Qəlbləri
fəth edən bəstəkar
Cahangir Cahangirov - 90
Cahangir Cahangirov. Bu böyük bəstəkarın, alicənab
və təvazökar insanın adını onun
yaradıcılığına bələd olan, onun musiqisini
sevən hər bir şəxs xüsusi ehtiramla yad edir. Bu əbədi
sevgini yaşadan onun özünəməxsus lirikliyi, zəngin
milli çalarları, orijinal bədii obrazları ilə fərqlənən
musiqisidir.
Cahangir Cahangirov hələ gənc
yaşlarından tanınmağa başlamış,
keçmiş Sovetlər məkanında ən yüksək
mükafat olan SSRİ Dövlət mükafatına (1950) layiq
görülmüşdü. Sonralar Azərbaycanın Əməkdar
incəsənət xadimi (1958), Xalq artisti (1964) fəxri
adlarını, professor (1978) elmi dərəcəsini qazanan bəstəkar,
eyni zamanda təcrübəli pedaqoq, xor musiqisinin dərin
bilicisi kimi musiqi mədəniyyəti tariximizdə özünəməxsus
yer tutmuşdur.
1921-ci il iyunun 20-də
Bakının Balaxanı kəndində fəhlə ailəsində
anadan olan Cahangir Şirgəşt oğlu Cahangirov musiqi sənətinə
dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin xeyir-duası ilə
gəlmişdir. Hələ Teatr Texnikumunda təhsil alarkən
musiqiyə böyük həvəs göstərmiş və
ilk əsərlərini yazmağa başlamışdır.
Onun parlaq istedadını aşkar edən Üzeyir bəyin məsləhəti
ilə paralel olaraq Bakı Musiqi Texnikumunda təhsil almağa
başlamış, daha sonra Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasını bitirmişdir. Konservatoriyada oxuduğu
illərdə (1941-1951) Üzeyir bəydən Azərbaycan xalq
musiqisinin əsaslarını öyrənmiş, professor Boris
Zeydmanın sinfində bəstəkarlıq sənətinin
sirlərinə yiyələnmişdir.
C.Cahangirovun hələ tələbəlik
dövründə, 1949-cu ildə yazdığı “Arazın
o tayında” vokal-simfonik poeması musiqi ictimaiyyətinin diqqətini
cəlb etmişdi. Gənc bəstəkar məhz bu əsərə
görə SSRİ Dövlət mükafatına layiq
görülmüşdü. Sonralar bu poema Moskvada,
İttifaqlar Evinin Sütunlu salonunda və Leninqradda ifa
olunmuş, onun lent yazısı Ümumittifaq radiosunun
qızıl fonduna daxil edilmişdir.
Bəstəkarın 50 ildən
artıq bir dövrdə müxtəlif janrlarda
yaratdığı parlaq əsərləri - o cümlədən,
“Azad” və “Xanəndənin taleyi” operaları, “Təzə gəlin”
və “Cancur Səməd” operettaları, “Füzuli”, “Nəsimi”
və “Aşıq Alı” kantataları, “Sabir”, “Hüseyn
Cavid” oratoriyaları, violin ilə orkestr üçün, tar
ilə orkestr üçün, xor üçün konsertləri,
süitaları, qəzəl-romansları, lirik
mahnıları, kino musiqisi milli musiqi mədəniyyəti xəzinəmizin
dəyərli səhifələrini təşkil edir.
Xüsusilə qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycanda
violin ilə orkestr üçün və xor üçün
ilk konsert əsərini C.Cahangirov yazmışdır.
Musiqi ilə poeziyanın vəhdəti
bəstəkarın vokal yaradıcılığının əsas
qayəsini təşkil edir. O, Ü.Hacıbəylinin ənənələrini
davam və inkişaf etdirərək bir sıra qəzəl-romanslar
yaratmışdır. Bu qəbildən onun Nizaminin sözlərinə
yazdığı “Gül camalın” romansı və xor
üçün “Qəzəl”, Nəsiminin sözlərinə
bəstələdiyi “Ənəlhəq”, Füzulinin
(“Eşitməzdim”), Xəqaninin (“Nazənin”) sözlərinə
yazdığı qəzəl-romanslar milli vokal musiqimizin inciləri
hesab edilir.
C.Cahangirov musiqi xadimi kimi geniş fəaliyyət
göstərmişdir. Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının İdarə Heyətinin üzvü, “Xor
musiqisi” bölməsinin rəhbəri olmuşdur. Bəstəkar
həmçinin müxtəlif illərdə Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasının, Filarmoniyanın Mahnı və
Rəqs Ansamblının, Dövlət Televiziya və Radiosu
Xorunun bədii rəhbəri kimi məsul vəzifələrdə
çalışmışdır.
Bəstəkarın həyat və
yaradıcılığının mühüm sahələrindən
biri də onun pedaqoji fəaliyyəti olmuşdur. 1954-cü ildən
ömrünün sonunadək Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının (indiki Bakı Musiqi Akademiyası) “Xor
dirijorluğu” kafedrasına rəhbərlik etmiş, peşəkar
xormeysterlərin yetişdirilməsinə böyük əmək
sərf etmişdir.
Bu günlərdə görkəmli
bəstəkarın anadan olmasının 90 illik yubileyi
dövlət səviyyəsində qeyd edildi. Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin, Bəstəkarlar İttifaqının və
Dövlət Muğam Teatrının təşəbbüsü
ilə keçirilən yubiley tədbirlərində (6, 7, 11
oktyabr) milli musiqi mədəniyyətimizdə silinməz iz
qoymuş ölməz bəstəkarın əsərləri
bir daha səslənərək qəlbləri oxşadı.
C.Cahangirov gözəl lirik
mahnılar müəllifi kimi şöhrət
qazanmışdır. Bəstəkarın “Ana”, “Aylı gecələr”,
“Qarabağ”, “Durnalar”, “Zəriflik”, “Ay qız” və başqa
mahnıları dillərdə əzbər olmuşdur. Onun
mahnıları məşhur müğənnilərin -
R.Behbudovun, Ş.Ələkbərovanın, G.Məmmədovun,
İ.Rzayevin və başqalarının repertuarını bəzəmişdir.
Bəstəkarın “Yenilməz batalyon”, “Dəli Kür”,
“Koroğlu”, “Dağlarda döyüş” və başqa
kinofilmlərə yazdığı musiqilər sonradan müstəqil
mahnılar kimi konsert salonlarında ifa edilmiş, geniş dinləyici
kütləsinin rəğbətini qazanmışdır.
Bəstəkarın
mahnıları hazırda gənc ifaçılar tərəfindən
də sevilə-sevilə oxunur. Yubiley tədbirləri
sırasında ilk konsertin də məhz onun mahnılarına
həsr olunması təsadüfi deyildi. Beynəlxalq Muğam
Mərkəzində keçirilən mahnı gecəsində
C.Cahangirov musiqisinin pərəstişkarları bir daha bu
mahnıların sehrinə daldılar. Yubiley konsertlərini
giriş sözü ilə açan musiqişünas, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, Bəstəkarlar
İttifaqının məsul katibi Lalə Hüseynova Cahangir
Cahangirovun yaradıcılığının milli musiqi mədəniyyətimizdə
bədii-tarixi əhəmiyyətindən bəhs etdi. Dövlət
Muğam Teatrının ansamblının (bədii rəhbər
- Əməkdar artist Ağacəbrayıl Abasəliyev)
müşayiəti ilə təqdim olunan mahnılar Xalq artisti
Nazpəri Dostəliyeva, əməkdar artistlər Zöhrə
Abdullayeva, Almaz Ələsgərli, Zakir Əliyev, Zeynəb
Behbudova, Teyyub Aslanov, gənc xanəndələr Ehtiram
Hüseynov, Arzu Əliyeva və başqaları tərəfindən
böyük şövqlə ifa edildi.
Dövlət Filarmoniyasında
Ü.Hacıbəyli adına Azərbaycan Dövlət Simfonik
Orkestrinin (dirijor - Əməkdar incəsənət xadimi Fəxrəddin
Kərimov), Azərbaycan Dövlət Xor Kapellasının (bədii
rəhbər və baş dirijor - Xalq artisti Gülbacı
İmanova), F.Əmirov adına Dövlət Mahnı və Rəqs
Ansamblının (bədii rəhbər və baş dirijor -
Xalq artisti, professor Ağaverdi Paşayev) və solistlərin
(xalq artistləri A. Bayramova, Z. Nəbizadə, Əməkdar
artist S.İmanova, müğənnilər A.Orucova, N.Əzizbəyli,
E.Hüseynov və s.) iştirakı ilə keçirilmiş
yubiley konsertinin proqramına bəstəkarın əsasən
xor və orkestr əsərləri daxil edilmişdi.
Ümumiyyətlə, C.Cahangirovun
yaradıcılığında xor musiqisi xüsusi yer tutur. Hələ
1944-cü ildə o, Dövlət Filarmoniyasının nəzdində
Mahnı və Rəqs Ansamblının xor qrupuna rəhbərlik
edərək bir sıra xalq mahnılarını xor
üçün işləmişdi. Bu zəngin təcrübə
sonralar bəstəkarın xor və səhnə
üçün yazılmış çoxsaylı əsərlərində
öz parlaq əksini tapmışdır. Onun xüsusilə
dahi şair Məhəmməd Füzulinin vəfatının
400 illiyi münasibətilə yazılmış metso-soprano,
xor və simfonik orkestr üçün “Füzuli” kantatası
Azərbaycanın xor musiqisi sahəsində
qazanılmış ən yüksək nailiyyətlərindən
biri sayılır. Kantatanın solo partiyası görkəmli
müğənnimiz Şövkət Ələkbərovanın
ifasında musiqisevərlərin yaddaşına həkk
olunmuşdur. Yubiley konsertində isə bu əsərin solo
partiyasını Xalq artisti Aygün Bayramova məharətlə
ifa etdi. Konsertin birinci hissəsində həmçinin bəstəkarın
simfonik orkestr üçün “Təntənəli
yürüş”, “Xoreoqrafik süita”, xor üçün “Qəzəl”,
“Azad” operasından “Çahargah” xoru ifa edildi. Onu da qeyd edək
ki, “Çahargah” xoru muğamın xor üçün işlənməsinin
ilk klassik nümunəsi hesab edilir.
Konsertin ikinci hissəsində bəstəkarın
mahnıları və rəngarəng rəqs kompozisiyaları
Azərbaycan Dövlət Mahnı və Rəqs
Ansamblının və solistlərin ifasında təqdim
edildi.
Yubiley tədbirlərinin
üçüncü günü Bəstəkarlar
İttifaqının Ü.Hacıbəyli adına Konsert
Salonunda elmi konfrans keçirildi. Konfransı Bəstəkarlar
İttifaqının sədri, Xalq artisti, professor Firəngiz Əlizadə
açaraq böyük bəstəkarın
yaradıcılığından danışdı, onu “lirik
melodiyalar klassiki” adlandırdı. Elmi konfransda bəstəkarın
yaradıcılığını müxtəlif aspektlərdən
işıqlandıran məruzələr, o cümlədən
sənətşünaslıq doktoru, professor İmruz Əfəndiyevanın
“C.Cahangirovun yaradıcılığında novatorluq”, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru Gülarə Vəzirovanın
“C.Cahangirovun yaradıcılığına bir nəzər”, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, professor Leyla Məmmədovanın
“C.Cahangirovun yaradıcılığı Azərbaycan xor mədəniyyəti
kontekstində”, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, professor Ceyran Mahmudovanın “C.Cahangirovun
mahnılarının bəzi poetik xüsusiyyətləri
haqqında” məruzələri dinlənildi.
Tanınmış müğənni Yaqub Zurufçunun
ifasında səslənən “Ana” mahnısı konfrans
iştirakçılarını çox təsirləndirdi.
Elmi konfransda həmçinin təkliflər
irəli sürüldü. C.Cahangirovun vaxtilə tamaşaya
qoyulmuş, geniş rəğbət qazanmış opera və
operettaları artıq uzun müddətdir ki, repertuardan
çıxarılmışdır. Hesab edirik ki, bu əsərlərin
yenidən tamaşaya qoyulması həm bəstəkarın
xatirəsinin yad edilməsi, həm də gənc nəslin
maariflənməsi baxımından çox vacibdir.
İnanırıq ki, Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbinin
parlaq simalarından biri, gözəl bəstəkar, şair qəlbli
insan olan Cahangir Cahangirovun bənzərsiz musiqisi daima səslənəcək,
qəlbləri fəth edəcək.
Sevda Hüseynova,
musiqişünas, Bəstəkarlar
İttifaqının
baş məsləhətçisi
Mədəniyyət.-
2011.- 26 oktyabr.- S. 12.