Qələm “Mixaylo”su –
ədəbi “kontr-kəşfiyyatçı”, qurucu-yaradıcı İmran Qasımov
Bu bənzətmələri
qədərindən artıq hesab edənlərin,
izafi sayanların nəzərinə: hələ
bunlar onun qədir-qiymətinin
azı, azacığı, başlanğıcıdır. Hələ
bunlar görkəmli Xalq
yazıçısının ədiblik əyarının “prob”udur - əsl tərif, dayanmadan işləyən zaman-zərgərə
bağlı əməl-feldə, matah-maldadır.
Bunlar hələ görklü kinossenarist dəyərinin
“jurnalıdır - kinosu
daldadır”. Dramatik dramaturqun afişasıdır
- tamaşası zaldadır.
Avtobioqrafiyasına Əməkdar
incəsənət xadimi,
Dövlət mükafatı
laureatı kimi rəsmi adlar düşmüş sənətkarın
mikro-etiketləridir - makro-prioritetləri
qələmindən vizuallaşan
meridian lentlərdə, intellektindən
formalaşan eridusion fikirlərdə, tədqiqat-təhqiqata,
qələm-mikrofona möhtac
arxivlərdə, cismcə
sağ xatirələrdə,
xislətcə “sol” təəssüratlarda,
ətrafındakı badalaq
istedadlı bədxahların
onun ürəyinə
yansıdığı “kontrakt”
infarktdan dolayı müqəyyəd-psixoloji “xal”da
və bir də bu yazının
balaca bir qol götürdüyü
yoldadır…
Onun qələm ritmləri
İstər epik-lirik, istər
dramatik-kinematoqrafik əsərlərinə
göz gəzdirdikcə,
İmran Qasımovun yaratdığı “bədii
xalq” xəyalımızda
izdiham-truppa, məkan-mənzərələr
isə vətən-səhnə,
ölkə-pavilyon kimi
canlanır. Dil-üslub
xüsusiyyətləri, situasiyayaratma
manevrləri, ekoloji təsvir və psixoloji təfsirləri, eleqant monoloq və “intriqant” dialoqları ilə tanış olduqca, oxucuya elə gəlir ki, bu yazıçı Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsini yox, dünyanın - yüngül
çıxmasın - hələ
mövcud olmayan hansısa “detektiv universitet”inin “qeylü-qalologiya”
kursunu bitirmişdir.
Bəli, elə məhz
bu sayaq elementlərə görə
onun yaradıcılıq
yoluna “səhnə, kino, televiziya mətnləri” adıyla yox, “qələm ritmləri” ladıyla ayaq verdim.
Hələ sadəcə İmran Haşım oğlu Qasımov ad-soyadlı bu fərdin bəsirət gözünün
açılım, yaradıcı
aləmə qoşulum
dövrü də öz dramatikliyilə səciyyəvidir: Əlbəttə,
müharibə! Belə bir
zamanda isə “ala buludlar”ı hədəfləyən
epitasiyalara, intəhasız
bədiiliklər donoru
“dayan-doldurum”luqlara yer
olmur. Bütün hərəkət-bərəkətlərin,
fikir-zikrlərin yönü
döyüş “qiblə”sinə
çevrilir, fabulası
isə bayramda yumurta döyüşdürənlərin
“ya tut vurum, ya al, tut!” dinamikasına.
Arxa cəbhənin ədəbi
səngərinə belə
bir əngəl zəmanədə qədəm
qoyan gənc - iyirmi üç yaşlı İmran
1941-ci il 22 iyundan etibarən dövri mətbuatda zarisovka, oçerk, reportaj, məqalə atəşləri saçmağa
başladı. Gündüzlər müşahidə kəşfiyyatına
çıxıb, gecələr
alovlu publisistika ədəbiyyatına girişdi.
Lakin günlər, həftələr,
aylar çox tez və çox
boz keçdiyindən,
o da sənətin “bir kağız, bir qələm” sahəsindən “söz-göz”
vahəsinə keçməyi
qərarlaşdırdı. Tiraj-tiraj yazıb, fərdi-fərdi,
adda-budda oxutdurmaq işindən yazdıqlarını
lentə aldırıb
kütləvi, xəlqi-ölkəvi
baxdırmaq peşəsinə
qədəm qoydu.
İctimai mahiyyəti, qələbə
güdüyü dəyişməyən
qələmi vizual ritmlərlə döyünməyə
başladı. 1942-ci ildə hələ “Abşeron ritmləri”nə
doğru gedən böyük yola “Sovqat” filmi ilə
ilk izini saldı.
Arada yazıb lentə aldığı bir neçə qısa və tammetrajlı filmlərdən sonra -
1945-ci ildə od-alovlardan
qurtulmaqda olan vətən tamaşaçıları
ilə görüşə
mükəmməl ssenarisi
ilə çəkilmiş
“Əbədi odlar ölkəsi” filmi ilə gəldi.
Tək elə bu istedadlı gəncin əbədi odlar bölgəsində yox, bütün sovetlər ölkəsində insanlar
hər gün, hər saat, hər yerdə nəyəsə doğru gedib-gəlir, əlləşib-vuruşur,
yaşayıb-yaradırdılar. İstəklərində, missiya-görəvlərində,
iş və içlərində çox
rəngarənglik, müxtəliflik
olan bu milyonların
ən tələskən
gözləntiləri isə
eyni idi:
Qələbə!
Qələbənin
özü isə o milyonlardan çox şey umur, çox şey gözləyirdi; bizim kənddə daha çox pambıq yığılmasından tutmuş,
sizin şəhərdə
daha artıq neft çıxarılmasına,
nənələrin isti
əlcək-corab toxuyub
orduya, qızların alovlu “üçkünc”lər
yazıb cəbhəyə
göndərmələrinə, hamımızın uzaq sahillərdəki bir oğlumuzun alman zabitlərilə dolu bir kinoteatr binasına
qoyduğu partlayıcının
işə düşməsinə
qədər - hər şey!
Bütün bunlar isə
bəyan olunmalıydı.
Beş il
sərasər vəsvəsə-səksəkə
içində yaşamış
ölkəyə əyan
edilməliydi. Gecələr işığı sönülü,
qapı-pəncərəsi örtülü, aynası
tutulu, qaş-qabağı
qıfıllı arxa
cəbhəçilər üçün
yazılmalı, çəkilməliydi.
İmran Qasımov da
bu atəşsiz cəbhənin barmaqhesabı
komandirlərindən biri
kimi çalışır,
yığnaqhesabı əsgərlərindən
biri kimi vuruşur, müşahidələrini
qələm-kağıza alır,
kinolentlərə çəkdirirdi.
Müasirləri söyləyirdilər ki, İmranın hər iki-üç kəlməsindən, beş-üç
xatirat-təəssüratından biri kino, əsl
vizualoji element idi.
Onun zəngin filmoqrafiyası da bunu təsdiq
edir. Adlıqları,
mövzuları, məram-məqamları
avtoportretini andıran
filmoqrafiyası!
O, ssenariləri əsasında çəkilmiş, lakin zamanın obyektiv-subyektiv tünlüyü içərisində gömülmüş bir çox filmlərdən ünlü rejissor Həsən Seyidbəyli ilə müştərək işlədiyi “Uzaq sahillərdə” şedevrinə doğru çox böyük sürət, haqq-halal bir surətlə gəlirdi. O, bu ssenari işi ilə “İnsanın taleyi” (M.Şoloxov) qarşısına mükəmməl bir Azərbaycan filmi, sinəsini pulemyot atəşi qarşısına sipər edən Matrosovların qabağına fenomenal Azərbaycan balası çıxarmış oldu. Onun qələmə aldığı bu sənədli-publisistik, ədəbi-bədii faktura kinematoqrafçılarımıza qeyri-adi bir ekran əsəri yaratmaq üçün əsrarəngiz dəstavuz vermiş oldu. Buradakı faktoloji təsvirlərin, situasiyaların, dialoqlardakı dinamik-psixoloji nüansların yaradıcı qrup qarşısında açdığı üfüqlər hər kadr və məqamda hiss olunur. Xüsusən də hadisələrin daxili polifoniyası ilə ecazkar dərəcədə səsləşən musiqi! Dahi Qara Qarayevin artillerik notları böyük Qələbə uğruna qoşulan bu söz və şəkil duallığını triumflaşdırmışdır!
...Atalar sözü və zərb-məsəllərimiz sırasına qoşulan sənətkar-ata kəlamlarından söhbət açılanda, daha çox, “nakam” məhəbbət və tacir-tüccar məsələlərindən bəhs edən “O olmasın, bu olsun” abidəsi yada düşür (“Heç hənanın yeridir?”, “Dəyərəm min cavana” və s.). Amma bizim qəhrəmanlıq sifətimizi əks etdirən “Uzaq sahillərdə” də gündəlik leksikon “menyu”muzu zənginləşdirən sözlər az deyil: “Doqquzun yarısında!”, “Qoy bir özümə gəlim”, “O, qardaşlıq dininə inanır, ata!”, “İki Mixaylo asmışıq, üçünü güllələmişik”, “Həmin dalğa, həmin koordinat” və sair...
Tahir
Mədəniyyət.-
2011.- 30 noyabr.- S. 11.