Səhnə
ustalarımız:
Mirseyfəddin
Kirmanşahlı
İlk addımlarını Tiflis Azərbaycan
teatrında atan, bu teatrın uğurlarında və təşkilatlanmasında
xüsusi əməyi olan səhnə fədailərindən
biri də Mirseyfəddin Kirmanşahlı olub. O, teatr tariximizdə
öz sənət dostları - Mirzəli Abbasov, Mirzəxan
Quliyev və İbrahim İsfahanlı kimi aktyor və rejissor,
eyni zamanda, dramaturq, pedaqoq, nəzəriyyəçi və
teatr təşkilatçısı kimi tanınır.
Mirseyfəddin Kirmanşahlı əslən
Cənubi Azərbaycanın Kirmanşah şəhərindəndir.
Valideynləri XIX əsrin sonlarında Tiflisə
köçmüş və Mirseyfəddin də 1892-ci ildə
burada doğulmuşdur. Doğmalarını çox tez itirən
Mirseyfəddin kiçik yaşlarından
özü-özünü dolandırmağa məcbur olsa da,
həyat sınağından şərəflə
çıxmış, ehtiyac içində yaşasa da,
qürurunu itirməmiş, heç kəsə baş əyməmişdir.
Sənətkarın uşaqlıq
dostu və həmkarı Mustafa Mərdanovun xatirələrində
onun həyatının ilk və sonrakı dövrləri,
habelə fəaliyyəti ilə bağlı xüsusi maraq
doğuran bir sıra məqamlarla rastlaşırıq.
Ehtiyac içində yaşayan bu
uşaq təhsil almaq, biliyini artırmaq üçün fədakarlıq
etmiş, eyni zamanda, teatra da xüsusi həvəs göstərmişdir.
O, əvvəlcə Tiflisdə xeyriyyə məktəbində,
sonra isə rus-tatar məktəbində təhsil
almışdır.
Mustafa Mərdanovun
yazdıqlarından: “Hər gün Mirseyfəddin dərsdən
sonra bizə gələrdi, verilən dərsləri bərabər
hazırlayardıq. Bizi birləşdirən və
dostluğumuzu get-gedə artıran bir amil də var idi; o da
teatra, səhnəyə böyük həvəs və məhəbbətimiz
idi. Biz bu barədə çox söhbət edərdik, teatra
aid kitablar oxuyardıq. İmkanımız olanda teatra gedər,
Azərbaycan artistləri ilə tez-tez görüşməyə
və söhbət etməyə can atardıq. Teatrda
tamaşalara baxdıqdan sonra Mirseyfəddini tanımaq olmurdu.
O, atəş içərisində yanırdı. Onu qəhrəman
rolları və səhnə tərtibatı olduqca
maraqlandırırdı. İllər keçdikcə Mirseyfəddində
səhnəyə həvəs və məhəbbət daha da
artırdı».
Bu mənbədən məlum olur
ki, səhnəyə həvəs tezliklə onu teatra gətirir.
Həvəskar aktyor əvvəllər sözsüz rollarda,
bir qədər sonra isə kiçik rollarda səhnəyə
çıxır. Tiflis Azərbaycan teatrının
yaranmasında müstəsna xidmətləri olan Mirzəli
Abbasov və Əşrəf Yüzbaşov ona inanır və
məsul rollar verməyə başlayırlar. Mirseyfəddin
Kirmanşahlı həmin vaxtlar Mirzəli Abbasov, Əşrəf
Yüzbaşov, Mirzəxan Quliyev, Həbib Köçərlinski
kimi tanınmış səhnə ustaları ilə birlikdə
«Ağa Məhəmməd şah Qacar», «Nadir şah»,
«Qaçaqlar», «Dağılan tifaq», «Bəxtsiz cavan»,
«Arşın mal alan», «O olmasın, bu olsun", «Hacı Qara»,
«Yağışdan çıxdıq, yağmura
düşdük», «Zorən təbib», «Müsyö Jordan və
dərviş Məstəli şah» tamaşalarında
çıxış edir.
Tiflis Azərbaycan teatrının
truppası 1911-ci ildə iki dəstəyə
bölünür və dəstələrdən birinə
Mirseyfəddin Kirmanşahlı rəhbərlik edir. 1912-ci ildə
Tiflisdə «Auditoriya» açılır (bu barədə «Mədəniyyət»in
oxucularına məlumat vermişik) və bu dəstələr
birləşir.
Professor Abbas Hacıyevin «Tiflis Azərbaycan
teatrı» kitabından: «Tiflisdə Azərbaycan Xalq Evi -
«Auditoriya» açıldıqdan sonra Tiflis Azərbaycan
teatrının tamaşaları musiqi və tərtibatın dərinliyi,
aktyor oyununun təzəlik və orijinallığı ilə
fərqlənir, ayrı-ayrı tamaşalar qızğın
müzakirə və mübahisəyə səbəb olur.
Tiflis Azərbaycan teatrı öz ətrafında güclü
və istedadlı aktyor kollektivini birləşdirir, qadın
rollarını ancaq aktrisalar aparırdı. Mirzəli Abbasov,
Mirseyfəddin Kirmanşahlı, Əşrəf
Yüzbaşov, Həbib Köçərlinski, Mirzəxan
Quliyev, Panfiliya Tanailidi, Əşrəf Yüzbaşov və
başqaları nüfuzlu, şüur, düşüncə və
mənəviyyata təsir edə bilən sənətkar kimi
tanınırdılar».
Həmin vaxtdan başlayaraq
Kirmanşahlı həm də rejissor kimi fəaliyyət
göstərir.
Müasirlərinin
yazdıqlarından məlum olur ki, o, səhnə fəaliyyətinin
ilk illərində Pərviz və Gavə («Gaveyi-ahəngər»),
Əlmənsur («Əlmənsur»), Əsgər («Arşın
mal alan»), Sərvər («O olmasın, bu olsun»), Qurban («Pəri
cadu»), Heydər bəy («Hacı Qara»), Nəcəf bəy
(«Dağılan tifaq») və başqa rollarda
çıxış etmiş, tamaşaçı rəğbəti
qazanmışdır. Lakin Kirmanşahlı özünü hələ
yetkin aktyor hesab etmir, daim axtarışlar aparır, öyrənirdi.
Bu məqsədlə o, Tiflisdəki digər teatrların
aktyorları ilə, habelə şəhərə qastrola gələn
aktyorlarla görüşür və söhbətləşir,
böyük sevinclə onlarla eyni tamaşada oynayırdı.
1916-cı ildə Tiflis
teatrının bir dəstə aktyoru İrəvana qastrola
gedir. Truppanın repertuarına «Gaveyi-ahəngər»,
«Arşın mal alan», «Ölülər» və «Bəxtsiz
cavan» tamaşaları daxil edilmişdi. Tamaşaların
rejissoru Mirseyfəddin Kirmanşahlı idi. «Ölülər»də
İsgəndər rolunun ifaçısı Nadir İbrahimov
qastrola gedə bilmədiyinə görə əsərin
müəllifinin - Cəlil Məmmədquluzadənin tövsiyəsi
ilə bu rolda Kirmanşahlı özü
çıxış edir və uğur qazanır.
Bu qastroldan sonra o, xeyli məşhurlaşır,
yeni tamaşalarda yeni obrazlar yaradır. Tiflis teatrının
1919-cu ildə Türkiyəyə qastrolu nəticəsində
isə bu truppanın üzvlərinin, o cümlədən
Mirseyfəddin Kirmanşahlının şöhrəti daha
geniş miqyasda yayılır.
Qeyd edək ki, bu illərdə
artıq Kirmanşahlı yalnız istedadlı aktyor və
rejissor kimi yox, həm də bacarıqlı bir təşkilatçı
kimi özünü təsdiq etmişdi. Buna görə də
həmkarları qastrol müddətində truppaya rəhbərliyi
ona həvalə etmişdilər. Bundan başqa,
Kirmanşahlı qastrol müddətində göstəriləcək
bir çox tamaşaların rejissoru və əsas
iştirakçılarından biri idi. Qastrol müddətində
«Gaveyi-ahəngər», «Əlmənsur», «Arşın mal alan»,
«O olmasın, bu olsun», «Əsli və Kərəm», «Ağa Məhəmməd
şah Qacar», «Nadir şah», «Pəri cadu», «Dağılan tifaq»,
«Bəxtsiz cavan», «Əlli yaşında cavan», «Leyli və Məcnun»,
«Evliykən subay» tamaşaları göstərilmişdir.
Əvvəlki
yazılarımızda Tiflis teatrının Türkiyəyə
qastrolu barədə «Mədəniyyət»in oxucularına məlumat
vermiş və mənbələrə istinadən
yazmışdıq ki, tamaşaların göstərilməsi ərəfəsində
Türkiyə mətbuatında ayrı-ayrı tamaşalar və
aktyorlar haqqında məlumat verilmiş, truppanın
repertuarı təqdim edilmişdi. Qastrol zamanı isə
Türkiyə mətbuatında ayrı-ayrı tamaşalar,
habelə aktyorlar haqqında müsbət rəylər dərc
edilirdi.
İstanbul mətbuatında dərc
edilmiş elan: «Şahzadəbaşında Millət teatrı,
Azərbaycan kompaniyasının böyük müsamirəsi,
səhnəmizdə misalına nadir təsadüf edilən məşhur
tarixi faciə: Ə.Haqverdiyev - «Ağa Məhəmməd
şah Qacar».
Ağa Məhəmməd şah -
M.S.Kirmanşahlı. Rejissor - M.S.Kirmanşahlı». (Qulam Məmmədli.
«Azərbaycan teatrının salnaməsi», Bakı, 1975, s. 519).
İstanbulda çıxan
«Tamaşa» dərgisinin 1919-cu il 1 mart tarixli sayında məşhur
türk aktyoru və rejissoru Ərtoğrul Möhsünün
«Azərbaycanlıların İstanbula ziyarətləri
münasibətilə» adlı məqaləsi dərc
edilmiş, birinci səhifədə Mirseyfəddin
Kirmanşahlının fotoşəkli verilmiş və
fotoşəklin altında «Azərbaycan türk operett və
dram kompaniyası rejissoru Mirseyfəddin Kirmanşahlı»
sözləri yazılmışdı.
Dərginin növbəti səhifəsində
isə oxuyuruq: «Son dərəcə sevimli, tərbiyəli və
nazik olan bu sənətkar (Mirseyfəddin Kirmanşahlı -
A.B.) Azərbaycan heyət tamaşasının ilk rəhbərlərindəndir.
Burada həcbilicab operetlərdə oynaması və sevdiyi
dramlardan məhçur qalması Mirseyfəddinin sənətini
bizə tamamilə ibraz etməsini mütəəsər
buraxmışdır» (Sitat Mustafa Mərdanovun «Mənim
müasirlərim» (Bakı, 1973) kitabından
götürülmüşdür).
Mirseyfəddin
Kirmanşahlının rəhbərlik etdiyi truppaya «Tamaşa»
dərgisinin 1 aprel 1919-cu il tarixli sayında verilmiş daha bir
dəyər: «Üç aydan bəridir ki, azərbaycanlı
artistlər İstanbuldadır. Onlar bu müddət içərisində
«Millət», «Odeon», «Qaziköy» teatrlarında tamaşa
vermişlər. … Qafqazın zəngin səhnələrində
tamaşa verməyə alışmış bu aktyorlar, bizim
çürük-çarıq səhnələrimizdə
yırtıq və arıq dekorların içində,
heç də Avropanı təqlid etmədən, milli xəzinədən
çıxardıqları əsərlərlə ruhumuzu
oxşayan əsərlər verirlər» (Qulam Məmmədli.
«Azərbaycan teatrının salnaməsi», Bakı, 1975, s. 523).
Onu da qeyd edək ki, «Tamaşa» dərgisinin
həmin sayının üz qabığında Mirseyfəddin
Kirmanşahlının fotoşəkli verilmişdir.
Bu uğurlu qastroldan sonra Tiflis
teatrının fəaliyyəti daha da canlanır, məhz
Kirmanşahlının rəhbərliyi və iştirakı
ilə hazırlanmış «Nadir şah», «Jorj Danden»,
«Qaçaqlar» kimi irihəcmli tamaşalar nümayiş
etdirilir.
Mirseyfəddin Kirmanşahlı
1919-cu ilin payızında Bakıya dəvət olunur və
1921-ci ilədək səhnə fəaliyyətini burada davam
etdirir. 1921-ci ildə Gürcüstan hökuməti onu Tiflisə
rejissor vəzifəsinə dəvət edir. O, burada «Əbülüla»
tamaşasını hazırlayır və özü də
baş rolda çıxış edir. Bu tamaşa 1922-ci ildə
Rustaveli teatrının səhnəsində göstərilir və
xüsusi komissiya tərəfindən bəyənilir, teatra
dövlət teatrı statusu verilir.
Beləliklə, 1922-ci ildə
M.F.Axundov adına Tbilisi Azərbaycan Dövlət Dram
Teatrı yaradılır. Elə həmin il yeni
yaradılmış Tbilisi Azərbaycan Dövlət Dram
Teatrı Mirseyfəddin Kirmanşahlının rəhbərliyi
ilə Bakıya qastrola gedir.
Bu qastrol dövlət teatrı kimi
Tiflis teatrının ilk rəsmi səfəri idi. Qastrol
repertuarına J.B.Molyerin «Jorj Danden», Hüseyn Cavidin
«Uçurum», Böyükağa Talıblının «Keyf
içində» və Mirseyfəddin Kirmanşahlının özünün
qələmə aldığı «Üç cərəyan»
pyesləri əsasında hazırlanmış tamaşalar
daxil edilmişdi.
Qastrol başa çatdıqdan bir
qədər sonra teatrın aktyorlarından Mirseyfəddin
Kirmanşahlı və Mustafa Mərdanov, habelə Bakı
teatrından daha iki aktyor Azərbaycan hökumətinin qərarı
ilə professional teatr təhsili almaq üçün Moskvaya
göndərilirlər.
Təhsil alıb qayıdan Mirseyfəddin
Kirmanşahlı həyatını Azərbaycan teatrı və
kinosuna həsr etmişdir.
Adilxan Bayramov,
filologiya elmləri doktoru
Mədəniyyət.-
2011.- 21 sentyabr.- S. 13.