Yüksəkliyə
doğru gedən yol
Ötən əsrin 20-30-cu illərində Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinin inkişafı, böyük
yüksəlişi dövrü - yeni janr, ifaçılıq
vasitələri ilə zənginləşməsi, musiqi
kollektivlərinin yaranması dahi bəstəkar Üzeyir
Hacıbəylinin adı ilə sıx bağlıdır. Bu
inkişaf yollarında böyük musiqiçinin
atdığı addımlar onun maarifçilik və yüksək
təşkilatçılıq bacarığını üzə
çıxartdı. Əlbəttə, bu yol hamar deyildi,
çətinliklərlə dolu idi. Lakin Üzeyir bəyin
öz xalqının mədəniyyətini yüksəklərdə
görmək arzusu ona cəsarət və güc verirdi.
Yaradıcılığı XX əsrin
klassikası sayılan görkəmli rus bəstəkarı
Dmitri Şostakoviçin Üzeyir bəy haqqında dediyi
sözləri qeyd etməmək mümkün deyil: “Azərbaycan
musiqisinin təməlini qoyan Üzeyir Hacıbəyov
böyük təbii istedad sahibi bir bəstəkar, görkəmli
ictimai xadim idi. O, bütün həyatını Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinin inkişafına həsr etdi. Onun
şagirdləri və ardıcılları - Azərbaycan bəstəkarları
haqlı olaraq musiqi yaradıcılığında ən
qabaqcıl yerlərdən birini tuturlar və bunda Üzeyir
Hacıbəyovun misilsiz xidməti var. O, Azərbaycan musiqi təhsilini
çox gözəl bir şəkildə təşkil etdi.
Simfonik musiqinin inkişafı yolunda çox iş
gördü. Mən Azərbaycan bəstəkarlarına
Üzeyir Hacıbəyovun böyük əsərlərini
müqəddəscəsinə qorumağı və inkişaf
etdirməyi tövsiyə etmək istərdim”.
Xalq Maarif Komissarlığı
yanında İncəsənət İdarəsinin musiqi
şöbəsinə rəhbərlik edən Üzeyir bəy
“Sənaye-nəfisə” (1921, ¹1) məcmuəsində dərc
etdirdiyi “Vəzifeyi musiqiyyəmizə aid” adlı məqaləsində
Azərbaycan musiqisinin gələcək inkişaf
proqramını müəyyənləşdirmişdir. Məqalədə
peşəkar musiqi kadrları yetişdirmək, milli musiqinin əsaslarını
işləyib hazırlamaq, ümumdünya musiqisini öyrənmək
və s. məsələlərdən bəhs olunurdu.
Azərbaycan hökumətinin
1921-ci il 26 avqust tarixli qərarı ilə Üzeyir bəyin təşəbbüsü
və layihəsi əsasında Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyası (ADK) təsis edilir. Burada fortepiano, vokal,
orkestr (skripka, violonçel, fleyta və s.), nəzəriyyə,
bəstəkarlıq və Şərq şöbəsi
yaradılmışdı. Şərq şöbəsində
milli musiqi alətlərində ifa etmək öyrədilirdi.
Üzeyir bəy Avropa və Şərq musiqi mədəniyyətinin
qarşılıqlı əlaqəsinin zəruriliyini daim
xüsusi qeyd etmişdir. Şərq şöbəsində təhsil
iki istiqamətdə aparılırdı: not sistemi üzrə
və milli ifaçılıq sənətinin şifahi ənənəvi
əsasında. Tarda çalmağı not sistemi üzrə
Üzeyir Hacıbəyli, ənənəvi şifahi
ifaçılıq sistemi üzrə isə görkəmli
tarzən pedaqoq Mənsur Mənsurov (1887-1967) öyrədirdi.
Respublikada milli kadrların
hazırlanması məqsədilə Üzeyir bəyin təşəbbüsü
sayəsində 1922-ci ildə Azərbaycan Dövlət
Türk Musiqi məktəbi təşkil edilir. Beş
şöbəsi (fortepiano, vokal-Avropa və Şərq
üslubunda, musiqi nəzəriyyəsi, orkestr) olan bu məktəb
1924-cü ildən orta ixtisas musiqi təhsili müəssisəsi
hüququ qazanaraq Azərbaycan Dövlət Türk Musiqi
Texnikumu adlandırılır. Bəstəkarlar - Asəf
Zeynallı, Səid Rüstəmov; musiqişünaslar -
Xurşid Ağayeva, Fatma Zeynalova, Fatma Səmədova; dirijorlar
- Əfrasiyab Bədəlbəyli, Əşrəf Həsənov;
pianoçu - Məmməd Nəsirbəyov;
kamançaçalan - Qılman Salahov və bir sıra
başqa istedadlı musiqiçilər burada təhsil
almışlar. 1926-cı ildə texnikum ADK ilə birləşdirilərək,
onun tələbə heyəti milli kadrlarla xeyli zənginləşdirildi.
Üzeyir bəy Azərbaycan musiqisinin dərindən öyrənilməsinə
can ataraq 1925-ci ildə Konservatoriyada özünün rəhbərliyi
ilə “Şərq musiqisini öyrənən sinif”in
açılmasına nail olmuşdu (Sonralar bu kurs “Azərbaycan
xalq musiqisinin əsasları” adlandırılıb və
hazırda fəaliyyət göstərir).
Böyük bəstəkar sonralar
bu barədə belə demişdi: “Mən Azərbaycan xalq
musiqisinin əsaslarını öyrənmək işinə
1925-ci ildən başlamışam. Seçdiyim bu mövzuya
dair nə bir ədəbiyyat, nə xüsusi elmi əsərlər,
nə də başqa bir vasitə olmadığına görə
mən ancaq öz şəxsi müşahidələrimin,
apardığım diqqətli tədqiqatların nəticələrinə
və Azərbaycan xalq musiqisinin bütün nümunə və
formalarının dərin təhlilinə əsaslanmağa məcbur
oldum”.
Üzeyir bəy xalq musiqisinin
toplanması və nota salınması işində
böyük səy göstərmiş və 1927-ci ildə
Müslüm Maqomayevlə birlikdə Azərbaycan xalq
mahnılarından ibarət ilk məcmuəni nəşr
etdirmişdir. Məcmuəyə “Ninni”, “Beşik
başında”, “Səhər-səhər yaz
çağı”, “Qarabağ şikəstəsi”,
“Üç telli durna”, “Küçələrə su səpmişəm”,
“Gözəlim sənsən”, “Əlində sazın
qurbanı”, “Anama deyin”, “Dağlarda çiçək”,
“Saçın ucun hörməzlər” və s. məşhur
el nəğmələri daxil edilmişdir.
Üzeyir bəyin musiqisinin gözəlliyi,
parlaqlığı, möhtəşəmliyi onun sənətinə,
xalqına olan odlu-alovlu sevgisinin, vətənpərvərliyinin
və yüksək zövqünün bəhrəsidir. Öyrənib-öyrətmək
eşqi və həvəsi ilə yaşayan, daim yeniliklər
axtarışında olan Üzeyir bəy yüksək xidmətləri
ilə musiqi mədəniyyətinə böyük töhfələr
vermişdir.
Bəstəkar 1926-cı ildə
konservatoriya tələbələrindən ibarət xor
kollektivi yaratmağa cəhd göstərmiş, lakin bu iş
yarımçıq qalmışdır. Sonradan isə
1936-cı ildə Azərbaycan Dövlət Filarmoniyası nəzdində
professional xor kollektivinin yaradılmasına nail olmuşdur.
Xorun ilk repertuarına Üzeyir bəy tərəfindən
işlənmiş xalq mahnıları - “Aman nənə”, “Ay bəri
bax”, “Lolo” və s. daxil edilmişdir. Bu dövrdə xor
musiqisinin bir sıra janrları da təşəkkül
tapmışdı. Üzeyir bəyin “Firdovsi”, Qara Qarayevin
“Könül mahnısı” kantataları və s. Xor musiqisinin
inkişafında Üzeyir bəyin “Koroğlu”
operasındakı monumental xor səhnələrinin, xüsusilə
də “Çənlibel” xorunun rolu böyükdür. 1938-ci ilədək
Azərbaycan Dövlət Xoru müstəqil fəaliyyət
göstərmiş, 1938-ci ildə isə rəqs qrupu ilə
birləşdirilmişdir.
1933-34-cü tədris illərində
ADK-nın nəzdində “Xüsusi istedadlı uşaqlar qrupu”
yaradılmış və bir neçə ildən sonra onillik
orta ixtisas musiqi məktəbinə (Hazırda Bülbül
adına Orta ixtisas musiqi məktəbi) çevrilmişdir. Bu
məktəb konservatoriya üçün musiqi kadrları
hazırlayan əsas baza idi. Məktəbin
yaradıcılarından biri ADK-nı bitirmiş pianoçu,
pedaqoq Kövkəb Səfərəliyeva (1907-1985) olmuşdur.
Uzun illər burada direktor və fortepiano üzrə müəllim
olmuş Kövkəb xanımın Üzeyir bəylə ilk
görüşü 1922-ci ilə təsadüf edir. Həmin
ildən o, bəstəkarın yaxın köməkçisi -
“Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” kitabının
redaktoru olmuşdur.
“...Üzeyir bəylə işlədiyim”
illər mənim həyatımın ən yaxşı, ən
maraqlı dövrüdür. Gözəl musiqiçi ilə
görüşlər məndən ötrü əsl məktəbə
çevrildi, xalq musiqisinin bədii keyfiyyətlərini yeni tərzdə
dərk etməyə məni məcbur etdi. Üzeyir bəy
öz biliyini və incə müşahidələrini həmişə
həvəslə bölüşürdü. Üzeyir
Hacıbəyovun kitabı Azərbaycan musiqisini öyrənmək
üçün ən zəruri bir dərsliyə
çevrilmişdi. O, Azərbaycan musiqisinin şifahi ənənələrinin
qanunauyğunluqlarını geniş musiqilər
üçün açmışdır. Mən çox
xoşbəxtəm ki, böyük bəstəkar-alimlə
birlikdə işləmək mənə nəsib olmuşdur”,
- deyə Kövkəb xanım öz xatirələrində
qeyd etmişdir.
Üzeyir Hacıbəylinin yüksək
təşkilatçılıq bacarığı nəticəsində
1932-ci ildə Azərbaycan Radio Komitəsi yanında ilk notlu
xalq çalğı alətləri orkestri yaradılır. 22
nəfərdən ibarət olan orkestrin dirijoru Üzeyir
Hacıbəyli, dirijor köməkçisi və konsertmeysteri
Səid Rüstəmov olmuşdur. Üzeyir bəy bu orkestr
üçün iki böyük əsər - I və II
Fantaziyaları (I Fantaziya - “Çahargah”, II Fantaziya - “Şur”)
yazmışdır. Dahi Avstriya bəstəkarı
V.A.Motsartın yaradıcılığını çox sevən
Üzeyir bəy onun “Do major ¹15” sonatasının musiqisini
“Çahargah” ladında transkripsiya edərək
özünün I Fantaziyasında istifadə etmişdir. Bəstəkar
bununla Azərbaycan dinləyicisini milli çalğı alətləri
vasitəsi ilə Avropa klassik musiqisinə
yaxınlaşdırmağa
çalışmışdır.
1939-cu ildən ömrünün
sonunadək Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının
direktoru olmuş Üzeyir bəy bu təhsil ocağına
respublikanın hüdudlarından uzaqlarda da böyük
nüfuz qazandırmışdır. Burada Bülbül,
Ş.Məmmədova, B.Zeydman, L.Rudolf, M.R.Brenner, A.B.Qoldenveyzer
kimi şəxslər dərs demişlər. 1935-ci ildə
Üzeyir bəyin dəvəti ilə Konservatoriyaya gələn
və ömrünün sonuna kimi burada çalışan
M.R.Brennerin Azərbaycanda Fərhad Bədəlbəyli, Fəridə
Quliyeva kimi musiqiçilərin yetişməsində,
ifaçılıq mədəniyyətinin inkişafında
böyük rolu olmuşdur.
Üzeyir bəydən dərs
almış, ənənələrini davam etdirmiş tələbələri
- bəstəkar-musiqişünas Əşrəf Abbasov, tarzən-pedaqoq
Adil Gəray, musiqişünas Əminə Eldarova və o
dövrün bir sıra istedadlı sənət adamları
Üzeyir sənətinin böyüklüyünün
canlı şahidi olmuşlar və bu şahidlik sonralar maraq
doğuran dəyərli xatirələrə çevrilərək
kitab səhifələrində özünə yer
almışdır. Bu baxımdan görkəmli bəstəkar
Şəfiqə Axundovanın xatirəsini yada salmaq yerinə
düşər: “Üzeyir müəllim olmasaydı, mən də
olmazdım. Bu, mənim yaradıcılıq
epiqrafımdır. Həqiqətən də belədir.
Bugünkü varlığımla, bugünkü müvəffəqiyyətlərimlə
mən müəllimimə borcluyam. O çox mehriban, səmimi,
qayğıkeş, böyük ürəkli bir insan idi.
Üzeyir müəllim haqqında çox danışmaq
olar... Ona, onun sənətinə, təbiətinə hamı səcdə
edirdi. O, əsl insan, mərd adam idi. Biz ondan çox şey
öyrəndik. Onun xatirəsi qəlbimizdə silinməzdir.”
Üzeyir bəyin övladı yox
idi. O, tələbələrinə hər zaman ata
qayğısı ilə yanaşaraq, onlara mənəvi və
maddi dəstək olmuşdu. Üzeyir bəyin istedadlı tələbəsi,
onun vəfatından sonra Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbinə
başçılıq etmiş və bu məktəbin
inkişafına böyük təsir göstərmiş
görkəmli bəstəkar Qara Qarayev öz müəlliminin
əzəmətliliyini belə ifadə edir: “...Üzeyir
Hacıbəyovun musiqisi xalqımızın ürəyində
yaşayır, onun mənəvi həyatını zinətləndirir.
Zaman bu böyük istedadın qurduğu əzəmətli binanı
sarsıtmaqda nəinki acizdir, əksinə, onun getdikcə daha
da möhkəmləndiyinə şahid olur. Onun musiqisinin parlaq
rəngləri daha da əlvanlaşır və biz onun
yaradıcılığında yeni gözəlliklər və
incəliklər kəşf edirik”.
Beləliklə Üzeyir Hacıbəyli
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin inkişafında,
ucalmasında bir memar, bir qurucu kimi böyük rol oynayaraq
musiqi tarixində silinməz izlər qoydu və Azərbaycan
musiqiçiləri üçün düzgün istiqamətdə
və yüksəkliyə doğru gedən bir yol
açdı.
1921-ci il avqustun 26-da Üzeyir bəyin
əsasını qoyduğu Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyası - hazırda böyük bəstəkarın
adını daşıyan Bakı Musiqi Akademiyası bu gün
də Azərbaycanın musiqi mədəniyyətinin daha da
inkişafı və parlaq gələcəyi naminə
istedadlı tələbələr-şəxsiyyətlər
yetişdirməkdədir. Bu günlər dahi Üzeyir bəyin
anadan olmasının 126-cı ildönümü ilə
yanaşı, onun yaradıcısı olduğu təhsil
ocağının 90 illik yubileyi də mədəni həyatımızın
əlamətdar hadisəsi kimi qeyd olunur. Mən də dahi
musiqiçinin adını daşıyan Bakı Musiqi Akademiyasının
məzunu olduğum üçün fəxr edir və
başda professor Fərhad Bədəlbəyli olmaqla
Akademiyanın bütün kollektivini yubiley münasibətilə
təbrik edir, yeni-yeni nailiyyətlər arzu edirəm.
Aytən
Heydərova,
Üzeyir Hacıbəylinin
ev-muzeyinin
baş mühafizi
Mədəniyyət.-
2011.- 9 sentyabr.- S. 11.