gündüz də sənətə kiçik
yaşlarından meyl göstərib. 1952-ci ildə Bakı Rəssamlıq
Məktəbini, 1961-ci ildə isə Azərbaycan Dövlət
Universitetinin jurnalistika fakültəsini bitirib. Sonralar bir
müddət Azərbaycan radiosunun gənclər şöbəsinin
redaktoru vəzifəsində işləyib. “Uşaqgəncnəşr”
və “Azərnəşr”də fəaliyyət göstərib.
Gündüz Abbasov bacarıqlı rəssam kimi müxtəlif
peyzaj və portretlərin, eyni zamanda hekayələr toplusu olan
üç kitabın müəllifidir. Onun həyat
düşüncələri kətan üzərinə
köçürdüyü rəsmlərindən, kitablarda səhifələnən
həyat hekayələrindən və obrazlarında
canlandırdığı rollarından oxunurdu. Kino ilk vaxtlar
onun üçün bir həvəs, hobbi olub. Amma,
atasının iz qoyduğu, hətta 1934-cü ildə görkəmli
ədib Cəfər Cabbarlının çəkəcəyi
“Almaz” filminin sınaq çəkilişlərindən uğurla
çıxan nənəsinin can atdığı milli kinoya həvəskarcasına
yanaşa bilməyib. Məsuliyyətli
yaradıcılığına, emosional ifasına görə
milli kinomuzun yaddaqalan simasına çevrilib.
Sənətsevər
nənə
Azərbaycan kinosunun ilk dramaturqu Cəfər
Cabbarlı 1929-cu ildə “Sevil” filmini çəkdikdən
sonra “Almaz” pyesinin ssenarisi əsasında eyniadlı filmini
çəkməyə hazırlaşırdı. Filmdə
ikinci planlı rol olan Yaxşı rolunu C.Cabbarlının
qardaşı qızı Mələk xanım oynamalı idi.
Lakin, 1934-cü il dekabr ayının 31-də ədibin
yaradıcılıq eşqi ilə döyünən qəlbi
dayandı. Filmin çəkilişləri
yarımçıq qaldı. Mələk xanımın həyat
yoldaşı “Cəfər yoxdur” deyib onun “Almaz” filminə
çəkilməsinə razı olmur. Mələk xanım
kinoya çəkilə bilməsə də, əmisinin ona
bağışladığı tarı sinəsinə basaraq
musiqi dərsləri almağa başlayır. Sonralar piano və
tarda böyük məharətlə ifa etdiyi musiqilərə
görə el arasında böyük rəğbət
qazanır.
Mələk xanımın oğlu
Şəmsəddin Abbasov isə, bütün
yaşadığı mənalı və zəhmətkeş
həyatı boyu müxtəlif məsul işlərdə, o
cümlədən “Bakı” kinostudiyasının rəhbəri
vəzifəsində çalışır. Ömrünü
Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafına sərf edən
Ş.Abbasovun intellekti, zəkası kinomuzun milliləşməsinə,
Gündüz Abbasovun istedadı, bacarığı isə kino
sənətimizin intibahına xidmət edir.
Gündüz Abbasovun kino
yaradıcılığında 10 il ərzində fasilə
yarandı. Buna səbəb isə onun avtomobil qəzasına
düşməsi, aldığı ciddi xəsarətlərə
görə bir müddət müalicə alması idi.
Yaxınlarının dediyinə görə, bu hadisə onun mənəvi
dünyasında da bir boşluq yaratmışdı. Bəzi
rollarından da göründüyü kimi onda sanki bir tərki-dünyalıq
vardı.
Gənc, qəhrəman
obrazlarının mahir ifaçısı kimi görüb
sevdiyimiz aktyoru 1975-ci ildən etibarən (“Dədə Qordud”da
Bəybura, “İşarəni dənizdən gözləyin”də
Şair, ”Babək”də Pərvinin atası, “Doğma sahillər”də
Bəndalı, “Yuxu”da Hidayət və s.) saçları
ağarmış, bədbin, nurani, yaşlı qoca
rollarında görməyə başladıq. Amma ifalar yenə
də müdrik və sevimli idi. Rollar nə qədər real və
uğurlu olsa da, obrazlara baxdıqda aktyorun yeni
görünüşü ilə barışmaq olmurdu.
Şaqraq səsi, cüssəli görünüşü,
pafoslu ifası ilə Azərbaycan kinosunun dəfələrlə
ümumittifaq məkanda belə sevilməsinə səbəb
olan aktyorun ağsaçlı, yaşlı rolları illərin
o qədər də rəhmli olmadığından xəbər
verirdi. Sonradan ekranda yaratdığı obrazlara istinadən demək
olar ki, yaradıcılığı müəyyən ampluada
idi. Tənha, düşüncəli rolları sanki onun daxili
aləminə sirayət etmişdi. Bəlkə də, əksinə,
yazıçı, rəssam olaraq dünyanı daha dərindən
duyduğundan, kamil xarakterindən irəli gələn səbəblərdən
bu rollar onun qismətinə yazılmışdı.
Kinorejissor Ceyhun Mirzəyev
1986-cı ildə “İşarəni dənizdən gözləyin”
filmində Gündüz Abbasova Şair rolunu həvalə etdi.
Filmdə göstərilən 1918-1920-ci il hadisələri,
iqtisadi-siyasi böhrandan əziyyət çəkən
insanların dramı şairin sosial durumundan, şeirlərindən,
düşüncələrindən oxunur. Filmin dramaturji
yükünü məhz şair obrazı daşıyır
desək, yanılmarıq. Prototipin monoloqları insanı hər
zaman vicdanı ilə qarşı-qarşıya durmağa
vadar edir.
O bütün
yaradıcılığında orijinal dəst-xətt
nümayiş etdirdi. Sənət nəzəriyyəsini dərin
bildiyinə görə filmlərdəki bütün
personajları tamaşaçı ilə həmsöhbət
olan real obrazlara çevirdi. Dramaturqların ideyalarını məharətlə
rollarında əks etdirdi. Bir sözlə o, bədii həqiqəti
çox yaxşı görür və göstərirdi.
90-cı illərin əvvəllərində
Azərbaycan kinosunda yaranan boşluq bir çox sənətkarlar
kimi Gündüz Abbasovun da mənəvi dünyasına zərbə
vurdu. Ömrünü sənətə,
yaradıcılığa sərf edən aktyorun kino həyatında
fasilə yarandı. Həmişə gərgin iş rejimi
olan, çalışqan insan kimi o, fəaliyyətsizliklə
barışa bilmədi. 1995-ci il avqust ayının 21-də isə
artıq yazıb-yaratmadığı, filmlərdə bir daha
nəciblik, ləyaqət, insanpərvərlik kimi xüsusiyyətləri
ilə rəng qatıb, gözəlləşdirə bilmədiyi
dünyanı tərk etdi. Rəngarəng, bənzərsiz
obrazları ilə yaşadığı kinoda isə əbədi
qaldı, ürəklərdə, yaddaşlarda yaşadı.
Şəhla Bürcəliyeva,
Kinoşünas
Mədəniyyət.-
2011.- 25 noyabr.- S. 10.