Süleyman Sani Axundov - böyük uşaq demokratı
Bu
qənaəti Süleyman Sani Axundovun öz əsərləri,
humanist, insani keyfiyyətlərlə zəngin əməlləri,
həyatı doğurur.
Elə 1918-ci ilə (Xalq
Cümhuriyyətinə) qədərki şahlıq, xanlıq,
ağa-bəylik dövrlərimizin ümumi mənzərəsi
də belə bir müddəa hasil edir ki, ümummilli humanizm,
demokratiya “bank”ımızda sənət-ədəbiyyat
komalarımızın payı siyasət-rəyasət
saraylarımızınkına nisbətdə daha çox, daha
qabarıq olub.
Və yaddaşlarda daha çox
“Qorxulu nağıllar”ı (xüsusən “Qaraca qız”ı)
ilə yaşayan bu ədibimizlə bağlı bir detal -
qeyri-yaradıcı olsa da - mənə “hürkü”lü bir
yarımbaşlıq diktə edir:
Çox ədəbli ədib...
Əlbəttə, “ədəbi-konstitusion”
düşüncəlilərə qəribə görünəsi
bu “qərib məntiq”imin nüvəsində onun adı ilə
soyadı arasındakı ləqəb-təxəllüs
dayanır. “Təkcə elə filan əsər filan sənətkarın
tarixdə qalmasına kifayət edər” kimi qənaətlərdən
yanaşsaq, bu faktın özü klassik ədiblərimizin -
indiki halda Süleyman Sani Axundovun yüksək şəxsi mədəniyyətini,
ictimai-irfani əxlaqını, xəlqi pedaqoqluğunu ehtiva
edir.
“Sani” - yəni ikinci (ərəbcə).
Bu açmadan sonra, yəqin, ən “türkəçarə”
oxucumuza da bəlli oldu ki, söhbət nədən gedir. Hər
kəs bildi ki, “sani” (ikinci) birincini etiraf etmək,
sayıb-sayğılamaq deməkdir. Burada nəzərdə
tutulan birinci isə nəinki təkcə
doğuluş-xronolojilik sarıdan, həm də
dramaturgiyamızın bünövrəsini yaratmış Mirzə
Fətəli Axundov!..
Bəs əcəba, ikinci
Axundovumuzun 136-cı ad gününü qutlamaq
üçün qələmə aldığım bu
yazıda məni birinci dərəcəli məsələ-mətləbdən
“yayındıran” səbəbin səbəbkarları kimlər?
Əlbəttə, müasir “ikinci”lər! “Çil toyuğun
tək yumurtası” (S.Vurğun) “irs”li bu “ədib” və
“publisist”lər öz populyarlaşma cəhdlərini
istedadlarıyla yox, istemallarıyla həyata keçirməyə
çalışırlar. Özü də öz imzalarına
ilkin mənbə ilə ilgili heç bir ştrix əlavə
etmədən. Yəni lətifliyi və lətifəsi birincilərdən
çox uzaq “sani”liklərlə. Hətta, dövri (və
açılmamış bağlanan fövri) mətbuatda
müasir ədəbiyyatımızın canlı klassiklərinin
- monoadla bütün dünya oxucusuna bəlli Elçin (Əfəndiyev)
və Anar (Rzayev) kimi məşhur ədiblərimizin
imzalarına sırınmaqdan da çəkinmirlər.
Deyirəm, bəlkə, bu “bənzəmə
yaradıcılığı”nın, “cəsarət
istedadı”nın bir səbəbi də başları
böyük ədəbiyyat və təşkilat təsərrüfatlarına
qarışmış birincilərin “sani”lik - ikincilik (əslində
iyirmincilik, yüzüncülük) iddialı
“yaradıcı”lara heç vaxt baş qoşub, reaksiya verməyəcəklərinə
əminliklərilə də bağlıdır?
Mümkündür. Amma ədəbiyyat, mədəniyyət mətbuatı
bu kimi neo-mentallığın - qalan kitablar yaradıb
getmiş qədim Axundovlar mədəniyyəti ilə
qalın “kitablar” istehsal edib “Biləcəridən o yana” getməyəsi
müasir “sani” mirzələr arasındakı ən azı
etik baxımdan yer-göy fərqinin farkında olmağı
özlərinin ədəbi-müqəddəm borcu hesab etməlidir.
Uzun və yaxşı yollar yolçusu
Şuşada bəy ailəsində
doğulan Süleyman taleyin “qara camaat” hekayətlərini daha
çox yaşamalı olub. Elə məhz buna görə də
onun hekayələrində, pyeslərində rəiyyət
qoxusu bəylik ətrindən daha artıq duyulur. On doqquz
yaşında Qori Müəllimlər Seminariyasını
bitirib ömrünün sonunadək əsasən jurnalistika ilə
məşğul olmuş Süleyman Sani ədəbiyyatımızda
əbədi iz salan əsərlərin də müəllifidir.
Onun qələm çərxini “tərsinə
dövran etdirən” bolşeviklərin gəlişinədək
o, artıq, Azərbaycanın say-seçmə ədiblərindən
idi. 1899-cu ildə qələmə aldığı ilk bədii
əsərin - “Tamahkar”ın, 1906-cı ildə nəşr
edilmiş “İkinci il” adlı dərsliyin, 1912-13-cü illərdə
yazdığı beş hissədən ibarət məşhur
“Qorxulu nağıllar” kitabının müəllifi kimi
tanınır və sevilirdi.
Şirin və təsirli qələmindən
çıxmış və təkrar-təkrar çap
olunmuş “Qorxulu nağıllar” “silahı”ndan ehtiyat edən
sovetlər onu “tiraj cəbhəsi”ndən ayırmaq məqsədilə
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin maarif müdiri vəzifəsinə
“irəli” çəkirlər. Lakin anadan yazıçı-publisist
kimi doğulmuş Süleyman Saninin qələmi orada da dinc durmur. Əsasən
çarizm kasıbçılığı
və haqsızlıqlarından
bəhs etdiyinə görə “Qorxulu nağıllar” müəllifini
az da olsa
bəyənən sovetizm
ideoloqları “izləmə”
əməliyyatına başlayırlar.
Görürlər ki,
inqilaba qədərki
“Yuxu”, “Kövkəbi hürriyyət” hekayələrində,
“Türk birliyi”, “Dibdat bəy” pyeslərində toxunduğu
mətləblərin bəzi
sədaları sonrakı
əsərlərindən də
eşidilməkdədir. Elə
məhz buna görə idi ki, hələ 1922-ci ildə yaradılmış
və “əfkari ümumiyyə” rəyi ilə məhz onun sədr seçildiyi “Ədib və şairlər ittifaqı” heç bir il çəkməmiş
qapadılmışdı. Onun DQMV-də
müdirliyinin də ömrü uzun olmayıb. “Buradakını
oradakına köçürmək”
priyomu ilə Çindəki İngilis müstəmləkəçiliyi əleyhinə yazdığı
“Mister Qreyin köpəyi”
əsəri Süleyman
Saninin həm ədəbi, həm siyasi aləmdə ikinci, üçüncü
sıralara itələnməsinə
səbəb olur.
Bunlarla yanaşı, Süleyman
Sani Axundovun - belə demək mümkünsə, yalnız
sənətə, ədəbiyyata
işləyən əsərləri
də vardır ki, heç bir siyasi quruluş
onların üzərinə
kölgə sala bilməz. “Məktəb
jurnalı”nı nəşrə hazırlayan
kollektiv ən çox Süleyman Sani qələminə güvənirdi. Bu yuxa qəlbli, ata-baba nəvazişli ədibin düşüncələri
yiyəsiz qalmış
millətin sabahını
qurası uşaqları
öyə-öyə göyə
qaldırası süjet
və mövzularla dolu idi. Ədib perspektiv yönəli arzu və istəklərini bu jurnalda çap
etdirdiyi “Əhməd və Məleykə”, “Abbas və Zeynəb”,
“Nurəddin”, “Qaraca qız”, “Əşrəf”
kimi hekayələrində
əks etdirirdi. O, sovetlər dövründə
yazdığı “Laçın
yuvası”, “Çərxi-fələk”,
“Qaranlıqdan işığa”,
“Şeytan” kimi əsərlərində də
beş məlum “yaman”ı tərifləyirdisə,
onların gözünə
qatıb üç də “məchul”u öyürdü. “Eşq və intiqam” pyesində bu iki insani
duyğunu sənət
tribunasından danışdıran
dramaturq tamaşaçını
yeri gəldikcə zəruri susqunluğa da səsləyir. “Şahsənəm və Gülpəri”, “İki yol”, “Ümid çırağı”, “Qatil
cocuq”, “Namus”, “Qan bulağı” hekayələrində əzəli
və əbədi sənət dili, sənət üslubuyla oxucunu dünyanın əzəli və əbədi olayları ilə tanış edir.
Bu yazıya “Qaraca qız” filmini sevən, qiymətləndirib dəyərləndirən
bütün xalqımız
adından belə bir arzumu da
əlavə edim ki, kinematoqraflarımız
Süleyman Sani Axundovun tər-təmiz uşaq ürəkli, körpə demokratiyalı
yaradıcılığına bir daha müraciət
etsələr, nə özləri qənimətsiz
qalar, nə də sehrli söz-göz sənəti
olan kinomuz...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2011.- 5 oktyabr.- S. 11.