Təbiətimizin
fırça şairi
Onun kətan-“kitab”larındakı peyzaj-qəzəllər,
tablo-poemalar...
Mənə
elə gəlir, indi çəkəcəyim ad-soyadla mən
özüm də bir “əlif-bey” portret yaratmış
olacağam: Səttar Bəhlulzadə!..
Sizə də elə gəlmədimi
ki, bu imzanın aurasında gözlərinizə təbiətin
heç bir naturasında görmədiyiniz görəcəklər
göründü?
Bu ad-soyadın doğurduğu əfsanəvi-xəyali
aləmə real fon kimi baxa bilənlərə salam olsun!
Bu dünyaya yalnız ailə-övlad
yaradıcılığı, o dünyaya son kimi baxanlarasa elə
gəlməsin ki, bu qədər sənət zürriyyətlərinə
şöhrət atası olan Səttar Bəhlulzadə sonsuz
getdi bu dünyadan! Kimin buna şəkki varsa, onun vəfalı-səfalı
ömür yoldaşından - təbiətdən soruşa bilər.
Əlbəttə, əgər bu əzəli-əbədi “gəlin-xanım”ın
dilini Səttar bəyin bildiyinin mində biri qədər bilirsə.
Onun çiçəyini-gülünü bu aşiqin yüzdə
biri qədər sevirsə. Cənnət qəlbinin guşələrini
bu sənət qartalı kimi görürsə. Dəlisi
olduğu, “eşq rəssamı, söz heykəltəraşı,
fikir memarı” adlandırdığı Füzulisi kimi
“rindü-şeydadır”sa, “Məcnundan füzun aşiqlik
istedadı var”sa, “sonunda hicran görünür” deyə “neylərəm
ol vəsli” nəfsinə malikdirsə...
Sənət
səyyahı, zinət səyyadı
Çörəyi-gərəyi
canlı insanlarla ünsiyyətdən çıxan,
adı-sanı kilkə-kilkə ölkələr, “təzə”
toponimlər, “yeni” Amerikalar kəşfində şöhrətlənən
klassik səyyahlığın aborigen haqqı məlum. Bəs,
nə “işıq gələn, nə it hürən” tərəfləri
olan bu sənət səyyahlığının haqqı necə,
naməlum?
Yuxularında butalanan, “altdan geyib
üstdən, üstdən geyib altdan qıfıllanan”
aşiqlərin öz məşuqları dalınca səfərlənmələrini
bəyan edən telli sazlar, allı sözlər, güllü
dastanlar. Bəs, hörmətli oxucu-tamaşaçılar, bəs,
könül aynasında çeşnilənən çəmənlər,
qönçə-xonçalanan gül-çiçəklər,
tumurcuqlanan budaqlar, poqquldaşan bulaqlar, şaqqıldaşan
şimşəklər dalınca qoşub, o milli məşuqları
əbədi muzey-düzey yarı edən aşiqə nə
avazlar, nə sözlər, nə kəlamlar?..
Zərifləriniz çox kövrəlməsin
- “Kəpəzin göz yaşları” leysanlanar. Optimistlər
çox zilə çıxmasın - “Suraxanı atəşgahı”ndan
odlanarlar. Pessimistlər özlərini “Əbədi məşəllər”
üstə kökləsinlər. Bu halətin göyçəkləri,
“ay qaşı-gözü qara”ları “Xəzər gözəli”nə
baxıb, tellərini yan darasınlar. Özlərini “həyət-vətən”ə
yox, Həyat-Vətənə həsr edən cütlüklər
“Qızılbənövşəyə gedən yol”la
adaqlanıb, “Axşamçağı Ordubad bağlarında” əhd
bağlayıb, adaxlansınlar, “Qudyalçay vadisi”ndə
bir-birinə qovuşsunlar. Bu sənətin sərxoşları
“Şamaxı üzümlükləri”nə “Vətənimin
baharı” mövsümü kimi göz yetirsinlər -
“Payız”sayağı baxsalar, ayılmaq təhlükəsi yarana
bilər. “Əncir ağacı”na “bu, təbiətdəkilərdən
də canlıdır!” - deyə təəccüblənənlər
heyrətlərini “Əfsanəvi torpaq” tablosuna nəql eləsinlər.
“Azərbaycan nağılı”ndan doymayanlar “Şahnabat”
noğulundan dadsınlar. Vurğunluqdan qaşları tale
yazılı alınlarına qalxanlar “Qayıqlar”da “Neft
daşları” sarı üzüb, sənət təşnəliklərini
söndürsünlər. “Əmircan”a ikinci - bədii sənət
yurdu kimi baxan həmyerliləri, “Azərbaycan”ı sənətkar
ölkəsi kimi seyr edən həmvətənləri olaraq da
- bəzilərimiz bu total tərənnümçünü
lokallaşdırıb “mənimdir!” nidası ilə ədalanmayaq.
Onun Azərbaycan sərhədlərini çoxdan
aşdığını, bütün dünyaya yol
açdığını da xəyalımızda portretləyək,
tablolayaq, peyzajlayaq...
Şəxslər və şəxsiyyətlər
Bu seçki - “məntəqə”lərsiz,
“dairə”lərsiz, qutularsız olur. Bu seçkinin qalibləri
normativ-platformativ “asfaltçəkən”, “körpüsalan”,
alternativlərilə üz-göz olanlardan deyillər.
Başlarını aşağı salıb
çalışır, yaradır, məhəlləsini,
bölgəsini, ölkəsini yarıdırlar. Və sonda vətəndaş,
yurddaş, soydaş çəkili başlarını
yuxarı qaldırıb görürlər ki, baa, özlərini
də yaradıb-yarıdıblar ki!..
Həyatın hər sahəsinə
aid olan bu məsələni də elm hesab edənlər şəxsiyyət
olur, helm hesab edənlər şəxs. Məsələn, “Kəssə
hər kim tökülən qan izini, Qurtaran dahi odur - yer
üzünü!” mənzum-monoloqu zaman-aman dramatizmi ilə
hayqıran mogikan Ərəblinskilər kim, “Bu gecə, bu qoca,
bu cücə” məzlum-monoloqu “zəhmət olmasa, əllər
yuxarı” “xlam”atizmi ilə söyləyən tipaj Kəbirlinskilər
kim?..
Əslinə uyğun qəbildə
çatdırıb-çatırmayacağıma zəmanət
vermədən deyim ki, ömrünün son illərində hərdən
muzeylərdə, daha tez-tez isə asfalt-betonlu
paytaxtımızın Filarmoniya bağı təbiətində
gördüyüm Səttar Bəhlulzadə biz tələbələrin
gözündə “Bu qoca, bu xoca, bu uca” şəxsiyyət-portreti
kimi obrazlaşmışdı. Çayxanada, yeməkxanada
görünmürdü ki, stoluna stul çəkib söhbət
edəsən. Heç vaxt qoşa görmürdük ki,
yanındakını üzümüzə qara verib, bu ciddidən
ciddi persona ilə salamməlik şərəfinə nail olaq,
təbiətdəkilərdən çox fərqli
yanaşdığı cəmiyyət dostları haqda
yalnız onun özünə məxsus replikalarını,
tostlarını eşidək.
“Persona”, “dost-tost” ifadələri o
vaxtlar onunla bağlı dillərdə gəzən bir
olayı xatırlatdı mənə. Məclislərin birində
gözəl bir rəssam haqda qırılan qeybətə, demək
olar, hamının qoşulduğunu görən sənətkar
şana barmaqlı əllərilə havada “qədeşi” bir
dairə fırlayıb: “Sizin hamuuzun beləsi belə!” - deyir.
Məclis dağılır və özünü pilləkənlərdə
ona yetirən birisi: “- Qədeş, qədeş, yəni, o
söz mənə də aiddir?!” - deyə incik-incik təkzibi-üzrxahlıq
gözləyirkən, “sözübir Səttar” kişidən:
“Yox, səninkiləri personalnı!” - cavabını eşidir.
Onun tez-tez araya-ortaya çıxan
bənzərsiz əsərləri necə qəbul edilir, necə
baxılır, səs-sorağı necə
yayılırdısa, hərdən dediyi sözləri,
atmacaları da elə oca təsir
bağışlayırdı. Onun
qartal-qırğısayağı gözləri bizim gözlərimizdən
iraq gəzən nələri görürdüsə,
fırçavari barmaqları onları dərhal
“tovlayıb”-ovlayırdı.
Onun sirli sir-sifətində
bütöv bir cəmiyyət təbiəti bərqərar
idi. Qaşları daim sənət hədəfinə
tuşlanmış yaylar, uzun saçlarının rəngləri,
fonar gözlərinin işığı, halət-siluet
“qarmaqarışığı”nın şölələri
ilahi bir politra!..
Sənətşünaslar, qəzet-jurnalçılar,
kamermanlar onun yaradıcılığı ilə bahəm
xarakterindəki “işıq-kölgə” kontrastlarından,
“model-modul” effektlərindən nə qədər
yazıb-göstərsələr də, əsərləri
bütün xalqın ürəyinə yatan bu sənətkar
heç bir qarı qəlib, quru ənənəviçilik
tikən ipə-sapa yatmadı.
Özü 15 yaşında rəssamlıq
məktəbinə, 22 yaşında Azərbaycan Rəssamlıq
Məktəbinə, 24-ündə Moskva Dövlət Rəssamlıq
İnstitutuna, 32-sində Surikov adına Moskva Rəssamlıq
İnstitutuna qəbullara hazır gedib ustad qayıtmış
bu sənətkar istər məktəb, istər həyat
auditoriyalarındakı tələbələrindən
heç vaxt “əlifba” tələb etməyib. Onlara verdiyi dərslərin
hər biri bir-birini əvəz edən “gələcək”lərdə
bitkin əsərlərə çevrilib. Onun
ağır-uğur davranışları sənət
adamları üçün məclis-mərəkələrdə
özünü necə aparmağın etiket nümunələri
kimi qəbul edilib. Onun impessionizm nümunələrinin bəziləri
bu cərəyanla həmvətən olanların özlərini
belə heyrətə gətirib...
Və... olunub, edilib, çevrilib,
gətirib, anılıb, sanılıbların
harmoniyasından bütöv bir sənətkar şəxsiyyəti
yaranıb!
Bu şəxsiyyət
saysız-hesabsız yazılarda, kitablarda, filmoqrafik kadrlarda
yaşamaqda. Zəngin irsi dünyanın möhtəşəm
muzeylərini şərəfləndirməkdə. Xalq rəssamı,
Azərbaycan Dövlət mükafatı laureatı kimi təltifatları
bu xalqın adını, istedadını daha da şöhrətləndirib,
ürəyini fərəhləndirməkdə...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2011.- 19 oktyabr.- S. 11.