“Wiedergeburt”: Azərbaycan-alman
mədəniyyət mübadiləsinin ünvanı
Tarixən müxtəlif millətlərin, fərqli din və
mədəniyyətlərin dinc yanaşı
yaşadığı tolerant məkan kimi tanınan Azərbaycanda
özünəməxsus tarixi-mədəni izlər qoymuş
xalqlardan biri də almanlardır.
XIX əsrin əvvəllərində ağır Napoleon müharibələrindən sonra səfalət içində olan alman torpaqlarından bir çox insanlar Rusiya imperiyasının əyalətlərinə (çar I Aleksandrın dəvəti ilə), o cümlədən Krıma və Cənubi Qafqaza köç etmişdilər. 1819-cu ildə Vürttemberq Krallığından Azərbaycana gəlmiş alman icması Gəncə yaxınlığında ilk koloniyanın - Helenendorf qəsəbəsinin (indiki Göygöl şəhəri) əsasını qoymuşdu. Sonrakı illərdə Azərbaycanın qərb bölgələrində - indiki Şəmkir, Tovuz, Ağstafa rayonları ərazisində alman məskənləri salındı. Almanlar 1941-ci ildə Stalin tərəfindən Orta Asiyaya sürgün edilənədək bu torpaqlarda azərbaycanlılarla mehriban şəraitdə yaşamışlar. Alman icması həm kompakt yaşadığı ərazilərdə, həm də Bakıda və Azərbaycanın digər bölgələrində ictimai, iqtisadi, mədəni həyatda fəal iştirak etmişlər. Azərbaycan-alman dostluğunun izləri bu gün də yaşayır, almanların tikdiyi müəssisələr, o cümlədən tarix-mədəniyyət obyektləri fəaliyyət göstərir. Almanlar Azərbaycan memarlığına da bir sıra töhfələr veriblər. Onların alman üslubunda tikdikləri evlər indi də qalmaqdadır.
Almanlar arasında azərbaycanlılarla, eləcə də Azərbaycanda yaşayan digər millətlərin nümayəndələri ilə ailə quranlar da olub. Həmsöhbətim “Wiedergeburt” (“Dirçəliş”) Alman Milli Mədəni Cəmiyyətinin rəhbəri Ələkbər Səfərov da belə bir ailənin nümayəndəsidir. Qurumun fəaliyyətində Azərbaycandakı alman (qarışıq) ailələrlə yanaşı, başqa millətlərin nümayəndələri də yaxından iştirak edirlər. “Wiedergeburt” müxtəlif mədəniyyətləri bir araya gətirməklə onların dialoqunu yaradır.
Almanların Azərbaycan
memarlığına verdikləri töhfələr
arasında Bakıdakı alman kirxası (kilsəsi) da var.
Kapelhaus kimi tanınan binada tez-tez müxtəlif mədəniyyət
tədbirləri keçirilir. “Wiedergeburt”un sədri Ələkbər
Səfərovla da burada görüşdük. Onunla söhbətdən
bəlli oldu ki, qurum 1992-ci ildə yaradılıb: “Cəmiyyət
Azərbaycanda yaşayan almanları birləşdirir və
onların əksəriyyəti qarışıq ailələrin
nümayəndələridir. Ailələrdə valideynlərdən
biri alman, rus və ya azərbaycanlıdır. Mütəmadi
olaraq müxtəlif mədəniyyət tədbirləri
keçiririk. Almanların tarixi və dini bayramlarını,
anım günlərini qeyd edirik. Almanların ən çox
sevdikləri bayramlardan biri dekabrın 24-25-də qeyd edilən
«Vaynaxt» (Milad) bayramıdır. Alman pasxası (Ostern) isə aprel-mart aylarında,
müxtəlif tarixlərdə (bu il aprelin 8-də) qeyd edilir.
Bundan başqa, 3 Oktyabr - Almaniyanın Birləşməsi
Günü qeyd etdiyimiz bayramlar sırasındadır».
Deportasiya
Qeyd edək ki, almanlar 1918-1920-ci illərdə
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin həyatında da fəal
iştirak ediblər. Azərbaycan Parlamentində onların
öz nümayəndəsi (Lorens Kun) vardı. Ələkbər
müəllimin atası Şuşanın bəy nəslindən
olan Məhiş Səfərov da Xalq Cümhuriyyəti
dövründə Almaniyaya oxumağa göndərilib. Berlində
ali texniki təhsil alan M.Səfərov Bakıya
qayıtdıqdan sonra orta məktəbdə alman dili müəllimi
işləyir. Gələcək həyat yoldaşı - alman
İrina Teisşt ilə işlədiyi məktəbdə
tanış olurlar. 1941-ci ildə ailənin böyük
övladı Ələkbər dünyaya gəlir. Az
keçmir ki, digər alman ailələri kimi, bu ailənin də
qara günləri başlanır. Stalinin fərmanı ilə
SSRİ ərazisində yaşayan almanlar həbs olunur, ucqar
yerlərə - əsasən Qazaxıstana sürgün edilirlər.
M.Səfərov də həbs həyatı, ailəsi isə
Qazaxıstanda səfil günlər yaşayır:
“Atam həbsdən azad olduqdan sonra
Qazaxıstana gəlir, bizi aparmaq istəsə də, buna icazə
vermirlər. 1949-cu ildən 1956-cı ilə qədər
Qazaxıstanda yaşadıq. Yalnız Stalinin
ölümündən sonra bizə geriyə, Azərbaycana
qayıtmağa icazə verdilər”.
Mədəniyyətləri
bir araya gətirən məkan
Ələkbər Səfərov
Bakı Dövlət Universitetinin fizika fakültəsini bitirib
və hazırda Qərb Universitetinin orta məktəbində
müəllim işləyir. İşinin çoxluğuna
baxmayaraq, ictimai fəaliyyətə də vaxt ayırır. O,
alman ənənələrinin qorunub saxlanmasında
yaradılan şəraitə görə ilk növbədə
Azərbaycan dövlətinə minnətdarlığını
bildirir: “Wiedergeburt” 1992-ci ildə Bakıda yaşayan alman
qadın İda Şvayqertin təşəbbüsü ilə
yaradılıb. O, Almaniyaya köçdükdən sonra cəmiyyətə
mən rəhbərlik edirəm. Hazırda Bakıda təxminən
500-700 alman yaşayır. Onlardan əksəriyyəti mənim
kimi qarışıq ailənin nümayəndəsidir”.
Həmsöhbətim deyir ki,
almanlar Azərbaycanda bir sıra təsərrüfat sahələrində
çalışıblar, o cümlədən şərabçılığın
inkişafına töhfələr veriblər. Burada fon der Non,
A.V.Eşler, İ.V.Edel və F.A.Lemkul kimi məşhur alman
memarları olub. Kapelhaus kimi tanınan kompleks 1999-cu ildə Azərbaycanda
fəaliyyət göstərən alman şirkətləri tərəfindən
təmir olunub və o vaxtdan Almaniya ilə Azərbaycan
arasında mədəni mübadilədə mühüm rol
oynayır.
Ələkbər müəllimlə
söhbət zamanı Kapelhausda alman milli geyimində olan
uşaqlardan ibarət xor kollektivinin məşq prosesi gedirdi.
Xorun ifasında alman mahnıları ilə yanaşı, Azərbaycan
mahnıları da səslənirdi. Cəmiyyət sədri bunu
da mədəniyyətlərin qaynayıb-qarışmasına
nümunə göstərdi: “Xor kollektivində təkcə
almanlar deyil, Bakıda yaşayan digər xalqların nümayəndələri
də təmsil olunur. Müxtəlif icmaların milli mədəni
qurumlarının nümayəndələri tez-tez
qonağımız olur, Kapelhausda xüsusi proqramlarla, konsertlərlə
çıxış edirlər”.
Almanlar Azərbaycan cəmiyyətinə çoxdan
adaptasiya olunub
Ələkbər Səfərov
Ahıska türkü, musiqiçi Solmaz Neymanzadə ilə
ailə qurub. Elnarə adlı bir qızı və nəvəsi
var: “Ailəmizdə həm alman, həm türk, həm də
Azərbaycan mədəniyyətinə, adət və ənənələrinə
hörmətlə yanaşılır. Məsələn, nənəm
və anam həyatda olanda evimizdə həm alman, həm də
Azərbaycan yeməkləri hazırlanırdı. Mən hər
zaman çox dadlı olduğuna görə yerli mətbəxi
sevmişəm. Və bu gün də evimizdə ən
çox Azərbaycan yeməkləri bişirilir. Biz alman, Azərbaycan
musiqilərini dinləyirik. Həm qızım, həm də həyat
yoldaşım Azərbaycan və alman dillərini bilirlər.
Mənə elə gəlir ki, başqa mədəniyyətləri
başa düşmək, onlara hörmət ifadə etmək
üçün belə bir ailə mühitinin olması kifayətdir”.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, əslən
Şuşadan olan Ələkbər müəllim ata-baba
yurdunda cəmi bir dəfə, 1983-cü ildə olub:
“Yaxşı ki, heç olmasa bir dəfə Şuşaya
getdim. Atamın dostları ilə görüşdüm, Səfərovlara
məxsus karvansaraya baş çəkdim. Bilirsiniz, biz hər
il Almaniyanın birləşdiyi günü qeyd edirik. Arzum
budur ki, işğal edilmiş Azərbaycan torpaqları da geri
qaytarılsın və həmin gün də bizim bayram edəcəyimiz
tarixə çevrilsin».
Almanların Azərbaycan cəmiyyətinə adaptasiyasına gəlincə, Ə.Səfərov bu ifadənin onlar üçün yad odluğunu deyir: «Biz burada doğulmuşuq, Azərbaycanın problemi, sevinci, kədəri həm də bizimdir. Biz artıq cəmiyyətə çoxdan adaptasiya olunmuşuq”.
Mehparə
Mədəniyyət.-
2012.- 11 aprel.- S. 15.