Xalçalarda yaşanan ömür
Kamil Əliyev - 90
“Ölkəmizin ən böyük
sərvəti neftdir. Amma, gəlin bir məsələyə diqqət
yetirək. Hansı qonağa bir
vedrə neft və ya bir
kisə pambıq bağışlamaq olar?
Heç
kimə. Bu hərəkətimiz məna
verməz və təhqir kimi qəbul edilər. Amma xalçanı üz ağlığı, alın
açıqlığı ilə ən gözəl hədiyyə
kimi veririk. Biz onu kiməsə
verəndə əmin
oluruq ki, hədiyyəmiz həmin adamın evində layiqli yeri tutacaq.
Və Azərbaycanın ünvanına
tərifəlayiq sözlər
deyiləcək. Çünki bu, xalqın sənətidir. Allahın bizə
verdiyi yeraltı sərvətlərlə yanaşı,
mənəvi sərvətimiz
də var. Allah bunu bizə maddi sərvət olaraq verib və bu
sərvət bizim mənəviyyatımızı tərənnüm edir”.
Xalq rəssamı, Azərbaycan
xalçaçılıq sənətinin ən tanınmış nümayəndələrindən
biri Kamil Əliyevin anadan olmasının 90 ili tamam olur. Prezident İlham Əliyevin 19 iyul 2011-ci il
tarixli sərəncamına
əsasən, sənətkarın
yubileyi müxtəlif
tədbirlərlə qeyd
ediləcək.
Biz də
bu yazıda Azərbaycan xalçaçılığı
və dekorativ-tətbiqi
sənətinin qədim
ənənələrinin qorunub
saxlanılmasında və
inkişaf etdirilməsində
mühüm xidmətləri
olan Kamil Əliyevin ömür kitabına nəzər salmaq, sənətkarla bağlı xatirələri
təqdim etmək istəyirik.
Kamil Müseyib oğlu Əliyev 1921-ci il
oktyabrın 22-də Qərbi
Azərbaycanda, İrəvan
şəhərində anadan
olub. 1936-cı ildə Bakı Rəssamlıq Məktəbinə
daxil olur, görkəmli rəssam Əzim Əzimzadənin tələbəsi olur.
Burada üç il dekorasiya
şöbəsində oxuduqdan
sonra müəllimlərinin
məsləhəti ilə
təhsilini davam etdirməklə yanaşı
«Azərxalça» birliyində
eksperimental laboratoriyada
köçürücü rəssam kimi işləməyə başlayır.
Böyük Vətən müharibəsində
(1941-1945) iştirak edən
K.Əliyev cəbhədə
böyük rəşadət
göstərir, 22 orden
və medalla vətənə dönür.
Ordudan qayıtdıqdan sonra sevimli peşəsini davam etdirən rəssam Azərbaycan xalq dekorativ-tətbiqi sənətini yeni yüksəklərə qaldıran,
xalça sənətinin
incəliklərini qoruyub-saxlayaraq
onu daha da zənginləşdirən,
xalçada rəngarəng
naxışlar, rəng
çalarları, müxtəlif
kompozisiya və süjetlər yaradan sənətkar kimi tanınır. Onun yaratdığı
xalçalardakı texniki
mükəmməllik, yüksək
səviyyəli rəsm
duyumu xüsusilə özünü göstərir.
K.Əliyev ilk portret-xalçasını
1958-ci ildə böyük
Azərbaycan şairi Məhəmməd Füzuliyə
həsr edib. Sənətkar xalçanın təravətli,
şux rəngli naxışları ilə
Füzuli lirikasını
tamaşaçıya çatdırmışdı.
Xalçanın uğuru rəssamı
ruhlandırır və
bir müddət keçəndən sonra İmadəddin Nəsimi və Nizami Gəncəviyə həsr
edilmiş xalçaları
yaradır. Onun xalça
üzərində yaratdığı
portretlərdən danışarkən
Atatürkə həsr
etdiyi portret-xalısını
xüsusilə qeyd etmək lazımdır.
Bu portret-xalı K.Əliyevin ən böyük sənət uğurlarından sayılır.
Türkiyənin dövlət rəhbərləri
Turqut Özal, Süleyman Dəmirəl, bir çox elm və mədəniyyət
xadimlər bu sənət əsərinə
görə xalçaçı-rəssama
hörmət və ehtiramlarını bildiriblər.
K.Əliyevin 1999-cu ildə yaratdığı
ümummilli lider Heydər Əliyevin portreti də onun əsərləri arasında xüsusi yer tutur. Müəllif həmin xalça barədə demişdi: «Bu əsər üzərində uzun illər işlədim və onu Heydər
Əliyevin 75 illik yubileyinə tamamladım. Onun minnətdarlıq dolu dərin ifadəli baxışlarını, həmin
gün mənə söylədiyi xoş sözləri heç zaman unutmaram».
Xalça sənətindən
ayrılmaq çətindir
Əsərləri
Paris, London, Tokio, Ankara, İstanbul,
Tehran, Moskva və digər şəhərlərdə
nümayiş etdirilən
sənətkar “Xalq rəssamı” fəxri adına, «İstiqlal»
ordeninə layiq görülüb. 2005-ci ildə dünyasını
dəyişən K.Əliyev
barədə sənət
həmkarlarının, onunla
bir yerdə işləmiş şəxslərin
maraqlı xatirələri
var.
«Azərxalça»
Elmi Yaradıcılıq
İstehsalat Birliyinin baş direktoru Əlisəfa Nuriyev uzun illər onunla bir yerdə
çalışıb, ürək
dostu olublar. K.Əliyev birliyin direktoru vəzifəsində çalışarkən
Ə.Nuriyev onun müavini işləyib.
Ə.Nuriyev rəssamla
bağlı xatirələrini
bölüşərək, mərhumun işə, sənətə münasibətindən
danışdı: «Kamil
Əliyev barədə
keçmiş zamanda danışmaq çətindir.
Çətin vəziyyətimdə daim xəyalımda onunla danışır, fikirlərimi onunla bölüşürəm. O, bir bağbandır ki, yaratdığı bağın bəhrəsi
tükənməz. Ucaltdığı bu xalq sənəti
onu və onun timsalında xalqımızı ucaldır.
Kamil Əliyev yüzlərlə
sənətkarın yoluna
işıq saçmış
ustaddır. Özünə və ətrafındakılara
qarşı çox tələbkar idi. Onun iş həyatını
fərqləndirən də
bu idi. O, işçilərin qarşısına
quru tələblər
qoymurdu. Əvvəlcə
şəraiti yaradır,
sonra bizdən iş tələb edirdi. Onun öz
iş prinsipləri var idi. Öz sevimli
sənəti ilə
son günədək bir
oldu. Hətta ondan bu barədə soruşanda deyirdi ki, «xalça
elə bir sənətdir ki, mən sənəti atdım, o məni atmadı. Mən xalçaçılıqdan bir müddət uzaqlaşdım, başqa sahələrdə çalışdım.
Bu müddət ərzində sənət
məni təqib etdi. Sonra yenə sənətimə
qayıtdım».
Göz oxşayan portret-xalılar
Görkəmli sənətkarın Məhəmməd Füzuliyə
həsr etdiyi portret-xalı barədə
söz açan Ə.Nuriyev rəssamın
dahi şairə böyük sevgi bəslədiyini, onun poeziyasının vurğunu
olduğunu bildirdi.
Rəssam özü isə sadəcə bunu deyərmiş: “İlk olaraq Füzulinin portretini yaratmaq yəqin Allahın mənə buyruğu imiş”.
Xalça üzərində dünyanın bir çox məşhur simalarının portretlərini
yaradan K.Əliyev hər əsəri tamamladıqdan sonra fikirləşirmiş ki, bu onun ən
gözəl əsəri
olacaq. Amma sonra böyük
şövqlə növbəti
gözəl əsərini
yaradarmış. Ümummilli lider
Heydər Əliyevə
həsr etdiyi əsər üzərində
işləyəndə də
xalçaçı-rəssam eyni anları yaşayır və bu əsər ona baxanları heyrətləndirir.
K.Əliyevin digər özünəməxsus
cəhətini açıqlayan
həmsöhbətimiz bildirdi
ki, rəssam olduqca həyatsevər və ətrafdakılara hörmətlə yanaşan
insan olub. Sənətini sevən və ucaldan K.Əliyevi tanıyanlar onun bu xarakterini
yüksək qiymətləndiriblər:
«O, sənətini, vətənini,
xalqını sevən
adam idi.
Böyük Vətən müharibəsindəki
iştirakını xatırlatmağım
bəsdir ki, dediyim anlaşılsın.
Onu başqalarından fərqləndirən
əsas cəhətlərdən
biri həyatsevər olması idi”.
Xalçaçılıq sənətində
yeni ruh, yeni nəfəs
Kamil Əliyev xalçaçılığa
yeni ruh, yeni nəfəs gətirmişdi. Bu sənətdə
portret janrının banilərindən olan sənətkar Azərbaycan
xalçasının dünyada
tanıdılmasında rol
oynayıb: “Onun daha çox portret əsərləri dünyada yayılıb. Bilirsiniz ki, Azərbaycan xalçasını görən
hər bir kəsdə Azərbaycan haqqında təsəvvür
yaranır. Çünki Azərbaycan xalçası
elə bir gözəlliyə malikdir
ki, ona tamaşa
edən hər kəs gözəlliyi olmayan, dərin tarixi kökləri olmayan bir xalqın
belə sənət əsərini yarada bilməyəcəyini anlayır».
84 yaşında
dünyasını dəyişən
sənətkar ömrünün
son günlərinədək çox gümrah idi. Onu belə şux
saxlayan sənəti, bu sənətə olan sevgisi idi.
Əks təqdirdə
ömrünün son saatına
qədər iş başında olmazdı. Rəssamın həyatının
son dəqiqələrindən danışan Ə.Nuriyev onun son işini Mir Möhsün Ağaya həsr etdiyini dedi: «Yaradıcılıqdan
bir an belə
ayrı olmurdu. Elə iş başında vəfat etdi. Son tapşırıqlarını
mənə verdi.
Son anına qədər
işinin içində
olan insana az rast gəlinir. Sonuncu əsərlərini anasına və Mir Möhsün Ağaya həsr edib. Anasının portreti hazır olandan sonra xalçada anasının üzünü
sığalladı və
dedi ki, anam məni çağırır. Bu, ölümündən iki
gün əvvəl olub. Ondan əvvəl isə deyirdi ki, anam
yuxuda mənə dedi ki, Ağa
səndən inciyib. Deyir, məndən başqa hamının portretini toxuyur. Həmin yuxudan sonra
Mir Möhsün Ağanın
qohumlarına zəng edir və onun
fotolarını gətizdirir.
Onun fotosunun üzərində
çox işlədi.
Prosesin hamısını hazırladı.
Toxuma prosesi gedirdi və toxuma Ağanın əl hissəsinə çatan zaman Kamil Əliyev
vəfat etdi».
Azərbaycan xalçaçılıq sənətində öz dünyasını yaradan Kamil Əliyevin əsərləri dünyanın
görkəmli muzeylərində
varsa, deməli o, yaşayır. Yetirdiyi mütəxəssislər,
rəssamlar fəaliyyət
göstərdikcə Kamil
Əliyevin dəst-xətti
görünür.
Sonda onun arzularını
xatırlayaq. Sənətkarın arzusu çox olub. Bəzilərini bölüşüb, bəzilərini isə içində, öz aləmində saxlayıb.
Amma onun hamıya məlum olan bir arzusu olub
və bunu gizli saxlaya bilməyib
- yeni əsərlər,
portretlər yaratmaq.
Gülər Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2011.- 21
oktyabr.- S. 8.