Tədris
Teatrı: Kiçik səhnədən böyük səhnəyə
yol
40 ildən
artıqdır ki, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin nəzdində fəaliyyət
göstərən Tədris Teatrı sənət
laboratoriyası funksiyasını yerinə yetirir. Böyük səhnəyə vəsiqə
alanlar məhz bu teatrının səhnəsində sənətin
sirlərini öyrənir, ilk addımlarını məhz bu səhnədə
atırlar.
Müsahibimiz Tədris Teatrının direktoru, Mədəniyyət
və İncəsənəti Universitetinin dosenti Fikrət Məlikovdur.
- Fikrət müəllim, əvvəlcə
Tədris Teatrının yaranma tarixinə nəzər salaq.
Necə oldu ki, o dövrdə belə bir teatr yaradıldı?
- Bu teatrın çox maraqlı
tarixçəsi var. Azərbaycanda ilk dəfə 1924-cü
ildə teatr texnikumu yaradılıb. Texnikumun
yaradılmasında Hacıağa Abbasov, Mirzəağa Əliyev,
Sidqi Ruhulla, Ağasadıq Gəraybəyli kimi sənətkarların
böyük rolu olub. Zaman keçdikcə teatr sənəti
inkişaf edib. Böyük Vətən müharibəsindən
sonra - 1946-cı ildə isə teatr texnikumunun bazasında Teatr
İnstitutu fəaliyyətə başlayıb və bundan
sonra Azərbaycan teatrının yeni bir mərhələsi
başlayıb.
İllər sonra
Teatr İnstitutunda dərs deyən böyük sənətkarlar
- Ağəli Dadaşov, Kazım Ziya, Müxlis Cənizadə,
Eyyub Rzayev, Mehdi Məmmədov, Adil İsgəndərov, Tofiq
Kazımov, Məhərrəm Haşımov, Azər və Rza
Sarabski qardaşları, Məlik Dadaşov, İsmayıl
Dağıstanlı və bir çox pedaqoqlar Tədris
Teatrının vacibliyi haqqında məsələ
qaldırıblar. Nəhayət, 1968-ci ilin noyabrında
institutun nəzdində Tədris Teatrı yaradılıb.
Böyük səhnə üçün balaca səhnə
modelini yaratmaq arzusu böyük sənətkarların və
böyük pedaqoqların uzaqgörənliyi sayəsində
gerçəkləşib.
Haşiyə:
1893-cü ildə Bakı milyonçusu, neft maqnatı
Ağamusa Nağıyev Bakının mərkəzində iki
gözəl bina tikdirir. Bakılılar bu binalardan birini
gül, digərini kitab pasajı adlandırırlar. Tədris
Teatrı 1968-ci ildə bu binaların qurtaracağındakı
ikimərtəbəli binanın ikinci mərtəbəsində
fəaliyyətə başlayır. Teatrın 80 nəfərlik
tamaşa zalı, zalın girəcəyində kiçik
foyesi, eni-uzunu cəmi-cümlətanı 4 metr olan səhnəsi
sənətsevərlərin ixtiyarına verilir.
42 illik tarixində cəmi
üç dəfə ünvanını dəyişən
teatr hazırda Hüseyn Cavid prospektində yerləşir. Bu
gün Tədris Teatrının ikimərtəbəli
binası, 300 nəfərlik zalı, geniş səhnəsi var
ki, burada istənilən tamaşanı hazırlamaq və
nümayiş etdirmək mümkündür.
Kiçik teatrın uğurları
- Bu illər ərzində Tədris
Teatrında bir çox uğurlu tamaşalar hazırlanıb.
Teatrın tarixində ən yaddaqalan tamaşalar yəqin ki, az
olmayıb?
- Tədris
teatrının səhnəsində Mirzə Fətəli
Axundovun “Xırs quldurbasan”, “Molla İbrahimxəlil kimyagər”,
Ə.Haqverdiyevin “Dağılan tifaq”,
Ü.Hacıbəylinin “O olmasın, bu olsun”, “Arşın mal
alan”, C.Cabbarlının “Od gəlini”, “Aydın”, “1905-ci ildə”,
“Solğun çiçəklər”, C.Məmmədquluzadənin
“Ölülər”, Səməd Vurğunun
“Vaqif”, Süleyman Rüstəmin “Qaçaq Nəbi”,
“Çimnaz xanım yuxudadır”, İ.Əfəndiyevin
“Mahnı dağlarda qaldı”, “Büllur sarayda”, J.B.Molyerin
“Meşşanın zadəganlığı”, “Kəndçi
adaxlı”, “Mizantrop”, V.Şeksprin “Otello”, “On ikici gecə”,
N.Dumbadzenin “Unutma, ana” əsərləri, eləcə də
onlarca digər müəlliflərin pyesləri
tamaşaya qoyulub.
Bu illər ərzində
sənətdə öz sözünü deyən rejissorlardan
Böyükağa Kazımov, Fuad və Zəminə
Hacıyevlər, Faiq Zöhrabov, Cənnət Səlimova, Vaqif
İbrahimoğlu bu kiçik teatrın səhnəsində
görkəmli dramaturqların əsərlərini məharətlə
səhnələşdiriblər.
Haşiyə:
1985-ci ildə Bəhram Osmanovun uğurla tamaşaya qoyduğu
Q.Qorinin “Herostratı unudun!” faciəsi Akademik Milli Dram
Teatrının və Şəfiqə Məmmədova adına Opera Studiyasının səhnəsində
nümayiş olunur və hər iki səhnədə uğur
qazanır. Kiçik teatrın böyük müvəffəqiyyəti
hər kəsi təəccübləndirir.
1974-cü ildə isə Tədris
Teatrına ştat üzrə aktyorlar qəbul olunur.
İnstitutu təzəcə bitirmiş gənclərdən
Mikayıl Mirzəyev, Rasim Balayev, Zərnigar Atakişiyeva, Həlimə
Həsənova ilk addımlarını bu teatrın səhnəsində
atırlar.
- Tədris Teatrını başqa
teatrlardan fərqləndirən spesifik xüsusiyyətlər
hansılardır?
- Tədris Teatrının spesifik
xüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, o yarandığı
gündən indiyədək sənət laboratoriyası
funksiyasını yerinə yetirir. Sənətə, səhnəyə
can atan hər bir gənc ilk addımlarını bu səhnədə
atır, bu səhnədə sənətin sirlərinə yiyələnir.
Bu gün tanınıb sevilən aktyor və aktrisaların,
tanınmış sənətkarların əksəriyyəti
ilk addımlarını məhz bu teatrda atıb.
- Maraqlıdır, müəllimlərlə
yanaşı tələbələr də bu tamaşalarda
iştirak edirmi?
- Hər bir sənət müəllimi
il ərzində Tədris Teatrında diplom tamaşaları
hazırlayır. O cümlədən tələbələr də
I, II, III kurslarda müəyyən tamaşalar hazırlasalar
da, sonda Tədris Teatrında diplom tamaşaları ilə
çıxış edirlər. Tələbələr ilk
addımlarını bu sənədə atır, böyük
zala öyrəşir, ilk rollarını və ilk işlərini
burda nümayiş etdirirlər.
Ənənə
bu gün də davam edir
Spesifik xüsusiyyət həm də
ondan ibarətdir ki, Tədris Teatrında tez-tez tədbirlər,
tələbə festivalları keçirilir, gənc
kinorejissorların, operatorların hazırladığı,
çəkdiyi işlər nümayiş olunur, diskussiyalar
keçirilir. Yaradıcılıq axtarışlarının
təkmilləşməsi prosesi burada həyata keçirilir.
Universitetin rektoru Timurçin Əfəndiyev teatrımıza
xüsusi diqqət və qayğı göstərir.
Teatrımızdakı aparatura, işıq effektləri, səhnə
ləvazimatları müasir tələblərə cavab verir
ki, bu da yüksək səviyyəli mütəxəssislərin
hazırlanmasına imkan yaradır.
Haşiyə:
Bu illər ərzində teatra Firdovsi Rəhimov, Fəxrəddin
Kazımov, Nəsir Sadıqzadə, Tələt Əkbərov,
Məlik Dadaşov, İsrafil İsrafilov, Vaqif Ağayev, Faiq
Zöhrabov, Tərxumə Atakişiyeva kimi böyük
pedaqoqlar və sənətkarlar rəhbərlik ediblər. Onların
başladığı böyük işləri bu gün Fikrət
Məlikov uğurla davam etdirir.
Tədris
Teatrı böyük səhnənin ilk pilləsidir
- Bugünkü
tamaşaçılar daha zövqlü və daha tələbkar
tamaşaçılardır. Tədrisdə hansı yeniliklərə
üstünlük verilməlidir ki, səhnə, sənət
insanları öz cazibəsində saxlaya bilsin?
- Qeyd edim ki, bu, təkcə bizdə
yox, bütün dünyada gedən prosesdir. Bizim əsrimiz
informasiya əsridir. Özü də elə informasiya əsridir
ki, bir informasiyanı əldə etməmiş o biri informasiya
yaranır. Mən müqayisə eləmək
istəyirəm: əvvəllər dəb 5 ildən bir dəyişərdi,
getdikcə ildən ilə dəyişməyə
başladı. Sonra mövsümdən-mövsümə dəyişdi,
indi az qala hər gün dəyişir. Biz belə bir
dövrdə yaşayırıq.
Rejissor sənəti
də elə bir sənətdir ki, o həyatın nəbzini
tutmağı bacarmalıdır, aktuallığı gözləməlidir
və zamanı 50 il də olmasa, heç olmasa 20 il
qabaqlamalıdır. İndiki dövrdə hər hansı bir
dramaturq əsər yazır. Əsər səhnəyə gəlib
çatanda artıq mövzu köhnəlir. Ona görə
də sənətkarlar dövrün nəbzini tutmağı
bacarmalıdırlar. Gələcəyi görmək, duymaq və
sənəti yaşatmaq üçün yüksək
ixtisaslı mütəxəssislərə həmişə
ehtiyac var. Teatr məbəddir, insanda yüksək mənəvi
dəyərlər aşılamalıdır. Hər hansı
bir tamaşa olursa-olsun onun ideyası, aktuallığı, ali
hissləri tamaşaçını təsirləndirməlidir.
Müasir tamaşaçı teatra gəlir ki, öz dərdi-sərini,
problemlərini unutsun, tamaşa onu ovundura bilsin, təskinlik
versin. Tamaşaçı onu həyatda yaşamağa sövq
edən bir materiala baxmaq istəyir. Tamaşaçı bunu istəyir.
Belə bir vaxtda teatr tamaşaçını ancaq əsl sənət
və əsl sənətkarlıqla təəccübləndirə
bilər. Tədris Teatrı böyük səhnənin ilk pilləsi
kimi bu missiyanı daşıyır.
- 2010-cu ildə Tədris
Teatrının səhnəsində nə qədər işlər
nümayiş olunub?
- Müxtəlif kurs işlərini,
diplom tamaşalarını nəzərə alsaq il ərzində
200-250-yə yaxın işlər nümayiş olunur.
Teatrımızın bir spesifik xüsusiyyəti də bundan
ibarətdir ki, bu səhnədə tanınmış sənət
adamlarının yaradıcılıq gecələri
keçirilir. Xaricdən gələn sənətkarlar ustad dərsləri
keçirlər. Teatrın xoşbəxtliyi həm də ondan
ibarətdir ki, respublikanın ən tanınmış
rejissorları, teatr, kino aləmində tanınmış
operatorlar, rəssamlar, sənətşünas alimlər,
kulturoloqlar bizim tələbələrə dərs deyirlər.
Nəzəriyə ilə praktika Tədris Teatrında birləşir.
Bir ənənə də ondan ibarətdir ki, teatrlar tələbələrin
diplom tamaşalarına baxıb perspektivli, istedadlı tələbələri
teatrlarına cəlb edirlər.
Qarşımıza məqsəd
qoymuşuq ki, gələcəkdə beynəlxalq tələbə
festivalları keçirək.
Bayaqkı fikrimə bir daha
qayıdaraq qeyd etmək istəyirəm ki, Tədris Teatrı
bir növ universitetin laboratoriyasıdır. Bu laboratoriya sənətimizin,
səhnəmizin gələcəyi naminə fasiləsiz
işləyir və həmişə də belə olacaq.
Təranə
Vahid
Mədəniyyət.-
2011.-14 yanvar.- S. 7.