Kino
onun mənəvi dünyası idi
Milli
kinomuz estetik sərvətimiz, xəzinəmizdir. Bu sənət xəzinəmizin zənginləşməsində
görkəmli kinorejissor Lətif Səfərovun müstəsna
xidmətləri olmuşdur. Onun adı
çəkiləndə 1950-1960-cı illərdə Azərbaycan
kinosunun təəssübünü çəkən,
bütün həyatını, varlığını kinoya
bağlayan kino sənət fədaisini xatırlayırıq.
Lətif Səfərov
kinoya 7 yaşında gəlib. 1928-ci ildə
kinorejissor Leo Murun ekranlaşdırdığı “Gilan
qızı” filmində Gülgül roluna çəkilib.
Həmin filmin rejissor assistenti kimi
çalışan, sonralar isə Azərbaycan kinosunun zəngin
irsini yaradan Mikayıl Mikayılov kiçik Lətifin
obrazı duyaraq yaratmasına heyran qalır. Buna görə də o, iki ildən sonra 1930-cu ildə
“Lətif” filmini çəkəndə balaca aktyoru baş rola
dəvət edir. Azyaşlı
uşağın ifadəli gözləri, hadisələri
öz ifaçılığında təhliletmə
bacarığı filmin yaradıcı heyətini həm
sevindirir, həm də təəccübləndirirdi. Elə buna görə də onlar filmi balaca qəhrəmanın
adı ilə (“Lətif”) adlandırmağı qərara
alırlar. Səssiz çəkilən bu
ekran əsərində yeni kolxoz quruculuğu uğrunda gedən
mübarizədən bəhs edilir. Lətif
doğuluşundan sosial ədalətsizlikləri, miskinlikləri
gördüyündən sanki vaxtından qabaq
böyümüş bir uşaqdır. Ögey
anasının (akt. H.Rzayeva) himayəsində,
taleyin acı hökmü ilə təkbətək,
üz-üzə qalan kiçik Lətifin acınacaqlı
yaşam tərzinə biganə qala bilmir, filmi birnəfəsə
izləyirsən. Balaca Lətif əslində
həmin illərin cəhalət məhkumiyyətinə
düçar olan uşaqların ümumiləşdirilmiş
bir obrazıdır.
Bu filmdən sonra Lətif
Səfərov “Sevil”, “Şərqə yol”, “Qızıl kol”
filmlərinə də çəkilir.
Lakin sonralar balaca Lətifə
xəstəliyi rahatlıq vermədiyinə görə o, Bərdəyə
- anasının yanına qayıdır. Kiçik
yaşlarından anası ilə birlikdə atası tərəfindən
tərk edilən Lətif bəlkə də doğulduğu (1920-ci
il 30 sentyabr) günə dəfələrlə
lənətlər yağdırıb. Çünki
ömründən gedən illərinin, günlərinin hər
anında həyat ona (səhhəti və ətraf mühiti
baxımından) sevincdən çox kədər bəxş
edib.
Kinoda
yaratdığı rollarda olduğu kimi, həyatda da
savadsızlığa, mövhumatçılığa nifrət
yağdıran Lətif daim mütaliə edir, mükəmməl
təhsil alması üçün
çalışırdı. 1931-ci ildə
Gəncə Pedaqoji Texnikumuna qəbul olub qiyabi təhsil
alır. Lakin sonra yenə Bakıya
qayıdıb, illərlə sevgisini ürəyində gəzdirdiyi
məkana - kinostudiyaya üz tutur. Kinostudiya,
arzuları beynində, ürəyində tüğyan edən
gənc Lətif üçün sənət məbədi
idi. Lətif uşaqlıqdan gəlib-getdiyi
bu yaradıcılıq məkanına elə vurulmuşdu ki,
bu illər ərzində bir gün də olsun onu
unutmamışdı. Əvvəlcə o,
kinostudiyada dublyaj şöbəsində, sonra isə rejissor
assistenti kimi fəaliyyət göstərdi. Sonra Moskvada
Ümumittifaq Kinematoqrafiya İnstitutunda ali
təhsil alır.
Kinostudiyada işə
düzələnə qədər isə gənc Lətifin əynindəki
nazik pencəyini üstünə salıb parklardakı oturacaqların
üstündə gecələdiyi vaxtları bu gün də
kinematoqrafçılar çox ürək ağrısı
ilə xatırlayırlar. Bir sözlə
o, kinostudiyaya cansız kağız üzərində olan
şablon ssenariləri ekranlaşdırmağa, karyera
qurmağa yox, illərlə qəlbində, düşüncələrində
gəzdirdiyi, acılı taleyinə nur səpəcək
arzularını gerçəkləşdirməyə gəlmişdi.
Kino onun mənəvi dünyası idi.
İstedadlı rejissorun sonralar
çəkdiyi bədii filmlərdə (“Bəxtiyar”, 1955,
“Qızmar günəş altında”, 1957, “Leyli və Məcnun”,
1961) həyatın gözəlliklərini vəsf edən məqamları,
valideyn məhəbbətini, sevginin müqəddəsliyini,
böyük-kiçiyə hörmətin
labüdlüyünü, insanlığı dəyərləndirən
keyfiyyətləri görəndə bir daha kamil sənətkarın
istinad mənbəyinin həyatın özü olduğunu
başa düşürsən. Çünki həmin
illərdə çəkilən filmlərimizin çoxu ya
sovet ideologiyasının təsiri altına düşür,
ya da yadelli ssenaristlərin ucbatından milli yox, beynəlmiləl
ruhlu olurdu. Lətif Səfərovun
torpağına, elinə, sənətinə
bağlılığı isə filmlərə düzgün
traktovka verməsinə, doğru kompozisiya qurmasına imkan
verirdi. O, emosional sənət növü olan kinonun əsas
duyğu vasitəsinin musiqi olduğunu çox yaxşı
bilirdi. Buna görə də filmlərində həmişə
düzgün musiqi seçimi edirdi. Təsadüfi
deyil ki, çəkdiyi filmlərdəki mahnı və musiqilər
sonralar şəxsi repertuarlara köçərək müxtəlif
ifalarda məşhurlaşdı, dillər əzbəri oldu.
Qeyd etdiyimiz kimi, Lətif
Səfərovun yaşam tərzindən irəli gələn səbəblərdən
həyat fəlsəfəsi zəngin, həyata olan məhəbbət
eşqi çox güclü idi. Onun
daxilində insan sevgisinə, mərhəmətinə ehtiyac
duyduğu bir poetiklik, hüzn vardı. İstedadlı
rejissorun ilk böyük işi “Bəxtiyar” filmi oldu. Musiqili janrda olan filmin tamaşaçı qəlbində
iz salan əsas cəhətlərindən biri də ibrətamiz
mənəvi, əxlaqi dəyərlərin, yüksək
ideyaların daşıyıcısı olmasıdır.
Lətif müəllim hadisələrə şəxsi
prizmadan yanaşaraq filmdə dostluq mövzusunu qabartdı,
sevgi müqəddəsliyini, isti ocaq-ailə xoşbəxtliyini
ön plana çəkdi.
Lətif Səfərovun
filmlərindəki baş qəhrəmanları onun daxili
dünyasını təcəssüm etdirirdilər. O,
öz filmlərində həmişə insan ruhunun azad,
xoşbəxt olduğu qüsursuz məkanı
yaradırdı. Cəmiyyətdə ictimai
ziddiyyətlər yaradan nadanlara qarşı meydan oxuyan
personajların replikaları, ifadələri onun bütün
dövrlərə ünvanladığı ürək
sözləri, yaradıcılığı
bütünlükdə mənəviyyatının bədii
inikası idi. Peşəkar rejissor öz
yaradıcılığında mühiti və daxili aləmi
ilə mübarizə aparan insan mənəviyyatını tədqiq
etməyi çox gözəl bacarırdı. Filmlərində müsbət cəhətli, örnək
timsallı personajları ərsəyə gətirməklə
Lətif Səfərov cəmiyyətdə,
tamaşaçılar arasında psixologiyası və mənəviyyatı
xəstə, düşüncəsi çaşqın
adamları müalicə etmiş olurdu. O, müsahibələrində
haqlı olaraq qeyd etmişdir ki, “mən həkim, pedaqoq,
mühəndis və başqa peşələrin sahibi də ola bilərdim. Lakin kinematoqrafçı
olmağa ona görə qərar verdim ki, filmlərimdə
bütün sənət adamlarının həyat tərzini
xarakterizə edə bilim”.
Süjetindən,
janrından asılı olmayaraq istedadlı rejissorun çəkdiyi
filmlərin hamısında insan mənəviyyatının
formalaşması prinsipi əsas götürülüb.
Onun 1957-ci ildə çəkdiyi “Qızmar günəş
altında” filminin əsas qəhrəmanları kolxoz
quruculuğunun inkişafı, öhdəlik, plan üzərindəki
qələbənin fonunda işıqlı gələcək
quran personajlardır. Filmdə kolxoz birinciliyinin
göstərilməsi dövrünün tələbinə uyğun
olan əsas şərt idi. Lakin rejissor
prototiplərin daxili təmizliyini cəmiyyətə təlqin
etməklə əməlisaleh insanların cəmiyyətə
həmişə lazım olduqlarını vurğulayır.
Onun filmlərində
məzmun formanı üstələyirdi. Bütün
filmlərdəki yüksək ideyalar bəşəri mövzudur.
Kinematoqrafçılar və
tamaşaçılar dünyanı gözəlləşdirmək
prinsipinə heç vaxt biganə qalmırlar. Yüksək ideyalara, estetik prinsiplərə xidmət
edən filmlər öz aktuallığını həmişə
qoruyub saxlayırlar. Kino nəzəriyyəsini
yaxşı bilən kinematoqrafçılarımız da,
sovet ideologiyasının təsiri altında inkişaf edən
kinomuzda belə, bu tendensiyanı sözün əsl mənasında
həqiqət carçısına çevirirdilər. Lətif Səfərov kimi sənətkarların
bütün dövrlərdə olması vacib şərtdir.
Kino illər ötdükcə formaca (texniki təsvir
vasitələri ilə) zənginləşib mürəkkəbləşsə
də, onun gücü dramaturgiyada, məzmunundadır. Buna görə sadə süjetində daxili
dinamikası bol olan belə filmlərimiz onlardan ibrət
götürməyə bizi sövq edir.
“Qızmar günəş
altında” filminin baş qəhrəmanı olan Aydın
Zeynalovun (akt. Ə.Fərzəliyev) mənəviyyatı
mübarizələrlə aşılanır. O,
Eldarı sağaltmaq üçün kəndə gəldiyi
gündən kolxoz sədri Sərdarov (akt. A.Gəraybəyli),
kənd həkimi Mürsəl (akt. C.Əliyev),
mühəndis Cəlal (akt. F.Mustafayev) və
b. tərəfindən xoş qarşılanmır. Film ilk kadrlarında bizə biri digərini inkar edən
qütbləri (yalançı, xudpəsənd rəftarları)
təqdim edir. Lakin bir az romantik, bir az həssas qəlbli
olan həkim Aydın Zeynalovun kəndə getməsi, orda ilk
baxışda vəzifə borcunu yetirməyə
çalışan, əslində isə mənəviyyatı
çürümüş, mövhumatçılıq
prinsipini şüurlarında keçmişdən miras
saxlamış insanların vicdanlarının, yatmış
ruhlarının oyanmasına səbəb olur. Həyatda
rastlaşdığımız ziddiyyətlərə,
qaranlıqlara aydınlıq gətirən insanları hər
dövrdə mövcud olan riyarkarların oyuncağına
çevrilməsindən qoruyan, agah edən bir personajdır
doktor Zeynalov.
1961-ci ildə istedadlı rejissor Məhəmməd
Füzulinin eyniadlı əsərinin motivləri əsasında
“Leyli və Məcnun” filmini çəkdi. İki nakam gəncin
könül iniltisini, dünyaya və insanlara olan
küskünlüyünü görkəmli bəstəkar
Qara Qarayevin musiqisi müşayiət edir. Bu film ekran
poetikasıdır. Cahil insan əməllərinin
dövrünü qaranlıqladan, səhra kimi boz rəngə
boyayan məkanda bir ali duyğu var: sevgi. İki
insanının ölümünə qədər
canının içində, qəlbinin dərinliklərində
bədxah insanlardan qoruyub saxladığı məhəbbət.
Lətif Səfərovun filmlərində
məhəbbət, ləyaqət, insanı dəyərləndirən
cəhətlər həmişə yüksək səviyyədə
əks olunub. Onu Azərbaycan kinosunda ən dramatik həyatı
olan rejissor adlandırırlar. Lakin biz onun
yaradıcılığında həmişə
qarşılıqlı sevgi, nikbin əhval-ruhiyyəli həyat
eşqi gördük. Bu isə istedadı ilə
yaddaşlarımızdan silinməyən rejissorun həyat məngənəsindən
sıxılanda doğma məkan bildiyi kinostudiyaya üz tutub
arzularını ekrana köçürməsi demək idi.
Şəhla
Bürcəliyeva,
Kinoşünas
Mədəniyyət.-
2011.- 23 sentyabr.- S. 13.