Azərbaycan teleməkanına
milli teleseriallar lazımdır
Milli kinonun gələcək inkişafı da xeyli dərəcədə
yerli teleserialların bədii keyfiyyətindən
və gəlir imkanlarından asılı
olacaq
Ölkə prezidentinin bu barədə imzaladığı sərəncamı
yüksək qiymətləndirən
kino və televiziya mütəxəssisləri
mövzu ətrafında
müzakirələrə başlayıblar
Nədənsə hər
dəfə kinodan söz düşəndə
«Bəyin oğurlanması»
filmində kolxoz sədrinin bəlağətlə
dediyi “Bu kino ki var, çox
qəliz məsələdir. Həm qəlizdir, həm
də vacib!” sözləri yadıma düşür. Kino xüsusiyyəti,
tamaşaçıya onun
təsir mexanizmi başqa söhbətin mövzusudur. Amma unutmaq olmaz ki,
kino incəsənətin
mühüm növü
olmaqla yanaşı, həm də ideoloji, təbliğati vasitə, xalqın mədəni-milli varlığının,
özünüifadəsinin vizual həllidir. Bu baxımdan hər
bir ölkə, xalq üçün milli kinonun inkişafı
məxsusi önəm
kəsb edir.
Son illər
Azərbaycanda milli kinonun inkişafı ilə bağlı çox işlər görülür, ölkə
rəhbərliyi tərəfindən
bununla bağlı dövlət proqramı təsdiqlənib, sərəncamlar
verilib.
Prezident İlham Əliyevin milli televiziya filmlərinin istehsalına
maliyyə yardımının
göstərilməsi haqqında
9 sentyabr 2011-ci il tarixli sərəncamı da bu sahənin inkişafına yönələn
konkret addımlardan biridir. Sənədə əsasən, milli
telefilmlərin, habelə
teleserialların çəkilişini
dəstəkləmək məqsədilə
Azərbaycan Respublikası
Milli Televiziya və Radio Şurasına
5 milyon manat vəsait ayrılıb.
Qalır bu vəsaitin müqabilində
iş görmək, tamaşaçı marağına
və zövqünə
uyğun yerli televiziya serialları çəkmək. Bu isə artıq yaradıcı müzakirələrin,
bəzi hallarda fikir ayrılıqlarının
əsas nöqtəsidir.
Elə ona görə də istər kino, istərsə də televiziya mütəxəssisləri bu
sərəncamı yüksək
qiymətləndirərək mövzu ətrafında müzakirələrə başlayıblar.
Biz də bu
xüsusda fikir və mülahizələrin
bir qismini qəzet səhifəsinə
çıxarmaq qərarına
gəldik.
Evdar qadınların filmləri?
Kino mütəxəssislərinin
bəsit sənət növü adlandırdıqları
seriallar dünyanın
bir çox ölkələrində kinematoqrafiyanın
inkişafına xidmət
edir və kino istehsalının kommersiya imkanlarını artırır. Prodakşnlar seriallardan əldə etdikləri gəlir və təcrübə hesabına böyük filmlər istehsal edirlər. Bir sözlə, kinematoqrafiyada
serialın artıq öz yeri var.
Xatırlayırsınızsa əvvəllər serialları tənə ilə “evdar qadınların filmləri”
adlandırır, belə
filmlərin məhdud izləyici auditoriyası olduğunu qeyd edirdilər. Amma buna
rəğmən televiziya
serialları tədricən
özünə daha geniş auditoriya qazanmağa başladı.
Çünki serialların mövzu
dairəsi də genişləndi. Məsələn, Braziliya seriallarında ilk vaxtlar sadə süjetli həyat tərzi, sevgi macəraları ekranlaşdırılırdısa,
sonralar bu telenovellalar detektiv, kriminal, döyüş janrlarında çəkilərək
kişilərin və
uşaqların maraq dairəsini əhatə etməyə başladı.
Hazırda Braziliya seriallarını
peşəkar aktyor və rejissor işinə görə məktəb adlandırırlar.
Serialların kommersiya gücünə
yaxşı bələd
olan Amerika kinematoqrafçıları da
bu sahənin inkişafına üstünlük
verirlər. Rusiya kinematoqrafçıları
ölkə əhalisinin
xarici filmlərə, mədəni cərəyanlara
meylinin qarşısını
xeyli dərəcədə
yerli serialların istehsalı ilə aldılar. Rusiya serialları artıq
kino standartlarına cavab verən ekran əsərləri kimi geniş tamaşaçı auditoriyası
qazanıb.
Azərbaycan tamaşaçısının
da kütləvi surətdə maraq göstərdiyi Türkiyə
seriallarına gəlincə,
bu gün qardaş ölkədə
milli kinonun yüksələn xətt
üzrə inkişafı
seriallarla bağlıdır.
Türk kinematoqrafçıları seriallardan
gələn gəlirə
nüfuzlu festivallarda iştirak edə biləcək bədii filmlər istehsal edirlər. Türk serialları digər
ölkələrin mənəvi-əxlaqi
özəlliklərini, ailə-məişət,
davranış ölçülərini
rədd edərək türk modelini, türk ailəsi, türk insanının ekran həllini yaratdılar. Beləcə tamaşaçı o serialda
özündən, ailəsindən,
ətrafından nə
isə görməyə
başladı. Ona görə
də bu ekran əsərləri geniş tamaşaçı
toplamaqdadır.
Sadəcə efiri doldurmaq olmaz
«Serial təkcə efiri doldurmaq üçün nəzərdə tutulmamalı,
həm də insanların mənəviyyatını
qidalandırmalıdır». Televiziya və kino mütəxəssislərinin
dönə-dönə qeyd
etdiyi bu məqamda «Yaxşı
serial necə olmalıdır?» sualına konkret cavab tapmaq
çətindir. Mütəxəssislərin
bir qismi bu serialların milli maraqlarımıza xidmət etməsi, tamaşaçını yüksək
dəyərlərə kökləməsi,
Azərbaycan reallığından
çıxış etməsi
fikrindədirsə, digərləri
mövzu seçimi və ssenaridə serial formatı və tamaşaçı auditoriyasının
nəzərə alınmasının
tərəfdarıdır.
Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin Kinematoqrafiya şöbəsinin Filmlərin
təbliği və qeydə alınması sektorunun müdiri Yusif Şeyxovun fikrincə, asudə vaxtının böyük
hissəsini evdə, televizor qarşısında
keçirən insanlara
ünvanlanan serialları
ağır mövzularla
yükləmək olmaz:
«Deyək ki, vətənpərvərlik mövzusunda
seriallar. Bu mövzu
hansısa böyük
əsərlərdə, bədii
film formasında daha münasibdir. Müəyyən məqamlarda söz, fikir olaraq vurğulamaq
olar, amma tamaşaçını bütünlükdə
bu motivə kökləmək, düşünürəm
ki, uğurlu olmaz. Bu, dünyada
da belə qəbul olunub.
Seriallar daha çox
məişət mövzularında
və komediya janrında çəkilir.
Çünki onlar asudə
vaxt üçündür.
Ona görə də seriallardan daha çox fəlsəfilik və ya yüksək
bədiilik tələb
etməyə ehtiyac yoxdur.
Ssenari və rejissor
işinə gəlincə,
bu işdə müsabiqə formasının
tərəfdarıyam. Ümid edirəm ki, Milli Teleradio Şurası da prezidentin sərəncamının
icrası ilə bağlı təqdim olunan layihələrin ən yaxşılarını
seçib, onları
professional istehsalçılara sifariş edəcək, nəticədə baxımlı,
bizim tamaşaçılara
layiq filmlər və seriallar çəkiləcək. Fikrimcə, ilkin
mərhələdə mütləq
xarici təcrübə
əsas götürülməlidir.
Xaricdə televiziya kanalları
özləri film və
ya serial istehsal etmirlər. Bu prodakşn şirkətlərinin
işidir, onlar bu sahədə ixtisaslaşıb. Məncə, biz də bu varianta
üstünlük verməliyik”.
Serialları kimlər çəkməlidir?
Əməkdar incəsənət xadimi, rejissor Ramiz Həsənoğlu isə
daha çox “Seriallar tamaşaçı
marağını bərpa
edə biləcəkmi”
sualı ətrafında
düşünür: “Bizim
tamaşaçıların böyük əksəriyyəti
rus və türk seriallarına baxırlar. Ona görə də
bu sərəncamın
məramını alqışlayıram,
hesab edirəm ki, bu sənəd
baxımlı, Azərbaycan
tamaşaçısını cəlb edəcək teleserialların çəkilməsinə
mühüm zəmin olacaq. O ki qaldı serialların hansı mövzuda çəkilməsinə, bax
bu, hərtərəfli
araşdırılmalıdır. Çünki hər bir telekanalın özünün
proqram siyasəti, xətti var. Təbii ki, tamaşaçı auditoriyası birqatlı təbəqə deyil, bu auditoriya genişdir,
müxtəlif zövqləri
özündə birləşdirir.
Əlbəttə, o tamaşaçının tələbatını dəqiq
öyrənmək lazımdır.
Mənə elə gəlir
ki, biz daha çox milli mentalitetdən, bağlı
olduğumuz dəyərlərdən
çıxış edərək
və eyni zamanda heç cür, heç vəchlə aşağı
səviyyəli tamaşaçının
zövqünün dalınca
getmədən seriallar
çəkməliyik. Gərək tamaşaçıları öz
arxamızca aparaq.
Burada vətənpərvərlik, sosial münasibətlər
və bu kimi cəmiyyəti narahat edən, toplumda müəyyən təsir yarada bilən mövzular üstünlük təşkil
etməlidir. Ümumilikdə hər sənətkarın
vətəndaş mövqeyi,
özünün mövzusu
olmalıdır. Təki
iş olsun, özümü göstərim
demək, rejissorluq deyil!»
Məsələ ilə bağlı aparılan çoxsaylı müzakirələrdən biri də «Serialları kim çəkməlidir: böyük kinoda sözünü demiş rejissorlar, yoxsa gənclər» sualı ətrafında gedir. Ramiz müəllim bu işdə yaşlı, təcrübəli rejissorlarla gənclərin birgə işləməsinin tərəfdarıdır: “Mənə elə gəlir ki, burada da çox ciddi və sərt seçim olmalıdır. İstər telekanallar, istərsə də Milli Teleradio Şurası bunu etməlidir. Yerindən duran da serial çəkə bilməz axı. Buna haqqını sübut etməlidir. Bu haqq da onun gördüyü işlə ola bilər. Serial çəkmək eksperiment eləmək deyil. Ona görə də mən yaradıcılıq birlikləri formasında işin tərəfdarıyam. Böyük rejissorların təcrübəsindən istifadə olunmalı, yeni, maraqlı fikirli gənclər işə cəlb edilməlidir. Yəni işin başında səriştəli, işi bilən adamlar olmalıdır».
«Hər motor deyən rejissor olsaydı...»
Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin professoru, kinorejissor, Xalq artisti Tofiq
İsmayılovun fikrincə, serial çəkmək
üçün xarici ölkələrin təcrübəsindən
istifadə etmək olar, amma onların kölgəsində
qalmadan: «Əvvəla, biz nə çəkəcəyik
sualı ətrafında düşünməliyik. Əgər
hər studiya istədiyini çəksə bu dəhşət
olar. Bu vəsaiti boş yerə xərcləməməliyik.
Ona görə də ilk addım daha uğurlu olmalıdır.
Biz rejissor işi, aktyor oyunundan daha çox hansı əsəri
ssenariləşdirib çəkəcəyimizi müəyyən
etməliyik. Çünki biz hər zəif filmlə
tamaşaçını özümüzdən
qaçıra bilərik. Digər tərəfdən mən
birdən-birə 20-30 seriyanın da çəkilişinin tərəfdarı
deyiləm. İlk olaraq 2-3 seriya ekranlaşdırmaqla
tamaşaçının rəyini bilmək olar. Əgər
film baxımlıdırsa seriyaların da sayını
artırmaq olar. Çünki əsas sözü seyrçi
deyəcək. Digər tərəfdən təcrübəmiz
də azdır. Çox seriya isə çox iş tələb
edir. Bizdə isə o işin altına girə biləcək
rejissor çox azdır. Hər «motor» deyən rejissor
olsaydı, dərd nə idi ki... Sirr deyil ki, bizdə televiziya
serialları üzrə rejissura problemi var və daha çox
bu ətrafda düşünməliyik».
Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2011.- 14
oktyabr.- S. 11.