Azərbaycanda
aqroturizmin inkişafı üçün böyük potensial
var
Bu sahədə
xarici təcrübənin öyrənilməsi və tətbiqi
geniş perspektivlərə yol aça bilər
Son illər ölkəmizdə həyata
keçirilən islahatlar iqtisadiyyatın inkişafına,
makroiqtisadi göstəricilərin davamlı artımına təkan
verib. Bu nailiyyətlərin əldə edilməsində turizm
sənayesinin də müəyyən payı var. Xüsusilə
2006-cı ildə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin
yaradılmasından sonra Azərbaycanın zəngin mədəniyyəti
və təbiət gözəlliklərinin dünyada təbliğ
edilməsi üçün geniş işlər
görülüb, turizm iqtisadiyyatın prioritet istiqamətlərindən
birinə çevrilib.
Bu gün Azərbaycanda turizmin bu və
digər turizm növləri ilə yanaşı, aqroturizmin
inkişafı üçün münbit şərait
mövcuddur. Amma bu sahənin inkişaf tempi hələlik digərlərindən
zəifdir. Ölkəmizdə aqroturizmi inkişaf etdirmək
üçün bu sahədə dünya təcrübəsinin
öyrənilməsi böyük əhəmiyyət kəsb
edir.
Dünya təcrübəsi
göstərir ki, aqroturizm yerli icmaların, kənd və
rayonların, bütünlükdə ölkənin davamlı
sosial-iqtisadi və mədəni inkişafında önəmli
rol oynayır. Bu turizm növünün digərlərdən fərqi
ondan ibarətdir ki, turist üçün vacib olan
bütün ehtiyatlar kənddə axtarılır. Mənzərəli
ərazilərdə xüsusi turist mərkəzləri
yaradılır. Rusiya turist biznesində belə mərkəzləri
“VIP-kənd” adlandırırlar. Burada turistə tam xidmət
paketi (rahatlığı, qidalanma rejimi, mədəni-əyləncəli
proqramlar və s. ilə “5 ulduz”lu mehmanxana xidmətinə
yaxın xüsusi otaqlar) təqdim edilir. Həmçinin turistə
“canlı təbiətlə” əlaqə, kəndin məşğuliyyəti
və təbii ehtiyatlarla tanışlıq üçün
şərait yaradılır.
Malayziyada isə aqroturizm
konsepsiyası dövlət səviyyəsində kənd təsərrüfatının
inkişafı, kənd təsərrüfatı
parklarının yaradılması ilə bərabər həyata
keçirilir. Ölkə üzrə belə parkların bir
hissəsi fermer birliklərinin tabeliyində fəaliyyət
göstərir. Turistlərə plantasiyalarda, cəngəlliklərlə
əhatə olunmuş evlərdə (“pondok”), yaxud
mehmanxanalarda qalmağı, milli mətbəxlə, kənd məşğuliyyəti,
atla, qayıqda gəzmək, balıq ovu və s. təklif
edirlər.
Aqroturizmdə turistlərin yerləşdirilməsi
üçün dünyada fərqli modellərdən istifadə
olunur. Məsələn, İtaliyada əsasən aqroturistlərin
fermada və həyətyanı sahələrdə ayrıca
otaqda, kənd mehmanxanasında, xüsusi kənd evlərində,
tarixi binalarda yerləşdirilməsi təcrübəsinə
üstünlük verirlər. Qidalanma isə hər bir rayonun
xüsusiyyətlərindən asılı olaraq yerli xarakterli
olur. Bu ölkədə əksər aqrotəsərrüfatlar
2-3 “çiçəkli” (“ulduzlu”) olur. Belə yerlərdə
bir gecə qalmaq 13-35 ABŞ dolları arasında dəyişir.
Regionlar üzrə bu məbləğ dəyişə də
bilir.
İngilisdilli ölkələrdə
- Böyük Britaniya, ABŞ, Kanada, Avstraliya, Yeni Zelandiya və
Skandinaviya ölkələrində aqroturistlərin qonaq evlərində,
pansionatlarda, kiçik həcmli B&B (“Bed and Breakfast" - “gecə
yatmaq və səhər yeməyi") evlərdə yerləşdirilməsinə
üstünlük verirlər. Belə yerlər kəndlərdə,
təbiətin qoynunda olur.
Almaniyada da aqroturizm kənd yerlərində
davamlı inkişaf konsepsiyası prinsipləri çərçivəsində
inkişaf edir. Burada aqroturizim sosial-mədəni baxımdan
çox məsuliyyətli sahə sayılır. Ona görə
ki, kəndin simasının saxlanılmasında, təbiətin,
mədəniyyət və adət-ənənələrin
qorunmasında, kəndin iqtisadiyyatının dirçəldilməsində
aqroturizm mühüm yer tutur.
Bəzi ölkələrin turizm sənayesində
(məsələn, İspaniyada) aqroturizm və ekoturizm
anlayışlarına praktik olaraq sinonim kimi baxırlar. Digər
ölkələrdə kənd və ekoloji turizmdə bir tip
turizm xidmət paketi olur (İtaliyada “Təbiət və
sağlamlıq” xidmət paketi). Digər tərəfdən
bir sıra ölkələrdə aqroturizm xidmətlərinə
“ekoloji” olmayan məhsullar də daxil olur. Hərçənd
aqroturizm xidmət paketinə ovçuluq, balıq, kəpənək
ovu daxil olarsa onda onu, heç də ekoturizm adlandırmaq olmaz.
Bəzi Afrika ölkələrində, Macarıstanda, Polşa
və Avropada aqroturizmdə ovçuluq və
balıqçılığa yer verilir. Xarici turistlər
üçün belə paket xidməti xüsusilə cəlbedicidir.
Göründüyü kimi,
dünyada mükəmməl və vahid aqroturizm konsepsiyası
yoxdur. Amma fakt odur ki, Avropada turizm sənayesi 30 ildən
artıqdır ki, sürətlə inkişaf etməkdədir.
Halbuki vaxtilə Avropa ölkələrində aqroturizmin rolunu
o qədər də yüksək qiymətləndirmirdilər.
Hətta İtaliya, Fransa kimi ölkələrdə qorxurdular
ki, kənd yerlərində aqrobizneslə məşğuliyyət
kənd təsərrüfatının inkişafına mane
olacaq və kəndlilər məhsul istehsalından
uzaqlaşacaqlar. Amma bu heç də belə olmadı. Əksinə,
aqroturizmlə məşğuliyyət kənd təsərrüfatının
inkişafına təkan verdi. Yəni fermerlər nümunəvi
kənd təsərrüfatı müəssisələri
yaradaraq, əldə etdikləri yüksək nəticələri
və bioloji təmiz məhsulları insanlara nümayiş
etdirməklə aqroturizm sənayesi yaratdılar. Əldə
olunan nailiyyətlər bir çox Avropa ölkələrini
aqroturizmin inkişafına sərmayə qoyulmasına təkan
verir.
Odur ki, təsadüfü deyildir
ki, ötən əsrin 80-ci illərindən xüsusi ilə Qərbi
Avropa ölkələrində aqroturizm sürətlə
inkişaf etməyə başladı. Kəndin infrastrukturunun
yaxşılaşdırılmasına və xüsusi ilə
kənd yollarının tikintisinə dövlətin dəstəyi
artdı. Aqroturizmin inkişafından gəlirlərlə kənd
təsərrüfatında yeniləşmə aparıldı
və əlavə əldə olunan vəsaitlə kəndlərdə
yeni istiqamətli iş yerlərinin yaradılmasına yönəldildi.
Qeyd etdiyimiz kimi, aqroturizmdə turistlərə müxtəlif modelli xidmət paketləri təklif olunur. Bu xidmət paketləri bir-biri ilə əvəz oluna bilir. Buna SSS ("Sea - Sun - Sand" - "Dəniz - Günəş - Çimərlik") modelinin LLL ("Lore - Landscape - Leisure" - "Bilik - Landşaft - Asudə vaxt") modelinə dəyişdirilməsini misal kimi göstərə bilərik. Bəzən də aqroturizmdə fərdi paketlərə də üstünlük verilir. Buradan belə nəticə çıxarmaq olar ki, aqroturizm effektiv mikroiqtisadi modelə malikdir. Bu gün aqroturizmin geniş inkişaf etdiyi ölkələrdən biri də Yunanıstandır. Bu ölkədə əhalinin təxminən 20%-i aqro və ekoturizmlə məşğul olur. Yunanıstanın bu sahədə uğurunu görən digər ölkələr (Macarıstan, Polşa, Bolqarıstan, Baltikyanı ölkələr) də aqroturizmi təşviq etməyə başladılar. Bunun üçün xüsusi dövlət proqramları hazırlandı və vahid idarəetmə üçün elektron baza tərtib edildi.
Qeyd etmək lazımdır ki, aqroturizmin inkişafında yerli hakimiyyətin (bələdiyyələr, yerli icra orqanlarının) müstəsna rolu var. Ona görə ki, yerlərdə aqroturizmin inkişafı üçün həvəsləndirici tədbirlərin və müxtəlif normativ sənədlərin qəbul edilməsi məhz onlardan asılıdır. Misal üçün, İtaliyada müxtəlif əyalətlərdə aqroturizmin inkişafı üçün əvvəllər yerli hakimiyyət, sonra isə mərkəzi hökumət qanunlar qəbul edib. Nəticədə İtaliyanın cənubunda iqtisadi cəhətdən zəif inkişaf etmiş rayonlarda (Kalabri, Sicilya, Sardiniya və s.) aqroturizm üçün infrastruktur inkişaf etdirildi.
Aparılan araşdırmalardan məlum olmuşdur ki, aqroturizmin inkişafı üçün ilk element xüsusi dövlət və yaxud yerli təşkilatlar tərəfindən hazırlanan proqram olmalıdır. Xarici təcrübənin (məsələn, Almaniya) öyrənilməsi göstərir ki, aqroturizm sektorunda sürətli inkişaf dövlət və yaxud da xüsusi proqramı çərçivəsində daha effektiv olur. Bəzi ölkələrdə aqroturizm sənaye subyektləri assosiasiyalarda fəaliyyət göstərir. Məsələn, İtaliyada torpaq sahiblərinin ümumi konfederasiyası (Agriturist -Confagricoltura), milli aqroturizm və ətraf mühit, İspaniyada aqroturist mülki, fermer və kənd mehmanxanalarını birləşdirən assosiasiyalar fəaliyyət göstərir. Bəzi ölkələrdə isə dövlət aqroturist agentlikləri fəaliyyət göstərir. Məsələn, Macarıstanda birləşmiş kənd turizm aqroturist agentliyi, Polşada isə regionlar üzrə aqroturist birlikləri şəklində fəaliyyətə üstünlük verilir.
Aparılan araşdırmalar göstərir ki, Azərbaycan vətəndaşlarının hələlik bu sahəyə marağı zəifdir. Aqroturizmlə məşğul olan firmalar az saydadır. Bu hal keçmiş sovet ölkələrinin çoxuna xasdır. Halbuki bu Azərbaycanda bu sahənin inkişafı üçün kifayət qədər təbiət və təsərrüfat resursları mövcuddur.
Odur ki, xarici təcrübələri nəzərə alaraq ölkəmizdə də aqroturizmin inkişafına diqqəti artırmaq gərəkdir. Bunun üçün zəruri infrastruktur, qroturist təsərrüfatının inkişafı üçün idarəetmə mərkəzi, turagentlər üçün mərkəzi və regional səviyyədə məlumat bazası yaradılmalıdır. Bununla da yerli əhalinin əmək təcrübələrinin təbliğinə, kustar təsərrüfat mallarının turistlərə satılmasına, tarixi abidələrə tanışlığa imkan yaratmaqla yanaşı, kəndlərin inkişafına, kənd əhalisinin gəlirlərinin daha da artmasına nail olmaq olar.
Çingiz Gülalıyev,
kənd təsərrüfatı
elmləri namizədi
Mədəniyyət.-
2011.- 12 yanvar.- S. 8.