“Cinayət”
və cəza dahisi
Zalımların gücü
soymağa çatdı, iki cahanı görməyə yox...
İki cahandan birinin - özü də
nahaqqının bir küncünə sığanlar onun
canındakı cahanları necə görə bilərdilər,
axı?! Başı daş-qaş dərinliyindən
aşağı, düşüncəsi saray tavanlarından
yuxarı işləyə bilməyənlər bu canlı, məkansız
gövhəri (“gövhəri laməkan”ı) necə qiymətləndirə
bilərdilər?..
Əynindəki hikmət
libasını soyundurmağa gücü yetməyənlər
onun can-qan örtüyünü soydular.
Əqidəsindəki irfan
tufanından titrəyənlər onun cismini susdurdular.
Piltəsindəki
işığı söndürə bilməyib,
çırağın özünü məhv etdilər.
Aynasındakı bədənnüma
eyiblərini görüb bəşəriyyətin bu əqlnüma
güzgüsünü sındırdılar.
Az etdilər, yüz etdilər, dərə-təpə
düz getdilər, axır, öz yenik qərarları ilə
ucaltdıqları daha bir Nəsimi zirvəsinə yetdilər...
Zirvələr fatehi
O, cəzanın da son zirvəsini fəth
etdi. Özünə qədər asılmışların
ah-nalələrindən qurumuş dar ağacını Azərbaycan
qanı ilə suvarıb, göyərtdi. O vaxta qədər əsasən
“gül-bülbül”, “yari ah-zar” meyvələyən
şairiyyət-şeiriyyət bağça-bağları o
ağacdan calaqlanıb əqidə-əxlaq “mən”i də
barlamağa başladı. Hər ölkənin, hər millətin
öz xarakter təbiətinə uyğun növlər məhsullandı
o calaqdan. Dahi bağbanın mənsub olduğu yurdda fərli-fərmuda
qol-budaqlar yarandı: “Xətainin qılıncını
suvardım, Məmməd Araz karandaşı göyərdi...”
Qırx səkkiz il cismani, beş
yüz doxsan dörd il mənəvi ömür sürən
ulu babam! Hələ əbədiyyət qədər uzanası
bu uzun ömrün nə qədərini azad, nə qədərini
müstəmləkeyi-naşad yaşadığın ruhuna məlum.
Bəs daha nə bəlli? Ən əsası bu bəlli ki, bu
altı yüz qırx iki ilin son iyirmisini - müstəqillik
illərini nəzərə almasaq, “öz əlimiz, öz
başımız” zərb-məsələmizin ikinci tərəfi
birinci tərəfində olmayıb. Və elə buna görə
də sənin taleyinlə bağlı misilsiz bəşəri
cəza faktını cahanşümul səviyyədə
aktlaşdıra bilməmişik. “Pələng dərisi geyən
pəhləvan”ların dünya ədəbi
çempionatında yıxmadığı qəhrəman,
“dabanına ox batan”ların çıxmadığı turne
qalmayıb. Sən isə - ümummilli lider Heydər Əliyevin
xeyir-duası ilə çəkilən çox uğurlu
kinofilmə, böyük şair Rəsul Rzanın təəssübkeşliyi
ilə çap olunan kitablarına qədər dünyanın
laqeydlik arxivində qalmışdın.
“Sən isə” yazdım və
cümləni başa vurduqdan sonra qayğılandım. Nədən
ki, bu ifadədə sıradanbir xitabət təsiri
bağışlamaq ehtimalı var. Axı sənin cəza, zədə
cövri-cəfa müsibətlərin sənə qədər
xatırlatdığım və nəzərdə tutduğum əcnəbi
fələkzədələrin hamısınınkından
daha “maraqlı”, daha yüksək nominasiyalıdır, babam!
Sənin üslubun bütün
şairlərinkindən fərqlidir, ustad! Yəqin ruhun da
dünyasını dərisilə birgə dəyişən
bütün bəşər övladlarınınkından fərqlidir.
Cismin dəri-“kəfən”siz, ruhun nuri-libasda... Görəsən,
bu qiyafənin qiyməti neçə müdrik sözə dəyər?
Görəsən, sənin şərəfli,
gövhər vücudunu soydurub-soyanların dəriləri
neçə qəpiyə dəyər, ey hikmətlər xəzinədarı?!
Görəsən, səni
tanıdıqdan sonra Hələb şəhərinə bəslədiyim
nifrəti necə soyarlar - o dabbaqçılar?
Görəsən, bu gün
Suriyadakı qırğın-qarışıqlıqlarda o məlum
zalımların da ruhları iştirak edirmi?..
Əcnəbi filosoflardan biri
qılınc qəhrəmanımız Babək haqda deyib ki, ərəb
xilafəti onun qol-qıçını kəsdi, lakin ona
bütün dünyanı dolaşmaq üçün daha
çevik əzalar verdi.
Hələb isə bizim qələm
qəhrəmanımızın dərisini soydu. Lakin Nəsimi
cismən, Hələb isə mənən ölmüş
oldu. Sağlığında dünyaya poetik, fəlsəfi,
sufilik, hürufilik zirvələrindən baxan bu fatehimiz analoqu
olmayan cəza zirvəsini də fəth etdi...
“Cinayət”ləri?..
Heç nə, “yer
üzünün əşrəfi” olduğunu ola bilməyənlərə,
olmaq istəməyənlərə duyurmaq cəhdləri. “Ənəlhəqq!”
boyda haqqı hər namazdan sonra ədalətsiz ölüm fərmanları
imzalayan, hər Qurban bayramında kəsdiyi qoçlardan ziyadə
başlar kəsən, övrətləri dul, kişiləri
qul eləyən nahaqlar necə qəbul edəydilər?
Bir şairin ki ustadı Nəimi
kimi canlı universitet, xisləti gözdən, mətləbi
sözdən tutan filosof ola - onun əşarı nəsilbəsil
“əvvamlar çobanı” olmaq istəyənlərin
boğazından keçərmi?
Bir kəs ki üç dil bilə
və yazdıqlarını, bədahətən qoşduqlarını
hər kəsin “fəhm edə bilməyəcəyinə”
işarəylə “Bu, quş dilidir - bunu Süleyman bilər
ancaq” kimi hikmətlər şahlığı edə - adam və
edam “dilləri”ndən savayı heç nəyə vaqif
olmayan, “hır” “kəlam”ının məlum qafiyə
davamı olanlar onu necə sinirəydilər?
Bəli, əsərlərinin təhlili
sübut edir ki, İmadəddin Nəsimi hələ
Şamaxıda ikən dövrünün ədəb-irfan
adamlarından, binə-kitab və sinədəftərlərindən,
ictimai mühitdən ən yüksək universitet tələblərinə
uyğun səviyyədə dərs almış, kamillik dərəcəsinə
yetmişdir. O, klassik Şərq və qədim yunan fəlsəfəsini,
tarix və ədəbiyyatını dərindən mənimsəmiş,
İslam və Xristian dinlərinin məğzinə bələd
olmuş, tibb, astronomiya, astrologiya, riyaziyyat, məntiq elmlərinə
yiyələnmişdi. Öncə sufilik, sonralar hürufilik məqamlarında
məşhurlaşan şair türk, ərəb və fars
dillərində yazdığı mükəmməl şeirlərilə
bu dillərin arealında müstəsna populyarlıq
qazanır. Lakin zaman gəlir ki, hürufilər Teymurləng tərəfindən
də olmazın təzyiqlərə məruz qalır və məşhur
İbn əl-İmad Hənbəlinin “hürufilərin
şeyxi” adlandırdığı Nəsimi vətəndən
didərgin düşüb, İraq, Türkiyə və
Suriyada yaşamağa məcbur olur. Elə həmin
hürufilik təlimi əsasında irəli sürdüyü
panteist ideyaları üstdə 1417-ci ildə Hələbdə
- məlum qəddarlıqla həlak edilir.
Panteist düşüncələr
bu alovlu şairi lirik üsyançı məqamına
yetirmişdi. Onun qələmi bəşəriyyətin ən
ali və ortaq hissələrinin, arzu və diləklərinin tərənnümçüsü,
yaxşılıqlarının yayıcısı,
yamanlıqlarının “durnanı gözündən vuran”
ovçu silahı idi. İki cahana məkan olan bu ali-ülvi
candakı məhəbbət mövzusu isə əzəli-əbədi
vəhdəti-vicud timsalı idi.
Üzünü məndən nihan
etmək dilərsən, etməgil.
Gözlərim yaşın rəvan
etmək dilərsən, etməgil.
Bərqi nəsrin üzrə miskin
zülfünü sən dağıdıb,
Aşiqi bixaniman etmək dilərsən,
etməgil...
O, yazıb-yaradıb getdi, biz
oxuyub-yarınıb qaldıq. O, illərin, günlərin
birində getdi, oxuyub-yarınanlar isə dünən də
vardı, bu gün də var, sabahlar da olacaq...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2011.- 7 oktyabr.-
S. 13.